Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
quote:moppetoet schreef op 10 maart 2010 @ 21:39:

Moppeman heeft áltijd bij de AH dat ze producten verkeerd aan slaan. Als hij ziet dat ze iets verkeerd aanslaan, dan zegt hij er wat van. Ze heeft drie seconden om te corrigeren, en anders is hij de winkel uit. Mogen ze zelf de spullen terugzetten.Dàt zou ik dan weer niet durven. Stoer hoor! Ik ga echter wel terug als er iets verkeerd is aangeslagen. Waarom zou ik teveel betalen?
Ja hoor, ik ga ook terug. Nou ja, ik hoef nooit terug, want ik controleer de bon altijd nog in de winkel . En als er iets niet klopt, ga ik naar de klantenservice. Ook voor 50 cent. En het gaat inderdaad het vaakst mis in de AH.

Maar ik word bij de klantenservice nooit raar aangekeken, hoor.
Ik heb niet alles gelezen, is me echt teveel maar wil iedereen wijzen op www.gratiz.nl! Echt een aanrader. Heb bijv leuke fotoalbums gratis laten maken en 30 foto's afdrukken voor 1 euro(gratis thuisgestuurd)

Verder bespaar ik geld door 2dehands kleding(merk) voor mezelf te kopen of krijgen. Met kids naar H&M.

Kids en ik lang haar, puntjes knipt oma bij, ik doe mijn eigen pony. Producten van Kruidvat gebruiken. Bril uit Azië besteld. Echt glazen hoeven maar 6 euro te kosten, je wordt genaaid waar je bijstaat.

Films downloaden en thuis met een wijntje en een chipje bekijken. Thuis mensen uitnodigen voor het eten ipv uit eten gaan. Na het stadten naar huis fietsen voor thee/koffie/koekje in de tuin ipv terras. (of naar de Xenos/Hema voor pakje drinken en wat koekjes op een bankje nuttigen). Zelf taart bakken voor verjaardagen, goedkoop en een groot succes!

Lang met spullen doen, inrichting pimpen ipv alles nieuw. Eén wandje een ander kleurtje + kussenhoesjes veranderen(zelf naaien) dan lijkt het snel anders. Of bij Ikea/Kringloop sneupen.

Ik zou (als de kids het huis uit zijn) weleens willen proberen alle vaste lasten (behalve internet/mobiele tel. mss) te slim af te willen zijn door permanent in een vakantiepark te wonen, desnoods 2 om af te wisselen zodat het feitelijk NIET permanent is. En geen gasaansluiting maar gastanks zoals bij kamperen. Verwarmen met een houtkachel. (pallets verzamelen oid) Electriciteit met zonnepanelen, een composttoilet, water en waterafvoer heb ik even geen alternatief voor, een put slaan? enz...

Wie gaat er hier zóver om kosten uit te sparen? Ben wel nieuwsgierig!

Oja en die akelige hoge kosten voor de ziektekostenverzekering. Heb ik ook geen alternatief voor.

Heb nog wel een dure hobby, daar ben ik ook druk mee bezig om voordeliger te krijgen + als investering in de toekomst want mijn pensioen is om te lachen(of huilen)

Bonnen controleren en geld terugeisen doen wij ook, erger me hier altijd dood aan!
quote:nellesille schreef op 11 maart 2010 @ 01:16:

Ik heb niet alles gelezen, is me echt teveel maar wil iedereen wijzen op www.gratiz.nl! Echt een aanrader. Heb bijv leuke fotoalbums gratis laten maken en 30 foto's afdrukken voor 1 euro(gratis thuisgestuurd)

Verder bespaar ik geld door 2dehands kleding(merk) voor mezelf te kopen of krijgen. Met kids naar H&M.

Kids en ik lang haar, puntjes knipt oma bij, ik doe mijn eigen pony. Producten van Kruidvat gebruiken. Bril uit Azië besteld. Echt glazen hoeven maar 6 euro te kosten, je wordt genaaid waar je bijstaat.

Films downloaden en thuis met een wijntje en een chipje bekijken. Thuis mensen uitnodigen voor het eten ipv uit eten gaan. Na het stadten naar huis fietsen voor thee/koffie/koekje in de tuin ipv terras. (of naar de Xenos/Hema voor pakje drinken en wat koekjes op een bankje nuttigen). Zelf taart bakken voor verjaardagen, goedkoop en een groot succes!

Lang met spullen doen, inrichting pimpen ipv alles nieuw. Eén wandje een ander kleurtje + kussenhoesjes veranderen(zelf naaien) dan lijkt het snel anders. Of bij Ikea/Kringloop sneupen.

Ik zou (als de kids het huis uit zijn) weleens willen proberen alle vaste lasten (behalve internet/mobiele tel. mss) te slim af te willen zijn door permanent in een vakantiepark te wonen, desnoods 2 om af te wisselen zodat het feitelijk NIET permanent is. En geen gasaansluiting maar gastanks zoals bij kamperen. Verwarmen met een houtkachel. (pallets verzamelen oid) Electriciteit met zonnepanelen, een composttoilet, water en waterafvoer heb ik even geen alternatief voor, een put slaan? enz...

Oja en die akelige hoge kosten voor de ziektekostenverzekering. Heb ik ook geen alternatief voor.

Heb nog wel een dure hobby, daar ben ik ook druk mee bezig om voordeliger te krijgen + als investering in de toekomst want mijn pensioen is om te lachen(of huilen)

Bonnen controleren en geld terugeisen doen wij ook, erger me hier altijd dood aan!Ik vind dat je doorslaat. Wou je het zelf betalen als je in het ziekenhuis belandt?
Bij AH ging ik laatst sinaasappels halen was nogal hectisch dus bonnetje niet gecontroleerd in de winkel, kom ik thuis zie ik dat ze de sinaasappels twee keer aangeslagen heeft. Toen baalde ik er wel even goed van, maar ben niet teruggegaan want ik had niks meer om het te "bewijzen" dat ik maar een net sinaasappels gekocht had. Zouden jullie daarmee teruggaan dan?
Hangt ervanaf. Als het een paar euro was zou ik er wel mee teruggaan. Nee, je kunt niks bewijzen, nee. Maar je staat toch ook niet elke dag aan de balie fictieve biefstukjes terug te vragen?

Ik zou het een onderdeel van de service vinden om af en toe je klanten op hun woord te geloven.

Dat zeggende, ben ik wel eens teruggegaan omdat ik een tube wasabi kennelijk vergeten was in te pakken. Stond dus wel op de bon, maar zat thuis niet in mijn tas. Ik dacht, die is of zonder nadenken door een andere klant ingepakt, of die andere klant heeft de kassajuf geinformeerd dat daar een weeswasabi lag.

En dat laatste hoopte ik op. Maar ik hoopte sowieso dat ik en tube zou krijgen.

Helaas, deze AH in centrum Haarlem vond het vette pech voor mij. Daarna ben ik alleen nog in dat filiaal geweest als het echt echt niet anders kon...
Ik ga gewoon terug. Ik wil alleen betalen voor wat ik ook koop. Voor 10 cent doe ik het niet, maar voor bijv. 50 cent wel weer. Moet ik niet al lang weer hoog en breed met de pantoffels aan thuis zitten...

Ik heb het een keer gehad bij Hoogvliet hier in het dorp, dat ik vis in de aanbieding kocht. Toen ik de prijs op het pakje bekeek, zag ik dat die veel hoger was dan de aanbiedingsprijs. Bordje met de aanbiedingsprijs stond er gewoon bij. Iemand gevraagd, en de uitleg was: morgen is de prijs weer normaal, dus we hebben ze maar vast weer 'gewoon' geprijsd. Toen ik vertelde, dat de winkel die dag nog VIER uur open was, haalde men de schouders op. Sindsdien let ik daar extra op. Heb het met fruit en groente daar ook al een paar keer gehad.

En als iets bij de kassa duurder blijkt dan ik verwachtte, leg ik het wel terug. Een keer gehad met die nieuwe crackers van Wasa. Stond geen prijs bij, maar ik dacht nog: "Wat kan een pak knäckebröd nou helemaal kosten?" 2,79 dus. Dág. Mooi niet. Staan ze heel verbaasd te kijken als je zegt dat je dat te duur vind.
@NeIllesille: ik zou op zich ook wel 'self supporting' willen zijn. Lijkt me fantastisch. Ik gebruik ook zoveel mogelijk zaken, en draag graag goede vintage.

Die ziektekostenpremie vind ik ook een echte ramp. 'Vroeger' was ik de helft minder kwijt toen ik mijn verzekering nog gewoon kon kiezen. Nu betaal ik als zelfstandig echt enorm veel, en krijg als toegift nog eens 2 x 155 euro eigen risico berekend.

Ik ben namelijk vorig jaar één keer naar de gynaecoloog geweest, en mijn man voor een paar onderzoekjes. Dom genoeg dacht ik, dat hij zijn eigen risico voor 2009 al had opgemaakt, dus spoorde ik hem aan, nog voor het eind van het jaar te gaan. Wat hij braaf deed. Helaas was het mijn eigen risico dat ik al helemaal betaald had, hij stond nog op 0... Een vergissing die je dus 155 euro kost.

Overigens was het verwachte resultaat van die onderzoekjes een kleine ingreep, die hij inmiddels achter de rug heeft. Ik moet dus over dit jaar voor hem sowieso al 155 euro dokken.

Ik betaal nu rond 5000 euro per jaar voor twee volwassenen. Vind ik echt heel veel.

Ik heb niet alles gelezen, is me echt teveel maar wil iedereen wijzen op www.gratiz.nl! Bril uit Azië besteld. Echt glazen hoeven maar 6 euro te kosten, je wordt genaaid waar je bijstaat.

Waar dan?

Mijn bril is kapot en ik krijg het niet meer vergoed, en vind het toch wel een enorme hap uit mijn miezerige salaris (gelukkig gebruik ik overdag lenzen)
Melpomene, komt dat omdat je niet in loondienst bent dat het zoveel is?

Wij betalen in ieder geval minder.

Wel het meest uitgebreide pakket, maar dat is in ons geval lonend i.v.m. de kosten die wij vergoed krijgen.
Ja, ik ben zelfstandige. Ik betaal naast de gewone premie dus ook nog eens over mijn belastbaar inkomen. En ik krijg niets terug.

Ik heb bewust bespaard op mijn pakket (zit geen tandarts in, geen fysiotherapeut e.d.), maar ik ben toch nog echt duur uit.

Daarnaast heeft mijn man een eigen inkomen, en die betaalt natuurlijk naast de premie ook nog een percentage.
Hallo iedereen!

Even te druk geweest voor het forum...Maar net even bijgelezen en zie weer veel interessante dingen langskomen.. Las over telefoonverzekeringen.. daar doe ik dus niet aan, is het niet waard.. Ik heb al jaren zelfde toestel (ga binnenkort wel voor een iphone denk ik, maar dat komt vooral omdat ik voor mn werk altijd bereikbaar wil zijn met email enzo).. en verzekeren.. ach, voor een paar tientjes heb je ook een nieuwe..

Welke verzekeringen hebben jullie wel of niet en waarom? Kreeg vandaag weer een jaarfactuur binnen van mn inboedelerzekering en van mn aansprakelijkheidsverzekering. (a 100 euro totaal per jaar). Eerst had ik geen inboedel trouwens, maar toen werd er een keer ingebroken Door schade wijsgeworden zeg maar. Heb het hele lijstje even uitgezocht:

Autoverzekering: 28,93 pm dus 347,16 pj

zorgverzekering: 96,20 pm dus 1154,40 pj

doorlopende reisverzekering: 65 pj

Inboedel + aansprakelijkheid: 100 pj

Totaal: 1666,56 per jaar dus 138,88 per maand

en dan door de auto ook nog:

parkeervergunning 16,50 p kwart dus 66 pj

anwb per jaar: 35 e

wegenbelasting per jaar : 196 e

Totaal: 297 pj dus 24,75 per maand

En daar gaat weer 160 euro per maand heen.. pfff. die auto heb ik nodig voor mn werk, prive gebruik ik m zo weinig mogelijk (al is het soms goedkoper dan ov, zeker als ik samen met vriend reis).

Thee, ik rij denk ik niet heel zuinig. 1:15 of 1:16. Wel een kleine auto dus mn wegenbelasting valt mee.. Schakel altijd netjes vroeg naar een hoge versnelling.. Maar toch. ik scheur wel hard rond (rij ook zo'n 25.00 pj voor mn werk dus dan wordt je wat ongeduldig

Opletten waar ik tank: altijd.. Ik snap mensen echt niet die langs de snelweg tanken.. Of naja, met een tankpas zou ik het wel doen. Maar toch.. ik ga altijd naar shell express. Benzine is laatste tijd wel onwijs duur zeg....

hebben jullie ook zoveel verzekeringen? of misschien soms nog meer? Ben benieuwd. Ik heb in ieder geval een schema gemaakt, want elke keer laat ik me weer verrassen (laat het natuurlijk per jaar afschrijven, krijg je vaak korting voor) . I schema's.. nu al zin in een koophuis en dan nutsvoorzieningen bijhouden enzo.... sneu typje ikke

Nog een vraag: hebben jullie een studieschuld? Ik wel, zo rond de 10.000 euro, studeer nog maar leen niets extra. Jarenlang zo gehouden omdat ik minder rente hoefde te betalen dan dat ik op mn spaarrekening kreeg.. Maar nu kreeg ik laatst een brief van de IBG en de rente is 3,58 %! Nou krijg ik dat op geen van mijn spaarrekeningen... Dus ik kan natuurlijk beter aflossen.. Nou heb ik niet veel spaargeld, en ik wil ook niet alles daarvoor opgeven want we willen een huis kopen.. Dus ik zit nog een beetje te dubben.. Hoeveel ik zal afbetalen. Ik heb een euro of 14.000 op mn spaar.. Wat is nou wijsheid.. pfff..

Gelukkig nog wel een meevaller. Mn boekhouder kwam met de berekning van 2009 en ik hoef een stuk minder belasting te betalen dan ik had gedacht. Is mn eerste jaar als zelfstandige dus was even spannend. Daarom dus wat meer geld om mn studieschuld af te betalen.

quote:hiltje schreef op 07 maart 2010 @ 20:25:

En deze vrek gaat deze week naar de AH om een paar flessen Lindemans wijn in te slaan.

Die is nml lekker en deze week van 5,- naar 3,- de fles.

Nu zijn er vast wel meer lekkere wijntjes voor 3,- te vinden, maar van de Lindemans weet ik al dat het kwaliteit is en dat vrienden hem ook lekker vinden.

Goede tip hiltje.. ik koop wijn eigenlijk altijd in de aanbieding (wild pig of idd lindemans). Deze had ik nog niet gezien en aangezien bij mn etentje alle wijn er doorheen is gegaan..

Mijn budget etentje was trouwens een groot suces. Voor een paar euro groente gehaald, een pak kaneelijs, een bus strooikaas, wat extra rode saus. Gehakt uit de vriezer, rode saus + pasta uit de kast, wijn had ik nog genoeg.. En het zag er allemaal helemaal niet vrekkerig uit. Echt een voldaan gevoel.)

@Melpomene, waarom betaal je meer als zelfstandige voor je zorgverzekering? Ben bang dat ik zometeen dan ook moet bijbetalen Ik heb gewoon een particuliere zorgverzekering voor HBO-studenten.. Mag dat niet als je een eigen bedrijf hebt?
quote:vivadiva85 schreef op 11 maart 2010 @ 16:29:

hebben jullie ook zoveel verzekeringen? of misschien soms nog meer? Ben benieuwd.

Deze verzekeringen heb ik:

zorgverzekering 108 euro p.m.

autoverzekering: 51,67 p.m.

rechtsbijstand: 11,86 p.m.

aansprakelijkheid: 2,04 p.m.

inboedel: 6,28 p.m.

ongevallen: 1,22 p.m.

In totaal 181, 07 euro.

O ja, de honden zijn ook nog voor een paar tientjes p.m. verzekerd

Ben lid van de ANWB voor 45 euro p.j. en betaal 119 euro wegenbelasting per kwartaal.
quote:vivadiva85 schreef op 11 maart 2010 @ 16:29:

@Melpomene, waarom betaal je meer als zelfstandige voor je zorgverzekering? Ben bang dat ik zometeen dan ook moet bijbetalen Ik heb gewoon een particuliere zorgverzekering voor HBO-studenten.. Mag dat niet als je een eigen bedrijf hebt?

Er bestaan geen particuliere zorgverzekeringen meer. Er is nu één zorgverzekering voor iedereen. Je betaalt je maandelijkse premie (nominale premie) zelf, en daarbij nog een percentage van je inkomen (inkomensafhankelijke premie). Dat hoef jij nog niet, omdat je nog studeert.

Het inkomensafhankelijke deel wordt vaak vergoed door de werkgever. Ik ben zelf mijn werkgever, dus die vergoeding krijg ik niet. Ik betaal dan 5% over mijn belastbare inkomen (tot ruim 33.000 euro), dus maximaal 1650 euro. Naast mijn premie van ruim 100 euro per maand. Opgeteld: 2850 euro per jaar. 'Vroeger' was ik voor nog geen 100 euro per maand klaar. Da's nu dus wel anders.
Oh ik geloof dat ik m nu snap dom sorry

Ik moet wel iets betalen ondanks dat ik student ben, heb even de mail van boekhouder erbij gepakt, ongeveer 750 euro aan zorgverzekeringswet.. Wist al niet wat dat wat, bedankt voor de duidelijke uitleg!
1 pakket voor alles (ongevallen, rechtsbijstand, aansprakelijkheid en inboedel): 60 euro per jaar.

Auto: 22 euro per maand (geen ongelukken gemaakt de afgelopen 5 jaar, geen extra's, impopulaire oude auto).

Zorg: 75 euro per maand (en voldoende geld op de spaarrekening om het verhoogde eigen risico te dekken indien nodig).

Ik geloof dat dit ook wel echt het minimaal haalbare is. De zorgverzekering zou lager kunnen als ik naar die andere zorgverzekering over zou stappen. O, en ik betaal ik geloof een paar tientjes per jaar aan een assurantiebureau die de verzekeringen voor me heeft geregeld.

Nee, zover ga ik zeker niet. Ja, ik ken wel mensen die deels zover gaan of er langdurig over na hebben gedacht hoe ze dit zouden kunnen doen. Eens kijken .

1. Gastanks zijn niet goedkoper in gebruik maar duurder. Je betaalt meestal meer omdat je de fles gevuld wil hebben en gebracht of wil halen. Dus de vaste lasten van een gasaansluiting zijn lager dan de extra kosten van een gasfles. Maar ja, als je dat wil proberen heb je die hele gasfles niet meer nodig. Koken doe je op turf of hout met je allesbrander.

2. Je mag op geloofsgrond weigeren een ziektekostenverzekering te hebben. Levensbedreigende situaties worden alsnog opgepakt. Ik vind het zelf moreel gezien niet kunnen, als je niet gelooft. Een dame die ik een keer heb ontmoet had dus geen verzekering en was ervan overtuigd dat ze niet ziek zou worden en ook niet nodig zou hebben. Tsja.

3. De allesbrander! Kan je al je afval ook in gooien om te verbranden. Grote tuin is ook handig, want dan kun je dus al je afval in de kachel gooien.

4. Gelukkig woon je in Nederland, genoeg regen. Dus waterbasins om het in te bewaren. Beste is natuurlijk een stuk grond met een hoog grondwaterpeil. Daarnaast heb je hippe waterrecyclesystemen met rietplanten zodat je de afvoer niet nodig hebt dus geen riolering dus geen gemeentebelasting.

5. Naast zonnepanelen heb je windmolens nodig en andere manieren voor elektriciteit. Om een continue stroom te hebben moet je ook een deel opslaan en ervoor zorgen dat er een continue toevoer is, denk bijvoorbeeld aan een watermolen.

En zo kan ik nog wel even door gaan maar er staat een vriend ongeduldig achter me te doen. Mocht je willen, dan ga ik later nog wel even door met de andere mogelijkheden .
quote:vivadiva85 schreef op 11 maart 2010 @ 18:40:

Oh ik geloof dat ik m nu snap dom sorry

Ik moet wel iets betalen ondanks dat ik student ben, heb even de mail van boekhouder erbij gepakt, ongeveer 750 euro aan zorgverzekeringswet.. Wist al niet wat dat wat, bedankt voor de duidelijke uitleg!Is toch niet dom? Ik vind het ook vaak allemaal onduidelijk. Ben nu zelf weer bezig met mijn aangifte (nou ja, de gegevens voor de accountant), en mij duizelt het ook wel eens.
Deze vrek werd weer blij van de markt.

3 avocado's voor een euro (zag ze in mijn super voor 1,40 per stuk!) en 3 grote rode paprika's voor een euro.
Da's wel lekker voordelig Hiltje. Nog op de fiets gegaan of toch maar met het OV?

Wij hebben goed gebruik gemaakt van de DE aanbieding van de AH.
Mmm, vraag me nog wel af of ik hier thuishoor.

Deze week veel aangeschaft, van die dingen die niet urgent waren maar wel leuk om te hebben.

Laten we het er maar op houden dat ik een weekje vrij had....

(van het vrekken dan, heb wel gewerkt)
quote:nogeensdan schreef op 13 maart 2010 @ 15:22:

Mmm, vraag me nog wel af of ik hier thuishoor.

Deze week veel aangeschaft, van die dingen die niet urgent waren maar wel leuk om te hebben.

Laten we het er maar op houden dat ik een weekje vrij had....

(van het vrekken dan, heb wel gewerkt)Joh, als jij geniet van de dingen die je hebt gekocht doordat je geld overhield door het vrekken, dan is dat toch prima? Er staat toch nergens hoe je je vrekkengeld moet besteden
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Door een ander topic hier ben ik op het idee gebracht om toch maar eens te kijken of ik geen recht had op zorgtoeslag in 2009, en ja hoor, 14,92 per maand

Samen 189 euro. Het is geen enorm bedrag, maar ik kan het heel goed gebruiken. En dat met vijf minuutjes invulwerk verdiend.
Goed zo!!!
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Daar heb je gelijk in himalaya!

Maar ik ben soms wel een beetje tegenstrijdig misschien.

Drink wel Aldi thee, maar ook Nespresso cups.

Loop met een vestje van de kringloop, daaronder dure merkschoenen.

Krieltjes en sla van de Aldi, bij een stukje vlees van onze slager, die zeker niet goedkoop is, maar o zo goed vlees heeft.

Maargoed, ik voel me wel een vrekkig type.

Heb overigens het geld bij de AH teruggekregen en zojuist in de winkel de bon nagekeken.

@delphicat, dat is toch super leuk! Van dat geld kun je weer iets anders doen en het kostte nauwelijks moeite!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven