Geld & Recht alle pijlers

uit elkaar wie blijft in de huurwoning

09-10-2010 19:49 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij woont samen ze heeft 1 kind uit een vorige relatie en 1 uit haar huidige relatie.

Ze is indertijd met haar zoontje bij haar huidige partner ingetrokken hij is dus de hoofdhuurder ( noem je dat zo?)zij staat niet op het huurcontract ze heeft zich toen alleen ingeschreven met haar zoontje.

Helaas is deze relatie niet meer wat het zijn moet en wil zij de relatie stoppen, haar partner wil het huis niet uit, wil eigenlijk helemaal niet stoppen met de relatie maar dat is een ander verhaal.

Wat zijn haar rechten mbt de huurwoning, kan zij daar blijven ondanks dat zij niet op het huurcontract staat maar puur om het feit dat ze anders "op straat"staat met haar kinderen ?

Of heeft ze helemaal geen rechten mbt tot blijven in de woning?

Dat het niet slim is dat ze eea niet geregeld heeft beseft ze het gaat er nu om wie moet de woning uit?

Kijk in het ergste geval zal ze met haar kinderen er uit gaan , maar goed ze heeft geen huis en in de omgeving ook geen ouders of familie waar ze "tijdelijk"naar toe kan.

Haar partner zou alleen( zonder de kinderen heeft wél familie in de buurt waar hij heen zou kunnen, maar nogmaals hij weigert te vertrekken.
Volgens mij is het zijn huurcontract zijn huis ik weet dat niet zeker echter zo heb ik het ooit wel begrepen.

Wel erg dat er kinderen in deze (wellicht gespannen) patstelling betrokken zijn en de volwassenen schijnbaar niet tot een redelijke oplossing kunnen komen.
“I've learned that people will forget what you said, people will forget what you did, but people will never forget how you made them feel.” Maya Angelou.
Als ze getrouwd was of een samenlevingscontract zou hebben kan ze aanspraak maken op de woning.

Heeft ze dit niet dan heeft ze een probleem. De woning staat op naam van hem.

Hoe lang woonde ze al samen en wie krijgt de zorg over het kind uit de huidige relatie?
Ze wonen nu 3 jaar samen zij krijgt de zorg over het kind uit deze relatie .
Als je langer dan 2 jaar samen woont kan je aan de verhuurder vragen of deze jou ook op de huurovereenkomst wil zetten.

Je ordt dan medehuurder ipv medebewoner.

Zodra je medebewoner ben kan je dus aanspraak maken op de woning.

Het lastige is dat hij wel moet meewerken om haar medehuurder te maken.
Enn dat is het zeker heel verdrietig maar hij wil niet weg en wil ook de relatie niet stoppen.

Hij vindt het wel "makkelijk"zij werkt hij heeft ww en zij zorgt verder ook voor het huishouden en een groot deel voor de kinderen.

En als hij nou net in de ww zat nee al ruim 1,5 jaar en vindt het wel best want hij heeft er tenslottte jaren voor gewerkt!

Die instelling trekt zij gewoon niet meer en al helemaal omdat het echt dubbeltjes keren is.

verder ach het is een aardige vent, maar er zit zo niks bij geen ruggengraat terwijl vriendin just van aanpakken weet , maar er nu volledig doorheen zit.

Maar goed daar ging het niet om....ze is zo bang op straat komen te staan met de kinderen.
Ik vrees dat ze pech heeft.

Volgens mij klopt het wat boarder zegt, maar moet dat dan niet met toestemming van de hoofdhuurder?
Hoe naar de hele situatie ook is voor de kinderen, ik denk toch echt dat hij in zijn recht staat als hij het huis niet wil verlaten.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
boarder kan de verhuurder om wat voor rede ook "weigeren"?
ik zou het ook niet eerlijk vinden dat hij het huis uit moet. Het is per slot zijn huis. Hij woonde er al toen zij erbij kwam.

Dat zij 2 kinderen heeft is lastig maar maakt dat ze wel recht heeft op urgentie, iets wat hij niet krijgt als hij eruit gaat.

Ik zou zeggen als de wiedeweerga de woningbouw bellen en een urgentie aanvragen
quote:Ruza schreef op 09 oktober 2010 @ 20:01:

Ik vrees dat ze pech heeft.

Volgens mij klopt het wat boarder zegt, maar moet dat dan niet met toestemming van de hoofdhuurder?dat sowieso. Ze zal toch nog steeds ingeschreven staan voor een huurwoning, dan ligt het aan de inschrijfduur wanneer ze een eigen huis krijgt. Tot die tijd bij familie of vrienden intrekken
quote:Lilith75 schreef op 09 oktober 2010 @ 20:02:

boarder kan de verhuurder om wat voor rede ook "weigeren"?Het lijkt mij niet dat haar vriend mee gaat werken. Hij zou wel gek zijn, als hij toestemming geeft is hij misschien wel zijn huis kwijt.
Don't waste your time on jealousy,
Sometimes you're ahead, sometimes you're behind.
Lama ik ben mosterd zie ik.

Wat een sukkel trouwens dat hij vindt dat zij met 2 kids maar wegmoet, ik vind het echter net zo dom dat zij dit niet van tevoren heeft geregeld. Vooral als je 2 kinderen hebt moet je toch goed voorbereid zijn op dit soort situaties.
Tjee kans is groot dat hij dat weet en daarom zo nonchalant doet!

Ja en ze kan nu wel "pappen en nat houden"om op dat contract te komen maar hij zal niet gek zijn.
Ik zie niet in waarom die vriendin meer recht zou hebben op de woning als haar (ex) vriend. Als ze beiden hoofdhuurder zouden zijn geweest, is het denk ik een kwestie van plussen en minnen en als niemand eruit komt een muntje opgooien. Vind haar niet ineens zieliger ofzo.
quote:Lilith75 schreef op 09 oktober 2010 @ 20:04:

Tjee kans is groot dat hij dat weet en daarom zo nonchalant doet!

Ja en ze kan nu wel "pappen en nat houden"om op dat contract te komen maar hij zal niet gek zijn.Zou wat moois zijn, zij trekt in in zijn huurhuis, en als het uit gaat kan hij vertrekken
Ze zou het beste via een advocaat de woning kunnen opeisen bij de recher. Dikke kans dat die (om door jou genoemde redenen) de woning aan haar toewijst. Ondanks dat er niks geregeld is.
quote:Ruza schreef op 09 oktober 2010 @ 20:04:

Lama ik ben mosterd zie ik.

Wat een sukkel trouwens dat hij vindt dat zij met 2 kids maar wegmoet, Dit gaat wel heel erg uit van het feit dat ma de benen neemt met de kinderen. Wat nou als hij zijn kind graag bij hem wil laten wonen?
quote:Megami schreef op 09 oktober 2010 @ 20:08:

Ze zou het beste via een advocaat de woning kunnen opeisen bij de recher. Dikke kans dat die (om door jou genoemde redenen) de woning aan haar toewijst. Ondanks dat er niks geregeld is.Welke redenen? De rechter kan zich ook gewoon beroepen op de wetten en regels hieromtrent en dat betekent dat vriendin van TO gewoon alles goed had moeten regelen toen ze ging samenwonen.
quote:schouderklopje schreef op 09 oktober 2010 @ 20:08:

[...]

Dit gaat wel heel erg uit van het feit dat ma de benen neemt met de kinderen. Wat nou als hij zijn kind graag bij hem wil laten wonen?maar dat wil hij niet. Althans, TO zegt dat zij de zorg over het kind dat in die relatie geboren is houdt.
Bellen met de woningbouwvereniging, situatie uitleggen en nadruk leggen dat ze een kind heeft en vragen of ze dan in aanmerking komt voor een urgentieverklaring. Volgens mij zijn hier wel kosten aan verbonden en heb je verder geen keuze in waar of hoe.
quote:schouderklopje schreef op 09 oktober 2010 @ 20:07:

Ik zie niet in waarom die vriendin meer recht zou hebben op de woning als haar (ex) vriend. Als ze beiden hoofdhuurder zouden zijn geweest, is het denk ik een kwestie van plussen en minnen en als niemand eruit komt een muntje opgooien. Vind haar niet ineens zieliger ofzo.

Snap je punt, maar hij zou haar en de kinderen waarvan er dus 1 van hem is zo met spullen en al laten gaan.

"dan ga je maar naar je ouders"....en die wonen erg ver weg dat zou voor die kinderen nou ook niet bepaald prettig zijn ergens in huis als dat al en voor hoelang urgentie is ook niet je van het want dan moet je in een bijna levensbedreigende situatie zitten anders is het onder aan de 5 jaar durende wachtlijst.

Daar komt bij toen bij hem kwam was het een puinhoop amper meubels de inboedel en het opknappen is door haar gebeurt.

Oké ik ben bevooroordeeld deze man is een luie nietsnut een volwassen puber.
quote:Lilith75 schreef op 09 oktober 2010 @ 20:02:

boarder kan de verhuurder om wat voor rede ook "weigeren"?

Ja

als eerste moet de huidige hoofdhuurder dus ook akkoord gaan. Maar wie weet heeft hij te weinig ruggengraat om het verzoek niet te tekenen.

Een verhuurder kan weigeren als de woning niet passend is of als er niet voldoende kan worden bewezen dat er meer dan 2 jaar sprake is geweest van een duurzame gemeenschappelijke huishouding. Zo kan er naast een inschrijving GBA ook andere bewijzen worden opgevraagd.
De kinderen blijven bij haar.

Hij had al voorgsteld om bij elkaar te blijven en ieder z'n eigen weg te gaan.....nou ja dat gaat natuurlijk nooit werken, maar goed ik gaf al aan dat meneer het wel makkelijk vindt z'n natje z'n droogje enz.....en verder kan hij lekker de hele dag achter z'n laptop.
Zij stopt toch met de relatie? Dan moet ze ook maar voor eigen onderkomen zorgen! Hij wil niet eens de relatie verbreken, waarom zou hij dan zijn huis moeten opgeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven