Geld & Recht alle pijlers

Verlopen identiteitsbewijs

30-08-2013 19:03 36 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal :-),

Ben even nieuwsgierig. Mijn identiteitsbewijs verloopt bijna. Dit had ik zelf al wel gezien. En ik was het dus al van plan om te verlengen.

Ik kom net thuis en heb een brief van m'n werkgever op de mat. Ik moet voor de data van dat mijn identiteitsbewijs verlopen is een kopie sturen van een nieuwe. Anders word ik op kasbetaling gezet. Ook geen probleem word geregeld. Heb nog ruim de tijd om het op Tijd te regelen.

Nou ben ik wel even nieuwsgierig. Heb al zitten googlen wat dat nou is op kasbetaling gezet worden maar ik word er niet wijs uit. Ik weet wel dat het loon dan dus ingehouden word. Maar verdere betekenis kan ik zo even snel niet vinden. Daarom vraag ik me af of iemand hier dat weet.

En is het normaal dat een werkgever daar zo stipt direct bovenop zit? Of is dat uitzonderlijk?

Verder is het dus geen probleem. Maar ik ben gewoon even nieuwsgierig of dit normaal is. Om er meteen zo bovenop te zitten. Ga er ook geen heisa om maken bij m'n werkgever. Ik regel het gewoon :-).

Groetjes Dance Shoes
T komt mij n beetje raar over. Ben benieuwd wat andere hiervan zeggen.
Been there, done that, got the T-shirt.
ik kan me niet voorstellen dat een werkgever je niet kan normaal kan betalen als je idkaart verlopen is.

Heb je apart werk?

als je het het graag wil weten kan je met een juridisch loket bellen, die kijken die kostenloos voor je na.
Beetje raar is dit.

Ze hebben die kopie alleen voor eigen administratie. Voor iets anders mogen ze het niet gebruiken.
Hier was laatst ook een ander topic over, iets andere strekking maar wel een vergelijkbaar onderwerp...
Hier was pas ook een topic, volgens mij krijgt de werkgever serieuze problemen als het niet op orde is.
Misschien komt nummerzoveel het zo nog ophelderen.
Ik heb nog nooit een nieuwe kopie hoeven sturen als de oude verlopen was (en ik heb toch meer dan drie paspoortperiodes bij mijn vorige werkgever gewerkt). Ze kunnen sowieso niet eisen dat je voor de datum dat het oude afloopt al een nieuwe stuurt.
Ik lees dat een werkgever anders het anoniementarief toe moet passen op de werknemer, misschien bedoelt jouw werkgever dat met kasbetaling?
Ik wist het gewoon! Zegt misschien genoeg dat het om een schoonmaakbedrijf gaat. Ze zijn de klant kwijt door eigen schuld waar ik voor werk. Ze maken er een zooitje van bij de klant. Dus binnenkort word ik overgenomen door een ander schoonmaakbedrijf. Dit zegt denk al wel genoeg in welke staat m'n werkgever is. Dat ze nog even denken een simpele schoonmaker te grazen te nemen. Ik kijk inmiddels niet raar meer van ze op. Al zoveel met ze meegemaakt. Ik blijf zen en regel het gewoon. Heb geen zin om er verder heisa over te maken. Was alleen even nieuwsgierig of het normaal is.

Zal blij zijn als ik in de toekomst bij een werkgever terecht kom die met meer respect met z'n werkgevers omgaat. Ben al bezig met vrijwilligerswerk in de gehandicaptenzorg in de hoop dat ik daar in de toekomst werkend leren kan. Heb wel diploma's maar in die branche is bijna geen werk te vinden. Het is niet anders helaas. Jammer dat schoonmaakbedrijven in het algemeen zo hufterig kunnen zijn. Al zoveel verhalen gehoord ook via via hoe het er bij andere schoonmaakbedrijven eraan toe gaat. Schoonmakers zijn ook gewoon mensen denk ik maar :-).
Natuurlijk wel Trotter. Op de datum dat je id verloopt moet je al een nieuwe hebben.
@bootje

Ze geven aan dat het loon niet binnen komt tot de identiteitskaart niet geregeld is. Staat zwart op wit in de brief
Moet er nog wel even bij zeggen. Ik weet maar al te goed dat je in deze tijd blij mag zijn als je al werk hebt. Ben dan ook al al te blij dat ik inkomen heb. Veel mensen zijn nog slechter af in deze tijd. Maar sommige werkgevers...
quote:bootje_op_de_golven schreef op 30 augustus 2013 @ 19:19:

Natuurlijk wel Trotter. Op de datum dat je id verloopt moet je al een nieuwe hebben.

Als dat al zo zou zijn hoeft dat in ieder geval niet vóór het oude id verloopt.

En nogmaals: ik heb nog nooit gehoord dat iemand een nieuwe kopie naar de werkgever moet sturen als het oude id verlopen is. Die kopie dient namelijk alleen als bewijs dat de werkgever de identiteit en nationaliteit van de werknemer heeft gecontroleerd. En dat verandert niet met een nieuw id-bewijs.
Rijbewijs ook verlopen?
Ben vast een van de weinigen die geen rijbewijs heeft Katrien :-). Heb het nooit echt nodig gehad. Zit in een omgeving waar alles goed bereikbaar is met ov. En ik is fiets ik gewoon overal heen. In de toekomst komt er vast uiteindelijk wel een rijbewijs. Maar nu nog even niet. Vind het ook een grote kostenpost een auto hebben. Misschien een optie als we eenmaal aan kinderen beginnen.
Thanx voor de reacties van iedereen tot nu toe
Rijbewijs telt ook niet als officieel id-bewijs omdat je nationaliteit daar niet op staat.
Ik kreeg ook zo'n brief toen mijn paspoort bijna verlopen was. Ik werk voor een hele normale werkgever. Ze mogen niet uitbetalen als er geen geldig ID is.
@ TequilaVixen

Dat veranderd de zaak. Dan is het dus blijkbaar wel normale gang van zaken. Maar gaan bedrijven er verschillend mee om. De een controleert strenger dan de ander. Of het nou een goede of slechte werkgever is.

Wat ik me ook eigenlijk afvroeg was of dat ook echt moet volgens de regels. Ik ga naar jouw reactie uit van wel dus.

Misschien is het mijn werkgever wel te doen om een van ons als schoonmakers nog even ergens op te willen wijzen. Dat ze er daarom zo bovenop zitten en normaal relaxter zijn. Maar dat zal ik nooit weten. Hoeft ook niet.

Zit verder wel goed. Ik ben binnenkort binnen een aantal maanden toch van ze af. Op naar het volgende schoonmaakbedrijf .
Als ik iemand op kasbetaling zet, dan krijgt iemand geen loon! Maar je hoeft enkel bij indiensttreding een geldig legitimatiebewijs te overhandigen (kopie). De legitimatie moet geldig zijn op datum van indiensttreding, daarna maakt het niet meer uit (behalve bij een verblijfsvergunning, daarvan moet er altijd een geldige kopie zijn).

Als er bij mij iemand is aangenomen zonder geldige legitimatie, zet ik diegene op anoniemtarief (52% loonbelasting) en ga diegene achter zijn broek aan voor de kopie.
quote:Trotter schreef op vrijdag 30 augustus 2013 19:42 Rijbewijs telt ook niet als officieel id-bewijs omdat je nationaliteit daar niet op staat.Wat een onzin. Google even op wet op identificatie. Rijbewijs staat er gewoon tussen hoor.
Ter verduidelijking artikel 1 lid 1 ten vierde
Thanx voor de info Smurf & Katrien :-)
quote:katrien1974 schreef op 30 augustus 2013 @ 20:30:

Wat een onzin. Google even op wet op identificatie. Rijbewijs staat er gewoon tussen hoor.Geen onzin, lees maar: http://www.rijksoverheid. ... atie/identificatieplicht.

" Werkgevers moeten de identiteit van hun werknemers controleren. Als u ergens gaat werken, bent u daarom verplicht om een geldig identiteitsbewijs te laten zien aan uw werkgever. Dit mag geen rijbewijs zijn. Op het rijbewijs staat namelijk niets over uw nationaliteit en verblijfstatus."

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven