Geld & Recht alle pijlers

Vader neemt kind onterecht mee tijdens schooltijd...

26-06-2012 17:28 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vader van mijn kind en ik hebben een omgangsregeling, wat inhoudt dat hij in ieder geval ons kind niet doordeweeks heeft. Hij krijgt ons kind een aantal weekenden per maand.

Nu hoorde ik van ons kind dat haar vader haar tussen de middag heeft opgehaald, terwijl zij gewoon naar de opvang moet aangezien ik werk. Ik heb de school hierop aangesproken en zij gaven aan dat een vader én de moeder het recht hebben (in geval van gedeeld gezag) om het kind op te halen en het kind aan beiden zullen meegeven. Het feit dat hij zich niet aan de omgangsregeling houdt, dat is een afspraak tussen beiden en de school bemoeit zich hier niet mee ongeacht de rechterlijke uitspraak. Gedachte hierachter is dat de school niet voor politieagent gaat spelen bij de overdracht van elk kind.

Is dit het geval? Ik bedoel ik breng mijn kind naar school in de veronderstelling dat zij daar tussen de middag naar de opvang gaat. Graag jullie advies.

Alvast bedankt.
quote:Banba schreef op 26 juni 2012 @ 18:14:

[...]

Vertel je ze ook twee weken voor hun verjaardag wat ze krijgen?

Flauw hoor.

Blijkbaar is de situatie van TO vreemd voor je, maar om dan zo te reageren?

Misschien zijn ze wel om een bepaalde, nare reden gescheiden? Vader aan de drank, drugs of rock 'n' roll oid?
conversation = awareness
@ TO, Je kunt niet gewoon even naar ex bellen met het verzoek dat hij in het vervolg even aan je doorgeeft wanneer hij kind spontaan ophaald?
Het gaat er om dat het kind zou overblijven en dat is niet gebeurd. Ik neem voor het gemak aan dat ze een lijst hebben met namen van kinderen die overblijven. Zoontje is er niet, is opgehaald door vader, dus is de afspraak anders. Dan lijkt het me netjes dat moeder even gebeld wordt of het klopt dat zoon niet op overblijf is. in dit geval wist ze het dus niet, daar gaat het om.

Ik liet mijn zoontje altijd op mijn werkdag overblijven, een keer was ik thuis en heb ik hem opgehaald zonder de overblijf in te lichten. Mooi dat ze me dus belden waar hij was, dat ze hem verwacht hadden. en zo hoort het vind ik, heb ze dan ook compliment gegeven voor het goede opletten.

Ik kan me dus goed voorstellen dat moeder hier niet blij mee is, ondanks dat ht papa was.
Een ouder, iemand anders, whatever. Ik wil graag weten waar mijn kind is. Als school haar met haar vader mee laat gaan, moeten ze dat doorgeven aan mij.
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 18:16:

[...]

Voor hetzelfde geld was de vader zo met het kind naar Schiphol gereden om vervolgens te gaan emigreren, weet jij veel. Of was hij samen met het kind voor een trein gesprongen onder het mom van "ik het kind niet, dan jij ook niet." Hij zou niet de eerste en niet de laatste zijn. Is de ouder met voogdij die het kind in het weekend verzorgd, zelfmoord gevoeliger dan de ouder die het kind door de week heeft? Voor hetzelfde geld gaat de vader nl in het weekend naar schiphol of springt moeders op donderdag na school met kind onder de trein. Of is elk afwijken van de routine door een van de gescheiden ouders een voorteken van een naderend gezinsdrama?
quote:Banba schreef op 26 juni 2012 @ 18:24:

[...]

Nu betrek je de situatie volledig op jezelf. Wie zegt dat kind in het verleden niet vaker door vader op is gehaald en school de vader dus wél kent?

Ik betrek het helemaal niet op mezelf, want ik ben niet gescheiden en heb ook al geen oma die mijn kind komt ophalen. Ik ben gewoon serieus geschokt dat een school zonder te weten of daar toestemming voor is een kind zomaar meegeeft.

Nogmaals: dat baseer ik op de aanname dat vader nooit het kind brengt of haalt omdat hij het kind nooit doordeweeks heeft. En op de policy van onze school waarbij je om een kind uberhaupt mee te kúnnen nemen als het aangemeld is voor overblijven speciaal naar binnen moet om het kind uit een lokaal te gaan halen. Ik vind het heel gek dat een school een kind uit een overblijflokaal laat weggaan met een ouder die het kind nooit ophaalt, zonder dat ze weten of de moeder zelfs maar op de hoogte is en of de vader uberhaupt het kind mág ophalen.
Am Yisrael Chai!
Zoals ik het lees"

Het gaat niet om het hebben van het "recht" om het kind mee te nemen. Misschien gunt TO haar dochter dat pleziertje wel.

Het gaat er volgens mij om dat het zonder medeweten/goedkeuring van de moeder gebeurd.

De dochter is onder moeders hoede, het is niet vaders weekend.

De school hoeft niet bij te houden wie gezag heeft of wiens weekend het is, nee, als er 's ochtends bij het brengen niks gezegd is over iemand anders die haar ophaalt moet de school dit wel navragen.

Zorgvuldigheid is belangrijk. Dit alles kan los staan van de relatie tussen TO en haar ex.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Eens Star. Maar schijnbaar is dat een rare gedachtengang.
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 18:26:

[...]

Het is ook helemaal niet het probleem van school, voor school is het namelijk heel helder: tenzij anders aangegeven, wordt kind door X opgehaald. Als er dan A, B, C, Y, Z, of G aan de poort staat, moet door school eerst naar X gebeld worden om te verifiëren of dat wel de bedoeling is. Kleine moeite, groot plezier.

Wat doet een kind wat moet overblijven uberhaupt op het schoolplein, vraag ik me af? Als het goed is, komt je kind als het over moet blijven helemaal niet op het schoolplein en komen de ouders niet naar binnen. Kind merkt dus verder echt niet dat vader op het schoolplein staat, en vader zal zich eerst moeten melden. Dan hoort de juiste reactie van school te zijn: oh, dat heeft Marietje niet doorgegeven, ik zal haar even bellen of het goed is, want onze policy is dat kinderen alleen door iemand anders mogen worden opgehaald als dat vantevoren is aangegeven. Een vader die verder het beste met zijn kind voorheeft zal alleen maar blij zijn dat de school zo zorgvuldig met zijn kind omgaat.Maar vader heeft gezag en heeft dus het recht het kind op te halen. Vader is niet A, B, C of enz.
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 18:11:

Heb alleen nog de eerste pagina gelezen maar het zou lekker worden zeg, dat ik mijn kind in goed vertrouwen op school achterlaat, niets zeg over dat hij door iemand anders wordt opgehaald en dat ze hem toch met een ander mee laten gaan zonder mij eerst te bellen.

Ik zou hels zijn, ongeacht of het nou de vader, de opa en oma, de buurvrouw of een kidnapper is, een school heeft niet zomaar een kind met iemand anders mee te geven.

Ik zou er ook niet blij mee zijn. Maar aan de andere kant, 1 op de 3 huwelijken houdt geen stand en een beetje school heeft 500 leerlingen. Dan zouden ze een dagtaak hebben aan het bijhouden wie er met wie wel of niet mee mag.

Er bestaan ook scholen met een continue-rooster. Dan moeten de kinderen tussen de middag overblijven en zijn ´s middags eerder klaar. Als je dus persé zeker wilt zijn dat je kind op school is en blijft moet je voor zo´n school kiezen.
Het heeft m.i. Totaal niet te maken met op welke voet TO met haar ex staat. Zij denkt dat kind op school is, kind is dat niet. Ze zal maar net om weet ik veel wat voor reden haar kind moeten halen en kind blijkt pleite.
Afijn, ik zou hels worden als iemand met mijn kind aan de haal gaat zonder dat met mij te overleggen. Straks gebeurd er een vreselijk ongeluk, word ik gebeld en weet van niks. Ja, daaag!

Die regeling is er niet voor niks en die moet in ieder geval voor de kleine duidelijkheid verschaffen zodat die weer waar ie aan toe is.
conversation = awareness
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 18:30:

Een ouder, iemand anders, whatever. Ik wil graag weten waar mijn kind is. Als school haar met haar vader mee laat gaan, moeten ze dat doorgeven aan mij.Dus als papa een dag doorbrengt met kind en hij besluit dat ie naar de supermarkt gaat moet ie ook eerst jouw bellen of het goed is?
TO, heb niet alles gelezen, maar eigenlijk is het heel simpel:

jullie hebben gezamenlijk gezag dus de vader mag zijn kind gewoon ophalen van school. Alleen voor andere mensen moet de school dat eerst controleren. Jullie hebben bij jullie scheiding een andere regeling afgesproken en deze vast laten leggen in een convenant en ouderschapsplan. Ik neem aan dat deze is bekrachtigd door een rechter. Als jij en de vader hier niet samen uitkomen, rest je maar 1 ding: de gang naar een mediator en eventueel daarna naar de rechter om uitvoering van de afspraken af te dwingen.

Lijkt me echter dat jullie hier samen uit moeten komen. Waarom praat je niet met je ex-man, leg je hem uit waarom je hiervan geschrokken bent en stem je met hem af hoe nu verder?
quote:reisa1978 schreef op 26 juni 2012 @ 18:33:

[...]

Maar vader heeft gezag en heeft dus het recht het kind op te halen. Vader is niet A, B, C of enz.Vader heeft gezag in het weekend. En niet als het hem lukraak uitkomt. Om 'gezellig te lunchen' jajaj.
conversation = awareness
Als ouders samen zijn geldt dat wat mij betreft net zo goed Banba. Ik wil weten waar mijn kind uithangt, punt.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 18:30:

Een ouder, iemand anders, whatever. Ik wil graag weten waar mijn kind is. Als school haar met haar vader mee laat gaan, moeten ze dat doorgeven aan mij.Ook als jij op je werk zit en de vader haalt kind onverwacht tussen de middag op (zonder scheiding dus)?
The time is now
quote:Ivetje schreef op 26 juni 2012 @ 18:34:

[...]

Dus als papa een dag doorbrengt met kind en hij besluit dat ie naar de supermarkt gaat moet ie ook eerst jouw bellen of het goed is?Als het papa-dag is (afschuwelijk woord overigens) natuurlijk niet. In geval van calamiteiten wordt dan de vader benaderd en die weet waar junior zit.
conversation = awareness
TO al geweest? Leuk dat er meteen vanuit wordt gegaan van 'papa is een slechte man oeoeoeoe'. Wellicht gaat het daar dus niet om.
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 18:33:

Afijn, ik zou hels worden als iemand met mijn kind aan de haal gaat zonder dat met mij te overleggen. Straks gebeurd er een vreselijk ongeluk, word ik gebeld en weet van niks. Ja, daaag!

Die regeling is er niet voor niks en die moet in ieder geval voor de kleine duidelijkheid verschaffen zodat die weer waar ie aan toe is.Dus als je kind op school uit het klimrek kukelt en zijn nek breekt mogen ze je ook niet bellen dat dat gebeurt is?
quote:fashionvictim schreef op 26 juni 2012 @ 18:26:

[...]

Het is ook helemaal niet het probleem van school, voor school is het namelijk heel helder: tenzij anders aangegeven, wordt kind door X opgehaald. Als er dan A, B, C, Y, Z, of G aan de poort staat, moet door school eerst naar X gebeld worden om te verifiëren of dat wel de bedoeling is. Kleine moeite, groot plezier.

Wat doet een kind wat moet overblijven uberhaupt op het schoolplein, vraag ik me af? Als het goed is, komt je kind als het over moet blijven helemaal niet op het schoolplein en komen de ouders niet naar binnen. Kind merkt dus verder echt niet dat vader op het schoolplein staat, en vader zal zich eerst moeten melden. .Ik denk dat dat per school anders is FV. Op de school van dochter gaan de kinderen die overblijven eerst naar buiten, na een kwartiertje gaan ze eten en het laatste kwartier zijn ze weer buiten. Kinderen die overblijven zitten echt niet binnen op een stoeltje geplakt.
quote:Ivetje schreef op 26 juni 2012 @ 18:34:

[...]

Dus als papa een dag doorbrengt met kind en hij besluit dat ie naar de supermarkt gaat moet ie ook eerst jouw bellen of het goed is?Wat dram je door. Het kind is dan onder vaders hoede. ALs je niet snapt dat dat heel anders is dan kan ik het jou niet uitleggen.
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Ja Banba. Stel kind wordt te pletter gereden en ik denk dat kind veilig op school zit. Fijn lijkt me dat.
Snap het probleem niet. Beter bij haar vader dan op school toch.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 18:34:

Als ouders samen zijn geldt dat wat mij betreft net zo goed Banba. Ik wil weten waar mijn kind uithangt, punt.

Postcross.

Ik snap dat je dat graag wilt weten, maar ik vind dat de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij school ligt. M.i. moet in het geval van de OP vader aangesproken worden en niet school.
The time is now

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven