Uitschrijven uit NL, eigen bedrijf
woensdag 8 juni 2011 om 22:37
Goedenavond,
Ik vermoed dat deze vraag te specifiek is, maar ik ga het toch proberen.
Ik wil me uitschrijven uit Nederland, maar heb een eigen bedrijf geregistreerd op het adres waar ik officieel woon. Mijn familie blijft daar wonen.
Heeft iemand enig idee wat voor consequenties dat heeft?
Dat zou me echt super helpen, alvast bedankt.
Ik vermoed dat deze vraag te specifiek is, maar ik ga het toch proberen.
Ik wil me uitschrijven uit Nederland, maar heb een eigen bedrijf geregistreerd op het adres waar ik officieel woon. Mijn familie blijft daar wonen.
Heeft iemand enig idee wat voor consequenties dat heeft?
Dat zou me echt super helpen, alvast bedankt.

woensdag 8 juni 2011 om 22:41
Je bedrijf blijft dan in NL geregistreerd en daar moet dus ook de belasting afgedragen worden. Waar je zelf belasting moet betalen is afhankelijk van waar je de werkzaamheden fysiek uitvoert (en als je bestuurslid van je eigen bedrijf bent, dan kan er nog een speciale commissarissen-regeling van toepassing zijn waarbij je hoe dan ook in NL je belasting af moet dragen, ongeacht van waar vandaan je werkt).

donderdag 9 juni 2011 om 00:35
Het is een beetje klok en klepel verhaal bij mij maar ik herinner me dat je een formulier van de belasting aan kon vragen en daarop kon aangeven waar je belasting wil betalen. Hier zitten uiteraard van allerlei als/mits/maren aan vast. Handigste is om even de Belastingdienst voor "internationale zaken" te bellen. Is een speciaal telefoonnummer, staat op de site.

donderdag 9 juni 2011 om 15:26
Watchetc,
Zoek het eerst goed uit, vraag het eventueel aan een goede fiscalist of je accountant als je deze hebt. Bel anders met Heerlen, de afdeling Buitenland van de belastingdienst.
Er worden je op dit moment antwoorden gegeven die op basis van de feiten die jij geeft niet kunnen. Je geeft zelf aan een eenmanszaak te hebben, en je uit te willen schrijven.
Je bent in Nederland (binnenlands) belastingplichtig als je hier woont, je bent buitenlands belastingplichtig als je niet in Nederland woont (jezefl uitschrijft) en Nederlands inkomen geniet. Dat kan winst zijn uit onderneming, maar dan wel behaald met een Nederlandse onderneming, of een alhier gevestigde vaste inrichting.
Kortom, best wat om gedegen advies over te vragen.
Zoek het eerst goed uit, vraag het eventueel aan een goede fiscalist of je accountant als je deze hebt. Bel anders met Heerlen, de afdeling Buitenland van de belastingdienst.
Er worden je op dit moment antwoorden gegeven die op basis van de feiten die jij geeft niet kunnen. Je geeft zelf aan een eenmanszaak te hebben, en je uit te willen schrijven.
Je bent in Nederland (binnenlands) belastingplichtig als je hier woont, je bent buitenlands belastingplichtig als je niet in Nederland woont (jezefl uitschrijft) en Nederlands inkomen geniet. Dat kan winst zijn uit onderneming, maar dan wel behaald met een Nederlandse onderneming, of een alhier gevestigde vaste inrichting.
Kortom, best wat om gedegen advies over te vragen.
donderdag 9 juni 2011 om 16:44
Ok, zo simpel is het allemaal niet. Waar je belasting betaalt heeft puur te maken met het belastingverdrag tussen Nederland en het land waar je gaat wonen en de feitelijke situatie. Zo kun je helemaal uitgeschreven staan maar toch belasting MOETEN betalen in Nederland. Of je kunt ingeschreven staan en belasting betalen in het buitenland. Of je kunt in bepaalde gevallen aangeven dat je in Nederland wilt blijven betalen. Afhankelijk van het land waar je gaat wonen kan dit vrij ingewikkeld worden!
Zoek een goede adviseur. Verdiep jezelf ook in de situatie. Geloof geen praatjes van derden en neem alles wat de belastingtelefoon zegt met een korrel zout
Zoek een goede adviseur. Verdiep jezelf ook in de situatie. Geloof geen praatjes van derden en neem alles wat de belastingtelefoon zegt met een korrel zout
donderdag 9 juni 2011 om 19:03
Ja, heb de belastingtelefoon gebeld (na bijna drie kwartier in de wacht te hebben gestaan - beter gezegd, na een kwartier werd de verbinding verbroken, vervolgens kreeg ik een bandje dat zei dat ik het later weer moest proberen (ik was hier speciaal voor opgebleven) en toen na nog een kwartier kreeg ik iemand aan de telefoon. Lekker dan als je vanaf het buitenland belt.)
in ieder geval, na twee keer doorverbinden kreeg ik eindelijk iemand die er wat vanaf wist.
Ik ga me verdiepen in het verdrag, want eerlijk gezegd heb ik geen idee.
in ieder geval, na twee keer doorverbinden kreeg ik eindelijk iemand die er wat vanaf wist.
Ik ga me verdiepen in het verdrag, want eerlijk gezegd heb ik geen idee.