Geld & Recht alle pijlers

Vakantie drama.. spullen niet terug.

17-11-2010 12:38 130 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hoi,

Ik heb afgelopen zomer met een stelletje ( waren goede vrienden van me) 4 weken rondgereisd in Italie. Op het einde ontstond er wat onenigheid en vanwege verschillende omstandigheden wilde ik graag naar huis, maar zij niet. En we waren met een auto. Ik heb toen met de camping eigenaar een manier gevonden om naar huis te kunnen. Ik heb toen aangegeven dat ik echt niet wilde blijven en mij werd door mijn "vrienden" gezegd dat ik dan lekker moest gaan. Toen heb ik mijn belangrijkste spullen gepakt die ik mee kon nemen en ben met een hele dure taxi op het vliegveld gekomen. Een ticket kunnen bemachtigen en na een hele lange vertraging ben ik eind van die avond in Nederland aan gekomen. Ik was behoorlijk overstuur van dat alles. Maar dacht als mij "vrienden"over een week terug waren er over gepraat kon worden. Toen begonnen de echte problemen. De volgende ochtend kreeg ik een sms dat ze ook thuis waren aan gekomen. Ik werd zo kwaad want ik ben 300 euro kwijt geweest om thuis te komen omdat zei duidelijk hadden gezegd te willen blijven. Ik had nog wat spullen daar liggen van voor de vakantie, een laptop met ext. hardeschijf en nog wat kleine dingen. Ik kreeg geen normale reacties of contact met hen, terwijl ik graag zo snel mogelijk mijn spullen wilde hebben. Ze zeiden er even geen zin in te hebben en daar moest ik het mee doen. Na een hoop gedoe uiteindelijk af gesproken dat ik langs kon komen. Ik had mijn moeder mee en zij waren met 3 man sterk. Er ontstond een woordwisseling tussen onze ouders en na een paar minuten stond een van hen mijn spullen op straat te gooien.. ik had wat spullen voor hen, foto;s van de vakantie omdat ik de meeste heb gemaakt. Maar ik wilde dat niet geven voordat ik zeker wist dat ik alles had en ik kon mijn harde schijf maar niet vinden. Dus ik probeerde dat aan te kaarten, toen werd mijn "vriendin"helemaal gek en begon me zelfs te slaan. Ze zijn er toen vandoor gegaan in hun auto en daar stond ik dan. Met de helft van mijn spullen en een zeer hoofd van de klappen. Ik heb daar aangifte van gedaan, maar de politie heeft helemaal niks meer laten horen en zeggen zoiezo dat ze me niet kunnen helpen bij het terug krijgen van de spullen. Lekker dan. Ik heb geprobeerd om via e-mail contact te zoeken, en kreeg alleen antwoorden dat ze niks met me te maken wilde hebben. EVen later kreeg ik een mail, dat ze de foto's van de vakantie wilde en 200 euro om de reiskosten van de auto op quite te zetten en dan kreeg ik mijn harde schijf en andere spullen terug. Terwijl ik om thuis te komen al veel meer dan dat heb moeten betalen ben ik dat niet van plan, dan hadden ze me gewoon in de auto mee moeten nemen. Ik kan hier niet over onderhandelen omdat zij simpel weg van mening zijn wel recht op dat geld te hebben. Ik heb toen aan geven laat een berekening zien, en dat deden ze ook niet. Nu hoor ik niks meer, maar nog steeds heb ik mijn harde schijf met persoonlijke informatie en foto's niet in mijn bezit. Heeft iemand enig idee hoe ik deze snel op de tenen getrapte mensen zo ver krijg mijn spullen terug te geven?
Hmmm, wat ik ga opschrijven wil je vast niet horen.

Eigenlijk vind ik inderdaad dat jij hen moet betalen. Zij hadden er op gerekend dat jullie de kosten met z'n allen zouden delen. Jij hebt er zelf voor gekozen om opeens eerder weg te willen en daarvoor extra kosten te maken.

Dus gewoon betalen wat je van te voren afgesproken had te betalen, spullen ontvangen en voortaan dingen uitpraten voor je boos en dramatisch op een duur vliegtuig stapt.
I only get one shot at life - so I shoot to kill
Denk dat je met 200 euro reiskosten erg goedkoop uit bent aangezien je schrijft dat je al 4 weken met hen aan 't rondreizen was. Lijkt me niet meer dan fair dat je die betaling gewoon voldoet en dan is het natuurlijk ook niet meer dan fair dat jij je spullen terug krijgt.
Ik vind overigens ook echt niet dat je kan verwachten dat je reisgenoten hun reis ook eerder afbreken omdat jij naar huis wil.
OK, waar gaat het hier nu eigenlijk echt over?

Het lijkt me dat vrienden eerder niet blij zijn met de manier waarop het gegaan is, dan dat het daadwerkelijk om het geld/ de harde schijf etcetera gaat. Blijkbaar is er toch het een en ander gebeurd dat bij mensen in het verkeerde keelgat geschoten is.

Om even een duidelijk beeld te krijgen:

-Hoe lang zouden jullie nog blijven in Italie? (toen jij wegging dus)

-Wat was jouw reden dat je eerder nar huis wilde?

-Was het oorspronkelijke plan dat jij met hen mee terug zou rijden en de kosten gedeeld zouden worden?

-Waarom vonden zij het zo'n probleem dat jij eerder naar huis wilde?

Als je eerder had afgesproken dat je mee zou betalen aan de kosten van de terugreis, dan moet je je ook aan die afspraak houden. Dat jij ervoor gekozen hebt om een andere duurdere terugreis te nemen, is jouw verantwoordelijkheid, daar hoeven je vrienden niet voor op te draaien.

Maar de manier waarop dit allemaal gaat klinkt alsof er meer achter zit: hoe liep de communicatie op vakantie, toen jullie de mogelijkheid bespraken om eerder naar huis te gaan?
Ik denk dat Spijker gelijk heeft. Je spullen krijg je denk ik niet terug. Vraag mij ook af als je betaalt of je het dan krijgt of dat al je info van je harde schijf af is.

Waar je nu niets meer aan hebt, waarom heb je niet die belangrijke dingen zoals laptop en harde schijf meegenomen?

En ik weet niet waarover jullie ruzie hebben gehad maar het moet wel erg zijn als mensen zelfs gaan schelden en slaan.

Vrees dat het betalen wordt en anders je spullen kwijt.

Sterkte zeg, kan me voorstellen dat je hier ziek van bent.
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Afspreken in een lunchroom oid, aangeven dat je rustig alles door wilt praten, neem desnoods een grote bos bloemen mee. maak van te voren een agenda met punten die je wilt besprkene. houd het zakelijk en feitelijk. deel hun die agenda vast mee, vraag of ze ook punten willen besprken en om die vast door te geven. Kom met z'n drieen, dus zonder back up, houd het netjes en zakelijk.

Zij zijn jou geen geld verplicht omdat jij duurder naar huis gegaan bent. Wat is er vooraf afgesproken met betrekking tot reiskosten? besef goed dat zij, doordat ze amen jouw derde deel hebben moeten ophoesten over de terugreis, inderdaad meer geld kwijt zijn dan was begroot. of dit terecht is of niet, kan ik niet bepalen. Daarvoor is jouw informatie te summier en te onduidelijk.

Wat is eigenlijk de reden dat je eerder terug bent gekomen?

Hoe dan ook, probeer dat rationeel en vrij van emoties te benaderen, streef ernaar om zaken netjes af te wikkelen en met een hand schudden weer uit elkaar te gaan. Je hoeft ze daarna nooit meer te zien, maar nu vreet de hele geschiedenis nog aan jou en voorlasnog blijkt niet dat 1 van jullie volledig vrij is van 'schuld' aan de ontstane situatie.
MV, da's wel paranoia! Ik zou toch denken dat als zij gewoon betaalt, die anderen gewoon de spullen teruggeven. En dan over en klaar en helaas vriendschap verpest.
Het is misschien handig om te weten waarom je bent weg gegaan, welk conflict daarvoor ten grondslag heeft gelegen. Afhankelijk daarvan kun je zeggen of het terecht is dat die reiskosten alsnog betaald moeten worden.

Ik kan me namelijk situaties voorstellen dat je je vakantie eerder stopt en waarbij het inderdaad onredelijk is om die kosten niet te betalen. Of andersom natuurlijk. Uiteindelijk heb je wel zelf die keuze gemaakt om weg te gaan. Waarom heb je dat gedaan?
Ik vind het allemaal overdreven dramatisch, zowel hals over kop na een ruzie van de vakantie vertrekken, als de ruzie om de spullen en de vergoeding voor autokosten of jouw taxi.

Misschien is het beter om de eer aan jezelf te houden, die harde schijf en andere troep maar te vergeten en nooit meer contact met deze mensen op te nemen, want jullie brengen niet het beste in elkaar boven.
quote:Mylene_Valerie schreef op 17 november 2010 @ 12:46:

Ik denk dat Spijker gelijk heeft. Je spullen krijg je denk ik niet terug. Vraag mij ook af als je betaalt of je het dan krijgt of dat al je info van je harde schijf af is. In dat geval gelijk oversteken en controleren voor het geld overhandigt wordt. Dus niet het geld overmaken!
Die 200 euro reiskosten, is dat alleen voor de terugweg of voor jullie hele vakantie? Als het de hele vakantie is, vind ik dat je dat sowieso moet betalen. Zij hebben gelijk dat ze dat aan je vragen.
quote:Spijker schreef op 17 november 2010 @ 12:48:

MV, da's wel paranoia! Ik zou toch denken dat als zij gewoon betaalt, die anderen gewoon de spullen teruggeven. En dan over en klaar en helaas vriendschap verpest.Hangt nogal af van wat er daarvoor is voorgevallen, denk ik. Het zit de andere partij hoog genoeg dat ze er klappen om uit delen. En hun vakantie eerder dan gepland hebben afgebroken (kan ook aan hun plots kleinere budget liggen trouwens)
Wat een nare situatie zeg!

Ik denk dat je even een aantal dingen los van elkaar moet gaan zien. Vantevoren hadden jullie de afspraak gemaakt dat jullie zouden rondreizen en naar ik aanneem de kosten van alles te delen. Jij bent er eerder vandoor gegaan en daardoor is voor hun de terugreis 33 procent duurder geworden. Dat is in mijn ogen ten opzichte van hun niet eerlijk. Dus eigenlijk zou je gewoon jouw deel van de kosten moeten betalen.

Dat jij extra kosten hebt gemaakt om eerder terug te komen in Nederland is je eigen keuze geweest. Het is ontzettend zuur dat zij de volgende dag ook opeen terug zijn gegaan en daar mag je absoluut iets van zeggen.Dat is niet netjes geweest van hun. Maar dat neemt in mijn ogen niet weg dat je wel gewoon moet betalen, omdat je door je eigen keuze hun met extra kosten opzadelt.

Dat ze nog spullen van jou hebben en niet terug willen geven is van hun ook niet eerlijk, maar opzich wel begrijpelijk.

Dat slaan kan natuurlijk echt niet door de beugel.

Waarom ben je eigenlijk eerder teruggegaan als het je zoveel geld kostte? En waarom zijn je vrienden er toch achteraan gereden? Konden ze je trouwens niet even netjes naar het vliegveld brengen?

Ik heb zo het donkerbruine vermoeden dat hier veel meer aan de hand is dan je op dit moment hier in je OP hebt staan.
Het punt was dat we reis, camping en eten kosten zouden delen, daar heb ik mee ingestemd, en ook mijn deel betaald. En ik ben ook niet te beroerd om te betalen als ik een eerlijke berekening zie, maar ik heb ook veel betaald daar en zij weten dat bedrag niet dus die 200 euro is een gokje ofzo? En gezien het feit dat zij langer wilde blijven terwijl ik de onweer en regen omstandigheden in mijn tent niet meer zag zitten heb ik het vliegtuig genomen. Waarom liegen zei daar dan over, want de volgende dag waren ze ook thuis? Das is ook niet eerlijk van hun kant, of wel? Dan had ik gewoon mee terug gereden en was er niks aan de hand geweest. Ik heb hen alles verteld wat me dwars zat, ik wilde niet nog een week ongemakkelijk in de regen zitten in een heel klein tentje, zij hadden een grotere tent voor hen twee dus ervaren zei het misschien anders... maar ik vind nie dat ik heel onredelijk ben geweest en zoals ik zei als ze normaal konden vertellen en laten zien wat zij hebben betaald en ik mijn kant, was er ook geen probleem geweest, maar daar staan ze niet voor open.
ik kan me niet voorstellen dat het zo uit de hand loopt om niets. Wat zijn de omstandigheden waarom je eerder bent weggegaan?

Waarom doen je "vrienden" zo naar ? Ik vermoed dat jouw aandeel hierin groter is dan dat je laat overkomen en dan is het voor ons lastig om hierover een oordeel te geven.
quote:Spijker schreef op 17 november 2010 @ 12:48:

MV, da's wel paranoia! Ik zou toch denken dat als zij gewoon betaalt, die anderen gewoon de spullen teruggeven. En dan over en klaar en helaas vriendschap verpest.Ja hele redelijke mensen lijken het mij niet om te gaan schelden en iemand te gaan slaan. Maar goed, ik weet ook niet wat er gebeurd is en waar die ruzie over ging. Ik denk dat dat wel van belang is om te snappen waarom ze zo reageren. En of het terecht is dat zij die reiskosten moet betalen (ik denk het wel want afspraak is afspraak).
Als je tot over je oren in de soep zit, zie je de gehaktballen pas naast je drijven
Ach, klinkt alsof TO ook niet helemaal zonder zonden is. Die kwam kennelijk al met wantrouwen naar de afspraak want ze schrijft: ik had wat spullen voor hen, foto;s van de vakantie omdat ik de meeste heb gemaakt. Maar ik wilde dat niet geven voordat ik zeker wist dat ik alles had en ik kon mijn harde schijf maar niet vinden.

En ondertussen hadden alle ouders ruzie en is TO zelfs naar de politie (!) gestapt.

Klinkt allemaal als veel te hoog opgelopen drama.
Jij wilde alleen maar weg vanwege het weer?! Nee sorry TO, je zit écht helemaal fout.

En ik kan me best voorstellen dat na jouw dramatische vertrek voor hen de lol ook wel van de vakantie af was, en ze daarom eerder naar huis zijn gegaan.
quote:BlackWhite schreef op 17 november 2010 @ 12:51:

Het punt was dat we reis, camping en eten kosten zouden delen, daar heb ik mee ingestemd, en ook mijn deel betaald. En ik ben ook niet te beroerd om te betalen als ik een eerlijke berekening zie, maar ik heb ook veel betaald daar en zij weten dat bedrag niet dus die 200 euro is een gokje ofzo? En gezien het feit dat zij langer wilde blijven terwijl ik de onweer en regen omstandigheden in mijn tent niet meer zag zitten heb ik het vliegtuig genomen. Waarom liegen zei daar dan over, want de volgende dag waren ze ook thuis? Das is ook niet eerlijk van hun kant, of wel? Dan had ik gewoon mee terug gereden en was er niks aan de hand geweest. Ik heb hen alles verteld wat me dwars zat, ik wilde niet nog een week ongemakkelijk in de regen zitten in een heel klein tentje, zij hadden een grotere tent voor hen twee dus ervaren zei het misschien anders... maar ik vind nie dat ik heel onredelijk ben geweest en zoals ik zei als ze normaal konden vertellen en laten zien wat zij hebben betaald en ik mijn kant, was er ook geen probleem geweest, maar daar staan ze niet voor open.

Begrijp ik nu goed dat jij naar huis bent gegaan omdat je de regen niet meer trok? Ik hoef nog net niet mijn kin van de vloer te vegen.

Je zegt dat je jouw deel van de kosten betaald hebt. Kun je daar zelf ook een berekening van laten zien? Want in feite gaat het alleen maar om de kosten van de benzine terug (misschien nog een hotelletje) waar je niet bij bent geweest.
Dus jij ging eerder weg omdat je niet meer in de regen in je kleine tent wilde slapen? Weird...

Hoeveel geld heb jij uitgegeven op vakantie? Heb je daar een berekening van? Laat die aan ze zien en doe een tegenvoorstel. Bijvoorbeeld: jij hebt 50 euro betaald, die haal je van je 200 euro af en je stelt voor om 150 euro te betalen om de kosten op vakantie te delen.

Ga dat geld meteen brengen, neem je spulletjes mee terug, bied je excuses aan voor je overdreven reactie op vakantie - want come on, vind je het zelf ook niet een beetje belachelijk? - en dan ben je klaar.
Zit er even over na te denken, maar volgens mij waren er nog zat andere opties in plaats van op het eerste de beste vliegtuig richting Nederland stappen
Je laat een laptop en zo toch niet achter......

eigen schuld dikke......
Als regen voor jou de spelbreker was, dan had je daar toch een ander soort onderkomen kunnen zoeken? Ipv zo drastisch naar huis te gaan? Ik kan me niet voorstellen dat dit de enige reden was.
Had je van te voren niet kunnen bedenken dat je 'n grotere comfortabelere tent nodig had gehad? Goedkoop is meestal duurkoop en aangezien je met de auto reisde hoefde je niet met het kleinst mogelijke lichtgewicht tentje op pad.

Omdat jij het weer beu was terug gaan vind ik best kleinzielig. Boek dan gewoon lekker 'n hotelkamer voor jezelf als je zo'n kutcamping in 't kutweer zat bent (dat kan ik me namelijk heel goed voorstellen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven