Geld & Recht alle pijlers

Verhuizen met co-ouderschap: ex ligt dwars

22-05-2019 12:15 274 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dag allemaal,

Eigenlijk weet ik niet of ik op deze pijler goed zit met dit topic, of dat ik op de kinderpijler moet zijn, maar ik doe het eerst maar even hier. Ik heb een dilemma omtrent verhuizen met co-ouderschap en ben op zoek naar wat advies.

De situatie: ex-man en ik zijn zes jaar geleden gescheiden. We hebben samen twee zoons van 9 en 7 jaar oud, waarover wij co-ouderschap hebben (50/50 regeling, de ene week zijn ze bij mij, de andere week bij hem). Op dit moment wonen we in hetzelfde dorp, op loopafstand van elkaar. Allebei hebben we een relatie en wonen we met die partners samen (ik al een aantal jaar). Het contact tussen ons is prima, alles gaat altijd in goed overleg en we komen regelmatig bij elkaar over de vloer.

Mijn partner en ik willen graag verhuizen. Ons huis wordt wat krap met twee opgroeiende kinderen en het is een huurwoning. Liever zouden we investeren in een koophuis, waarvan het ook de bedoeling is dat we daar de rest van ons leven blijven. Echter, in onze heel directe omgeving is niet echt iets koop dat wij kunnen betalen en/of dat naar onze zin is. Wij willen daarom graag onze actieradius een beetje vergroten, maximaal op 15 minuten reisafstand van mijn ex. Deze afstandsbepaling hebben wij zes jaar geleden ook laten opnemen in het convenant, dus mijn partner en ik houden ons daarmee aan de afspraken. Uiteraard hebben wij hierover eerst met mijn ex en zijn partner overlegd (we hebben ook nog geen huis gevonden, zijn nog maar net echt een beetje begonnen met zoeken, aangezien we eerst tot een overeenkomst met het andere ouderpaar willen komen). Hij gaat hier echter niet mee akkoord en eist eigenlijk dat we op loopafstand blijven wonen. Zijn redenering is dat dit in het belang van de kinderen is, omdat alles dan voor hen zoveel mogelijk hetzelfde blijft.

Het is overigens zo dat de kinderen niet van school zouden hoeven wisselen door onze verhuizing. Als we op maximaal 15 minuten van mijn ex zouden komen te wonen is het nog steeds haalbaar dat ze op hun huidige scholen blijven. Logistiek gezien heeft hij er persoonlijk ook geen last van, aangezien hij de kinderen niet op structurele basis naar ons hoeft te brengen of moet komen ophalen (het 'wisselmoment' is op vrijdag na school, wat dus betekent dat wij allebei onze kinderen ophalen op school en er dus niemand naar de andere ouder toe hoeft om ze op te pikken). Uiteraard zal er dus wel verder gereisd moeten worden bij calamiteiten, of wanneer een ouderpaar om wat voor reden dan ook een keer moet inspringen voor het andere paar. Dit komt in de praktijk echter bijna nooit voor).

Uiteraard staan in deze situatie de belangen van de kinderen voorop en willen ook wij hen niet blootstellen aan ingrijpende veranderingen. Echter zijn wij wel van mening dat in deze situatie van mijn ex wat meer flexibiliteit verwacht mag worden. We houden ons aan de bepalingen waarmee door ons beiden akkoord is gegaan in het convenant en proberen bovendien zoveel mogelijk rekening te houden met de woonlocatie van mijn ex. Een groter huis kopen zal ook voor de kinderen prettig zijn, aangezien zij dan meer ruimte krijgen en dat met oog op de toekomst en hun behoeften tegen die tijd geen overbodige luxe is. Bovendien verandert er, behalve de woonplaats, dus vrij weinig voor hen.

Ik hecht grote waarde aan de goede relatie met mijn ex-man, in het belang van de kinderen. Maar ik vind het wel vervelend dat hij ons nu op deze manier probeert te beperken in de door het co-ouderschap toch al gelimiteerde mogelijkheden in woonkeuze die we hebben. Mijns inziens zijn wij heel redelijk, maar misschien zie ik het verkeerd. Graag zou ik jullie visie hierop horen.
anoniem_386392 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 17:42
Reden: spelfout
1.28% gewijzigd
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:43
Ja, dat hebben we dus ook gedaan. Met niet echt zoeken bedoel ik natuurlijk niet dat we helemaal nog niet gekeken hebben. En op een dusdanige korte afstand wordt het bijzonder lastig.
Bijzonder lastig of onmogelijk?
Kunnen jullie je wensen wat bijstellen in het belang van de kinderen?
Want zo moet je denken, dat je het doet voor de kinderen ipv voor je ex.
Alle reacties Link kopieren
pluisvrouw schreef:
22-05-2019 14:38
Team ex. Ben ervaringsdeskundige zowel als kind destijds als nu als ouder. En zie veel gedoe en onhandigheid bij mensen die dit onderschatten. Ouders zouden ALTIJD op loop/fietsafstand van elkaar moeten blijven wonen (of in ieder geval zelfstandig te overbruggen).

Hang hem niet zo op aan dat convenant voor je eigen gewin. Op dat moment waren jullie kinderen nog klein en waarschijnlijk nog weinig inzicht in hoe dat uiteindelijk werkt in de praktijk met vriendjes, sportclubs, en zelf fietsen/afspreken.
Is dat realistisch, gezien de huidige huizenmarkt, en inkomenssituatie in Nederland?
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:16
Onze kinderen hebben bij beide ouders alles wat ze nodig hebben. Er wordt dus nooit gesleept met spullen. We hebben het wonen in twee huizen voor hen altijd zo makkelijk mogelijk gemaakt. Maar het zou natuurlijk wel vreemd zijn dat er helemaal nooit iets kan veranderen totdat ze uit huis zijn. Nogmaals: we zijn niet voornemens om nog drie keer te verhuizen. Daarnaast denk ik dat meer ruimte en een duurzame investering ook in het belang zijn van de kinderen.
Ja voor nu wel.....ze zijn 9 en 7. Straks als ze naar de middelbare school gaan wordt dat toch wel heel anders. Boeken zullen toch heen en weer moeten en wellicht ook wat merk kleding die ze graag mee willen nemen.
Ik zie het hier ook, 15 min. rijden met de auto is echt niet te doen ala ze straks groter en zelfstandiger willen worden. Voor nu zou dat ook betekenen dat ze altijd naar school en sport gebracht en gehaald moeten worden. Bedebk dat dat niet ver lijkt maar het je op den duur gaat opbreken (je moet nog zeker 5 jaar naar de basisschool met de jongste) en ook de kinderen in hun intwikkeling beperkt. Ze kunnen het nooit zelfstandig kunnen fieten. Ook naar vriendjes zul je ze altijd moeten halen en brengen.

Jullie hebben er beiden voor getekend dus wettelijk gezien heeft je ex geen poot om op te staan. Maar nu het zich in de praktijk gaat voordoen snap ik wel dat hij tegen is. Je focust je nu teveel op het nieuwe huis en vergeet daardoor de belangen van de kinderen. Natuurlijk willen ze graag een groot nieuw huis en een grote nieuwe kamer. Maar ze kunnen niet inschattenwat dat in de praktijk betekend.

Zelf zou ik, hoe graag ik ook zou willen verhuizen voor de kinderen kiezen en wachten tot ze wat ouder zijn en dan verhuizen.

En ergens heeft jouw ex ook wel gelijk. Stel jij verhuisd naar een plek 7 km verder waar hij absoluut niet zou willen wonen. Hij zal dan erg beperkt worden als hij ooit wil verhuizen. Misschien kwam het rot zijn mond uit, maar feitelijk heeft hij wel een punt.
Alle reacties Link kopieren
Maar hoe zie jij het voor je dan? Dat je dus als gescheiden ouders nooit kunt verhuizen, of altijd samen weg moet gaan?
Misschien niet realistisch, maar het voelt voor nu heel doordrammerig vanuit jou eerlijk gezegd. Heb je al iets op het oog? Zo voelt het stiekem een beetje. Ik snap dat je je privacy niet op wil geven maar ben wel heel benieuwd waar je dan op precies op doelt qua locaties. De titel “ex ligt dwars” is ook meteen zo’n negatieve. Ik snap hem en hij doet dat voor de kinderen, niet voor zichzelf want zoals je zegt hij hoeft niet te rijden.

Woont je ex dan in Amsterdam en willen jullie in Purmerend kopen? Is het zo’n soort vergelijk? Echt echt super onhandig, blijf alsjeblieft in je eigen omgeving kijken. Ook als pubers straks trek je dan meer naar de een of andere (meestal oorspronkelijke) locatie. En wil je in het weekeinde niet meer weg uit je eigen omgeving waar je sport en je vrienden hebt.

Hoe ben je zelf opgegroeid Rodanthe? Op een vaste stek?
anoniem_63e49fcec7143 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 15:08
15.14% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:59
Maar hoe zie jij het voor je dan? Dat je dus als gescheiden ouders nooit kunt verhuizen, of altijd samen weg moet gaan?
Alleen verhuizen binnen een afstand die de kinderen zelf kunnen overbruggen. Zeker als dat al de bestaande situatie is.
En als je daar geen huis kan vinden, blijven wonen waar je woont, totdat je kinderen oud genoeg zijn om zelf grotere afstanden af te leggen.
Alle reacties Link kopieren
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:59
Maar hoe zie jij het voor je dan? Dat je dus als gescheiden ouders nooit kunt verhuizen, of altijd samen weg moet gaan?
Je kunt wel verhuizen, maar je bent gewoon enorm beperkt in je zoekgebied. Doe je dat niet, dan maakt je dus van jouw probleem, het probleem van je kinderen. Dat lijkt me niet fair naar hen toe.

Ik ben 90 km van mijn familie en vrienden vandaan gaan wonen en ben nu hoogzwanger. Toen mijn man en ik besloten om voor kinderen te gaan, besloot ik daarmee dus ook dat ik, mochten wij ooit uit elkaar gaan, nooit meer terug kan verhuizen naar mijn geboorteplaats. Dat is een keuze die ik gemaakt heb, en ik hoop echt dat mijn man en ik samen oud worden, maar als dat niet is, moet ik met deze keuze leven.
Alle reacties Link kopieren
Team ex: als juf ervaar ik keer op keer hoe fijn het voor de kinderen is als de ouders op loopafstand wonen. 15 minuten reizen vanuit een ander dorp betekent veel minder contact (zowel met andere ouder als met vriendjes.
De intentie is goed, maar in de praktijk zal het minder fijne ervaringen opleveren voor de kinderen.
pluisvrouw schreef:
22-05-2019 14:38
Team ex. Ben ervaringsdeskundige zowel als kind destijds als nu als ouder. En zie veel gedoe en onhandigheid bij mensen die dit onderschatten. Ouders zouden ALTIJD op loop/fietsafstand van elkaar moeten blijven wonen (of in ieder geval zelfstandig te overbruggen).

Hang hem niet zo op aan dat convenant voor je eigen gewin. Op dat moment waren jullie kinderen nog klein en waarschijnlijk nog weinig inzicht in hoe dat uiteindelijk werkt in de praktijk met vriendjes, sportclubs, en zelf fietsen/afspreken na school. Sta jij daar met de auto om ze op te halen, willen ze nog afspreken. Kan dat ook altijd lastig bij jou, want moet je ze weer terugbrengen.
Ik kon me geen huis van5 ton permitteren. Helaas.

TO, hier al heel wat jaren co-ouderschap op 20 minuten rijden. Werkt prima, alleen op de basisschool is het wat meer heen meneer gerij geweest. Nu een elektrische fiets en dat werkt prima!
Tiswa schreef:
22-05-2019 15:10
Je kunt wel verhuizen, maar je bent gewoon enorm beperkt in je zoekgebied. Doe je dat niet, dan maakt je dus van jouw probleem, het probleem van je kinderen. Dat lijkt me niet fair naar hen toe.

Ik ben 90 km van mijn familie en vrienden vandaan gaan wonen en ben nu hoogzwanger. Toen mijn man en ik besloten om voor kinderen te gaan, besloot ik daarmee dus ook dat ik, mochten wij ooit uit elkaar gaan, nooit meer terug kan verhuizen naar mijn geboorteplaats. Dat is een keuze die ik gemaakt heb, en ik hoop echt dat mijn man en ik samen oud worden, maar als dat niet is, moet ik met deze keuze leven.
Een uur of 15 minuten..... wat zou het verschil toch zijn?
Alle reacties Link kopieren
Hier een reactie van ook een gescheiden ouder.
Eerst woonde hun vader 7 km verder weg, en moesten ze altijd gehaald en gebracht worden. Afspreken kon niet (toen basisschool), maar nooit een probleem geweest.
Nu sinds 2 jaar is vader op 5 min fietsafstand komen wonen.
Wat een genot.
Bevorderd hun eigen zelfstandigheid.
Zelf even op en neer te kunnen om wat op te halen. BV snel even zwembroek halen als je gaat zwemmen met vrienden :) Extra kleding zit er niet in als je zelf met je kleedgeld moet rondkomen.
Bijbaantje ook vanuit beide huizen makkelijk te fietsen.

Ik denk zelfs dat op middelbare school leeftijd (en daarna) het nog veel belangrijker wordt om dicht bij elkaar te wonen ! Is dat niet het geval, zal er toch een keuze gemaakt gaan worden door je kinderen. Wil je dat ?

Maar wat nu? Ik begrijp dat je graag wil verhuizen, maar kijk eerst nog een tijdje of het niet dichterbij kan. Maximaal 10 minuten fietsen ?
Zou je je huurhuis niet kunnen kopen ? En dan door plaatsing van bv een dakkapel een extra slaapkamer creëren.
anoniem_153843 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 15:22
5.66% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Orișa schreef:
22-05-2019 15:17
Een uur of 15 minuten..... wat zou het verschil toch zijn?
Tuurlijk is dat een groot verschil, maar 15 minuten autorijden is voor kinderen van die leeftijd ook echt een eind. Heel veel mensen vinden het dan te veel moeite om hun kinderen af te laten spreken met de kinderen, want ze vinden dat te ver rijden voor even spelen. Zelf kunnen de kinderen dan voorlopig ook niet naar vriendjes, of naar papa of naar school, of sport.
Alle reacties Link kopieren
Wij kunnen geen woning betalen van 5/6 ton en daar begint het hier zo ongeveer mee als je niet op een appartementje terecht wilt komen.

Ik ben zelf opgegroeid in het centrum van een grote stad, inderdaad mijn hele jeugd op dezelfde plek. Mijn ouders zijn niet gescheiden en hadden bovendien genoeg geld. Ik ben echter een wat minder vermogend beroep gaan uitoefenen. Mijn partner en ik willen allebei en hebben het prima samen, maar het geld klotst hier niet tegen de plinten. En helaas wonen we wel in een gebied waar dat eigenlijk wel een vereiste is als je iets wilt kopen.
Tiswa schreef:
22-05-2019 15:21
Tuurlijk is dat een groot verschil, maar 15 minuten autorijden is voor kinderen van die leeftijd ook echt een eind. Heel veel mensen vinden het dan te veel moeite om hun kinderen af te laten spreken met de kinderen, want ze vinden dat te ver rijden voor even spelen. Zelf kunnen de kinderen dan voorlopig ook niet naar vriendjes, of naar papa of naar school, of sport.
Welnee joh.

En die ouders zijn er altijd. Ik woonde 7 minuten fietsen van school en dat was voor sommige ouders al te ver.
Verse brachten wij gewoon de kinderen weer terug, hoefden ouders ook niet ‘ver’.
Hoewel je misschien in je recht staat en je houdt aan wat er afgesproken is ben ik toch team ex.

Mijn ex wil ook verhuizen ivm kopen van een huis, en hoewel de kinderen op dezelfde school kunnen blijven zijn al hun buitenschoolse activiteiten in dit dorp en niet in de stad waar hij naar toe wil. Dus als ze bij hem zijn moeten ze dus savonds en in de weekenden extra ver fietsen als ze naar hun sport of andere activiteiten gaan. IK vind het geen goed idee, ik ga hem niet tegen houden maar denk er het mijn van.
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 15:24
Wij kunnen geen woning betalen van 5/6 ton en daar begint het hier zo ongeveer mee als je niet op een appartementje terecht wilt komen.

Ik ben zelf opgegroeid in het centrum van een grote stad, inderdaad mijn hele jeugd op dezelfde plek. Mijn ouders zijn niet gescheiden en hadden bovendien genoeg geld. Ik ben echter een wat minder vermogend beroep gaan uitoefenen. Mijn partner en ik willen allebei en hebben het prima samen, maar het geld klotst hier niet tegen de plinten. En helaas wonen we wel in een gebied waar dat eigenlijk wel een vereiste is als je iets wilt kopen.
Hou je aan het convenant en als de kinderen groter zijn een elektrische fiets. Opgelost ;)
citronella schreef:
22-05-2019 15:28
Hoewel je misschien in je recht staat en je houdt aan wat er afgesproken is ben ik toch team ex.

Mijn ex wil ook verhuizen ivm kopen van een huis, en hoewel de kinderen op dezelfde school kunnen blijven zijn al hun buitenschoolse activiteiten in dit dorp en niet in de stad waar hij naar toe wil. Dus als ze bij hem zijn moeten ze dus savonds en in de weekenden extra ver fietsen als ze naar hun sport of andere activiteiten gaan. IK vind het geen goed idee, ik ga hem niet tegen houden maar denk er het mijn van.
De vader kan ze niet ophalen? Elektrische fiets?
menta schreef:
22-05-2019 15:06
Alleen verhuizen binnen een afstand die de kinderen zelf kunnen overbruggen. Zeker als dat al de bestaande situatie is.
En als je daar geen huis kan vinden, blijven wonen waar je woont, totdat je kinderen oud genoeg zijn om zelf grotere afstanden af te leggen.
Dit.
Dat je niet kunt verhuizen is natuurlijk niet waar.
Orissa, niet alles is op te lossen met een elektrische fiets. De jongste is 7.....
pluisvrouw schreef:
22-05-2019 15:37
Orissa, niet alles is op te lossen met een elektrische fiets. De jongste is 7.....
Dan rij je toch zelf heen en weer? Werkelijk, ik vind het problemen zoeken.
Alle reacties Link kopieren
Maar is er nu al echt een huis dat je zou willen kopen? Zo niet, dan zou ik eerst wachten tot je iets hebt gevonden. Wie weet komt er binnenkort iets vrij dat nog wel op fietsafstand is. Of mocht je een huis wat wel iets verder weg staat vinden, kan het best zijn dat daar zoveel voordelen bij komen dat het duidelijk wel een goede keus is. Zo lang er niks concreet is, kun je niks positiefs zetten tegenover de negatieve kant van de afstand.
Rodanthe83 schreef:
22-05-2019 14:59
Maar hoe zie jij het voor je dan? Dat je dus als gescheiden ouders nooit kunt verhuizen, of altijd samen weg moet gaan?
Als gescheiden ouders blijf je gewoon inderdaad bij elkaar in de buurt wonen. Zowel mijn vader als moeder is 1 keer verhuisd maar altijd met ons in gedachten en op fietsafstand van de ander. Helemaal bij co-ouderschap.

Wij wonen niet op fietsafstand van de ex van mijn man, maar met weekendregelinf is dit voor zijn dochter nog te overzien want veel doordeweeks en anders rijden wij die 10 km. Zijn ex is trouwens eerst verhuisd.
anoniem_370071 wijzigde dit bericht op 22-05-2019 15:45
24.46% gewijzigd
Orișa schreef:
22-05-2019 15:29
De vader kan ze niet ophalen? Elektrische fiets?
Misschien wel, maar of ie dat ook gaat doen dat weet ik niet. En een electrische fiets voorkomt niet dat ze s avonds een in mijn ogen te grote afstand alleen in het donker moeten overbruggen van stad naar dorp. Daar zijn ze nog te jong voor vind ik. Dat is iets anders dan binnen het dorp alleen naar huis fietsen s avonds.
Alle reacties Link kopieren
Niet specifiek, nee. We zitten al een tijdje af en toe in deze wijk/omgeving te kijken, maar daar is echt niks dat we kunnen betalen en er komt ook niks bij dat wel in onze prijsklasse zit. Verder weg zijn er wel mogelijkheden. En dan hebben we het dus over afstanden variërend van een kwartier op de fiets tot een kwartier met de auto. Zoals ik al zei: we hebben nog geen specifiek huis op het oog, we hebben alleen wat zitten zoeken binnen straal van 15 minuten reisafstand met de auto en gezien dat er verder weg dan loopafstand wel huizen zijn die in aanmerking zouden kunnen komen.
citronella schreef:
22-05-2019 15:43
Misschien wel, maar of ie dat ook gaat doen dat weet ik niet. En een electrische fiets voorkomt niet dat ze s avonds een in mijn ogen te grote afstand alleen in het donker moeten overbruggen van stad naar dorp. Daar zijn ze nog te jong voor vind ik. Dat is iets anders dan binnen het dorp alleen naar huis fietsen s avonds.
Dan kan pa toch even heen en weer rijden.

Is het niet gewoon dwarsliggen met een ‘goed’ excuus?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven