Geld & Recht alle pijlers

Verdeling vaste lasten

16-05-2018 17:14 235 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Helaas alweer dezelfde vraag :( maar ik kon mijn situatie niet echt terug vinden in de andere topics.

Ik woon al een tijdje samen, ik werk in loondienst partner is zzp.
Ik verwachte dat partner na verloop van tijd wel in staat zou zijn de helft van de vaste lasten te gaan betalen.

Hoewel partner er financieel op vooruit is gegaan is de verhouding nog steeds 80/20.

Dit onder het motto van geld aan de kant moeten zetten voor belasting, geen pensioen opbouw enz.
Ik verdien genoeg en kan het betalen dus waarom zou ik klagen is het antwoord, echter ben ik niet van mening dat omdat ik het kan betalen ik het ook maar moet doen.
Als ik alles alleen had willen doen was ik wel alleen gebleven.

Daarbij doe ik ook bijna al het huishouden. Wassen, zuigen, dweilen, stof vegen, kleding vouwen/ ophangen, toilet&badkamer doe ik allemaal.

1 x per week komt iemand poetsen dat betaald partner meestal.

De inkomsten van partner variëren flink per maand en verdiend ook wel eens zwart bij. Als we uit eten gaan betaald hij dit meestal of andere uitjes maar ik deel dat liever en vind dat hij dat beter per maand in de vaste lasten kan steken.

Verhouding lasten betalen is even grof gezegd.
1000 euro vaste lasten waarvan partner 270 betaald en ik de rest.

Ik werk in 3 diensten a 40 uur gemiddeld. Partner werkt vooral in het weekend en door de week thuis.

Wat vinden jullie van de situatie want ik kom er niet uit, ik wordt er niet blij van hoe het nu gaat, maar heb moeite dit te uiten. Omdat ik dan als egoist bestempeld wordt en niet met geld om kan gaan.

Ik moet kunnen sparen in deze situatie maar omdat ik een lening heb om het huis te kunnen huren destijds en ook nog tussendoor ontslagen ben geweest en tijdelijk werk en uitkering heb gehad ben ik pas sinds kort net uit het rood.


Sorry voor het lange verhaal, voor meer info vraag gerust.
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
16-05-2018 17:34
Klopt het huishouden is vooral ergernis, hij verwacht heel veel en wil het op een bepaalde manier, maar ik heb hier niet altijd zin, tijd en energie voor.

Probleem is ik weet niet precies wat de inkomsten zijn en hoeveel hij spaart.
Hij wil perse zien wat in binnenkrijg en uitgeef en dan pas kijken hoe en wat.
Ik vind dit dreigend en voel me gecontroleerd wat niet zou moeten. Maar zoals ik verantwoordelijk ben voor mijn kosten is hij dat toch ook ?

Voel me vooral alleen hierin.
Wat?

En Wat?

Gooi hem er eens heel vlug uit, TO!
Life is short. Eat dessert first.
Dus hij heeft een auto, maar geen geld om bij te dragen aan de huur? En als jullie uit eten gaan dan trekt hij zijn kaart om zijn ego op te vijzelen, terwijl hij nauwelijks bijdraagt aan de vaste lasten?

Dit klinkt echt heel fout.
Misschien is het makkelijker afspraken te maken over de toekomst samen dan over eigen geld in het heden. Want dat is je doel uiteindelijk (hoop ik, anders wegwezen).

Jij bouwt een pensioen op, hij zet er geld voor opzij. Hoeveel is dat? wat zijn de uitgangspunten? Willen jullie samen echt tot 70+ door? Kinderen? Wat als er wat wijzigt?

Op de lange termijn ben ik zelf altijd fan van gezamenlijk geld met ieder gelijk 'zakgeld' + afspraken over sparen en vermogensverdeling bij scheiding.
Hoe kwam hij rond voordat jullie samen gingen wonen?
Alle reacties Link kopieren
Als hij al 5 jaar zzp'er is en nog maar 1x btw betaald heeft draait hij dus konstant verlies. Dit bedrijf is niet levensvatbaar.
Ik zou hem om zn oren slaan: gewone baan zoeken, alles 50/50 en dat zg. bedrijf doet hij maar als hobby.
Als je hem de deur uitzet, kan hij elders ook niet voor 270 alle vaste lasten betalen, tenzij hij onder een brug gaat wonen. En hij wil wel jou inkomsten en uitgaven kontroleren maar zijn cijfers mag je niet zien? :facepalm:
Je word gebruikt.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Ik zie het niet als slechte relatie, op dit moment loopt het zeker niet lekker.
In snap dat van die opbouw met eigen bedrijf enz. Maar ik vraag hem niet mij te onderhouden.

Als ik iets moet betalen waar ik op dat moment geen geld voor heb, bijv hoge rekening dierenarts regel ik me dat zelf, ik vraag dan geen geld.
Dieren zijn van mij en voor mijn rekening, in vraag alleen helft in de vaste lasten.

Hij heeft ook maanden dat hij evenveel of meer verdiend ik snap dat dat verspreid moet worden over het hele jaar.

Ik heb de papieren van de boekhouder gezien en er blijft netto niet veel over +- 15000. Maar ik ben ook in diensten gaan werken om erop vooruit te gaan bijvoorbeeld.
Hij wil/ kan er niks bij doen.
Dit kan ik ook niet verplichten.

Ik wil zijn droom niet afpakken maar wil niet bekostigen, ik ben ook verantwoordelijk voor mijn eigen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
16-05-2018 17:58
Wat?

En Wat?

Gooi hem er eens heel vlug uit, TO!
Snap je reactie maar zo ben ik niet, ik ben wel van plan binnenkort een voorstel te doen, als hij daar niet mee akkoord gaat of niet de moeite wil doen is het klaar.

Maar hier heb ik nog even de moed voor nodig en ik wil mijn deel op orde hebben zodat daar niet over kan worden gerant.
Alle reacties Link kopieren
Je laat je enorm manipuleren, TO.
Life is short. Eat dessert first.
Als hij zo weinig btw hoeft te betalen, dan doet hij het ontzettend slecht. Na 5 jaar "proberen" mag je dan zeggen dat hij een dure hobby heeft in plaats van een bedrijf. Dus als hij daar mee door wil gaan, dan moet dat maar in zijn vrije tijd en kan hij er een baan bij nemen.
Zo ga je toch niet om met je partner, een beetje alle lasten op diens schouders leggen en zelf een beetje aanrotzooien zodat je aan jezelf kunt beweren dat je helemaal niet werkloos bent?
Alle reacties Link kopieren
Madeliefjees schreef:
16-05-2018 18:07
Als hij al 5 jaar zzp'er is en nog maar 1x btw betaald heeft draait hij dus konstant verlies. Dit bedrijf is niet levensvatbaar.
Ik zou hem om zn oren slaan: gewone baan zoeken, alles 50/50 en dat zg. bedrijf doet hij maar als hobby.
Als je hem de deur uitzet, kan hij elders ook niet voor 270 alle vaste lasten betalen, tenzij hij onder een brug gaat wonen. En hij wil wel jou inkomsten en uitgaven kontroleren maar zijn cijfers mag je niet zien? :facepalm:
Je word gebruikt.
Als ik boven tafel kom met alles doet hij dat ook, verlies draait hij niet maar inkomsten zijn niet heel groot.
Ik krijg daardoor het gevoel dat ik het fout doe, tuurlijk geef ik ook wel eens wat uit wat ik niet heb of beter niet had moeten doen maar dat zijn geen grove bedragen.
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
16-05-2018 18:17
Als ik boven tafel kom met alles doet hij dat ook, verlies draait hij niet maar inkomsten zijn niet heel groot.
Ik krijg daardoor het gevoel dat ik het fout doe, tuurlijk geef ik ook wel eens wat uit wat ik niet heb of beter niet had moeten doen maar dat zijn geen grove bedragen.
Precies. Je twijfelt enorm aan jezelf. Dat doet hij met jou.
Life is short. Eat dessert first.
Alle reacties Link kopieren
Lil0u schreef:
16-05-2018 18:00
Dus hij heeft een auto, maar geen geld om bij te dragen aan de huur? En als jullie uit eten gaan dan trekt hij zijn kaart om zijn ego op te vijzelen, terwijl hij nauwelijks bijdraagt aan de vaste lasten?

Dit klinkt echt heel fout.
Denk je dat dat zou gaan? Om te kunnen zeggen ik betaal de leuke dingen? Het draagt wel bij aan mijn schuldgevoel.

Ik snap niet dat mensen zoiets kunnen doen :(

Wat hij verder met zijn geld doet moet hij weten, ik net zo goed maar ik betaal wel eerst mijn rekeningen.
Alle reacties Link kopieren
Het bevalt die partner van jou vast en zeker prima zo....
Alle reacties Link kopieren
ZonnigKleintje schreef:
16-05-2018 18:00
Misschien is het makkelijker afspraken te maken over de toekomst samen dan over eigen geld in het heden. Want dat is je doel uiteindelijk (hoop ik, anders wegwezen).

Jij bouwt een pensioen op, hij zet er geld voor opzij. Hoeveel is dat? wat zijn de uitgangspunten? Willen jullie samen echt tot 70+ door? Kinderen? Wat als er wat wijzigt?

Op de lange termijn ben ik zelf altijd fan van gezamenlijk geld met ieder gelijk 'zakgeld' + afspraken over sparen en vermogensverdeling bij scheiding.
Dankje voor je antwoord,

Ik heb hier ook over nagedacht, en ik voel me al rot omdat er frictie is over geld, maar heb veel meegemaakt in mijn verleden en ga ervan uit dat hij mij steunt zoals ik dat ook doe en heb gedaan.

Dit is inderdaad een goed idee! Ga ik opschrijven.

Ik had ook aanegeven dat hij back up moet hebben voor als het niet lukt of zou lukken.
Maar dan ben ik negatief.
Alle reacties Link kopieren
ZonnigKleintje schreef:
16-05-2018 18:04
Hoe kwam hij rond voordat jullie samen gingen wonen?
Hij woonde hiervoor thuis.

Door ruzie thuis bij mij ingetrokken en nu dus ergens anders een nieuwe huurwoning.

Ik gunde hem dit maar had er wel andere verwachtingen van. Ik ben voor mij ver weg gaan wonen van fam enz. Ik kreeg reiskosten hij niet.
Ik dacht daar allemaal in mee maar vind het jammer dat mijn rekening enz bekeken moet worden omdat ik vind dat er meer ingelegd mag worden.
Alle reacties Link kopieren
Na 5+ jaar is het niet meer 'opbouwen'. Dan loopt t niet lekker genoeg. En ik snap sparen voor investeringen etc., maar dan moeten die zich wel naar verloop van tijd uitbetalen.

Ik zou inzage vragen in zijn financiën. Is niet raar vind ik. Althans vriend en ik weten ook van elkaar wat er binnenkomt. Daar hoef ik niet naar te vragen. En zijn uitgaven zullen me een rotzorg zijn, als hij zijn aandeel in de vaste lasten maar kan betalen.

Hoe zou hij zichzelf redden als hij alleen zou wonen? Blijkbaar heeft hij maar 270 euro over voor vaste lasten. Daar ga je het in je eentje niet mee redden. Dus feitelijk ben jij de sponsor van zijn hobby bedrijf. Want na meer dan 5 jaar levert het niet genoeg op om als volwassene van te kunnen leven.

Qua huishouden zou ik snel klaar zijn: als het niet goed genoeg is doet hij het zelf maar. Jij werkt 40u pw. En als hij een schoon huis wil zonder zelf veel te doen betaalt hij een schoonmaakster. Maar daar heeft hij geen geld voor dus hij moet niet zeiken.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
16-05-2018 18:18
Precies. Je twijfelt enorm aan jezelf. Dat doet hij met jou.
Zou het heel erg vinden als dat zo zou zijn.
Ik had gehoopt dat me zoiets niet nog eens overkwam.

Hij behandeld me verder ook niet slecht, dit is de eerste echte ruzie die standhoud.
Omdat we allebei anders van mening zijn, en ik ben boos en twijfel achtig tegelijk. Niet eg fijn en handig.
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
16-05-2018 18:25
Hij woonde hiervoor thuis.

Door ruzie thuis bij mij ingetrokken en nu dus ergens anders een nieuwe huurwoning.

Ik gunde hem dit maar had er wel andere verwachtingen van. Ik ben voor mij ver weg gaan wonen van fam enz. Ik kreeg reiskosten hij niet.
Ik dacht daar allemaal in mee maar vind het jammer dat mijn rekening enz bekeken moet worden omdat ik vind dat er meer ingelegd mag worden.
En waarom zou dat moeten? Je kan ook gewoon weigeren hè?
Life is short. Eat dessert first.
gemini2011 schreef:
16-05-2018 18:28
Qua huishouden zou ik snel klaar zijn: als het niet goed genoeg is doet hij het zelf maar. Jij werkt 40u pw. En als hij een schoon huis wil zonder zelf veel te doen betaalt hij een schoonmaakster. Maar daar heeft hij geen geld voor dus hij moet niet zeiken.
En dit. Ongelooflijk dat je jezelf laat gebruiken als een soort huisslaaf, nota bene in je eigen huis waar hij nauwelijks aan bijdraagt.
Alle reacties Link kopieren
Ik wil julllie bedanken dat jullie me niet afzeiken maar steunen.

Ik snap dat ik als een zwak vogeltje overkom op sommige punten.

Ik moet om sommige uitspraken ook wel lachen, wat me goed doet.
Ik weet waar mijn slechte kanten liggen en daar werk ik hard aan op dit moment, gaat helaas niet zo snel als ik zou willen.

Zoals sommige zeggen dure hobby en niet rendabel en mij daarvoor op laten draaien zo voelt het juist nu ook, en ik wilde dit kwijt omdat ik er in Mn eigen hoofd niet uit kom.

Hij beweerd natuurlijk van niet en doet dit met oog op de toekomst. Ooit dan gaat het goed. Prima uitzicht maar ik ken de andere kant van het leven.
Ik had een koop woning enz en dan denk je ook in eerste instantie samen oud worden enz.
Is ook biet gebeurd. Ik houd liever rekening met wat als dan in een gat vallen.
Alle reacties Link kopieren
doornroosje9 schreef:
16-05-2018 18:30
En waarom zou dat moeten? Je kan ook gewoon weigeren hè?
Heb ik ook gedaan tot nu, maar daardoor blijft de spanning en veranderd er verder ook niks in de situatie.

Ik weer dat ik dit moet aanpakken maar ja komt de angst weer. Ik wil hiervoor goed in mijn recht en sterker in mijn schoenen staan.
Alle reacties Link kopieren
Je geeft aan dat je in het begin verwachtingen had dat je partner op termijn meer zou betalen. Heb jij die verwachting ook uitgesproken?

Kunnen jullie praten over geld, de rekeningen en wat er bij ieder binnen komt of schiet 1 van de twee dan in de kramp? Is het bijvoorbeeld mogelijk om samen de lasten wat de drukken zodat zijn meer aan bijdrage geen druppen op een gloeiende plaat is. Kunnen jullie praten over dingen als luxe versus noodzaak?

Dat je het kunt betalen is niet echt een argument. Je hebt zijn gezelschap niet gekocht dus je hoeft hem ook niet te onderhouden.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Firenze57 schreef:
16-05-2018 18:17
Als ik boven tafel kom met alles doet hij dat ook, verlies draait hij niet maar inkomsten zijn niet heel groot.
Ik krijg daardoor het gevoel dat ik het fout doe, tuurlijk geef ik ook wel eens wat uit wat ik niet heb of beter niet had moeten doen maar dat zijn geen grove bedragen.
Deze man klinkt echt van het padje.
Duren gesprekken met hem lang?
Spreek je nog weleens met anderen af?
Hoe vinden jouw vrienden en familie hem?
Firenze57 schreef:
16-05-2018 18:38
Heb ik ook gedaan tot nu, maar daardoor blijft de spanning en veranderd er verder ook niks in de situatie.

Ik weer dat ik dit moet aanpakken maar ja komt de angst weer. Ik wil hiervoor goed in mijn recht en sterker in mijn schoenen staan.
Ik begrijp niet waarom hij dit wil.
Ik snap het principe gelijk oversteken en geen geheimen over inkomen wel.
Maar jij geeft geen reden tot wantrouwen, integendeel, je hebt het best op orde.
Ik zou geen probleem hebben met inzage geven in jouw geval. Al koop je elke maand een Louis Vuitton tas, dan nog mag hij blij zijn met jou en wat jij voor hem hebt gedaan de afgelopen jaren.
Alle reacties Link kopieren
Firenze57 schreef:
16-05-2018 17:34

Hij wil perse zien wat in binnenkrijg en uitgeef en dan pas kijken hoe en wat.
Ik vind dit dreigend en voel me gecontroleerd wat niet zou moeten. Maar zoals ik verantwoordelijk ben voor mijn kosten is hij dat toch ook ?

Voel me vooral alleen hierin.
Je bent hartstikke gek dat je je zo laat manipuleren joh!!!, zit me plaatsvervangend boos te maken joh.
Bespreek dit met je ouders of goede vriendinnen, maak een plan hoe je bij hem wegkomt!!!.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven