Geld & Recht alle pijlers

uit elkaar wie blijft in de huurwoning

09-10-2010 19:49 96 berichten
Alle reacties Link kopieren
Een vriendin van mij woont samen ze heeft 1 kind uit een vorige relatie en 1 uit haar huidige relatie.

Ze is indertijd met haar zoontje bij haar huidige partner ingetrokken hij is dus de hoofdhuurder ( noem je dat zo?)zij staat niet op het huurcontract ze heeft zich toen alleen ingeschreven met haar zoontje.

Helaas is deze relatie niet meer wat het zijn moet en wil zij de relatie stoppen, haar partner wil het huis niet uit, wil eigenlijk helemaal niet stoppen met de relatie maar dat is een ander verhaal.

Wat zijn haar rechten mbt de huurwoning, kan zij daar blijven ondanks dat zij niet op het huurcontract staat maar puur om het feit dat ze anders "op straat"staat met haar kinderen ?

Of heeft ze helemaal geen rechten mbt tot blijven in de woning?

Dat het niet slim is dat ze eea niet geregeld heeft beseft ze het gaat er nu om wie moet de woning uit?

Kijk in het ergste geval zal ze met haar kinderen er uit gaan , maar goed ze heeft geen huis en in de omgeving ook geen ouders of familie waar ze "tijdelijk"naar toe kan.

Haar partner zou alleen( zonder de kinderen heeft wél familie in de buurt waar hij heen zou kunnen, maar nogmaals hij weigert te vertrekken.
Als er kinderen in het spel zijn kun je toch niet simpelweg zeggen, het is zijn huis want zijn naam staat op het contract. Hoe kun je nu serieus zeggen dat zij maar in een dure studio moet gaan zitten met twee kinderen en hij in een groot huis met een uitkering, alleen maar omdat het huis op zijn naam staat en ze het nooit geregeld hebben.
quote:Djuuls04 schreef op 09 oktober 2010 @ 21:16:

Kan hij dat huis wel betalen als hij geen baan heeft en ze nu al niet kunnen rondkomen?

Nee maar daar maakt hij zich geen zorgen om want ik citeer hem: daar heb je huurtoeslag voor en een aanvullende bijstand"".

Of zij het gaat redden zonder bijstand of huurtoeslag ed durf ik zo ook niet te stellen hoor , geen idee wat zij verdient 30 uur callcenter?.
Het lijkt me dat ze contact op moet nemen met de woningbouw om dit te bespreken. En nogmaals, beter voor zichzelf moet zorgen en voor de kinderen. Nooit meer in zo'n positie terecht moet komen.
Djuuls maar ik begreep net dat de woningbouw daar geen beslissing in kan en mag nemen.

Het zal via een advocaat moeten vrees ik.
Lilith, als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat hij echt eens naar een dokter moet. Iemand die zo passief is, daar zit echt vaak meer achter (als in psychische problemen). En ik ben geen arts, dus misschien zit ik er wel helemaal naast, maar hij zou echt niet de eerste zijn die in geestelijke nood komt na het verliezen van een baan. En vooral ook omdat zijn gedrag gelijktijdig zo is omgeslagen.
Het zal hem tegenvallen denk ik. Huurtoeslag wel maar verder toch niet? Als hij weet hoe veel ( of weinig) hij overhoudt zonder haar inkomen bedenkt hij zich misschien wel en gaat toch liever op een flatje wonen.
quote:Djuuls04 schreef op 09 oktober 2010 @ 21:19:

Als er kinderen in het spel zijn kun je toch niet simpelweg zeggen, het is zijn huis want zijn naam staat op het contract. Hoe kun je nu serieus zeggen dat zij maar in een dure studio moet gaan zitten met twee kinderen en hij in een groot huis met een uitkering, alleen maar omdat het huis op zijn naam staat en ze het nooit geregeld hebben.Ik zeg niet dat ze dat moet doen. Ik zeg alleen maar dat er opties zijn als ze echt bij hem weg wil.
quote:Djuuls04 schreef op 09 oktober 2010 @ 21:24:

Het zal hem tegenvallen denk ik. Huurtoeslag wel maar verder toch niet? Als hij weet hoe veel ( of weinig) hij overhoudt zonder haar inkomen bedenkt hij zich misschien wel en gaat toch liever op een flatje wonen.Hoe kom je opeens bij dat flatje? Zij kan geen flatje vinden volgens jou en hij wel? Dat is krom...
Die studio waar jijj het over hebt.... lijkt me dat hij daar beter in kan dan zij met twee kinderen. Het is voor iemand alleen makkelijker om iets te vinden dan voor iemand met 2 kinderen.
Dat het voor hem makkelijker is om in een studio of aanverwante te wonen, is absoluut waar. Maar goed, er spelen nog meer factoren mee dan alleen de makkelijkheid ervan.
quote:Djuuls04 schreef op 09 oktober 2010 @ 21:19:

Als er kinderen in het spel zijn kun je toch niet simpelweg zeggen, het is zijn huis want zijn naam staat op het contract. Hoe kun je nu serieus zeggen dat zij maar in een dure studio moet gaan zitten met twee kinderen en hij in een groot huis met een uitkering, alleen maar omdat het huis op zijn naam staat en ze het nooit geregeld hebben.Ethisch gezien is dat niet goed nee. Maar waarom, waarom vraag ik je, regelen vrouwen dit soort dingen niet? (mannen ook trouwens) Hoe naief kun je zijn?
quote:nummerzoveel schreef op 09 oktober 2010 @ 21:24:

Lilith, als ik jouw verhaal zo lees, dan denk ik dat hij echt eens naar een dokter moet. Iemand die zo passief is, daar zit echt vaak meer achter (als in psychische problemen). En ik ben geen arts, dus misschien zit ik er wel helemaal naast, maar hij zou echt niet de eerste zijn die in geestelijke nood komt na het verliezen van een baan. En vooral ook omdat zijn gedrag gelijktijdig zo is omgeslagen.

Daar heeft ze het met hem ook over gehad.

Hij heeft zelf de diagnose burnout gesteld en later na een paar testjes op internet een vorm van autisme....zij stelde voor dit door een arts te laten diagnostiseren maar daar viel niet over te praten.
quote:Lilith75 schreef op 09 oktober 2010 @ 21:34:

[...]

Hij heeft zelf de diagnose burnout gesteld en later na een paar testjes op internet een vorm van autisme....zij stelde voor dit door een arts te laten diagnostiseren maar daar viel niet over te praten.Klinkt mij meer als smoesjes en vluchtgedrag. De meeste autisten zullen over zichzelf trouwens nooit zeggen dat ze autistisch zijn.
Doet het er nu echt zo heel veel aan toe wat voor type man hij is en wat voor type vrouw zij is? Dat verandert toch niets aan de feiten: zij wil bij hem weg en staat niet op het huurcontract.

Ik vraag me trouwens wel af of zij uberhaupt die woning over kan nemen als ze niet al jaren op het contract staat. Ik denk namelijk van niet. Dus dat ze sowieso pech heeft. Woningbouwcorporaties zijn daar vrij strikt in.
quote:Ruza schreef op 09 oktober 2010 @ 21:33:

[...]

Ethisch gezien is dat niet goed nee. Maar waarom, waarom vraag ik je, regelen vrouwen dit soort dingen niet? (mannen ook trouwens) Hoe naief kun je zijn?Dat vraag ik me ook altijd af. Dat de generatie vrouwen van nu 60 en 70 moeite hebben bepaalde dingen zoals financieën zelf te regelen, kan ik me nog voorstellen. Vroeger was het toch anders. Maar nu zijn we toch wel aangekomen bij de tijd dat of je nou man of vrouw bent je moet weten wat er speelt en dat je niet meer afhankelijk van je partner hoeft te zijn, zowel financieel als wat betreft huisvesting of wat dan ook.
Ik ben het met je eens Ruza dat het naief is om dit soort zaken niet meteen te regelen. Daarom is dit hopelijk hoe dan ook een wijze les voor de vriendin van TO.
quote:Lilith75 schreef op 09 oktober 2010 @ 21:34:

[...]

Hij heeft zelf de diagnose burnout gesteld en later na een paar testjes op internet een vorm van autisme....zij stelde voor dit door een arts te laten diagnostiseren maar daar viel niet over te praten.Zelf diagnoses stellen is echt nutteloos. Waarom denk je dat artsen en psychologen zo lang aan het studeren zijn. Als het zo makkelijk zou zijn dan hadden ze daar ook niet zoveel tijd in hoeven steken.
Klopt zij is ook naief maar daar is ze zelf ook wel achter.
Meiden allemaal enorm bedankt voor alle informatie tips suggesties enz.....morgen ben ik weer ga nu even lekker een wijntje nemen en wat toastjes want manlief heeft "snode"plannen......
quote:Zwup schreef op 09 oktober 2010 @ 21:37:

[...]

Dat vraag ik me ook altijd af. Dat de generatie vrouwen van nu 60 en 70 moeite hebben bepaalde dingen zoals financieën zelf te regelen, kan ik me nog voorstellen. Vroeger was het toch anders. Maar nu zijn we toch wel aangekomen bij de tijd dat of je nou man of vrouw bent je moet weten wat er speelt en dat je niet meer afhankelijk van je partner hoeft te zijn, zowel financieel als wat betreft huisvesting of wat dan ook.Ik denk dat veel vrouwen uit die generatie die nu bijv. voor de 2e keer trouwen of gaan samenwonen(en die ellende dus hebben meegemaakt) zich vaak beter voorbereiden op een mogelijke toekomstige breuk dan veel jonge vrouwen. Juist omdat ze weten dat hoe verliefd je ook op iemand bent, en hoe goed het ook gaat in je relatie, die over 5 jaar wel eens heel anders kan zijn. Ik heb het met mijn partner daar ook over moeten hebben, hoe en wat als we uit elkaar gaan. Dat is helemaal niet leuk om over te praten, maar liever nu duidelijke afspraken maken dan later als je uit elkaar zou gaan(je weet maar nooit immers) ruzie maken en mogelijk een van de 2 diep in de shit.
Helemaal met je eens Ruza.

Zo'n gesprek is inderdaad niet leuk, maar het is niet minder leuk om vechtend uitelkaar te gaan en in diepe ellende en schulden bijvoorbeeld achter te blijven. Daarom denk ik dat je ook ten alle tijden je eigen broek moet kunnen ophouden, financieel gezien.
quote:Ruza schreef op 09 oktober 2010 @ 21:43:

[...]

Ik denk dat veel vrouwen uit die generatie die nu bijv. voor de 2e keer trouwen of gaan samenwonen(en die ellende dus hebben meegemaakt) zich vaak beter voorbereiden op een mogelijke toekomstige breuk dan veel jonge vrouwen. Juist omdat ze weten dat hoe verliefd je ook op iemand bent, en hoe goed het ook gaat in je relatie, die over 5 jaar wel eens heel anders kan zijn. Ik heb het met mijn partner daar ook over moeten hebben, hoe en wat als we uit elkaar gaan. Dat is helemaal niet leuk om over te praten, maar liever nu duidelijke afspraken maken dan later als je uit elkaar zou gaan(je weet maar nooit immers) ruzie maken en mogelijk een van de 2 diep in de shit.Dat weet je dus wel. Elke relatie zal een keer eindigen: door de dood of door een scheiding. Als je van elkaar houdt dan zorg je dus dat de ander goed verzorgd achterblijft, wat er ook gebeurt.
quote:wuiles schreef op 09 oktober 2010 @ 21:54:

[...]

Dat weet je dus wel. Elke relatie zal een keer eindigen: door de dood of door een scheiding. Als je van elkaar houdt dan zorg je dus dat de ander goed verzorgd achterblijft, wat er ook gebeurt. Amen!
quote:wuiles schreef op 09 oktober 2010 @ 21:54:

[...]

Dat weet je dus wel. Elke relatie zal een keer eindigen: door de dood of door een scheiding. Als je van elkaar houdt dan zorg je dus dat de ander goed verzorgd achterblijft, wat er ook gebeurt.Hehe. Je hebt helemaal gelijk! Ik doelde natuurlijk niet op de dood(die je niet kunt ontkomen) maar op vrouwtjes die zeker denken te weten dat hun relatie zo bijzonder is dat die echt bij elkaar blijven tot de dood hun scheidt.
Lilith, ik meen ooit een keer te hebben gezien dat jij uit de mooiste stad uit het zuiden komt ?!

Als jouw vriendin daar ook woont (en ik het dus goed onthouden heb) dan weet ik wel een beetje hoe het daar reilt en zeilt. Dus als je even persoonlijk wilt mailen erover dan stuur maar een berichtje.

Enne: fijne avond nog

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven