Vaste lasten
woensdag 26 september 2018 om 19:33
Gewoon uit nieuwsgierigheid wat zijn jullie als gemiddeld gezin per maand kwijt aan alle lasten ?
Wij hebben een koophuis 1 kind en 1 hond wel nog 2 auto's maar met alle vaste lasten en boodschappen benzine enz een gemiddelde genomen hier van praten we toch wel over 2400 euro per maand is dit gemiddeld of hoog ?
Voor de mensen wie dit prive vinden begrijpelijk ik hoef geen details.
Wij hebben een koophuis 1 kind en 1 hond wel nog 2 auto's maar met alle vaste lasten en boodschappen benzine enz een gemiddelde genomen hier van praten we toch wel over 2400 euro per maand is dit gemiddeld of hoog ?
Voor de mensen wie dit prive vinden begrijpelijk ik hoef geen details.
anoniem_64a00156837fd wijzigde dit bericht op 26-09-2018 19:57
9.14% gewijzigd
vrijdag 28 september 2018 om 20:14
Wat is boven je stand wonen volgens jou?pejeka schreef: ↑28-09-2018 19:41Ik verkondig geen onzin. Mijn netto-woonlasten zijn 650 euro (dankzij het al een deel afbetaald hebben van het huis), komen de verzekeringen, telefoon, energie enz. erbij, en dan is het hooguit 1200 euro per maand aan vaste lasten. Dus mensen die claimen dat ze minstens 2500 euro per maand aan vaste lasten hebben, wonen/leven ofwel boven hun stand of ze doen iets anders verkeerd.
Ik definieer dat als niet kunnen betalen. Wij hebben het inkomen waarbij het kan.
En kinderopvang is echt duur. Wij betalen daar 1000 netto aan per maand. Dat is bijna net zo veel als ons huis.
vrijdag 28 september 2018 om 20:21
Nee de huur is alleen incl, servicekosten. Verzekeringen en eigen bijdrage zorg heb ik allemaal meegeteld.Lady_Vintage schreef: ↑28-09-2018 20:04Hoe doe je dat? Is je huur inclusief alle lasten (gwl, gemeente,waterschap)?
Anders dan heb je slechts 85 euro over voor je auto, verzekeringen (incl zorg), gwl etc. Dat is onmogelijk.
Ook de auto lasten ik rij niet veel ben er wel afhankelijk van voor boodschappen enz
Klopt bijna 100 euro over per maand, voor kleding (koop ik weinig) en spaar iets. Vakantie ga ik niet dus vakantiegeld spaar ik als het kan.
het is nooit te laat om te leven
vrijdag 28 september 2018 om 20:24
Misschien snap ik je niet.... Je zegt dat je vaste lasten inclusief boodschappen van 50 euro per week, 1000 euro per maand bedragen en je een huur van 700 euro hebt.winniewel schreef: ↑28-09-2018 20:21Nee de huur is alleen incl, servicekosten. Verzekeringen en eigen bijdrage zorg heb ik allemaal meegeteld.
Ook de auto lasten ik rij niet veel ben er wel afhankelijk van voor boodschappen enz
Klopt bijna 100 euro over per maand, voor kleding (koop ik weinig) en spaar iets. Vakantie ga ik niet dus vakantiegeld spaar ik als het kan.
Je geeft 700 euro uit aan huur, 215 aan boodschappen. Hoe kan je dan van 85 de rest doen? Of zit het anders in elkaar?
vrijdag 28 september 2018 om 20:26
Nou, als je het hele onderste stuk schrapt kom je een heel eind. (Tandartskosten, huisdieren, pechhulp, duo, dure telefoons, sport etc).Lady_Vintage schreef: ↑28-09-2018 20:20Ik heb de bedragen er even achter gezet. Dan kom ik uit op 2195 euro. Er kan best een paar luxe dingen af, maar al bezuinig ik me helemaal een ongeluk dan kom ik nog niet op 1200 euro uit.
Onze vaste lasten zijn ook maar rond de 1300 euro.
vrijdag 28 september 2018 om 20:28
Ik zie wel dat jij rekent met netto woonlasten, terwijl veel mensen het over bruto bedragen hebben.pejeka schreef: ↑28-09-2018 19:41Ik verkondig geen onzin. Mijn netto-woonlasten zijn 650 euro (dankzij het al een deel afbetaald hebben van het huis), komen de verzekeringen, telefoon, energie enz. erbij, en dan is het hooguit 1200 euro per maand aan vaste lasten. Dus mensen die claimen dat ze minstens 2500 euro per maand aan vaste lasten hebben, wonen/leven ofwel boven hun stand of ze doen iets anders verkeerd.
En zoals ik al zei zijn mijn bruto kinderopvang kosten bijvoorbeeld alleen al bijna 2100 euro en binnenkort 3300 euro.
Daar komt dan bruto hypotheek, g/w/l, verzekeringen, belastingen, abonnementen etc bij. Ik denk dat wij de 4000 naderen aan vaste lasten; over een paar maanden 5000. En daarna moeten dan nog 5 monden worden gevoed, luiers gekocht, kleding gekocht, benzine in de auto, enzovoorts.
Maar zolang je niks weet over de bijbehorende inkomsten (en dan niet alleen salaris, maar bijv ook hypotheekrente aftrek, kinderbijslag en kinderopvangtoeslag) kun je toch geen uitspraak doen over of ik boven mijn stand leef of iets verkeerd doe?
vrijdag 28 september 2018 om 20:33
Laten we de telefoon, internet, het huisdier, Netflix, krant, sport, pechhulpdienst (5 euro per maand) en de duo schrappen. Dan gaat dat om net geen 400 euro.*Kettricken* schreef: ↑28-09-2018 20:26Nou, als je het hele onderste stuk schrapt kom je een heel eind. (Tandartskosten, huisdieren, pechhulp, duo, dure telefoons, sport etc).
Onze vaste lasten zijn ook maar rond de 1300 euro.
Dan zit je nog steeds op 1800 euro. Tandarts en medische kosten schrap je zo lastig. Evenals de reiskosten voor je werk en de kosten van je auto die daarbij komen kijken.
Owja, en je moet natuurlijk wel een telefoon hebben en internet thuis is ook niet te missen. Trek dan nog maar even 40- 50 euro af voor 2x goedkoop abonnement en internet thuis.
Dus.....hoe bezuinigen we nog verder richting de 1200 euro volgens jou?
vrijdag 28 september 2018 om 20:45
Hoe kom jij aan 215 boodschappen? 50 euro per week. en daar zit alles bij in, vaak minderLady_Vintage schreef: ↑28-09-2018 20:24Misschien snap ik je niet.... Je zegt dat je vaste lasten inclusief boodschappen van 50 euro per week, 1000 euro per maand bedragen en je een huur van 700 euro hebt.
Je geeft 700 euro uit aan huur, 215 aan boodschappen. Hoe kan je dan van 85 de rest doen? Of zit het anders in elkaar?
En de huur zit er bij in van die 1000 euro. Hoop dat het zo duidelijk is.
vrijdag 28 september 2018 om 20:47
Ah nee, ik bedoelde niet dat jij dat zou kunnen halen. Ik wilde alleen maar zeggen dat 1200 euro natuurlijk prima kan als je al die door jou genoemde kosten niet hoeft te maken.Lady_Vintage schreef: ↑28-09-2018 20:33Laten we de telefoon, internet, het huisdier, Netflix, krant, sport, pechhulpdienst (5 euro per maand) en de duo schrappen. Dan gaat dat om net geen 400 euro.
Dan zit je nog steeds op 1800 euro. Tandarts en medische kosten schrap je zo lastig. Evenals de reiskosten voor je werk en de kosten van je auto die daarbij komen kijken.
Owja, en je moet natuurlijk wel een telefoon hebben en internet thuis is ook niet te missen. Trek dan nog maar even 40- 50 euro af voor 2x goedkoop abonnement en internet thuis.
Dus.....hoe bezuinigen we nog verder richting de 1200 euro volgens jou?
vrijdag 28 september 2018 om 20:49
Nee, nog steeds niet eerlijk gezegd. Je zegt het volgende:
Huur 700 euro
Boodschappen 215 euro (een maand is 4,3 weken)
Totaal 915 euro.
Je zegt dat je 1000 euro in totaal aan vaste lasten per maand hebt, inclusief huur en boodschappen en een autootje.
Dan heb je dus 85 euro voor je auto. Maar de meeste mensen moeten ook nog (zorg)verzekering, gemeentelasten, gwl, telefoon/internet etc betalen. Was zitten die kosten bij jou? Want je rekensom die je laat zien klopt niet.
vrijdag 28 september 2018 om 20:51
Ja, tuurlijk. Dat ben ik helemaal met je eens. Een alleenstaand in de bijstand beeft inclusief toeslagen tussen de 1100 en 1300 euro per maand te besteden voor alles. Dus dat dat kan, dat snap ik helemaal. Dat het zo onwaarschijnlijk is dat je 2200-2500 per maand uitheeft vind ik dan weer wat minder logisch en velen met mij hier.*Kettricken* schreef: ↑28-09-2018 20:47Ah nee, ik bedoelde niet dat jij dat zou kunnen halen. Ik wilde alleen maar zeggen dat 1200 euro natuurlijk prima kan als je al die door jou genoemde kosten niet hoeft te maken.
vrijdag 28 september 2018 om 20:57
Jah, met 2500 euro boven je stand leven vind ik ook kolder om te zeggenLady_Vintage schreef: ↑28-09-2018 20:51Ja, tuurlijk. Dat ben ik helemaal met je eens. Een alleenstaand in de bijstand beeft inclusief toeslagen tussen de 1100 en 1300 euro per maand te besteden voor alles. Dus dat dat kan, dat snap ik helemaal. Dat het zo onwaarschijnlijk is dat je 2200-2500 per maand uitheeft vind ik dan weer wat minder logisch en velen met mij hier.
Ik denk dat de gemiddelde werkende mens al snel op jouw gemiddelde uitkomt.
vrijdag 28 september 2018 om 21:13
Zie nu pas mijn fout, sorry, 500 euro huurLady_Vintage schreef: ↑28-09-2018 20:49Nee, nog steeds niet eerlijk gezegd. Je zegt het volgende:
Huur 700 euro
Boodschappen 215 euro (een maand is 4,3 weken)
Totaal 915 euro.
Je zegt dat je 1000 euro in totaal aan vaste lasten per maand hebt, inclusief huur en boodschappen en een autootje.
Dan heb je dus 85 euro voor je auto. Maar de meeste mensen moeten ook nog (zorg)verzekering, gemeentelasten, gwl, telefoon/internet etc betalen. Was zitten die kosten bij jou? Want je rekensom die je laat zien klopt niet.
vrijdag 28 september 2018 om 21:21
Ja, uiteindelijk komt het natuurlijk gewoon op hetzelfde neer.-Darkside- schreef: ↑27-09-2018 14:57Een jaarlijkse uitgave is natuurlijk ook gewoon een vaste last. Je moet er toch maandelijks geld voor opzij zetten.
zaterdag 29 september 2018 om 09:06
Ons hele kale lijstje en dan heb ik nu even geen auto omdat hij niet door de APK kwam en we een derde kind krijgen dus goed moeten nadenken over wat handig is.
Ziggo €62,50
Hypotheek €1043,76 bruto (Lineair en een groot deel al afgelost)
Gemeentelijke belastingen € 117,43
Youfone €15
Wegenbelasting auto man €133 (Diesel)
Energie €211,18
Water €27,80
Inboedel,opstal,rechtsbijstand,aansprakelijkheid en reisverzekeringen €69,49
Verzekering auto man €116 (weinig schadevrije jaren en hoge cataloguswaarde, all risk)
Zorgverzekering mezelf €109,70
Zorgverzekering man €132,45
Overlijdensrisicoverzekering €10,83
Kinderopvang netto €460,16 (1 dag opvang voor 2 kinderen en 2 ochtenden peuterspeelzaal voor 1kind)
Spotify €14,99
Netflix €10
Duo €150 (versneld aflossen)
€2684,92
Ziggo €62,50
Hypotheek €1043,76 bruto (Lineair en een groot deel al afgelost)
Gemeentelijke belastingen € 117,43
Youfone €15
Wegenbelasting auto man €133 (Diesel)
Energie €211,18
Water €27,80
Inboedel,opstal,rechtsbijstand,aansprakelijkheid en reisverzekeringen €69,49
Verzekering auto man €116 (weinig schadevrije jaren en hoge cataloguswaarde, all risk)
Zorgverzekering mezelf €109,70
Zorgverzekering man €132,45
Overlijdensrisicoverzekering €10,83
Kinderopvang netto €460,16 (1 dag opvang voor 2 kinderen en 2 ochtenden peuterspeelzaal voor 1kind)
Spotify €14,99
Netflix €10
Duo €150 (versneld aflossen)
€2684,92
A man is rich in proportion to the number of things he can afford to let alone.
zaterdag 29 september 2018 om 11:37
Helemaal prima. Maar als je 1000 euro netto betaalt aan kinderopvang (omdat jullie beiden werken, neem ik aan) en daarnaast kost de tweede auto gemiddeld 300 euro per maand en aan reiskosten gaat er nog wat op, of aan andere werkgerelateerde zaken... dan redeneer ik als volgt:COtweepuntnul schreef: ↑28-09-2018 20:14Wat is boven je stand wonen volgens jou?
Ik definieer dat als niet kunnen betalen. Wij hebben het inkomen waarbij het kan.
En kinderopvang is echt duur. Wij betalen daar 1000 netto aan per maand. Dat is bijna net zo veel als ons huis.
Stel dat één van jullie een parttime baan heeft die bijv. 1500 euro per maand netto oplevert, 1000 daarvan gaat al naar de kinderopvang, nog een paar honderd naar de tweede auto, andere kosten die werkgerelateerd zijn (representatieve kleding, vaker lunchen buiten de deur, enz.).
Dus alles wat die tweede baan oplevert, is al verdampt, of nog meer. Misschien zou je netto zomaar meer overhouden als één van de twee niet zou werken, want geen kinderopvang nodig, want geen tweede auto nodig, want geen andere kosten die gemaakt hoeven te worden.
In mijn ogen is het niet handig om iets te doen als de opbrengsten die eruit voortkomen minder zijn dan de kosten die je eraan hebt.
Maar moet ieder voor zich weten.
Time for the real me to emerge, Possum! Get out the gladiolas!
zaterdag 29 september 2018 om 11:41
Even nieuwsgierig: wat voor huis vind hij "niet geschikt"?COtweepuntnul schreef: ↑28-09-2018 17:20Tja dat mag. En we hebben niet eens een tophypotheek. Expres niet.
Een huis op één inkomen kan niet waar we wonen.
Edit: kan wel. Maar niet een geschikt huis.
zaterdag 29 september 2018 om 11:44
Kinderopvang is ook een investering in je verdienvermogen als de kinderen ouder zijn. Je hoeft dan geen loopbaan on hold te zetten, en bij evt scheiding hoeft niemand de ander te blijven onderhouden. Per saldo heb je gelijk. Helemaal in de babytijd van mijn oudste, 19 jaar geleden, toen we nog alle opvangkosten zelf moesten betalen, ging een bedrag ter grootte van mijn salaris op aan de opvang en mijn auto. Liever dat dan fulltime thuis zitten zonder auto.pejeka schreef: ↑29-09-2018 11:37Helemaal prima. Maar als je 1000 euro netto betaalt aan kinderopvang (omdat jullie beiden werken, neem ik aan) en daarnaast kost de tweede auto gemiddeld 300 euro per maand en aan reiskosten gaat er nog wat op, of aan andere werkgerelateerde zaken... dan redeneer ik als volgt:
Stel dat één van jullie een parttime baan heeft die bijv. 1500 euro per maand netto oplevert, 1000 daarvan gaat al naar de kinderopvang, nog een paar honderd naar de tweede auto, andere kosten die werkgerelateerd zijn (representatieve kleding, vaker lunchen buiten de deur, enz.).
Dus alles wat die tweede baan oplevert, is al verdampt, of nog meer. Misschien zou je netto zomaar meer overhouden als één van de twee niet zou werken, want geen kinderopvang nodig, want geen tweede auto nodig, want geen andere kosten die gemaakt hoeven te worden.
In mijn ogen is het niet handig om iets te doen als de opbrengsten die eruit voortkomen minder zijn dan de kosten die je eraan hebt.
zaterdag 29 september 2018 om 11:46
zaterdag 29 september 2018 om 11:49
Nee we houden netto niet meer over als er eentje stopt met werken. Sterker nog, financieel gezien zou beide fulltime werken beter zijn. Dan houden we het meest over. Maar dat vonden we zo sneu voor onze kinderen.pejeka schreef: ↑29-09-2018 11:37Helemaal prima. Maar als je 1000 euro netto betaalt aan kinderopvang (omdat jullie beiden werken, neem ik aan) en daarnaast kost de tweede auto gemiddeld 300 euro per maand en aan reiskosten gaat er nog wat op, of aan andere werkgerelateerde zaken... dan redeneer ik als volgt:
Daarnaast moet je de kinderopvang niet tegen één inkomen afzetten maar tegen twee. En op de langere termijn levert werken meer geld op dan thuis zijn. Na vier jaar hebben ze veel minder opvang nodig. Maar een cv- en inkomensgat van vier jaar is best prijzig.
We hebben overigens "maar" één auto.
zaterdag 29 september 2018 om 11:50
Nou ja, wat Minke zegt dus.MinkeDeWit schreef: ↑29-09-2018 11:44Kinderopvang is ook een investering in je verdienvermogen als de kinderen ouder zijn. Je hoeft dan geen loopbaan on hold te zetten, en bij evt scheiding hoeft niemand de ander te blijven onderhouden. Per saldo heb je gelijk. Helemaal in de babytijd van mijn oudste, 19 jaar geleden, toen we nog alle opvangkosten zelf moesten betalen, ging een bedrag ter grootte van mijn salaris op aan de opvang en mijn auto. Liever dat dan fulltime thuis zitten zonder auto.
zaterdag 29 september 2018 om 11:54
Dus je neemt kinderen om ze 90% van de tijd uit te besteden, ook al kost dat je meer dan dat je aan inkomen binnenkrijgt, want het gaat om JOUW persoonlijke invulling en die kinderen bungelen er maar bij omdat jij liever een eigen auto en een eigen baantje hebt dan dat je thuis bent om voor de kinderen te zorgen, want dat is zóóó saai.MinkeDeWit schreef: ↑29-09-2018 11:44Kinderopvang is ook een investering in je verdienvermogen als de kinderen ouder zijn. Je hoeft dan geen loopbaan on hold te zetten, en bij evt scheiding hoeft niemand de ander te blijven onderhouden. Per saldo heb je gelijk. Helemaal in de babytijd van mijn oudste, 19 jaar geleden, toen we nog alle opvangkosten zelf moesten betalen, ging een bedrag ter grootte van mijn salaris op aan de opvang en mijn auto. Liever dat dan fulltime thuis zitten zonder auto.
zaterdag 29 september 2018 om 12:15
Iedere maand gaat er 1700 naar de vaste lasten rekening
Hypotheek (400), Zorg (360), Eneco (210), verzekering huis/AVP (40), Uitvaart (27), levensverzekering (200), Auto belasting en verzekering (120), Telefoon/internet (40), gemeente (85), Water (30), mobiel (15).
Dan nog sportclubs, zakgeld kinderen, lidmaatschap vakbond, huisdierenverzekering, postcodeloterij, caravanverzekering. Dus bij elkaar dus 1700 euro
Dan moet er nog boodschappen worden gedaan, getankt en gespaard
Hypotheek (400), Zorg (360), Eneco (210), verzekering huis/AVP (40), Uitvaart (27), levensverzekering (200), Auto belasting en verzekering (120), Telefoon/internet (40), gemeente (85), Water (30), mobiel (15).
Dan nog sportclubs, zakgeld kinderen, lidmaatschap vakbond, huisdierenverzekering, postcodeloterij, caravanverzekering. Dus bij elkaar dus 1700 euro
Dan moet er nog boodschappen worden gedaan, getankt en gespaard