Geld & Recht alle pijlers

Trouwen maar niet samenwonen mag dat

05-02-2020 20:06 184 berichten
Alle reacties Link kopieren
Goedendag
Ik zit met een vraag. Mag je trouwen. En ieder in je eigen huis blijven wonen

Mijn vriend en ik zijn ruim 10 jr samen. Hij heeft een koophuis. Ik een huurhuis waar zoon van 25 nog in woont. ( ivm woningnood en extreem lange wachtijden)

Wij willen trouwen maar kan dat eigenlijk. Wettelijk gezien. Of moet zoon dan uit mijn huurhuis. Hij kan niet mee we hebben geen extra slaapkamer!

Wie heeft er advies of bij welke instantie is dit na te vragen

T schijnt dat de wet hierOp 2 jr geleden is aangepast .
strings-attached schreef:
05-02-2020 23:24
En nog ff over wmo. Medische indicatie is niet meer. Dat werkt tegenwoordig heel anders al beschouwen wbv een advies van de wmo wel als zijnde voorrang.
Leuk als je als nr 1 staat en dus geen voorrang krijgt omdat je nr 1 staat. Heel leuk maar als woning nr 5 aan je neus voorbij gaat terwijl je dus echt aan huis gekluisterd bent omdat je geen trappen meer kan lopen dan ga je je toch echt afvragen wie er nu steeds voor je aan geschoven wordt, terwijl je dus als eerste recht zou hebben op die woning. En ja dan ga je vragen stellen.
Geen aanname, gewoon van de mensen zelf. Zelfs met wmo krijgen zij eerste keus en kans.
wmo is medische indicatie.
05-02-2020 23:20
Nee maar wel op basis wat iemand verteld. Dat vertelde die dame namelijk gewoon bij de bezichtiging helemaal zelf. In zeer gebroken Nederlands met hier en daar wat Frans. Ook de buren van mijn nicht, buren van een vriendin allemaal eerste hands hoe het in het echt blijkbaar gaat.
Snap prima dat jij dat niet aan wil nemen maar ik heb het dus vaker gehoord en niet via via.
Maar sabatical, je hebt wel vaker een mening waarvan ik denk hoe kom je er bij.
Verder is het natuurlijk niet zo slim om aan de hand van een incident uit tweede hand conclusies te trekken over het aantal statushouders dat een huurwoning krijgt. Dat is alsof je hoort dat je buurvrouw aan de diaree is en zij denkt dat het de sushi was van gisteravond en dat jij dan gaat roepen dat vis eten zeer gevaarlijk is want je buurvrouw raakte ervan aan de schijt. En als iemand dan zegt joh volgens de NVWA worden er maar 10 mensen ziek per jaar van bedorven vis. Dat jij dan zegt: ja maar die cijfers vertrouw ik niet.

dan zit je er echt wel raar bij met je aluhoedje.
pejeka schreef:
05-02-2020 22:10
- Ons land kent een gigantische instroom van immigranten die voor het merendeel aanspraak maken op sociale huurwoningen. Dus als er per jaar 60.000 woningen bij gebouwd worden, maar er komen tegelijkertijd 50.000 migranten binnen die aanspraak maken op sociale woningvoorziening, dan is het vechten tegen de bierkaai.
Misschien moet je dit even lezen, voor je nog meer onzin uitkraamt (en strings-attatched ook): https://www.oneworld.nl/lezen/discrimin ... oonbeleid/
Moet je je kind uit huis zetten? Nee natuurlijk niet.
Is het voor een volwassen vent van 25 de hoogste tijd om zijn eigen boontjes te doppen en een eigen woonruimte te zoeken? Ja natuurlijk.

Hij wil het liefste in een flatje. Maar in dat flatje zit een 30er die graag kinderen wil maar niet kan verhuizen omdat er geen eengezinswoning vrij komt, omdat daar jouw zoon in zit. Dus als niemand verhuist loopt het helemaal vast.
Je zoon moet gewoon zijn wensen bijstellen en eerst op kamers gaan, of particulier huren, of een woning/appartement met iemand delen. Is echt heel normaal hoor.
Jij kan wel eerlijk zijn, de woningbouw zit dan fout. Ik hoop dat je geen toeslagen hebt? Als de belasting erachter komt valt het onder fraude. Wat de woningbouw ook heeft gezegd.

Als je bij je vriend woont, moet je dat ook opgeven aan de gemeente. Als je dat doet moet je alsnog het huis opzeggen.

Kijk alsjeblieft goed uit, je wilt niet als fraudeur te boek staan en alles terugbetalen + boetes. De woningbouw heeft je echt niet van goed advies voorzien. Niet iedereen die daar werkt heeft er echt verstand van. Zoek het zelf goed uit. Dan zie je vanzelf dat ik gelijk heb. Ga dus niet trouwen. Je woont namelijk gewoon samen. Dat is compleet anders als echt apart wonen.
To, als je zoon nu 25 is, dan staat hij in principe toch al 7 jaar ingeschreven? Dat zijn al best wat inschrijfjaren. Hoe lang is de gemiddelde wachttijd in jouw gemeente?
Misschien mosterd, maar kan hij niet medehuurder worden? Of zeg ik nu iets geks.
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
black-shoes schreef:
06-02-2020 07:34
Misschien mosterd, maar kan hij niet medehuurder worden? Of zeg ik nu iets geks.
Dat kan niet dus
gizzmo-returns schreef:
06-02-2020 07:54
Dat kan niet dus
Waarom kan het/dit niet?
Wat heb ik gemist.
When I find a colour darker than black, I'll wear it. But until then, I'm wearing black!
black-shoes schreef:
06-02-2020 07:55
Waarom kan het/dit niet?
Wat heb ik gemist.
Lees even?

Oneigenlijk voorrang krijgen als woningzoekende.
Als er volgens de woningbouwvereniging, waar TO onder valt, regels staan die dit uitsluiten ( dus duidelijk dat het geen oneigenlijk voorrang krijgen etc) dus zij houdt zich aan de regels die gelden voor de medehuurdersschap aanvragen, dan kan zij dit gewoon doen.

Goed de regels lezen in de voorwaarden van de WBV als het niet kan, jammer als ht wel kan, prima.
black-shoes schreef:
06-02-2020 08:03
Als er volgens de woningbouwvereniging, waar TO onder valt, regels staan die dit uitsluiten ( dus duidelijk dat het geen oneigenlijk voorrang krijgen etc) dus zij houdt zich aan de regels die gelden voor de medehuurdersschap aanvragen, dan kan zij dit gewoon doen.

Goed de regels lezen in de voorwaarden van de WBV als het niet kan, jammer als ht wel kan, prima.
Nogmaals lees het topic

Heeft ze al gevraagd
Het spijt toch echt maar ze zegt dat de huurwoning niet op zijn naam kan komen te staan, dat bedoel ik ook niet, ik heb het over medehuurderschap dat is iets anders. TO blijft dan namelijk de hoofdhuurder.
05-02-2020 23:24
En nog ff over wmo. Medische indicatie is niet meer. Dat werkt tegenwoordig heel anders al beschouwen wbv een advies van de wmo wel als zijnde voorrang.
Leuk als je als nr 1 staat en dus geen voorrang krijgt omdat je nr 1 staat. Heel leuk maar als woning nr 5 aan je neus voorbij gaat terwijl je dus echt aan huis gekluisterd bent omdat je geen trappen meer kan lopen dan ga je je toch echt afvragen wie er nu steeds voor je aan geschoven wordt, terwijl je dus als eerste recht zou hebben op die woning. En ja dan ga je vragen stellen.
Geen aanname, gewoon van de mensen zelf. Zelfs met wmo krijgen zij eerste keus en kans.
Medische indicatie is er zeer zeker wel.

Wij zijn net 1,5e week geleden verhuisd vanuit een koopappartement op de 4e etage zonder lift naar een sociaal huurappartement met lift met medische urgentie.

Duurde overigens om precies te zijn 1 maand voor we een woning hadden, in de randstad en wij zijn niet zoals je dit noemt `statushouders`. Dus dat deze altijd voorgaan is ook gezwets en opruien.
black-shoes schreef:
06-02-2020 08:36
Het spijt toch echt maar ze zegt dat de huurwoning niet op zijn naam kan komen te staan, dat bedoel ik ook niet, ik heb het over medehuurderschap dat is iets anders. TO blijft dan namelijk de hoofdhuurder.
lees
even
terug

Dit mag niet bij geen enkele woningcorporatie
S-Meds schreef:
05-02-2020 21:55
ja daarom mag een volwassen kind ook geen medehuurder worden. de rechter gaat er vanuit dat kinderen op een goede dag UIT huis gaan
Hoe kom je hierbij?
black-shoes schreef:
06-02-2020 12:04
Hoe kom je hierbij?
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... edehuurder
Ik haal vorige bericht even weg en zeg het volgende: Je kunt medehuurdeschap aanvragen, het kan en mag.
Er wordt hier geschreven dat dat niet mag/kan echter dit is niet waar.
Nogmaals TO zie de voorwaarden op bovengenoemde link en Juridisch loket en je eigen WBV.

Ze kunnen altijd weigeren, je kunt bezwaar aan tekenen maar proberen kan altijd. Het is niet illegaal. Dat mensen het er niet mee eens zijn het zij zo.
black-shoes wijzigde dit bericht op 06-02-2020 12:35
82.21% gewijzigd
Ik ken ook wel een geval waarbij vader en zoon samen woonden. Vader kwam te overlijden en zoon heeft zeker nog 2,5 jaar in het sociale huurhuis gewoond.
Dus er worden wel uitzonderingen gemaakt.

Edit-->> link gelezen, dat zullen ze dan wel op "zorgen voor" hebben gegooid.
Dat was het nl ook.
justagirly schreef:
06-02-2020 12:32
Ik ken ook wel een geval waarbij vader en zoon samen woonden. Vader kwam te overlijden en zoon heeft zeker nog 2,5 jaar in het sociale huurhuis gewoond.
Dus er worden wel uitzonderingen gemaakt.

Edit-->> link gelezen, dat zullen ze dan wel op "zorgen voor" hebben gegooid.
Dat was het nl ook.

Ja dat kan, maar het hoeft niet. Maar goed, ik houd er mee op. Heb genoeg info gegeven denk ik.
black-shoes schreef:
06-02-2020 12:23
Ik haal vorige bericht even weg en zeg het volgende: Je kunt medehuurdeschap aanvragen, het kan en mag.
Nogmaals TO zie de voorwaarden op bovengenoemde link en Juridisch loket en je eigen WBV.

Ze kunnen altijd weigeren, je kunt bezwaar aan tekenen maar proberen kan altijd. Het is niet illegaal. Dat mensen het er niet mee eens zijn het zij zo.

Kinderen kunnen geen medehuurder worden staat duidelijk in de link. En terecht. Alleen een inwonend kind dat voor de ouder zorgt, wordt soms aangezien als duurzame gemeenschappelijk huishouding. Dan is eventuele medehuurderschap mogelijk. Dat is in geval van TO niet aan de hand.
Staat er zwart op wit inderdaad.
Maar vragen kan altijd, natuurlijk.
black-shoes schreef:
06-02-2020 12:23

Best eigenwijs
Vragen staat vrij. Ik kan ook vragen om een hypotheek van één miljoen op een modaal salaris.

En zelfs als ie medehuurder zou kunnen worden, betekent dat niet dat ie hoofdhuurder kan worden. De hoofdhuurder woont immers niet meer op het adres, en daarmee vervalt het medehuurderschap.
black-shoes schreef:
06-02-2020 12:36
Ja dat kan, maar het hoeft niet. Maar goed, ik houd er mee op. Heb genoeg info gegeven denk ik.
Ja allemaal verkeerde en zinloze informatie. Maar dat is ook een kwaliteit

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven