Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Ja ik woon idd. in Spanje en heb er hier nog niet echt nuttige info over gevonden, volgens mij bestaan zulke brutoloon-spaarplannen hier niet. Ik krijg mijn vaste contract volgende maand dus wil dat eigenlijk wel uitzoeken, misschien kunnen ze automatisch die loonsverhoging in een spaarplan zetten maar kan er niets van vinden. Heb deze vraag ook weleens op spanjeforum.nl gesteld maar nul reacties gehad.
Niemand spaart hier trouwens ook voor zijn pensioen, ik ken werkelijk waar niemand. Ikzelf wil hier waarschijnlijk niet voor altijd blijven dus vind dat dan wel aardig om te doen. (en als ik hier wel voor altijd zou blijven ook, ik vond een artikel waarin aangeraden werd een ton te sparen, dat komt dan neer op zo´n 300 euro per maand "loon" als je gepensioneerd bent. Daar komt toch niemand van rond).
quote:SuperCow schreef op 23 augustus 2010 @ 11:59:

[...]

Er zijn wel fiscaal aantrekkelijke manieren om voor je oude dag te sparen hoor, van je netto loon sparen is echt te duur!

Je kunt zelf via een lijfrente sparen, die kun je aftrekken van de IB. Levensloop moet je werkgever verplicht aanbieden. Volgens mij is er ook een manier via banksparen? Ik zou me in ieder geval eens goed voor laten lichten.

Ik heb ook een lijfrente polis, is idd belastingaftrekbaar, maar laatst las ik ergens dat je bij uitkering van de polis daar weer belasting over betaald; misschien wel een laag tarief dan, als 65-plusser, maar toch vind ik het een beetje raar als dat inderdaad zou kloppen.
Zo, mijn spaarrekening is aangevraagd :-)

Als ik nu ook nog op mijn werk extra uurtjes kan draaien gaat het de goede kant op
Liefst wil ik het niet vastzetten in Spanje tot mijn 65ste. Waarschijnlijk woon ik hier over vijf of tien jaar niet meer. Wel wil ik graag nu al beginnen met sparen omdat dat zoveel verschil maakt. Aan de andere kant heb ik zo´n laag inkomen dat ik na vijf jaar nog maar heel weinig gespaard heb (ik kan zo´n 150 per maand sparen voor pensioen, dus dat komt zonder rente op zo´n 9.000 als ik 30 ben). Toch denk ik dat dat gevaarlijk is, denken dat je "later" veel meer gaat verdienen en daarom niet beginnen met sparen. Ik denk wel dat ik later veel meer ga verdienen en misschien is het ook wel zo dat waar ik nu bloed, zweet en tranen voor wegwerk dan een stom schijntje lijkt, maar ik kan in vijf jaar toch zo´n 25.000 / 30.000 sparen (alles bij elkaar) en dat lijkt dan toch weer een groot bedrag.
Ik zou trouwens graag aangemeld willen worden voor die enquetes van het NIPO. Maar ik word helemaal gek van het terugbladeren. Weet iemand nog wie dat kon doen??

Ik zit een beetje in dubio over de 2 voor 1 hamster-actie van Ariël van de AH. Ik vind 't zuuulke kleine flesjes :(

Aan de andere kant... de was ruikt wel altijd heerlijk met Ariël...

*geloof dat ik net mijn keuze heb gemaakt... ik ga ze deze week halen :P *
Zitten een hoop van jullie dames ook op Yunoo? (het huishoudboekje) Ik vind dat wel erg handig om al mijn inkomsten en uitgaven bij te houden. Ook staan er wel goede tips enzo.

Hebben jullie daar goede ervaringen mee? Ik moet het toch een keer gaan bijhouden en dit leek me wel makkelijk eigenlijk.
Scuba, nee gewoon mijn eigen Excelbestand.

Ik weet wat er binnenkomt en houd zelf alleen de uitgaven bij, wel gerubriceerd in zowel vaste als variabele lasten.

Deze maand wel heel veel te veel uitgegeven (al was het niet aan mezelf). Gelukkig komt er overmorgen weer binnen.

aE, had je bij het openen kunnen verzinnen dat het zo'n fijn, stimulerend, adviserend topic zou worden?
quote:jufnaatje schreef op 23 augustus 2010 @ 13:42:

Ik zou trouwens graag aangemeld willen worden voor die enquetes van het NIPO. Maar ik word helemaal gek van het terugbladeren. Weet iemand nog wie dat kon doen??

Ik zit een beetje in dubio over de 2 voor 1 hamster-actie van Ariël van de AH. Ik vind 't zuuulke kleine flesjes :(

Aan de andere kant... de was ruikt wel altijd heerlijk met Ariël...

*geloof dat ik net mijn keuze heb gemaakt... ik ga ze deze week halen :P *NIPO heeft voorlopig geen nieuwe respondenten nodig.
quote:thee schreef op 23 augustus 2010 @ 14:06:

Scuba, nee gewoon mijn eigen Excelbestand.

Ik weet wat er binnenkomt en houd zelf alleen de uitgaven bij, wel gerubriceerd in zowel vaste als variabele lasten.

Deze maand wel heel veel te veel uitgegeven (al was het niet aan mezelf). Gelukkig komt er overmorgen weer binnen.

aE, had je bij het openen kunnen verzinnen dat het zo'n fijn, stimulerend, adviserend topic zou worden?Ok, ik snap um, kan natuurlijk ook ja. Toch vind ik Yunoo wel handig hoor. Hoef ik niet zoveel te typen haha. En ze hebben ook veel tips in de tip afdeling (hoe zeg je dat ) Ik ga het eens een paar maanden bijhouden daar, kijken of het was is
quote:Starshine schreef op 23 augustus 2010 @ 14:06:

[...]

NIPO heeft voorlopig geen nieuwe respondenten nodig.

Jammer

Maar ik blijf toch dit topic volgen, dus ik merk het wel als het wel zo is...

Bedankt!
quote:Agnesje schreef op 20 augustus 2010 @ 17:41:

[...]

Wat kleding betreft heb ik nog niet ongelofelijk veel online gekocht omdat ik inderdaad liever de kledij eens aan probeer voor ik het koop. Soms koop ik wel eens bij la Redoute. Voor de kinderen bijvoorbeeld maar ook soms voor mezelf.

Voor La Redoute zijn er overigens bijna constant kortingscodes te vinden online.En waar vind je die kortingscodes dan?
Marg, is het voor jou niet handig om je bij te verzekeren voor AOW? Zie hier: http://www.svb.nl/int/nl/vv/index.jsp

Volgens mij is dat het beste wat jij kunt doen nu. Ik mis straks ook een paar jaar AOW omdat ik niet vanaf mijn 15e in Nederland heb gewoond. Helaas ben ik er pas achter gekomen dat ik mij ook had bij kunnen verzekeren toen ik al meer dan 10 jaar in NL woonde, anders had ik het gedaan. Koste geloof ik 1000 euro om vier jaar bij te verzekeren. Moet wel de AOW blijven bestaan natuurlijk....
quote:es1450 schreef op 23 augustus 2010 @ 18:11:

Marg, is het voor jou niet handig om je bij te verzekeren voor AOW? Zie hier: http://www.svb.nl/int/nl/vv/index.jsp

Volgens mij is dat het beste wat jij kunt doen nu. Ik mis straks ook een paar jaar AOW omdat ik niet vanaf mijn 15e in Nederland heb gewoond. Helaas ben ik er pas achter gekomen dat ik mij ook had bij kunnen verzekeren toen ik al meer dan 10 jaar in NL woonde, anders had ik het gedaan. Koste geloof ik 1000 euro om vier jaar bij te verzekeren. Moet wel de AOW blijven bestaan natuurlijk....

Hoi Es1450,

Waar heb je gewoond?

Ik heb het namelijk nagevraagd in Luxemburg (heb 2 en een half jaar in Noord-Frankrijk gewoond en in Luxemburg gewerkt) en die betalen mij gewoon voor die 2 en een half jaar AOW uit, omdat ik daar gewerkt heb en dus bijgedragen. Zou in de hele EU zo moeyen zijn.
quote:Margaretha2 schreef op 23 augustus 2010 @ 13:31:

Liefst wil ik het niet vastzetten in Spanje tot mijn 65ste. Waarschijnlijk woon ik hier over vijf of tien jaar niet meer. Wel wil ik graag nu al beginnen met sparen omdat dat zoveel verschil maakt. Aan de andere kant heb ik zo´n laag inkomen dat ik na vijf jaar nog maar heel weinig gespaard heb (ik kan zo´n 150 per maand sparen voor pensioen, dus dat komt zonder rente op zo´n 9.000 als ik 30 ben). Toch denk ik dat dat gevaarlijk is, denken dat je "later" veel meer gaat verdienen en daarom niet beginnen met sparen. Ik denk wel dat ik later veel meer ga verdienen en misschien is het ook wel zo dat waar ik nu bloed, zweet en tranen voor wegwerk dan een stom schijntje lijkt, maar ik kan in vijf jaar toch zo´n 25.000 / 30.000 sparen (alles bij elkaar) en dat lijkt dan toch weer een groot bedrag.Het probleem is meer dat sparen onvoldoende loont. Meestal zit de rente van een spaarrekening onder inflatieniveau en gaat het om de relatieve waarde die het ten tijde van je pensionering heeft wat te weinig is. Dus met bloed, zweet en tranen zet je 25000 opzij wat tegen de tijd dat je met pensioen gaat iets van 2500 waard is (teruggerekend naar nu). Vandaar ook die lange moeizame discussie over pensioenfondsen, deze moeten veel rendement maken (beleggen) om er inderdaad voor te kunnen zorgen dat wat er nu is ingelegd op je 65ste ook voldoende waard is.
Mijn vriend wou Yunoo niet gebruiken omdat daar je gegevens niet helemaal veilig zijn. Er staat in de voorwaarden dat de gegevens alleen intern gebruikt mogen worden. Maar dat houdt in dat als er een dochteronderneming komt, zij wel jouw gegevens mogen gebruiken. Daar ging mijn vriend niet mee akkoord. Mijn vriend is programmeur en gaat zelf een kasboek programmeren voor mij.
Es, ik wil me niet AOW verzekeren omdat ik twijfel of de AOW er nog wel zal zijn tegen de tijd dat ik met pensioen ga, ik denk dat het zinvoller is dat geld weg te zetten om te sparen. Überhaupt denk ik dat het niet verstandig is voor onze generatie om vol op die AOW te vertrouwen.

Jufnaatje, je krijgt inderdaad het proportionele gedeelte uit het andere EU land waar je gewerkt hebt, volgens de regels van daar. In Spanje is een volledige "aow uitkering" een ruime 800 euro bruto per maand. Als ik even bereken dat dat geldt voor iemand die 40 jaar gewerkt heeft gaat het om 20 euro per maand per gewerkt jaar, dus als ik hier vijf of tien jaar zit en dan terug zou gaan naar Nederland heb ik een aow-gat van 10-20 procent en ontvang ter compensatie uit Spanje 100-200 euro per maand. Mij lijkt dat vrij magertjes. Dat is slechts een idee hoor, ik heb net nagekeken wat de aow uitkering in Nederland is en zie dat dat tussen de 700 en 1300 euro ligt grofweg, afhankelijk van de huwelijkse staat. Hoe dan ook wil ik niet alleen op de overheid vertrouwen wat dit betreft.

Bertrade, dat begrijp ik, maar als je zelf spaart voor je pensioen zal je het toch ergens in moet stoppen. Als ik rekenvoorbeeldjes zie en je begint jong loont het wel degelijk om te sparen voor je pensioen, zelfs met de inflatie erbij, of begrijp ik het nu niet goed? Ik heb zelf een rekening bij ASN en dat is een aandelenfonds. Je mag dus verwachten dat dat op de lange termijn een groot rendement oplevert. Ik heb begrepen dat het loont je geld zo te investeren tot je 50ste - 55ste pakweg.

Dat wat betreft pensioen, die 25.000 - 30.000 spaar ik wel gewoon op een spaarrekening, maar dat gaat dan ook over kleinere doelen die dichterbij zijn zoals aanbetaling huis, vakantie, werkeloosheid op kunnen vangen enzovoort. In dit geval is dat het bedrag wat ik in ongeveer vijf jaar kan sparen. Ik denk dat dan de inflatie nog niet zo hard heeft toegeslagen dat het nog maar een tiende waard is

Ik noemde dit omdat ik nu een laag salaris heb, straks ga ik weg uit Spanje en verdien ik misschien het driedubbele en lijkt het kleine bedrag wat ik nu steeds per maand weggezet heb peanuts. Maar ik doe het toch, want binnen vijf jaar kan ik zo'n 25 duizend sparen, en daar kan je toch een aanbetaling van een huis op doen, een sabbatical van nemen, een bruiloft van betalen, enzovoort.

Dit staat dus compleet los van pensioensparen.
Ik heb inmiddels wel een fiscaal aantrekkelijke optie gevonden: een pensioenplan. Alleen dat is ook meteen het enige aantrekkelijke. Je kan er pas aankomen als je met pensioen gaat, doodgaat of invalide wordt. Je kan per jaar 15% van de eerste 9.000 euro die je er in stopt terukrijgen van de belasting . (grappig is dat het gemiddelde bruto jaarsalaris in Spanje op 20.000 ligt dus wie er 9.000 weg kan zetten hieraan weet ik niet).

Ik denk dat het voor mij niet interessant is omdat ik waarschijnlijk over een tijdje vertrek hier en het me dan niet handig lijkt zo'n klein bedrag vast te hebben staan hier terwijl ik er niet meer woon. Al maakt dat misschien niets uit.

Het rendement van die pensioenplannen is extreem laag (verrassing.... spaarrekeningen hebben hier een rente van >1%) dus daarvoor hoef je het ook niet te doen. Mijn loon is zo laag dat ik trouwens überhaupt geen belastingaanslagen krijg aan het eind van het jaar.

Pffff... ik vind het best wel ingewikkeld, je wilt toch een verstandige keus maken, maar wat die nou precies is...
Sorry dit heeft trouwens niets meer met vrekken te maken!
Maar het is wél interessant, echt waar.

Ik heb deze vakantie gehoord van een Nederlands-Duits stel dat Duitsland helemaal geen AOW kent voor huisvrouwen.

Je krijgt alleen "staatspensioen" als je gewerkt hebt.

Ik geloof dat de rest wordt aangevuld door Hartz IV o.i.d., en dat je dan iets van 700 euro in de maand krijgt.
Ja, zoiets vertelde Es ook een keer, maar dat kan ze vast zelf beter uitleggen. Aan de andere kant ken ik hier iemand die 10 of 15 jaar in Duitsland gewerkt heeft en nu evenveel uit Duitsland ontvangt dan van de Spaanse staat.

Ikzelf vind het ook best wel interessant, maar lastig om de juiste keus te maken. Vooralsnog neig ik naar zelf sparen en als ik hier wegga en ergens wat meer ga settelen dat bedrag in één keer in een pensioenfonds oid stoppen. Ik ga vandaag vragen aan mijn baas of zij er meer van weet en of ik eens met de bedrijfsjurist kan praten hierover. Waarschijnlijk word ik in mijn gezicht uitgelachen omdat ik als 25 jarige over lange termijn sparen denk maar ik neem het risico
http://www.vanspaarbankveranderen.nl/la ... paarrentes

Dit is door het bekende vrekkenschtpaar gelanceerd.

Als je googlet op vrekkenechtpaar, krijg je meer sites met tips, verhalen en links. Wel aardig.
anoniem_6403642bd375b wijzigde dit bericht op 24-08-2010 09:07
Reden: nog niet wakker
% gewijzigd
Mar: kijk bij pensioenfondsen ook goed naar de kosten die ervan af gaan. Bij ons bedrijfspensioen wordt er maar 87% geïnvesteerd in ouderdomspensioen, de rest is kosten. Dan begin je dus al meteen met een negatief rendement.

Je hebt gelijk hoor, vwb de AOW. Ik vraag me ook af hoe lang die nog bestaat. In pensioenberekeningen wordt ook nog steeds rekening gehouden met de zgn. AOW-franchise (ca. 12,5k per jaar) die je 'straks' zou moeten ontvangen. Het pensioen wat je opbouwt, is een aanvulling op die AOW. Daar is waarschijnlijk ook die te sparen ton op gebaseerd.

Mimana: dat klopt, alle belasting die je nu hebt betaald over die lijfrente krijg je terug. Later als je het opneemt betaal je daar het dan geldende tarief over, bijvoorbeeld 24% ipv 42% en dat scheelt behoorlijk! En die 42% die je nu niet meteen afdraagt, rendeert mee.

Als je nu spaart van je netto salaris, dan ben je die 42% al kwijt en betaal je bovendien boven ¤ 20k spaargeld rendementheffing.

[\off-topic modus off]
quote:SuperCow schreef op 24 augustus 2010 @ 09:20:

Als je nu spaart van je netto salaris, dan ben je die 42% al kwijt en betaal je bovendien boven ¤ 20k spaargeld rendementheffing.

[\off-topic modus off]

Ja dat is dus iets wat ik heel onaantrekkelijk vind!!!!

Ik heb veel gelezen over sparen voor je pensioen op Amerikaanse sites zoals msn money, daar krijg je van de overheid geloof ik niets dus zij baseren hun advies op het idee dat je alles zelf op moet hoesten. Ik vind dat het aantrekkelijkste idee, het kan dan altijd nog meevallen, als ik 50 ben en het valt allemaal enorm mee kan ik nog (een deel) opnemen om wat ruimer te leven. Maar liever dat dan rekenen op iets wat nooit komt.

Hier zie ik dat mensen zo afhankelijk zijn van de overheid en dat is echt een positie waar ik nooit in wil komen, je bent dan zo onvrij eigenlijk. Toevallig las ik net de eerste pagina van dit topic en daar heeft AE het over "armoedeangst", daar heb ik ook last van

Wat je zegt over kosten is goed om in de gaten te houden, samen met zeker weten dat je kan stoppen met afdragen is dat het belangrijkste denk ik. Vooralsnog lijkt zelf sparen me het aantrekkelijkst, behalve dan het belastingnadeel.
quote:Margaretha2 schreef op 23 augustus 2010 @ 23:23:

Sorry dit heeft trouwens niets meer met vrekken te maken!Dit vind ik veel meer met vrekken te maken hebben dan zes flessen badschuim voor drie euro en ander geneuzel.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven