Geld & Recht alle pijlers

Via videobellen hypotheek adviesgesprek

12-08-2020 09:16 41 berichten
Wij zijn momenteel in de fase dat wel een nieuwbouwwoning willen gaan aankopen. Ze zullen waarschijnlijk in oktober starten met de bouw en houden dan een looptijd van 9-12 maanden aan.

Nu hebben we al een oriënterend gesprek gehad bij onze huidige hypotheek verstrekker via videobellen, maar vroeg ik dus of we het adviesgesprek op kantoor konden voeren.

Helaas, zij doen alle afspraken digitaal ivm corona. Waar het merendeel van de bedrijven In NL kijkt naar aangepaste mogelijkheden om toch fysiek afspraken te kunnen hebben, kan dat bij onze hypotheek verstrekker niet.

Ik merk dat ik dat best vervelend vind. Het gaat niet om een paar euro. Ik vind het al lastig om alles van de hypotheek te begrijpen en dan moet ik het ook nog via videobellen gaan volgen.

Naast een nieuwe hypotheek moeten we ook onze huidige hypotheek nog gaan oversluiten, om het even makkelijk te maken.

Maar goed mijn vraag is wie ook via videobellen zijn/haar hypotheek aanvraag heeft gedaan/afgesloten en hoe dit beviel? Was het lastig om te volgen? Of stel ik me aan en is het allemaal goed te doen?

Het liefst zou ik een afspraak op kantoor willen, maar kan dat moeilijk eisen lijkt me.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap je wel, maar waarom ga je dan niet gewoon ergens anders een gesprek aan? Er zijn toch heel veel bedrijven die je hiermee kunnen helpen? Er zal vast wel een bedrijf zijn dat je wel persoonlijk wil ontvangen.

Succes met de aankoop!
Alle reacties Link kopieren
Welke vraag kan je wel stellen tijdens een offline gesprek en niet tijdens een online gesprek?

Welke informatie ben je bang te missen?
Alle reacties Link kopieren
Bel een andere hypotheek adviseur hoor een oriënterend gesprek en vraag of zij dingen face-to-face of via video doen.
Sowieso is een tweede oriënterende gesprek goed zodat je breder informatie krijgt dan dat van alleen je huidige verstrekker.

Verder, schrijf je vragen vooraf op, mail ze desnoods alvast dan kan je in het videogesprekken de onduidelijkheden nog verder navragen.
Als je bang bent dat alles in de soep loopt, neem dan een pannetje mee.
Alle reacties Link kopieren
De eerste paar keer videobellen is even wennen. Als je het vaker doet wen je er aan en is en niet meer zo veel verschil als live voor iemand zitten.

Misschien komende week regelmatig met vrienden en familie videobellen om er aan te wennen een idee?
Ja dat heb ik ook voorgesteld, maar mijn partner voelt zich prima bij onze huidige verstrekker en van hem hoeft het niet zo nodig om bij een ander een gesprek te voeren.
Hij snapt al dat hypotheek gebeuren wel, maar ik wil het ook graag goed begrijpen ipv alleen maar op zijn oordeel af te gaan. Dit is de eerste woning die we samen kopen. Deze woning had hij al.

Goede tip om ieder geval vragen al op te schrijven, waar ik kan bedenken schrijf ik alvast op. Maar merkte tijdens het oriëntatie gesprek al dat het allemaal best wel snel gaat en van alles wordt ingevoerd in zo'n rekenmodule. Voordat ik iets kan vragen zijn we dan al bij de volgende pagina.
Alle reacties Link kopieren
Andere hypotheek verstrekker zoeken.
Over zo'n som geld wil en hoor je alles te weten, dan ga je toch niet videobellen waarbij degene die informatie geeft nog afleiding thuis heeft. Wie weet loopt er wel een kind rond, zijn ze half gefocust op jou gesprek. Het gaat niet om een pakje boter maar serieus geld.
Ik heb vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht en ben hiervoor niet één keer de bank binnengelopen. Héérlijk vond ik het.

Gewoon vragen of het allemaal wat langzamer kan en uitleg eisen waar je het nog niet begrijpt. Je ongemakkelijke gevoel zit hem er geloof ik in dat je geen grip hebt. Opeisen dus, die handel. Óók bij je partner!

Succes!
anoniem_390311 wijzigde dit bericht op 12-08-2020 09:36
3.40% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben 6 weken geleden ook dit traject doorlopen; ik vond het erg goed verlopen. Van tevoren hebben we alle vragen opgeschreven; bij onze deelde de adviseur ook zijn scherm om ons mee te nemen in de opbouw van de hypotheek en de mogelijkheden die we hierbij hadden.

Als iets niet duidelijk is, gewoon doorvragen. Geef het bij het begin aan dat je het ingewikkelde materie vindt en dat je graag tussendoor je vragen wil stellen. Schrijf mee tijdens het gesprek zodat je eea kan nalezen. Je zou het gesprek eventueel ook nog met een dictafoon op kunnen nemen zodat je het kunt terugluisteren. Succes!
Je stelt je niet aan, dit is hoe jij het ervaart. Ik zou juist de voorkeur geven aan videobellen ipv op een kantoor.
Lavendel_12 schreef:
12-08-2020 09:33
Ja dat heb ik ook voorgesteld, maar mijn partner voelt zich prima bij onze huidige verstrekker en van hem hoeft het niet zo nodig om bij een ander een gesprek te voeren.
Hij snapt al dat hypotheek gebeuren wel, maar ik wil het ook graag goed begrijpen ipv alleen maar op zijn oordeel af te gaan. Dit is de eerste woning die we samen kopen. Deze woning had hij al.

Goede tip om ieder geval vragen al op te schrijven, waar ik kan bedenken schrijf ik alvast op. Maar merkte tijdens het oriëntatie gesprek al dat het allemaal best wel snel gaat en van alles wordt ingevoerd in zo'n rekenmodule. Voordat ik iets kan vragen zijn we dan al bij de volgende pagina.
En dat is het dan? Bijzonder weer.
Alle reacties Link kopieren
tip: vraag naar de fiscale gevolgen als jullie gezamenlijk aankopen en de hypotheek 50/50 zijn aangegaan en hij overwaarde inbrengt.
Alle reacties Link kopieren
Juist fijn!
Je kunt het gesprek opnemen (wel even toestemming vragen) en nog eens terugkijken/-luisteren. Nu moet ik wel zeggen dat ik inmiddels een ervaren videobeller/digitale vergaderaar ben.
Succes, want het is inderdaad geen pakje boter wat je gaat kopen.
Ik heb in ieder geval liever een hypotheek met goede voorwaarden dan dat het gesprek live was en de hypotheek niet gunstig.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb ook alles via videobellen geregeld en de vrouw van de Aegon deelde haar scherm met mij zodat ik goed mee kon kijken. En daarna kreeg ik het rapport in de mail zodat ik alles nog eens op mijn gemak na kon kijken en ik kon haar rechtstreeks bellen/mailen met vragen.

Ik vond het juist heel prettig maar goed, ik ben dan ook iemand die alles het liefst online regelt en zo min mogelijk een kantoor binnen wil stappen.
Alle reacties Link kopieren
Kokoro schreef:
12-08-2020 09:36
Ik heb vorig jaar een nieuwbouwwoning gekocht en ben hiervoor niet één keer de bank binnengelopen. Héérlijk vond ik het.

Gewoon vragen of het allemaal wat langzamer kan en uitleg eisen waar je het nog niet begrijpt. Je ongemakkelijke gevoel zit hem er geloof ik in dat je geen grip hebt. Opeisen dus, die handel. Óók bij je partner!

Succes!
Eens. Voor jou is het de eerste keer, dus dat zou ik ook aan het begin van het gesprek aangeven. En als je denkt dat je niet te ruimte krijgt om vragen te stellen (van partner of verstrekker) gewoon even bot onderbreken, dat je nog vragen hebt voor je verder gaat naar het volgende onderwerp.

Van te voren een lijstje maken van dingen die besproken moeten worden, is zeker handig. Ook even meeschrijven en afvinken tijdens het gesprek.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
Alle reacties Link kopieren
Is het niet jouw onbekendheid met videobellen?
Als je een goede internetverbinding hebt, is videobellen prima te doen. Je bent misschien nog wel meer gefocust dan wanneer je live bij elkaar zit.

Ik ga er vanuit dat de hypotheekadviseur op kantoor zit en professioneel is.
Als je het ingewikkeld vindt, zeg dat dan aan het begin, doe desnoods of je dom bent en vraag net zo lang tot je het snapt. Dat zijn ze heus wel gewend.

Iemand gaf de tip om vooraf te oefenen met vrienden. Dat is handig! En zorg dat je internetverbinding goed is.
Bij mij wil wifi nog wel eens haperen, dan gebruik ik een kabel of wifiversterker.
En uiteraard bel je via je laptop of computer en niet via je mobiel, maar dat lijkt me logisch.
dianaf schreef:
12-08-2020 09:45
Eens. Voor jou is het de eerste keer, dus dat zou ik ook aan het begin van het gesprek aangeven. En als je denkt dat je niet te ruimte krijgt om vragen te stellen (van partner of verstrekker) gewoon even bot onderbreken, dat je nog vragen hebt voor je verder gaat naar het volgende onderwerp.

Van te voren een lijstje maken van dingen die besproken moeten worden, is zeker handig. Ook even meeschrijven en afvinken tijdens het gesprek.
Nou dat is het ook voornamelijk. Het is allemaal nieuw voor mij. Ik begrijp niet alle termen, welke invloed onderdelen op elkaar hebben, als we daar voor kiezen wat betekent dat voor de toekomst, enz. Van partner krijg ik wel de ruimte om vragen te stellen, maar het is denk ik goed om aan te geven dat het mijn eerste keer is en of de adviseur dus meer uitleg bij de verschillende overdelen wil geven. Ik vind het ook gewoon heel spannend allemaal.

Partner wil best nog bij andere hypotheek verstrekkers kijken, maar hij heeft zijn voorkeur.
Alle reacties Link kopieren
Maar dan heeft het toch meer te maken met de inhoud en niet zozeer het videobellen?
Alle reacties Link kopieren
Lavendel_12 schreef:
12-08-2020 09:59
Nou dat is het ook voornamelijk. Het is allemaal nieuw voor mij. Ik begrijp niet alle termen, welke invloed onderdelen op elkaar hebben, als we daar voor kiezen wat betekent dat voor de toekomst, enz. Van partner krijg ik wel de ruimte om vragen te stellen, maar het is denk ik goed om aan te geven dat het mijn eerste keer is en of de adviseur dus meer uitleg bij de verschillende overdelen wil geven. Ik vind het ook gewoon heel spannend allemaal.

Partner wil best nog bij andere hypotheek verstrekkers kijken, maar hij heeft zijn voorkeur.
Benoem dat ook specifiek naar de hypotheek adviseur. Jij bent een starter en partner is een doorstromer.
Alle reacties Link kopieren
Ik snap het probleem niet echt eigenlijk.

Ik heb een paar jaar geleden als starter zonder ervaring ook een huis gekocht en dat ook via videobellen gedaan. Ik vond dat ideaal. Bij mij kwam dat doordat afspreken buiten kantooruren me het beste uitkwam en dat kon alleen door videobellen. Ging prima en scheelde me reistijd.
De dingen die je noemt zouden in een live gesprek evengoed lastig voor je kunnen zijn.
Dat je het gesprek minder goed kan volgen via videobellen is ook maar een gedachte. Misschien inderdaad een goede tip om een paar keer te oefenen met vrienden. Het went heel snel.

Ik lees in je verhaal meer onzekerheid en ongelijkwaardigheid ten opzichte van je partner. Projecteer je dat niet op het videobellen?
Alle reacties Link kopieren
Wij hebben ook alles telefonisch gedaan met de hypotheek.

Wat ik als tip mee wil geven is kijk al goed op hun site naar de rente stand per voorwaarden en looptijd. Bij de bank waar wij zitten heb je een online tool waar je alles op kan invullen zodat je weet wat je maand lasten zullen zijn, hier kan je dus mee spelen.

Ik ben zelf al gaan rekenen enz voor die tijd, en wij twijfelde nog tussen de looptijd, in ons telefonisch gesprek dit aangegeven en zij gaf aan dat het ook een optie is om de ene gedeelte langer vast te zetten dan het andere gedeelte, dit kon je online niet doen namelijk.
Als ik op kantoor wat geweest was de uitkomt hetzelfde geweest.
Lavendel_12 schreef:
12-08-2020 09:59
Nou dat is het ook voornamelijk. Het is allemaal nieuw voor mij. Ik begrijp niet alle termen, welke invloed onderdelen op elkaar hebben, als we daar voor kiezen wat betekent dat voor de toekomst, enz. Van partner krijg ik wel de ruimte om vragen te stellen, maar het is denk ik goed om aan te geven dat het mijn eerste keer is en of de adviseur dus meer uitleg bij de verschillende overdelen wil geven. Ik vind het ook gewoon heel spannend allemaal.

Partner wil best nog bij andere hypotheek verstrekkers kijken, maar hij heeft zijn voorkeur.

Dan zou ik het gesprek opnemen. Dat is in jouw geval juist het voordeel van videobellen, dat je het kunt opnemen. Dan kun je later nog eens terugkijken naar de uitleg die is gegeven.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven