Geld & Recht alle pijlers

Vader neemt kind onterecht mee tijdens schooltijd...

26-06-2012 17:28 813 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

De vader van mijn kind en ik hebben een omgangsregeling, wat inhoudt dat hij in ieder geval ons kind niet doordeweeks heeft. Hij krijgt ons kind een aantal weekenden per maand.

Nu hoorde ik van ons kind dat haar vader haar tussen de middag heeft opgehaald, terwijl zij gewoon naar de opvang moet aangezien ik werk. Ik heb de school hierop aangesproken en zij gaven aan dat een vader én de moeder het recht hebben (in geval van gedeeld gezag) om het kind op te halen en het kind aan beiden zullen meegeven. Het feit dat hij zich niet aan de omgangsregeling houdt, dat is een afspraak tussen beiden en de school bemoeit zich hier niet mee ongeacht de rechterlijke uitspraak. Gedachte hierachter is dat de school niet voor politieagent gaat spelen bij de overdracht van elk kind.

Is dit het geval? Ik bedoel ik breng mijn kind naar school in de veronderstelling dat zij daar tussen de middag naar de opvang gaat. Graag jullie advies.

Alvast bedankt.
quote:Ivetje schreef op 26 juni 2012 @ 18:36:

[...]

Dus als je kind op school uit het klimrek kukelt en zijn nek breekt mogen ze je ook niet bellen dat dat gebeurt is?Waar slaat dat nu op?
conversation = awareness
quote:Cameron10 schreef op 26 juni 2012 @ 18:36:

[...]

Wat dram je door. Het kind is dan onder vaders hoede. ALs je niet snapt dat dat heel anders is dan kan ik het jou niet uitleggen.Het kind is in TO's geval toch ook onder vaders hoede??
Quote Ivetje

Dus als papa een dag doorbrengt met kind en hij besluit dat ie naar de supermarkt gaat moet ie ook eerst jouw bellen of het goed is?

Ik ga hier geeneens op antwoorden.
quote:miss_communicatie schreef op 26 juni 2012 @ 18:37:

[...]

Waar slaat dat nu op?Een ongeluk kan overal gebeuren. Dat heeft niks te maken met of het nou bij papa is of op school zit. En ja, als moeder word je dan gebeld maar neem aan dat je je dan drukker maakt om iets anders als om het feit dat kind bij papa was ipv op school. Mag ik hopen tenminste...
quote:Ivetje schreef op 26 juni 2012 @ 18:37:

[...]

Het kind is in TO's geval toch ook onder vaders hoede??Nee, het is onder moeder's hoede. Het is toch haar week en niet zijn weekend
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
Wat Cameron zegt dus.
Ik zie het probleem niet. Er is sprake van gezamenlijk gezag. Uit wat TO schrijft maak ik niet op dat vader een of andere incompetente dwaas is met het pedagogisch vermogen van een tuinboon. Vader heeft normaal alleen bezoek in de weekenden. Vader heeft een keer wat extra tijd en verrast zijn kind met een extra keer pappa zien. Uit de reactie van school, neem ik aan dat men de vader ook kent. Ze geven kind immers zonder aarzelen mee aan vader. Is de vader volledig uit beeld, dan zal een school dit niet zomaar doen.

Ik lees in wat TO schrijft wel een ondertoon van irritatie omdat haar ex het in zijn botte hoofd heeft gehaald om haar dochter zomaar op te halen zonder toestemming. En het heel p.c. schrijven van ons kind veranderd niets aan die toon.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 18:34:

Als ouders samen zijn geldt dat wat mij betreft net zo goed Banba. Ik wil weten waar mijn kind uithangt, punt.Dus stel jij hebt een noodgevalletje en jouw man, de vader van de kinderen, met voogdij en bekend op school verschijnt ten tonele om er toch voor te zorgen dat het kind wordt op gehaald. Dan moet de school jou bellen om zeker te weten, dat manlief aan jou heeft doorgegeven dat hij het kind op haalt?
Quote Banba

Ik snap dat je dat graag wilt weten, maar ik vind dat de verantwoordelijkheid daarvoor niet bij school ligt. M.i. moet in het geval van de OP vader aangesproken worden en niet school.

Op dat moment is de school/tso verantwoordelijk voor mijn kind.
quote:reisa1978 schreef op 26 juni 2012 @ 18:33:

[...]

Maar vader heeft gezag en heeft dus het recht het kind op te halen. Vader is niet A, B, C of enz.

Ik kan me voorstellen dat school dat nu juist niet allemaal kan bijhouden, bij welke kinderen de vader wel gezag heeft en bij welke niet, bij wie er zus speelt of zo speelt, of wat dan ook.

Juist daarom vind ik het zeer belangrijk dat school zorgvuldig is en daar een heldere lijn in trekt. En nogmaals: wat voor moeite is het nou als er ineens een andere ouder voor de deur staat terwijl de brengende ouder heeft aangegeven dat het kind overblijft (en het op die dag altijd overblijft)? Gewoon even bellen, of vader zelf naar moeder laten bellen en moeder telefonisch toestemming laten geven. Gelukkig gaat dat op onze school en BSO in ieder geval wel zo.
Am Yisrael Chai!
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 18:38:

Quote Ivetje

Dus als papa een dag doorbrengt met kind en hij besluit dat ie naar de supermarkt gaat moet ie ook eerst jouw bellen of het goed is?

Ik ga hier geeneens op antwoorden.Omdat het dan niet hoeft? Je weet dan toch net zo goed niet waar je kind uithangt. Papa weet dat wel en dat is nou precies hetzelfde als in het geval van TO. Papa wist waar kind uit hing. Prima toch als 1 van de ouders het weet en oplet.
Borderwalk, nee, ik moet even kijken op welke post van Banba ik reageerde. Ging over ophalen terwijl kind zou overblijven volgens mij.
Ongeacht of ik zelf hier niet blij mee zou zijn, snap ik niet dat je school er bij betrekt. Naar mijn idee maak je het nu veel groter, door er een derde erbij te halen en deze tussen jou en je ex in te zetten.

Beter kun je je ex man aanspreken. Niet op het feit dat hij zijn dochter heeft opgehaald, maar dat hij niet van te voren heeft laten weten dat hij dit van plan was. Hij hoeft je m.i geen toestemming te vragen, maar wel een klein berichtje wat hij van plan is. Dan krijg je deze situaties niet.

Maar ik krijg door je OP eigenlijk het idee dat er wel sprake is van enige communicatiestrubbelingen. Je bent sowieso niet blij met het feit dat je ex je kind van school haalt. Hij ziet haar in iedergeval niet door week, zeg je maar krijgt haar enkele weekenden per maand. Mijn nekharen gaan hier van overeind staan eerlijk gezegd, maar wie weet komt dat omdat ik de achtergrond niet weet en hoe jullie uit elkaar zijn gegaan.

In ieder geval; ga met je ex praten. Niet school op de vingers tikken, maar dit is iets wat je met je ex moet oplossen.
quote:Cameron10 schreef op 26 juni 2012 @ 18:39:

[...]

Nee, het is onder moeder's hoede. Het is toch haar week en niet zijn weekendMaar bij gezag door beide ouders maakt dit geen verschil. En totdat TO gereageerd heeft hoe het precies zit kunnen we eindeloos discussiëren hierover.
Ik vind ook dat vader moet aangesproken worden en niet school. Als vader een gevaarlijke man zou zijn, had ze dat aan moeten geven. Wie weet dat de school dan anders had gereageerd, tijd gerekt had en moeder gebeld had met dit verhaal.

En een nek/voet/rug/arm breken kan overal gebeuren, het maakt niet het minder erg of het gebeurd als het met de vader mee is. Tenzij je dan eindelijk weer een stok hebt om mee te slaan natuurlijk.

Gatver zeg, ik hoop nooit een scheiding mee te maken waar het er zo aan toe gaat dat ik mijn kind het niet gun spontaan opgehaald te worden door haar bloedeigen vader. Hoop dat als het ooit voorkomt, ik daar ver boven sta, wat hij mij ook geflikt heeft. Ik vind een vader echt een heel ander verhaal dan de oma of tante die ineens aan de schooldeur staat om kind op te halen.

Overigens vind ik wel dat vader had moeten bellen, maar wie weet wist hij dan al welke reactie hij had gekregen, nu wordt het ook als onterecht mee nemen bestempeld namelijk.
quote:missfiona schreef op 26 juni 2012 @ 18:40:

Ik zie het probleem niet. Er is sprake van gezamenlijk gezag. Uit wat TO schrijft maak ik niet op dat vader een of andere incompetente dwaas is met het pedagogisch vermogen van een tuinboon. Vader heeft normaal alleen bezoek in de weekenden. Vader heeft een keer wat extra tijd en verrast zijn kind met een extra keer pappa zien. Uit de reactie van school, neem ik aan dat men de vader ook kent. Ze geven kind immers zonder aarzelen mee aan vader. Is de vader volledig uit beeld, dan zal een school dit niet zomaar doen.

Ik lees in wat TO schrijft wel een ondertoon van irritatie omdat haar ex het in zijn botte hoofd heeft gehaald om haar dochter zomaar op te halen zonder toestemming. En het heel p.c. schrijven van ons kind veranderd niets aan die toon.Die toon is anders jouw eigen interpretatie hoor. Ik 'hoor' namelijk een geheel andere toon. Vanuit m'n eigen referentiekader.
conversation = awareness
Ik denk dat het hem erin zit dat ik vader niet als 'iemand anders' beschouw. Vader is wat mij betreft mijn gelijke als het op verantwoordelijkheid mbt kind aankomt. Als hij dus kind wil ophalen, zonder dat ik school daarover ingelicht hebt, vind ik het terecht dat zijn gezag boven het gezag van de school staat.

Dat hij dat niet heeft overlegd is idd niet handig, maar ik zie met de beste wil van de wereld niet in waarom school hierover iets te verwijten valt.
The time is now
En wat een flauwekul dat vader wel eens zelfmoord wil gaan plegen met kind of naar het buitenland wil vertrekken etc. Moeders doen af en toe net zulke bezopen dingen en al die acties kunnen ook gewoon in het weekend. En ongelukken kunnen overal gebeuren, ook als kind bij een vriendinnetje gaat spelen, onder moeders hoede is etc.
quote:missfiona schreef op 26 juni 2012 @ 18:40:

Ik lees in wat TO schrijft wel een ondertoon van irritatie omdat haar ex het in zijn botte hoofd heeft gehaald om haar dochter zomaar op te halen zonder toestemming. En het heel p.c. schrijven van ons kind veranderd niets aan die toon.Heb jij zelf kinderen?
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:Banba schreef op 26 juni 2012 @ 18:42:

Ik denk dat het hem erin zit dat ik vader niet als 'iemand anders' beschouw. Vader is wat mij betreft mijn gelijke als het op verantwoordelijkheid mbt kind aankomt. Als hij dus kind wil ophalen, zonder dat ik school daarover ingelicht hebt, vind ik het terecht dat zijn gezag boven het gezag van de school staat.

Dat hij dat niet heeft overlegd is idd niet handig, maar ik zie met de beste wil van de wereld niet in waarom school hierover iets te verwijten valt.Zo denk ik er ook over. Zolang kind bij papa of mama is vind ik het prima. Als er ineens een oma voor de deur staat wil ik het wel weten ja, maar papa heeft net zoveel recht op tijd met ons kind als ik. En als hij tussen de middag een keer tijd heeft daarvoor, prima.
quote:Star schreef op 26 juni 2012 @ 18:34:

Als ouders samen zijn geldt dat wat mij betreft net zo goed Banba. Ik wil weten waar mijn kind uithangt, punt.

Mee eens. Ook als ik samen zou zijn zou ik willen dat school me even belt om te verifiëren dat het klopt dat zoon niet over hoeft te blijven omdat mijn man ineens aan de poort staat.

Om die reden ben ik daar zelf ook altijd heel zorgvuldig in, ook als gaandeweg de dag er ineens iets veranderd waardoor mijn zoon ineens wel opgehaald wordt of juist niet of door een ander opgehaald wordt, bel ik altijd naar school om dat door te geven.

Daar mogen zij op vertrouwen dat ik daar correct in ben, ik verwacht dus omgekeerd dat zij er ook correct in zijn en op zijn minst denken "hee, gek, moeder heeft dat helemaal niet doorgegeven, toch even navragen of dat wel klopt."
Am Yisrael Chai!
quote:Cameron10 schreef op 26 juni 2012 @ 18:43:

[...]

Heb jij zelf kinderen?Ik wel, en denk er precies hetzelfde over. Maar misschien komt het omdat ik niet gescheiden ben en moet je eerst gescheiden zijn om je ex geen spontane bezoekjes te gunnen met zijn bloedeigen kind?
quote:Ivetje schreef op 26 juni 2012 @ 18:41:

[...]

Maar bij gezag door beide ouders maakt dit geen verschil. En totdat TO gereageerd heeft hoe het precies zit kunnen we eindeloos discussiëren hierover.

Dat maakt wel degelijk een heel groot verschil. In de week van moeder heeft moeder de verantwoordelijkheid over het kind.

Dat is het verschil.
Precies FV.
quote:Banba schreef op 26 juni 2012 @ 18:42:

Dat hij dat niet heeft overlegd is idd niet handig, maar ik zie met de beste wil van de wereld niet in waarom school hierover iets te verwijten valt.

Volgens mij zit daar ook de crux.

Hartstikke gezellig toch, als paps onverwacht z'n spruit trakteert op een onverwachte lunch?

Maarja, bij sommige'/veel/de meeste gescheiden stellen is het allemaal niet pies en vree en ligt een dergelijke situatie veel gevoeliger.

En in die situaties is duidelijkheid voor het kind het aller-, allerbeste: weten waar je aan toe bent! Dat dat inhoudt dat de school een fikse administratie bij te houden heeft (wie, wat welke dag), tja, da's lastig en daar zit ook een bottleneck.
conversation = awareness

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven