Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen met co-ouderschap: ex ligt dwars

22-05-2019 12:15 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Eigenlijk weet ik niet of ik op deze pijler goed zit met dit topic, of dat ik op de kinderpijler moet zijn, maar ik doe het eerst maar even hier. Ik heb een dilemma omtrent verhuizen met co-ouderschap en ben op zoek naar wat advies.

De situatie: ex-man en ik zijn zes jaar geleden gescheiden. We hebben samen twee zoons van 9 en 7 jaar oud, waarover wij co-ouderschap hebben (50/50 regeling, de ene week zijn ze bij mij, de andere week bij hem). Op dit moment wonen we in hetzelfde dorp, op loopafstand van elkaar. Allebei hebben we een relatie en wonen we met die partners samen (ik al een aantal jaar). Het contact tussen ons is prima, alles gaat altijd in goed overleg en we komen regelmatig bij elkaar over de vloer.

Mijn partner en ik willen graag verhuizen. Ons huis wordt wat krap met twee opgroeiende kinderen en het is een huurwoning. Liever zouden we investeren in een koophuis, waarvan het ook de bedoeling is dat we daar de rest van ons leven blijven. Echter, in onze heel directe omgeving is niet echt iets koop dat wij kunnen betalen en/of dat naar onze zin is. Wij willen daarom graag onze actieradius een beetje vergroten, maximaal op 15 minuten reisafstand van mijn ex. Deze afstandsbepaling hebben wij zes jaar geleden ook laten opnemen in het convenant, dus mijn partner en ik houden ons daarmee aan de afspraken. Uiteraard hebben wij hierover eerst met mijn ex en zijn partner overlegd (we hebben ook nog geen huis gevonden, zijn nog maar net echt een beetje begonnen met zoeken, aangezien we eerst tot een overeenkomst met het andere ouderpaar willen komen). Hij gaat hier echter niet mee akkoord en eist eigenlijk dat we op loopafstand blijven wonen. Zijn redenering is dat dit in het belang van de kinderen is, omdat alles dan voor hen zoveel mogelijk hetzelfde blijft.

Het is overigens zo dat de kinderen niet van school zouden hoeven wisselen door onze verhuizing. Als we op maximaal 15 minuten van mijn ex zouden komen te wonen is het nog steeds haalbaar dat ze op hun huidige scholen blijven. Logistiek gezien heeft hij er persoonlijk ook geen last van, aangezien hij de kinderen niet op structurele basis naar ons hoeft te brengen of moet komen ophalen (het 'wisselmoment' is op vrijdag na school, wat dus betekent dat wij allebei onze kinderen ophalen op school en er dus niemand naar de andere ouder toe hoeft om ze op te pikken). Uiteraard zal er dus wel verder gereisd moeten worden bij calamiteiten, of wanneer een ouderpaar om wat voor reden dan ook een keer moet inspringen voor het andere paar. Dit komt in de praktijk echter bijna nooit voor).

Uiteraard staan in deze situatie de belangen van de kinderen voorop en willen ook wij hen niet blootstellen aan ingrijpende veranderingen. Echter zijn wij wel van mening dat in deze situatie van mijn ex wat meer flexibiliteit verwacht mag worden. We houden ons aan de bepalingen waarmee door ons beiden akkoord is gegaan in het convenant en proberen bovendien zoveel mogelijk rekening te houden met de woonlocatie van mijn ex. Een groter huis kopen zal ook voor de kinderen prettig zijn, aangezien zij dan meer ruimte krijgen en dat met oog op de toekomst en hun behoeften tegen die tijd geen overbodige luxe is. Bovendien verandert er, behalve de woonplaats, dus vrij weinig voor hen.

Ik hecht grote waarde aan de goede relatie met mijn ex-man, in het belang van de kinderen. Maar ik vind het wel vervelend dat hij ons nu op deze manier probeert te beperken in de door het co-ouderschap toch al gelimiteerde mogelijkheden in woonkeuze die we hebben. Mijns inziens zijn wij heel redelijk, maar misschien zie ik het verkeerd. Graag zou ik jullie visie hierop horen.
anoniem_386392 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 17:42
Reden: spelfout
1.28% gewijzigd
Als je iets zou kunnen vinden op 15-20 minuten fietsen voor de kinderen ( dus inderdaad die 5 km hemelsbreed) dan zou ik zeggen, verhuis. Dan is je ex spijkers op laag water aan het zoeken. En ja, dat beperkt hem dan ook weer, maar dat is het nadeel van co- ouderschap.

Verder weg verhuizen maakt t inderdaad alleen lastiger voor je kinderen en is m.i niet n hun belang. 40 minuten door de regen,wind en kou fietsen doet geen kind voor de lol, ook niet op een electrische fiets. En op een gegeven moment willen kinderen niet meer afhankelijk zijn van pappa of mamma om te halen en te brengen.
Alle reacties Link kopieren
Rodanthe natuurlijk wil jij het beste voor je kids en een fijn huis is ook voor hen fijn. wat voor mij het makkelijker zou hebben gemaakt vroeger is als ouders makkelijker waren geweest met brengen en halen. Als ik op zaterdag met een vriendin wilde spelen die bij de andere ouder in de buurt woonde had ik gewoon pech. en omdat ik afhankelijk was van vervoer hield het hier mee op. Als je zelf welwillend bent om wel te rijden als ze het graag willen is het al heel anders. En als er OV gaat maakt dat ook veel verschil. Ik had echt geen andere optie als ouders die dus niet extra wilden rijden (alleen met hoge uitzondering)
Als jij 7 km verder gaat verhuizen dan wonen de kinderen dus 7 km verder van school, en moeten ze misschien in de winter in het donker fietsen?
Dat zou ik zelf niet fijn vinden. Maar dat is dan ook echt het enige bezwaar wat ik redelijk zou vinden van je man.
Andersom schreef:
22-05-2019 16:06
Zelfs al hebben ze in de brugklas en dubbele set boeken, dan nog liggen ineens alle wiskunde boeken bij pa en geen één bij ma.

Het worden namelijk pubers. En ik neem aan dat je kinderen echt niet alles dubbel hebben. Voor pubers is het heel fijn als ze zelf dingen kunnen gaan halen.
Onzin.
Hier 1 set boeken en dus ook altijd alles bij zich. En die ene keer in het jaar dat het niet zo is lossen we het op door heen en weer te rijden, te scannen, what ever.
citronella schreef:
22-05-2019 16:01

edit: heel bijzonder want toen ik net reageerde stond er iets heel anders dan dat ik nu gequote heb. Heb je je tekst aangepast orisa?
Ja, ik dacht dat je mij aansprak, maar had niet goed gekeken en je bleek TO aan te spreken.
Orișa schreef:
22-05-2019 16:42
Onzin.
Hier 1 set boeken en dus ook altijd alles bij zich. En die ene keer in het jaar dat het niet zo is lossen we het op door heen en weer te rijden, te scannen, what ever.

Kun jij onzin vinden, maar het gaat niet alleen om boeken natuurlijk. Kinderen hebben straks gewoon veel meer een eigen leven met eigen spullen. De ouders zadelen hen op met leven in twee huizen en worden het op een neer rijden voor elk wissewasje erg snel zat en dan zit het kind met de gebakken peren.
anoniem_65b93a10517d3 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 16:46
10.93% gewijzigd
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 16:08
Volgens mij heb je mij nergens horen zeggen dat ik daar het belang niet van inzie. Wat ik zeg is dat ook wij ernaar streven om een zo klein mogelijke afstand tot de huidige woonomgeving te hebben. Maar dat, willen we ooit kunnen kopen, het waarschijnlijk niet mogelijk is om hier, of twee straten verder, een huis te kopen. Is het dan realistisch om dus te zeggen dat wij nooit zullen kunnen verhuizen en dus in een huis moeten blijven wonen waar het voor de kinderen helemaal niet fijn meer wonen is, alleen omdat mijn ex bepaalt dat we naar elkaar toe moeten kunnen lopen?


Het gaat niet om ooit of nooit, en ook niet om 2 straten verder. Het gaat om een voor kinderen/pubers te overbruggen afstand. Vijf tot zeven kilometer is te doen, 15 autominuten niet imo.

Overigens vind ik persoonlijk een koophuis niet zo heel belangrijk. Als je een huis kunt huren wat groot genoeg is, dan is dat toch ook een prima oplossing voor de komende 10 jaar? (al is dat in veel regio's wel moeilijker te vinden dan een koophuis, dus in die zin geen echte oplossing)
Alle reacties Link kopieren
De komende tijd kun je de kinderen natuurlijk brengen en halen naar school, clubjes en vriendjes. Kost extra tijd, maar dat zal het voor jou wel waard zijn.

Maar over een paar jaar moet het voor je zoons ook zelf te fietsen zijn. Er moet een middelbare school zijn voor beide jongens op fietsafstand van beide ouders. Dat beperkt wellicht de keuze.. en dat kan zonde zijn (zeker uit het oogpunt van je ex). Stel je zit op 7 km van je ex.. en de school is 8 km de andere kant op.. dan is het al 15 km fietsen ipv 8 km.. Te ver ipv prima te doen. Speelt zoiets misschien ook mee?

Hoe vaak gaan je zoons nu tussendoor even snel bij de andere ouder langs? Is dat geregeld of meer sporadisch? Maakt ook nog wel uit vind ik.

Of 15 autominuten te fietsen is, is niet te zeggen trouwens. Vanuit mijn huis kan ik 15 minuten rijden en nog ruim op fietsafstand zijn, maar ook véél te ver om te fietsen. Die bepaling vind ik dus wat minder precies dan die 7 km.
louisanne schreef:
22-05-2019 16:47
De komende tijd kun je de kinderen natuurlijk brengen en halen naar school, clubjes en vriendjes. Kost extra tijd, maar dat zal het voor jou wel waard zijn.

Maar over een paar jaar moet het voor je zoons ook zelf te fietsen zijn. Er moet een middelbare school zijn voor beide jongens op fietsafstand van beide ouders. Dat beperkt wellicht de keuze.. en dat kan zonde zijn (zeker uit het oogpunt van je ex)

Hoe vaak gaan je zoons nu tussendoor even snel bij de andere ouder langs? Is dat geregeld of meer sporadisch? Maakt ook nog wel uit vind ik.
Hier moet elk kind vanuit het dorp 40 minuten op een elektrische fiets de weilanden door. Al generaties lang. Prima haalbaar dus.
Alle reacties Link kopieren
Wellicht mosterd maar misschien kun je aan of verbouwen?
Orișa schreef:
22-05-2019 16:51
Hier moet elk kind vanuit het dorp 40 minuten op een elektrische fiets de weilanden door. Al generaties lang. Prima haalbaar dus.

En nog helemaal niet zo lang geleden moesten heel veel kinderen dat met een gewone fiets, toen waren er nog geen elektrische fietsen. Wat een watjesgezeur, dat pubers dat niet zouden kunnen.
Alle reacties Link kopieren
Is een groter huis huren geen optie tot de kinderen naar de middelbare school gaan? Tegen die tijd is een half uur fietsen ook een stuk minder groot probleem.
The time is now
louisanne schreef:
22-05-2019 16:47
Hoe vaak gaan je zoons nu tussendoor even snel bij de andere ouder langs? Is dat geregeld of meer sporadisch? Maakt ook nog wel uit vind ik.


Hoe vaak dat nu is zegt niets over hoe vaak dat straks is, met schoolboeken en pubergedoe over bepaalde kledingstukken etc.
Jawlensky schreef:
22-05-2019 16:52
En nog helemaal niet zo lang geleden moesten heel veel kinderen dat met een gewone fiets, toen waren er nog geen elektrische fietsen. Wat een watjesgezeur, dat pubers dat niet zouden kunnen.
Precies, toen waren ze wel wat langer onderweg.
greenmoustache schreef:
22-05-2019 16:52
Wellicht mosterd maar misschien kun je aan of verbouwen?
Aan een huurhuis?
Banba schreef:
22-05-2019 16:52
Is een groter huis huren geen optie tot de kinderen naar de middelbare school gaan? Tegen die tijd is een half uur fietsen ook een stuk minder groot probleem.
Wachttijd hier: 15 jaar. Beschikbare huurhuizen- even klein of kleiner of bizarre huren.
Gok bij TO ook zoiets.
Orișa schreef:
22-05-2019 16:56
Wachttijd hier: 15 jaar. Beschikbare huurhuizen- even klein of kleiner of bizarre huren.
Gok bij TO ook zoiets.


Dan heb je het over sociale huur, niet over de vrije sector.
Al generaties lang electrische fietsen? Bijzonder. En heeft TO wel geld voor 2 electrische fietsen?

Als het altijd voor iedereen zo is, is dat ook anders dan wanneer school, sport en vriendjes eerst 5 minuten fietsen waren en dan door verhuizing ineens een uur, dan zou ik daar best van balen, ookal heb ik dan een grotere kamer.
Alle reacties Link kopieren
Hou je gewoon aan een zoekradius van 15min fietsen. Het is nu nou eenmaal een moeilijke tijd dus gewoon een kwestie van geduld.
Alle reacties Link kopieren
Mijn kinderen wonen op 15 autominuten van hun basisschool (in eerste instantie niet gekozen, maar van school gewisseld ivm niet kunnen aarden oudste kind).
Ik zou het niet aanbevelen... 15 Minuten lijkt inderdaad niet ver, maar is voor kinderen in de leeftijd van de jouwe is het onoverbrugbaar. Ze kunnen dus niet zomaar met een vriendje mee, niet nog even langer op het plein blijven spelen, niet in weekenden, vakanties of zomeravonden even hun klasgenoten opzoeken.
De aansluiting met de kinderen die wel in de straat/wijk wonen is automatisch lastiger, omdat ze elkaar niet van school kennen, enz. enz.
Nu denken de kinderen vooral aan een grotere kamer, maar bovenstaande kunnen ze op deze leeftijd natuurlijk totaal niet overzien.
The time is now
Alle reacties Link kopieren
En ze hebben echt niet alles dubbel. Dan willen net Die spijkerbroek aan, en die ligt bij papa! Voor pubers komt dat erg nauw, die kunnen drama maken om niks.
En no way dat ze elke dag alle boeken meeslepen.
ik geef mn bek ook maar een douw
forumfossiel schreef:
22-05-2019 16:57
Al generaties lang electrische fietsen? Bijzonder. En heeft TO wel geld voor 2 electrische fietsen?

Als het altijd voor iedereen zo is, is dat ook anders dan wanneer school, sport en vriendjes eerst 5 minuten fietsen waren en dan door verhuizing ineens een uur, dan zou ik daar best van balen, ookal heb ik dan een grotere kamer.
Een uur. Het wordt steeds verder.
Alle reacties Link kopieren
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:37
Het huis waar we nu in wonen is een huurwoning die ik met behoorlijke spoed heb moeten betrekken toen mijn ex en ik gingen scheiden. Het was heel fijn dat ik destijds snel een woning heb kunnen vinden waar ik met de kinderen een nieuw leven heb kunnen opbouwen, maar we zitten nu echt in een andere fase. De kinderen waren nog heel erg klein destijds en hadden dus weinig ruimte nodig. Inmiddels zijn het bijna pre-pubers en zijn we met z'n vieren. Dat maakt nogal een verschil en hier blijven wonen tot de jongens het huis uit zijn, is niet te doen. Dan wordt iedereen gek, niet in de laatste plaats mijn zoons zelf.
Ik snap je punt, maar bijna pre-pubers slaat natuurlijk nergens op. Mijn jongste, late leerling, zat op haar zevende gewoon in groep 3 ;-D
The time is now
Madeliefjees schreef:
22-05-2019 17:04
En ze hebben echt niet alles dubbel. Dan willen net Die spijkerbroek aan, en die ligt bij papa! Voor pubers komt dat erg nauw, die kunnen drama maken om niks.
En no way dat ze elke dag alle boeken meeslepen.
Elke dag? Naar school ja, lijkt me vrij normaal. Kleding gaat prima. Zo bijzonder altijd, die mensen die hele drama’s verzinnen maar zelf geen puber in co-ouderschap hebben.
Het balt me mee dat er nog niet voorbij is gekomen dat die ex ook goed genoeg was om kinderen mee te krijgen.
Banba schreef:
22-05-2019 17:02
Mijn kinderen wonen op 15 autominuten van hun basisschool (in eerste instantie niet gekozen, maar van school gewisseld ivm niet kunnen aarden oudste kind).
Ik zou het niet aanbevelen... 15 Minuten lijkt inderdaad niet ver, maar is voor kinderen in de leeftijd van de jouwe is het onoverbrugbaar. Ze kunnen dus niet zomaar met een vriendje mee, niet nog even langer op het plein blijven spelen, niet in weekenden, vakanties of zomeravonden even hun klasgenoten opzoeken.
De aansluiting met de kinderen die wel in de straat/wijk wonen is automatisch lastiger, omdat ze elkaar niet van school kennen, enz. enz.
Nu denken de kinderen vooral aan een grotere kamer, maar bovenstaande kunnen ze op deze leeftijd natuurlijk totaal niet overzien.
Waarom niet dan?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven