Geld & Recht alle pijlers

Uiteten splitten......

06-09-2014 21:27 36 berichten
Waarschijnlijk ben ik een super zeikwijf en is dit een issue waar alleen vrouwen over na kunnen denken, maar ik zit er toch mee:(

Mijn ouders vroeg mij en vriendlief mee uiteten van het weekend. Prima! Was totaal niet prijzig, maar wel super lekker en gezellig.

Op een bepaalde manier, toen de rekening kwam, ging ik er vanuit dat mijn ouders zouden betalen. Tot mijn grote verbazing wilde moeders de rekening splitten...... Terwijl het om niet veel geld ging en zij ons mee vroegen (en het makkelijk kunnen betalen)

Ik stond echt met m'n oren te klapperen en heb beetje beduusd 25 euro voor mij en vriend gegeven. Snap er echt niks van.

Trakteer vaak genoeg drankje etc als we met gezin zijn. Vind ik ook normaal, maar dit vond ik op bepaalde manier zo raar. Ook omdat het totaal niet iets voor m'n ouders is. Altijd super vrijgevig en zij vroegen ons specifiek mee.

Heb er beetje raar gevoel bij. Ben ik een zeikwijf of vinden jullie het ook "apart"?
Alle reacties Link kopieren
Misschien bespreken met je ouders?
Nu heb je dus geleerd: als je ouders je mee uit eten vragen, eerst even checken hoe zij dit voor zich zien.

Persoonlijk vind ik: wanneer je gevraagd word, betalen de mensen die jou uitnodigen. Is dit niet de bedoeling, dan horen de mensen die je uitnodigen dit wel van tevoren even aan te geven.
Als het vroeger altijd de gewoonte was dat je ouders betaalden, dan zou ik ook verbaasd zijn.

Mijn ouders staan er ook altijd op om te betalen, zelfs als ik hen mee uitvraag en ik wil betalen, dan willen ze op zijn minst de rekening delen. Ik zou dus ook even verbaasd zijn moesten ze ineens willen delen, maar ik zou er verder geen probleem mee hebben.
Ik zou inderdaad ook wel verbaasd zijn.
Ja eerlijk gezegd zou ik ook ff gek opkijken.
Misschien is het een test. Mogen ze jouw vriend of vinden ze hem maar zo-zo?
Hoe je het vertelt zou ik ook verbaast zijn. Op de manier waarop. Volgende keer als ze jullie weer vragen even aankaarten wat de bedoeling is, zijn jullie uitgenodigd voor een etentje of is het gewoon gezellig gezamenlijk diner en idd de rekening splitten.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ja, vind het op zich ook niet erg hoor. Werk gewoon en kan mijn eigen prakje wel betalen. Net zoals vriend overigens, maar mijn ouders staan er altijd op om in ieder geval groot deel te betalen (kunnen ze ook makkelijk). Splitten was echt een bijzonder voorstel;)

Mijn mond viel nogal open en werd een beetje een gênant momentje.

Vriend zegt dat ik mij niet zo druk moet maken, hahaha!
Tja, bijzonder, je hebt weer iets geleerd! Van te voren even duidelijkheid scheppen over wie wat betaalt!

Degene die uitnodigt betaalt hier meestal, en meestal is het ook om iets te vieren of ergens voor te bedanken. Dus dan is wel duidelijk wie betaalt.

Zelf maak ik altijd dat het duidelijk is voor de ander. Vriendjes van de kinderen die ergens mee naar toe gaan, vertel ik direct wat de bedoeling is!
quote:Mylene_Valerie schreef op zaterdag 06 september 2014 21:39 Hoe je het vertelt zou ik ook verbaast zijn. Op de manier waarop. Volgende keer als ze jullie weer vragen even aankaarten wat de bedoeling is, zijn jullie uitgenodigd voor een etentje of is het gewoon gezellig gezamenlijk diner en idd de rekening splitten.

Ja..... Misschien wel! Schrik er gewoon beetje van, omdat het zo afstandelijk overkomt van ouders. Heb echt hele goede band met ze. In de trant van ; we trekken de koelkasten gewoon bij elkander thuis open etc.......

Maar misschien heet dit volwassenheid:(
Nou dit klinkt voor mij ook bizar- zeker hoe je de band met je ouders beschrijft!

Als dat volwassenheid is dan zou ik passen.. En niet om het geld, maar om het gevoel erbij.
quote:scriptum schreef op zaterdag 06 september 2014 21:36 Misschien is het een test. Mogen ze jouw vriend of vinden ze hem maar zo-zo?Ja weet niet. Vriend is nogal een goedzak, zit geen kwaad in:) Maar zou natuurlijk kunnen hoor. Zal morgen wel even met moeders bellen......
Lullig is dat, heb het ook een keer meegemaakt. "gaan jullie gezellig mee?" klinkt toch echt als een uitnodiging. Gewoon met je ouders over hebben dat je het een beetje raar vond en dat het op jou als uitnodiging over kwam en niet als een "we gaan met twee stellen" en of ze dat in het vervolg iets duidelijker kunnen doen.
quote:nina1966 schreef op zaterdag 06 september 2014 21:45 Lullig is dat, heb het ook een keer meegemaakt. "gaan jullie gezellig mee?" klinkt toch echt als een uitnodiging. Gewoon met je ouders over hebben dat je het een beetje raar vond en dat het op jou als uitnodiging over kwam en niet als een "we gaan met twee stellen" en of ze dat in het vervolg iets duidelijker kunnen doen.Ja. Kan het terloops wel even zonder drama van te maken aankaarten. Dat het in vervolg wel even duidelijk is
Je zegt dat jullie een hele goede band hebben, misschien dat je dan kan vragen waarom het nu anders is? Misschien gaat het financieel niet zo goed, of iets. (Haha, ja sorry wist niet meer opties. Als ze niet willen betalen voor vriend omdat ze hem niet mogen, zijn ze wel heel onvolwassen bezig, dus ik denk niet dat dat dat het is. Maar dat financiele, je weet maar nooit.)
van te voren bespreken
Ligt een beetje aan hoe het gevraagd is

We nodigen jullie uit = ouders betalen

Zullen we uit eten gaan = splitten (denk ik)
Love the life you live
quote:fleur1988 schreef op 06 september 2014 @ 21:42:

[...]

Ja..... Misschien wel! Schrik er gewoon beetje van, omdat het zo afstandelijk overkomt van ouders. Heb echt hele goede band met ze. In de trant van ; we trekken de koelkasten gewoon bij elkander thuis open etc.......

Maar misschien heet dit volwassenheid:(

Ja ik begrijp je. Je had het gewoon niet verwacht en je wilt weten wat zegmaar de reden is. Logisch. Het geeft niet als iemand je vraagt en dat ieder zelf betaalt, maar wel beter om het vooraf te weten.

Dus dat je nu even hierover zit te dubben is niet meer dan normaal.

Goed dat je het niet laat zitten maar morgen even vraagt. Dan weet je het maar. Ja toch? Zeker omdat jullie een goede band hebben moet dat kunnen.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
quote:vittello schreef op 06 september 2014 @ 22:56:

Ligt een beetje aan hoe het gevraagd is

We nodigen jullie uit = ouders betalen

Zullen we uit eten gaan = splitten (denk ik)de tekst tussen haakjes geeft al aan dat je hier altijd afspraken over moet maken voor dat je uit eten gaat
Idd vantevoren bespreken al zou ik voor ¤ 25 voor jullie 2-en niet moeilijk gaan doen. Tenzij je het echt echt niet had kunnen missen. En soms loopt het daar ook mis, gezamenlijk uit eten gaan, betekent dus niet altijd dat je op kosten van de uitnodiger/ initiatiefnemer eet. Als 1 iemand binnen mijn vriendenclub aankaart om te gaan eten na een middag borrelen, betekent dat niet per definitie dat diegene ook betaalt (voor zo'n 10 personen).

Ik zou idd wel dwars liggen, of beter gezegd aankaarten, als ik bijv. geen voor-of nagerecht zou hebben en geen alcohol bij het eten zou drinken. Scheelt nogal wat als iemand je dan de rekening, gedeeld over het aantal personen, in de maag splitst.
Krijg motto niet verwijderd :-)
Ik denk wel dat je bij jouw moeder kan aangeven dat zij voortaan tevoren mag aangeven of jullie zelf moeten betalen als zij jullie uitnodigen. Wel zo beleefd. Daarnaast is het nogal raar dat dit ineens komt.

Ik werd ook ooit eens door een vriendin van mij uitgenodigd ergens te gaan eten en zij verwachtte dat ik rekening betaalde gezien zij naar het restaurant (niet ver) was gereden. Dan kom je ook nogal bedrogen uit. Ik ben gewend dat de gastheer/gastvrouw betaald. En als dat niet de bedoeling is dat dan tevoren wordt aangegeven. Gelukkig begrijpen sommige mensen dat nog, maar ik merk wel dat het tegenwoordig steeds meer de norm wordt om alles te splitten en het vooraf niet tegen elkaar te zeggen....
No love without lost
Misschien een domme vraag, maar hoe oud zijn je ouders?

Ik heb op verschillende fronten mee gemaakt dat oudere mensen opeens zuinig (= krenterig) worden..

Zou dat kunnen?

(net zoals achterdchtig..)
Zo'n genant momentje is soms juist wel goed, het is wel duidelijk dan. Ik zou er nog even op terugkomen, afspreken dat je volgende keer beter communiceert. Wel met lood in de schoenen, geld is zo'n ongemakkelijk onderwerp.
moonlight: Hoezo is een comfortabele slip aandoen ook een must tijdens een wandeling? En als het die avond nou op meer uitloopt?
Ja met vrienden maak ik daar van tevoren altijd afspraken over..... Dat is dan ook wel gemakkelijker, vooral als je met een hele grote groep bent.

M'n ouders worden normaal altijd beetje "boos" als ik wat wil betalen. Dat dat dan echt niet hoeft en zij het willen doen. Daarom was het toch een beetje vreemd gisteren:) hahaha!

Ik heb het maar beetje losgelaten en zal vanmiddag mijn moeder het gewoon even vragen:)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven