Geld & Recht alle pijlers

Veranderen van zorgverzekering en eigen risico

06-08-2013 16:00 17 berichten
Alle reacties Link kopieren
Als je halverwege het jaar verandert van zorgverzekering, moet je dan, indien je er gebruik van maakt, 2x eigen risico betalen?
Cum non tum age
Je mag halverwege het jaar toch helemaal niet weg?
27 mensen vinden dit leuk.
Veranderen van aanbieder bedoel je, of wil je je huidige veranderen?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
Als je wil overstappen kan dat alleen in december.
Ligt aan de reden. Ik ben ooit een keer overgestapt omdat ik niet meer bij via mijn ouders verzekerd mocht zijn. Het eigen risico werd toen gedeeld door het aantal maanden. Een moest ik betalen bij zorgverzekering A, het tweede gedeelte moest ik betalen bij zorgverzekering B.
Dacht dat ergens in november elk jaar de tarieven voor het volgend jaar bekend worden gemaakt door de zorgverzekeringen. Dan kun je gaan shoppen en kun je per 1 januari overstappen. De rest van het jaar zul je het met die verzekering moeten doen.
Mocht je huidige zorgverzekering je willen laten gaan dan mag je wel overstappen. Het ER wordt pro rata berekend. Je betaald dus nooit twee keer 350,00
Als je collectief verzekerd bent en van baan wisselt kun je wel tussentijds overstappen.
OpzegserviceDoordat er afspraken zijn gemaakt tussen de verschillende zorgverzekeraars, is het mogelijk om je nieuwe verzekeraar je oude zorgverzekering te laten opzeggen. Je moet dan wel voor 1 januari je nieuwe zorgverzekering aangevraagd hebben, anders heeft de nieuwe verzekeraar te weinig tijd om je oude zorgverzekering op te zeggen.

Het is ook mogelijk om aan je nieuwe verzekeraar te vragen om je oude zorgverzekering op te zeggen. Dit is mogelijk doordat er afspraken zijn gemaakt tussen de verschillende zorgverzekeraars. Als je wilt dat je nieuwe verzekeraar dit voor je doet, dien je, je wel voor 1 januari te hebben aangemeld bij je nieuwe verzekeraar, anders heeft de nieuwe verzekeraar te weinig tijd om je oude zorgverzekering op te zeggen.

UitzonderingenU kunt dus maar één keer per jaar overstappen van zorgverzekeraar. Er zijn een aantal situaties waarbij een uitzondering wordt gemaakt. Deze situaties zijn:

1. Als u in Nederland gaat wonen en in het buitenland heeft gewoond.

2. Als u verzekeringsplichtig bent en nu niet verzekerd bent.

3. Als u 18 bent geworden en niet meer meeverzekerd wilt zijn met uw ouders.

4. Als u in het buitenland woont en belasting in Nederland betaald.

5. Als u militair was en uit dienst treedt.

6. Als u bij uw nieuwe werkgever een collectieve zorgverzekering afsluit.
"As je denk dat je mooi ben dan ben je een embersiel leleike kuthoer"
Het heeft met de collectieve zorgverzekering te maken, vandaar dat het kan.

Ik ben al overgestapt en krijg nu een nota van de zorgverzekeraar van de 1e 6 maanden van dit jaar, er staat dat ik nog 250 euro moet betalen en dan de gehele 350 betaald heb.

Mijn nieuwe zorgverzekering kan dus geen aanspraak maken op dat eigen risico?
Cum non tum age
Aanvullend op de lijst van adorabull;

Soms zijn zorgverzekeraars ook erg blij als hun verzekerde bij ze weg wil. Denk aan hoge schade (zorgkosten) of aan wanbetalers die na heel veel moeite éindelijk bij zijn met betalen. Dan gaan ze echt niet moeilijk doen om hun verzekerde tot 1 januari te houden.
Je nieuwe zorgverzekeraar mag maximaal 350/12*6 = 175 euro bij je in rekening brengen. Net als je oude zorgverzekeraar. Dit gaat automatisch, dus als alles goed gaat krijg je hier geen problemen mee

edit; ik ga er nu vanuit dat je dus 6 maanden verzekerd bent geweest bij je vorige zorgverzekeraar.
*weg want onjuist*
Jouw eigen risico is 350, en dat wordt in dit geval dan verdeeld over je twee zorgverzekeringen. Wat je bij de eerste niet hebt gebruikt aan eigen risico moet je bij de tweede dan nog betalen, maar niet meer dan dat.

Dit klopt niet.

De verzekeraar kijkt hoeveel maanden of dagen je bij hen verzekerd bent geweest en berekend op die manier het pro rata bedrag. Dus als je eerst 6 mnd bij A verzekerd bent geweest en daar voor 100 EUR aan Eigen Risico hebt betaald dan kun je bij B nooit meer betalen dan 175 EUR ook al wordt er bij B meer gedeclareerd.
Oh mijn excuses, zo had ik het begrepen toen ik er destijds (aantal jaar geleden) over belde. Zal het weghalen dan, als het niet klopt.

Wat onlogisch, en oneerlijk eigenlijk ook.
Er zitten idd wat mazen in de wet...
Behoorlijk!!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven