Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen met co-ouderschap: ex ligt dwars

22-05-2019 12:15 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Eigenlijk weet ik niet of ik op deze pijler goed zit met dit topic, of dat ik op de kinderpijler moet zijn, maar ik doe het eerst maar even hier. Ik heb een dilemma omtrent verhuizen met co-ouderschap en ben op zoek naar wat advies.

De situatie: ex-man en ik zijn zes jaar geleden gescheiden. We hebben samen twee zoons van 9 en 7 jaar oud, waarover wij co-ouderschap hebben (50/50 regeling, de ene week zijn ze bij mij, de andere week bij hem). Op dit moment wonen we in hetzelfde dorp, op loopafstand van elkaar. Allebei hebben we een relatie en wonen we met die partners samen (ik al een aantal jaar). Het contact tussen ons is prima, alles gaat altijd in goed overleg en we komen regelmatig bij elkaar over de vloer.

Mijn partner en ik willen graag verhuizen. Ons huis wordt wat krap met twee opgroeiende kinderen en het is een huurwoning. Liever zouden we investeren in een koophuis, waarvan het ook de bedoeling is dat we daar de rest van ons leven blijven. Echter, in onze heel directe omgeving is niet echt iets koop dat wij kunnen betalen en/of dat naar onze zin is. Wij willen daarom graag onze actieradius een beetje vergroten, maximaal op 15 minuten reisafstand van mijn ex. Deze afstandsbepaling hebben wij zes jaar geleden ook laten opnemen in het convenant, dus mijn partner en ik houden ons daarmee aan de afspraken. Uiteraard hebben wij hierover eerst met mijn ex en zijn partner overlegd (we hebben ook nog geen huis gevonden, zijn nog maar net echt een beetje begonnen met zoeken, aangezien we eerst tot een overeenkomst met het andere ouderpaar willen komen). Hij gaat hier echter niet mee akkoord en eist eigenlijk dat we op loopafstand blijven wonen. Zijn redenering is dat dit in het belang van de kinderen is, omdat alles dan voor hen zoveel mogelijk hetzelfde blijft.

Het is overigens zo dat de kinderen niet van school zouden hoeven wisselen door onze verhuizing. Als we op maximaal 15 minuten van mijn ex zouden komen te wonen is het nog steeds haalbaar dat ze op hun huidige scholen blijven. Logistiek gezien heeft hij er persoonlijk ook geen last van, aangezien hij de kinderen niet op structurele basis naar ons hoeft te brengen of moet komen ophalen (het 'wisselmoment' is op vrijdag na school, wat dus betekent dat wij allebei onze kinderen ophalen op school en er dus niemand naar de andere ouder toe hoeft om ze op te pikken). Uiteraard zal er dus wel verder gereisd moeten worden bij calamiteiten, of wanneer een ouderpaar om wat voor reden dan ook een keer moet inspringen voor het andere paar. Dit komt in de praktijk echter bijna nooit voor).

Uiteraard staan in deze situatie de belangen van de kinderen voorop en willen ook wij hen niet blootstellen aan ingrijpende veranderingen. Echter zijn wij wel van mening dat in deze situatie van mijn ex wat meer flexibiliteit verwacht mag worden. We houden ons aan de bepalingen waarmee door ons beiden akkoord is gegaan in het convenant en proberen bovendien zoveel mogelijk rekening te houden met de woonlocatie van mijn ex. Een groter huis kopen zal ook voor de kinderen prettig zijn, aangezien zij dan meer ruimte krijgen en dat met oog op de toekomst en hun behoeften tegen die tijd geen overbodige luxe is. Bovendien verandert er, behalve de woonplaats, dus vrij weinig voor hen.

Ik hecht grote waarde aan de goede relatie met mijn ex-man, in het belang van de kinderen. Maar ik vind het wel vervelend dat hij ons nu op deze manier probeert te beperken in de door het co-ouderschap toch al gelimiteerde mogelijkheden in woonkeuze die we hebben. Mijns inziens zijn wij heel redelijk, maar misschien zie ik het verkeerd. Graag zou ik jullie visie hierop horen.
anoniem_386392 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 17:42
Reden: spelfout
1.28% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Het is makkelijker om te discussiëren over concrete dingen met je ex.

Dus ga eerst eens huizen kijken. Je kunt op funda heel mooi een 'x km actieradius' rond adres van ex instellen. Kijk regelmatig wat er te koop komt de komende tijd. Zeker in een dorp moet je af en toe geduld hebben voor het gewenste huis voorbij komt.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 15 autominuten weg verhuizen wel erg ver. Das niet te lopen toch? En hoe lang zou dat fietsen zijn?
Het lijkt me het belangrijkst dat het voor je kinderen prettig is. Dat ze zo van de een naar de ander kunnen.
Ik zou beginnen met een flinke tijd zoeken binnen die straal en dan pas gaan vasthouden aan een convenant wat je al een tijd geleden hebt opgesteld.
Veel succes met het vinden van een huis! (Als je vanuit huren komt kun je misschien nog even wachten tot de ergste gekte over is??)
Een zebra is geen paard met strepen
Alle reacties Link kopieren
Het punt is: ik wil natuurlijk helemaal niet naar de rechter. Ik heb me juist altijd ingezet om conflicten te voorkomen. Mijn ex is iemand met hevige controledrang (hij is verder een prima, lieve en betrokken vader, laat ik dat wel duidelijk maken) en iemand die eigenlijk bij alles wat er verandert enorme beren op de weg ziet. Verder zegt hij dat als hij ooit wil gaan verhuizen hij dan vervolgens teveel aan onze nieuwe plek 'vast zit' en dat hem dan dus beperkt in waar hij kan gaan wonen. Ik vind dat enigszins hypocriet. Want daarmee zegt hij dus eigenlijk dat ik nergens anders kan gaan wonen, omdat dat hem in de toekomst eventueel gaat beperken.
Alle reacties Link kopieren
-jolijn- schreef:
22-05-2019 14:03
Punt is dat jullie allebei een convenant hebben ondertekend. Je plannen gaan daar niet tegenin, dus je ex mag eisen wat hij wil, maar dit is gewoon wat je samen hebt afgesproken.
dit. Ik denk overigens dat je het even moet laten bezinken bij hem en er over enige tijd weer over hebben, mogelijk is hij dan redelijker als hij er even over nagedacht heeft.
Alle reacties Link kopieren
Andersom schreef:
22-05-2019 14:10
Dit, het is je recht volgens het convenant.

Daarbij ga je wel voorbij aan de belangen van de kinderen. Door jullie keuzes groeien ze op in twee huizen. Naarmate ze ouder worden krijgen ze met behoefte om zelf van het ene naar het andere huis te kunnen. Zeker op de middelbare school. Dan hebben ze mogelijk steeds iets nodig wat bij de andere ouder is. Hoe handig als ze dat zelf even kunnen halen. Het wonen in twee huizen maak je als ouders hopelijk zo makkelijk mogelijk.
Onze kinderen hebben bij beide ouders alles wat ze nodig hebben. Er wordt dus nooit gesleept met spullen. We hebben het wonen in twee huizen voor hen altijd zo makkelijk mogelijk gemaakt. Maar het zou natuurlijk wel vreemd zijn dat er helemaal nooit iets kan veranderen totdat ze uit huis zijn. Nogmaals: we zijn niet voornemens om nog drie keer te verhuizen. Daarnaast denk ik dat meer ruimte en een duurzame investering ook in het belang zijn van de kinderen.
Ik begrijp je standpunt maar denk toch dat het standpunt van je ex beter is voor de kinderen. Ze worden ouder en dan is het heel fijn als ze zelfstandig van het ene naar het andere huis kunnen. Ik zou dus kijken naar de mogelijkheden op max. 10-15 minuten fietsen.
Maar daarbij moet je ook de plaats van de mogelijke middelbare scholen in acht nemen.
Alle reacties Link kopieren
Staat er trouwens niet in het convenant '7 km rond de basisschool?' Dat lijkt logischer dan '15 minuten van elkaar'
Alle reacties Link kopieren
Dropdrop schreef:
22-05-2019 14:19
Staat er trouwens niet in het convenant '7 km rond de basisschool?' Dat lijkt logischer dan '15 minuten van elkaar'
Nee, in het convenant staat besloten dat we maximaal op 15 minuten autominuten van elkaar moeten wonen.
Alle reacties Link kopieren
Het argument van hem dat het hem dan beperkt in waar hij mag gaan wonen slaat echt nergens op. Dan moet hij maar als eerste verhuizen.

Maar aangezien jullie nog geen specifieke woning op het oog hebben, zou ik het voor nu even laten rusten. Ga gewoon op zoek naar een woning die binnen de afspraken van het co-ouderschap vallen en ga pas echt in gesprek als je echt iets op het oog hebt. Voor het zelfde geldt zet dit verhaal nu alles op scherp en blijken jullie over een maand een mooi huis te vinden dat wel binnen loop- of fietsafstand ligt.
Alle reacties Link kopieren
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:13
Het punt is: ik wil natuurlijk helemaal niet naar de rechter. Ik heb me juist altijd ingezet om conflicten te voorkomen. Mijn ex is iemand met hevige controledrang (hij is verder een prima, lieve en betrokken vader, laat ik dat wel duidelijk maken) en iemand die eigenlijk bij alles wat er verandert enorme beren op de weg ziet. Verder zegt hij dat als hij ooit wil gaan verhuizen hij dan vervolgens teveel aan onze nieuwe plek 'vast zit' en dat hem dan dus beperkt in waar hij kan gaan wonen. Ik vind dat enigszins hypocriet. Want daarmee zegt hij dus eigenlijk dat ik nergens anders kan gaan wonen, omdat dat hem in de toekomst eventueel gaat beperken.
nou... door jouw verhuizing schuiven de afstanden wel op en is hij wellicht beperkter ivm de afstand regel die jullie hadden in het convenant. Misschien kan je hem daarin tegemoet komen en nieuwe afspraken voorstellen? Het slaat natuurlijk nergens op maar wellicht zit dat nu eenmaal in zijn hoofd ?
Alle reacties Link kopieren
Misschien een hele rare vraag maar wat vinden de kinderen zelf?
Het is voor jullie kinderen fijn als pa en ma in de buurt van elkaar blijven wonen.

Inderdaad om snel even heen en weer te gaan, na het sporten even bij pa te kunnen douchen en daarna naar vriend x en daarna naar ma om daar te slapen. En alles binnen 5 minuten fietsen.

En vergeet niet dat de kinderen straks misschien helemaal geen zin meer hebben in die co-ouderschap. En dan willen ze permanent bij pa wonen, omdat vrienden of vriendinnetje dan wél langs komen ipv elke keer 30 min fietsen door het donker alleen.

Zit jij daar in je grote, mooie koophuis met vaak leegstaande slaapkamers.
Alle reacties Link kopieren
Ik vraag me af waarom je dit bent gaan bespreken. Je hebt er destijds hele duidelijke afspraken over gemaakt waar ook hij zich aan heeft te houden maar nu lijkt het net of hij er iets over te zeggen heeft. En daar lijkt hij nu dankbaar gebruik van te maken. Zolang jij je aan de afspraken uit het convenant houdt, kun je het bij een mededeling laten. Wat heeft een convenant anders voor zin als je het puntje bij paaltje alsnog weer ter discussie stelt?
Alle reacties Link kopieren
Maar dat zou toch andersom ook gelden: op het moment dat hij nu zou verhuizen naar een woning die verder ligt dan de afstand tussen de twee huizen, schuiven de afstanden voor ons toch ook op? Dat kun je toch niet voorkomen? Of je zegt dus dat je als co-ouders nooit meer mag verhuizen tot de kinderen uit huis zijn, of dat je altijd samen moet verhuizen, naar dezelfde plaats/wijk. Dat lijkt me onrealistisch.
Alle reacties Link kopieren
EHV1981 schreef:
22-05-2019 14:22
Misschien een hele rare vraag maar wat vinden de kinderen zelf?
De kinderen zelf vinden een verhuizing prima, zolang ze op dezelfde scholen kunnen blijven. Sterker nog, mijn zoons willen graag een nieuw huis, omdat ze dan betere kamers zouden krijgen.
Alle reacties Link kopieren
Socra schreef:
22-05-2019 14:23
Ik vraag me af waarom je dit bent gaan bespreken. Je hebt er destijds hele duidelijke afspraken over gemaakt waar ook hij zich aan heeft te houden maar nu lijkt het net of hij er iets over te zeggen heeft. En daar lijkt hij nu dankbaar gebruik van te maken. Zolang jij je aan de afspraken uit het convenant houdt, kun je het bij een mededeling laten. Wat heeft een convenant anders voor zin als je het puntje bij paaltje alsnog weer ter discussie stelt?
Daar heb je een goed punt. Maar ik ben heel erg van de openheid en het als co-ouders samen tot een beslissing/compromis komen. Zeker gezien het feit dat mijn ex een nogal starre kerel is, die bijzonder ontstemd raakt als hij naar zijn idee niet volledig betrokken wordt bij nieuwe ontwikkelingen. Ik probeer dus altijd zoveel mogelijk openheid van zaken te geven, juist om conflicten te voorkomen.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind sommige reacties wel heel kort door de bocht hoor, natuurlijk hou je rekening met je kinderen, natuurlijk wil je een normale verstandhouding met je ex. Maar dat wil toch niet zeggen dat je dan alles maar op pauze moet zetten?
En ja, ik ben zelf ooit gescheiden en ja, ik heb 3 kinderen.
Kinderen van TO zijn 7 en 9, dus die wonen zeker nog een jaar of 10 thuis.
The mind, once stretched by a new idea, never returns to its original dimensions
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:16
Onze kinderen hebben bij beide ouders alles wat ze nodig hebben. Er wordt dus nooit gesleept met spullen. We hebben het wonen in twee huizen voor hen altijd zo makkelijk mogelijk gemaakt. Maar het zou natuurlijk wel vreemd zijn dat er helemaal nooit iets kan veranderen totdat ze uit huis zijn.
Dit is natuurlijk wel met schoolboeken straks, tenminste verwacht niet dat je 2 sets aanschaft.

Mijn ouders woonden op 10 minuten fietsen van elkaar en beiden 10 minuten van school. Ideaal, ook met sport en vriendinnen.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
22-05-2019 14:17
Ik begrijp je standpunt maar denk toch dat het standpunt van je ex beter is voor de kinderen. Ze worden ouder en dan is het heel fijn als ze zelfstandig van het ene naar het andere huis kunnen. Ik zou dus kijken naar de mogelijkheden op max. 10-15 minuten fietsen.
Maar daarbij moet je ook de plaats van de mogelijke middelbare scholen in acht nemen.
Hier ben ik het mee eens
Alle reacties Link kopieren
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:26
De kinderen zelf vinden een verhuizing prima, zolang ze op dezelfde scholen kunnen blijven. Sterker nog, mijn zoons willen graag een nieuw huis, omdat ze dan betere kamers zouden krijgen.
Dat is het belangrijkste. Afspraak is gemaakt in het convenant.
Alle reacties Link kopieren
snipsnaps schreef:
22-05-2019 14:28
Ik vind sommige reacties wel heel kort door de bocht hoor, natuurlijk hou je rekening met je kinderen, natuurlijk wil je een normale verstandhouding met je ex. Maar dat wil toch niet zeggen dat je dan alles maar op pauze moet zetten?
En ja, ik ben zelf ooit gescheiden en ja, ik heb 3 kinderen.
Kinderen van TO zijn 7 en 9, dus die wonen zeker nog een jaar of 10 thuis.
Maak er met de huidige woningnood maar 15-20 jaar van.
ik geef mn bek ook maar een douw
Alle reacties Link kopieren
Het huis waar we nu in wonen is een huurwoning die ik met behoorlijke spoed heb moeten betrekken toen mijn ex en ik gingen scheiden. Het was heel fijn dat ik destijds snel een woning heb kunnen vinden waar ik met de kinderen een nieuw leven heb kunnen opbouwen, maar we zitten nu echt in een andere fase. De kinderen waren nog heel erg klein destijds en hadden dus weinig ruimte nodig. Inmiddels zijn het bijna pre-pubers en zijn we met z'n vieren. Dat maakt nogal een verschil en hier blijven wonen tot de jongens het huis uit zijn, is niet te doen. Dan wordt iedereen gek, niet in de laatste plaats mijn zoons zelf.
Team ex. Ben ervaringsdeskundige zowel als kind destijds als nu als ouder. En zie veel gedoe en onhandigheid bij mensen die dit onderschatten. Ouders zouden ALTIJD op loop/fietsafstand van elkaar moeten blijven wonen (of in ieder geval zelfstandig te overbruggen).

Hang hem niet zo op aan dat convenant voor je eigen gewin. Op dat moment waren jullie kinderen nog klein en waarschijnlijk nog weinig inzicht in hoe dat uiteindelijk werkt in de praktijk met vriendjes, sportclubs, en zelf fietsen/afspreken na school. Sta jij daar met de auto om ze op te halen, willen ze nog afspreken. Kan dat ook altijd lastig bij jou, want moet je ze weer terugbrengen.
anoniem_63e49fcec7143 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 14:49
15.59% gewijzigd
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:37
Het huis waar we nu in wonen is een huurwoning die ik met behoorlijke spoed heb moeten betrekken toen mijn ex en ik gingen scheiden. Het was heel fijn dat ik destijds snel een woning heb kunnen vinden waar ik met de kinderen een nieuw leven heb kunnen opbouwen, maar we zitten nu echt in een andere fase. De kinderen waren nog heel erg klein destijds en hadden dus weinig ruimte nodig. Inmiddels zijn het bijna pre-pubers en zijn we met z'n vieren. Dat maakt nogal een verschil en hier blijven wonen tot de jongens het huis uit zijn, is niet te doen. Dan wordt iedereen gek, niet in de laatste plaats mijn zoons zelf.
Dat jullie willen verhuizen is duidelijk. Ook dat het wenselijk is.
Maar je kunt toch beginnen met zoeken binnen een afstand van max. 15 minuten fietsen van het huis van de vader?
Je kinderen naar hun mening vragen begrijp ik niet zo. Natuurlijk willen zij een grotere kamer. Maar ze kunnen waarschijnlijk nog niet zo goed inschatten hoe dingen over een paar jaar gaan. Dat ze dan zelfstandig zijn en misschien graag tussendoor van het ene naar het andere huis willen etc.
Alle reacties Link kopieren
Rosalind schreef:
22-05-2019 14:40
Dat jullie willen verhuizen is duidelijk. Ook dat het wenselijk is.
Maar je kunt toch beginnen met zoeken binnen een afstand van max. 15 minuten fietsen van het huis van de vader?
Je kinderen naar hun mening vragen begrijp ik niet zo. Natuurlijk willen zij een grotere kamer. Maar ze kunnen waarschijnlijk nog niet zo goed inschatten hoe dingen over een paar jaar gaan. Dat ze dan zelfstandig zijn en misschien graag tussendoor van het ene naar het andere huis willen etc.
Ja, dat hebben we dus ook gedaan. Met niet echt zoeken bedoel ik natuurlijk niet dat we helemaal nog niet gekeken hebben. En op een dusdanige korte afstand wordt het bijzonder lastig.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven