Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Hiltje, mag ik vragen waar je de silan en persil gekocht hebt? En zit er op de silan ook een label of iets?
quote:himalaya schreef op 22 maart 2010 @ 17:14:

Er is trouwens een heel topic over wat je wel/niet nog over de THT datum kan eten. Altijd goed je neus en ogen gebruiken, ook meegemaakt dat artikelen ver voor de datum niet goed waren. Persoonlijk een klein trauma overgehouden aan Marsdrink (niet meer te koop). Chocolademelk met karamelsmaak, ik verheugde op de hemelse smaak, en krijg me toch een zure bende in mijn mond.
Hebben jullie ook zo'n fraaie brief van de Belastingdienst gekregen, dat ze je zó lief vinden dat je dit jaar geen aangifte hoeft te doen ?

Als de sodemieter dan een aangiftebiljet aanvragen (hoeft niet voor 1 april ingeleverd, want niet-belastingplichtig) mooi dat Moppetoet EUR 1.300,- terug krijgt.

Dat wilden die aardige mensen van de Belastingdienst me eventjes door de neus boren, vette kl**tzakken zijn het.
quote:Bloemetje22 schreef op 25 maart 2010 @ 11:09:

Hiltje, mag ik vragen waar je de silan en persil gekocht hebt? En zit er op de silan ook een label of iets?

Beiden stonden bij mijn (XL) AH. Op beiden zit een label van de geld terug actie die je moet insturen.

Van Silan mag je drie flessen meenemen. Weet niet of dat de verschillende geuren moeten zijn, dat heb ik voor de zekerheid wel gedaan.
quote:moppetoet schreef op 25 maart 2010 @ 11:49:

Hebben jullie ook zo'n fraaie brief van de Belastingdienst gekregen, dat ze je zó lief vinden dat je dit jaar geen aangifte hoeft te doen ?

Als de sodemieter dan een aangiftebiljet aanvragen (hoeft niet voor 1 april ingeleverd, want niet-belastingplichtig) mooi dat Moppetoet EUR 1.300,- terug krijgt.

Dat wilden die aardige mensen van de Belastingdienst me eventjes door de neus boren, vette kl**tzakken zijn het.

En nee, ik voel me zelf verantwoordelijk voor het terugkrijgen waar ik recht op heb. Wat ik hier al eerder schreef, ik heb even de zorgtoeslagberekening gedaan, en bleek daar toch recht op te hebben. Nou helemaal fijn, direct aangevraagd, en van de week al een bevestiging binnen.

Daar heeft niemand me over ingelicht. Maar je moet zorgen dat je zelf op de hoogte bent van waar je recht op hebt. En als je zo veel terugkrijgt, had je ook al eerder aangifte kunnen doen in plaats van te wachten op de BD.

En ik vind de BD nog altijd ons grootste goede doel. Met dat geld worden onze ziekenhuizen, scholen, wegen, bejaardenzorg, politie, etc etc betaald, dus hoera voor de belastingen
Ok Hiltje, dank je wel! Ik ga ook even kijken bij de AH.
Ik krijg die brief al een paar jaar, dus snapte de ophef dit jaar niet echt. Financieel gezien, vraag me echt niet naar de details, krijgen we meer terug als we via mijn man de belasting terugvragen ofzo iets. Ikheb al mijn feministische gevoelens aan de kant gezet aangezien het wel over geld gaat.

Ben het wel eens met delphicat, de voorzieningen moeten ergens van betaald worden. Al is het wel zo dat sommige mensen dus die brief voor zoete koek aannemen en daardoor geld mislopen, dat is niet eerlijk.
quote:moppetoet schreef op 25 maart 2010 @ 11:49:

Dat wilden die aardige mensen van de Belastingdienst me eventjes door de neus boren, vette kl**tzakken zijn het.Nou, het zijn geen klootzakken. Dat gaat gewoon automatisch. Dat heet "eigen verantwoordelijkheid". Als je 3 jaar achter elkaar aangifte hebt gedaan waarbij de teruggave of betaling nihil (ik geloof van -50 tot +50) is, dan krijg je het jaar daarop die brief. Als er in de tussentijd iets aan je situatie is veranderd, dan moet je dat inderdaad zelf bedenken. Ik vind het een hele vriendelijke service van de belastingdienst. Maar ja, er is dan ook in mijn geval al 6 jaar sprake van geen veranderde situatie, dus ik vind het erg makkelijk.
Moppetoet ik mag je geruststellen. De belastingdienst verstuurt ook brieven om je te vertellen dat je nog een tegoed hebt. Dat heb ik iig gehad in 2003 of zo. Tot dan toe alleen maar bijbaantjes gehad en nooit belastingpapieren ingevuld. Toen kreeg ik een brief of ik wel wist dat ik van 2000 tot heden nog een tegoed had. Met uitleg over hoe je aangifte kunt doen.
Weet iemand hier hoe het zit met het recht op huurtoeslag/zorgtoeslag als je opeens in inkomen achteruit gaat? Ik ben per 1 januari werkeloos en ben fors in inkomen gekelderd. Als de belastingdienst als peiljaar 2009 neemt, dan krijg ik niets. Maar ik heb nu 800 euro per maand minder inkomen. En ook mijn man zit m.i.v. 1 juni zonder werk. Voor hem hetzelfde verhaal.
Het gaat om je verzamelinkomen in 2010 ikbenanoniem. Je kunt het beste huur/zorgtoeslag aanvragen op wat je verwacht dat dit jaar je verzamelinkomen wordt. Ik zou dit ruim nemen als je niet het risico wilt lopen strakt terug te moeten betalen.
Op de Veronica gids (bij een abonnement?) zitten deze week kortingsbonnen voor sauna's en volgende week voor dagjes uit (pretparken enzo)
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Ikbenanoniem,

volgens mij kan je op toeslagen.nl de huur/zorgtoeslag wijzigen wanneer je inkomen achter of vooruit gaat.

Met koekkiedochter de stad in geweest want ze had een spijkerrokje nodig. Op een gegeven moment had ze er twee in handen die haar alle2 leuk stonden. Alleen de een was 60% duurder dan de ander. Maar oke, zij mocht kiezen welke ze wilde. Ze koos voor de goedkope spijkerrok die vond ze het allermooiste en zat het lekkerste! Nou moeders vond dat goed! Dochter blij, moeders blij!

Als het goed is vandaag mijn loon ontvangen. Deze maand voor het eerst serieus alles bij gehouden en bij alle uitgaves gedacht: heb ik dit nodig? En zo komt het dat ik een behoorlijk bedrag over heb aan het eind van de maand! Dat op zich is al lekker, maar toch is dit niet de oorzaak waarom het zo goed bevalt. De reden daarvoor is dat ik het helemaal niet als vervelend heb ervaren om zuinig met mijn geld om te gaan! Ik heb niet het gevoel dat ik iets heb moeten laten en dat is gewoon fijn, want ik hoop het op deze manier gewoon vol te kunnen houden!
Hoi Koekkie, wat fijn dat je zoveel geld over hebt gehouden! En dathet je ook niet teveel moeite kostte om het te doen, dat geeft de burger moed

Ik merk dat ik af en toe gewoon lekker even uit de band spring, 'onzin met een verlengsnoer' koop ofzo. En dat moet (in mijn geval) ook gewoon kunnen. En zolang je daar mee kunt leven is dat gewoon prima.

En leuk dat je dochter voor het goedkopere rokje ging! Krijgt ze kleedgeld, zodat ze (beter) beseft dat ze nu geld over heeft voor iets anders, of is ze daarnog niet oud genoeg voor?
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
He bah... ik ging vanavond nog effe twee uurtjes met een vriendin naar de stad. Zó veel zin om iets nieuws te kopen... kan ik niets vinden...!

Kom ik thuis met één nieuwe tandenborstel. Maar goed, toch weer veel geld uitgespaard zullen we maar zeggen
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Himalaya,

voor kleedgeld is ze nog te jong, die heeft nog geen flauw idee wat goedkoop/duur is.
He, Koekkie. Fijn is dat toch als je erachter komt dat het bezuinigen eigenlijk geen moeite kost. Hoewel het met onverwachte uitgaven deze maand bij mij niet goed ging, lukt het me prima om me aan mijn boodschappenbudget te houden.

En daar heb ik zo'n lol in. Eigenlijk eet ik lekkerder dan daarvoor want ik kook veel meer vers. En van avocado's en mango's en gerookte zalm van de markt en verse kruiden van de Turk, kan ik zo genieten.

En niets geen armoedig eten. Ik heb deze maand (en de 2 weken daarvoor) voor het eerst van 150,- per maand geleefd en ik ga het deze maand makkelijk redden, heb nog voor 8 dagen vlees op voorraad in de vriezer, een kast vol wasmiddel en wasverzachter (thanks to the geld terug actie) en een voorraad deo, haarschuim en toiletpapier in de kasten.

Heb er echt lol in!
Ik heb geen moeite met belasting betalen, maar ik vind het hufterig dat ze even proberen om mij 1300 euro door de neus te boren.

De afgelopen jaren kreeg ik altijd enkele honderden euro's terug, omdat ik part-time werk wordt er standaard teveel ingehouden, geloof ik.

Het verhaal van "nihil, of een klein bedrag" gaat dus niet op.
quote:koekkie schreef op 25 maart 2010 @ 21:40:

Himalaya,

voor kleedgeld is ze nog te jong, die heeft nog geen flauw idee wat goedkoop/duur is.Toch kun je ook jonge kinderen de waarde van geld aanleren. Mijn dochter krijgt vanaf haar 4e zakgeld, voor speelgoed en prulletjes. Ik ben erg tevreden over hoe ze haar minibudget besteedt.
quote:moppetoet schreef op 26 maart 2010 @ 13:39:

Ik heb geen moeite met belasting betalen, maar ik vind het hufterig dat ze even proberen om mij 1300 euro door de neus te boren.

De afgelopen jaren kreeg ik altijd enkele honderden euro's terug, omdat ik part-time werk wordt er standaard teveel ingehouden, geloof ik.

Het verhaal van "nihil, of een klein bedrag" gaat dus niet op.Denk jij nu écht dat iemand bij de belastingdienst gedacht heeft, 'wij hebben een begrotingstekort, laten wij even proberen of het ons lukt het geld van Moppetoet dat wij teveel hebben gehad te houden.'?
Wel als ze ettelijke duizenden brieven de deur uit hebben laten gaan, zoals de FNV al waarschuwde in de kranten.

En je hoeft niets met mijn mededeling te doen, een gewaarschuwd mens telt voor twee, that's all.

Ik geef gewoon de vrekkentip om te kijken of het verstandig is om toch aangifte te doen als je deze brief hebt gekregen. Als mocht blijken dat je zou moeten bijbetalen kun je alsnog besluiten om geen aangifte te doen.

In het ene geval vraag je je teveel betaalde geld terug waar je gewoon recht op hebt.

In het andere geval besluit je als ware vrek om de Belastingdienst te laten smoren, aan iedereen de keuze.

Maar laat het wel JOUW KEUZE zijn, en niet die van een computer.
Ik vind het wel heel wat wat jij veronderstelt. Ik krijg juist altijd een brief dat ik aangifte moet doen terwijl ik altijd ook zeker 1500 euro terug krijg. Dan zou het voor de belastingdienst ook beter zijn mij geen aangifte te laten doen.

Dat je geen aangifte hoeft te doen betekent dat jij ook geen boete krijgt als jij het ook echt niet doet. Als je wel aangifte moet doen, dan kun je een boete krijgen als je het niet op tijd doet of uitstel aanvraagd.

Ik denk dat de FNV alleen maar waarschuwd dat je altijd zelf moet kijken of het voordelig is aangifte te doen. Omdat het computersysteem niet gelijk hoeft te hebben. Ik denk niet dat zij impliceren dat de belastingdienst dat doet om mensen geld af te troggelen.
quote:

Toch kun je ook jonge kinderen de waarde van geld aanleren. Mijn dochter krijgt vanaf haar 4e zakgeld, voor speelgoed en prulletjes. Ik ben erg tevreden over hoe ze haar minibudget besteedt.Ben ik het niet helemaal mee eens! Zakgeld vind ik op deze leeftijd toch nog heel wat anders dan kleedgeld!
Koekkie, vind het wel genereus van je dat je je dochter de keuze hebt laten maken. Ik was gisterenavond ook in de stad met zoon van net 7. Hij was twee winterjassen aan het passen, de een was ¤ 49,95. De ander was nu (afgeprijsd) ¤ 24,95. Helaas voor hem heb ik de keuze gemaakt. Overigens was hij er vandaag wel heel trots op want hij had heel veel complimenten over zijn jas gehad op het schoolplein.
Mijn schoonmoeder krijgt elk jaar gewoon een brief, dat ze haar aangifte in moet vullen, omdat ze dan geld terug krijgt. Daar is de belastingdienst helemaal zelf mee begonnen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven