Geld & Recht alle pijlers

Vakantie op pof niet aangepakt

13-03-2010 15:09 31 berichten
Alle reacties Link kopieren
.

Leen jij geld voor vakantie?

Totaal aantal stemmen: 79

Nee, natuurlijk niet (97%)
Ja, waarom niet? (3%)
Dat zou ik echt nooit doen. Geld lenen voor vakentie.

Op mijn hypotheek na wil ik geen lening. Ik spaar liever.
Ik denk niet dat iedereen die leent dom of zwakzinnig is. Ik denk dat een deel van de groep mensen die leent geen idee heeft waar ze aan begint. Een ander deel weet het wel, maar leent vaak voor iets met de intentie af te lossen maar trapt dan in de valkuil dat er voor iets anders geleend "moet" worden. En een deel van de mensen gaat wel goed met geld om en lost eerst af voor er geleend word of leent gewoon niet.

Ik denk meer dat het een kwestie is van het direct willen bevredigen van behoeften in plaats van de bevrediging uit te stellen en eerst voor iets te sparen. Mensen hebben het idee dat ze hard werken "dus recht hebben op" dingen die andere mensen ook hebben. Zonder in ogenschouw te nemen wat de reikwijdte van hun budget is en die van een ander te kennen.

Van een hoger salaris kun je nu eenmaal vaak meer doen dan van een lager salaris maar veel mensen leven gewoon boven hun stand in te dure huizen, met te dure spullen.
quote:rider schreef op 13 maart 2010 @ 16:03:

Als alle mensen die dom met geld omgaan vrijwel zwakzinnig zijn, dan leven we in een erg zwakzinnig land.

Nou dat is toch eigenlijk ook zo? Als je ziet hoeveel programma's er zijn om mensen te helpen met schulden, burenruzies en overgewicht doordat ze niet normaal kunnen eten. En dan te bedenken dat er maar heel weinig mensen zijn die aandacht via zo'n programma vragen.

Ik denk dat er echt heel veel mensen zijn niet om kunnen gaan met de makkelijke dingen in deze samenleving: geld lenen, snackbar, niet met de buren een gesprek aangaan.

Het wordt je ook heel makkelijk gemaakt. En dan moet de overheid vervolgens ingrijpen om deze mensen te redden.

Best triest.
quote:boskluizenaar schreef op 13 maart 2010 @ 16:09:

En onder dit forum staat afwisselend een reclame om snel geld te lenen, klik hier en vraag een lening aan...

Viva waarom deze reclamebanner?ik scrol gewoon niet helemaal naar beneden, en daarom zie ik ook nooit die banners...
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Dan maar geen vakantie. We hebben net een nieuwe tuin aangelegd en een aantal meubels gekocht. Dus geen vakantie dit jaar voor ons. Of misschien een goedkope last minute, maar dat zien we van de zomer wel. Ik moet er niet aan denken dat je je spaargeld op hebt gemaakt, of je een lening moet afbetalen en dan gaat je ketel/auto of zoiets duurs kapot.

Het probleem met die kleinere kredieten is dat de strenge eisen van AFM daarvoor niet geldt.
Mensen blijven toch echt zelf verantwoordelijk. Die leningen industrie is een commerciele business waar ze gewoon geld willen verdienen.

En zelfs hele domme mensen begrijpen nog wel dat lenen betekent dat je het ook weer moet terugbetalen en dat je ook rente betaald. Bovendien wordt er heel veel voorlichting gegeven over de gevaren van lenen en zijn er ook regels voor de voorlichting die kredietverschaffers moeten geven.

En ben je zo dom of zwakzinnig dat je zelfs dat niet kunt begrijpen dan hoop ik dat er iemand in de omgeving is die een curatele regelt.

Voor de rest is het niet aan de overheid om consumptieve leningen te verbieden. Eigen verantwoordelijkheid en op de blaren zitten als je die verantwoordelijkheid niet hebt genomen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven