Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Jullie hebben gelijk. Het gaat ook om de filosofie achter het geld uitgeven.

Ik merkte dat ik aan het begin van het noodgedwongen vrekken het heel leuk vond en een sport en het had ook heel erg te maken met de echte vrek-mentaliteit. Genoeg is genoeg en ik heb het allemaal niet nodig. Juist niet, al die extra ballast.

Nu, na 3 maanden vrekken, gaat de lol er een beetje af en verval ik op bepaalde gebieden in mijn oude gedrag.

Maar ik merk het wel. Ik merk dat ik opeens weer veel meer geld aan boodschappen uitgaf maar dat ik ook opeens weer af en toe eten moest weggooien.

En met kleding kopen is het goed om te merken dat mijn recente aankopen heel erg met onzekerheid te maken hebben. Ik voel me niet aantrekkelijk en onzeker en laat me dan verleiden tot het kopen van een jurkje waar ik best zonder kan, omdat het me goed staat. Maar de volgende dag twijfel ik weer of het me wel echt goed staat.

Gisteren mijn kledingkast opgeruimd en ik heb echt zoooooo veel weggedaan (moet nog selecteren voor marktplaats en de zak van Max). Zoveel kledingstukken die ik op die manier heb gekocht en slechts een paar keer heb gedragen. Ik heb het dan al 2 jaar niet gedragen en omdat de kast uitpuilt moet het echt weg.

En ik ben niet zuinig genoeg op kleding. Er komen te snel vlekken op die er niet goed uitgaan omdat ik het niet direct was, het beland op een knoedel-hoop en dat is slecht voor de pasvorm.

Dus goed om me dat weer eens te beseffen en er weer eens wat bewuster mee om te gaan. Want ik merk ook dat kleding kopen verslavend werkt. Ik heb er maanden niet naar getaald en nu zit ik de hele tijd te surfen op sites voor kleding. Ophouden dus! Ik heb genoeg en mijn zelfvertrouwen haal ik niet uit toch-maar-weer-een-jurkje.
Ha Delphicat, jij brengt de vrekken moraal weer terug!

Ben het wel met je eens, en het zal een beetje per persoon, maar ik merk wel dat het doorspitten van folders voor mij geen extra aankopen meebrengt. Producten die we nooit gebruiken kopen we niet omdat het nu ineens in de aanbieding is.

Ik ben erg voor het VADH principe van himalaya, werkt uitstekend (is die fles shampoo nou nog niet op?).

En zoals van de week al gezegd, ik ben erg gevoelig voor de uitverkoop. Dus ik ga maar even niet meer de stad in....

Bij mij dan wel het punt: heb ik het nodig? Zoals die rokjes, ik had er al 3, maar die zijn al bijna 10 jaar oud, niet kapot ofzo. Dus in die zin was het een overbodig aankoop.

Nog even vrekkig, wij hebben met deze warme dagen heel veel lol van onze via MP aangeschafte regenton. Niet te geloven hoeveel gieters je daaruit haalt. Moet wel zeggen dat hij nu bijna leeg is. En we hebben veel tomatenplanten etc. uitgewisseld met buren, familie, want uit 1 zakje zaad haal je zoveel plantjes!
Consuminderen is absoluut niet moeilijk.

Belangrijkste tip voor als je van plan bent om iets te kopen: "Vertel aan je familie/vrienden/collega's" dat je dit-of-dat wilt kopen. Meestal is er wel iemand die het betreffende dit-of-dat kwijt wil.

Jij blij, zij blij.

Zo heb ik dit weekend nog een ("vintage ?") superstevige stretcher gekregen van mijn moeder, anders had ik een nieuwe moeten kopen, van modernere en slechtere kwaliteit.
Leuk Delphicat. Van huis uit heb ik meegekregen zuinig op spullen en energie te zijn, maar niet vrekkerig met geld (dat zijn mijn ouders helemaal niet). Zelf heb ik nu een superlaag inkomen en daarom moet ik nu met geld ook zuinig worden. Gelukkig zit het er al goed ingebakken, van huis uit hou ik echt niet van onnodig geld uitgeven. Mijn mp3 speler hangt met plakband aan elkaar maar doet het nog prima, bv. Het gaat ook zo ver dat als ik afgesproken heb op punt X met een vriendin en verder zal reizen naar punt Y, ik naar punt X loop om niet twee keer een metrokaartje te hoeven kopen (van waar ik ben naar X en van X naar Y). Ik vind het leuk om tips te lezen om te besparen, omdat ik dat heel goed kan gebruiken, maar 2 voor de prijs van 1 doe ik alleen bij producten die ik anders ook zou kopen. Qua kleding ben ik niet duurzaam, ik weet dat goede kwaliteitskleding langer meegaat want ik draag nog kleding van 8 of 10 jaar geleden. Maar ik heb er op het moment het geld gewoon niet voor, en dus koop ik wel dingen die maar 1 seizoen mee zullen gaan, dat is niet echt consuminderen natuurlijk.

Mijn vriend komt trouwens uit een communistisch land en ik merk dat het er bij hem ook ingebakken zit maar toch op een andere manier dan bij mij. Hij wil bv. wel 300 euro uitgeven voor een flatscreen terwijl ons weggevertje van 20 jaar oud het ook nog doet, van mij hoeft dat dan niet. Maar mijn vriend is net als Melpomene, repareert al zijn kleren, schoenen enzovoort. Ik ben daar nu zelf ook zuiniger op, ook op de kleren van 10 of 15 euro en verrassend genoeg blijft het meeste lang mooi (langer dan 1 seizoen waar ik het net over had ).
quote:janna2 schreef op 27 juni 2010 @ 09:24:

.

Wel merk ik steeds vaker op dat ik toch zoveel zooi heb, terwijl ik eigenlijk helemaal geen bewaartype ben.

Hoeveel flessen schoonmaakmiddel ed er wel niet in mijn keukenkastjes staan.....voor ieder ding wel weer een verschillend flesje....Ik ben een maand of drie geleden verhuisd en ik had denk ik 3 dozen met cosmetica. Dat rees echt de pan uit. Aan die onzin doe ik nu niet meer mee hoor. Ik koop wat ik nodig heb (ok toegegeven, ik heb nog wel twee of drie verschillende dagcremes enzo) en that´s it. Ik heb alle monstertjes in het badkamerkastje gezet, en maanden gratis gesmeerd. Ik heb één grote la ingeruimd met cosmetica en die wordt steeds leger. Yes! Vroeger vond ik tijdschriften ook erg leuk, maar nu irriteert het me dat het vaak wel een soort glossy reclamefolder lijkt voor nog meer zooi. Ik koop nog weleens tijdschriften, maar sommigen echt niet meer.
Dit is niet echt consuminderen maar wel je niet hechten aan materialen. Ik draag graag mooie kleding, loop er graag modieus bij, enzovoort. Maar ik geef ook heel gemakkelijk weer een hoop weg als het uit de mode is of ik denk dat een ander het beter kan gebruiken. Ik koop nu wel heel goedkope kleding, dat scheelt misschien ook. Wij sturen regelmatig pakketjes naar de familie van mijn vriend en hoewel ik het de eerste keer wel even slikken vond dingen van mezelf weg te geven, heb ik dat nu echt niet meer. Ik wacht ook neit nog drie jaar tot het helemaal afgedragen / compleet uit de mode is, als ik het nu al niet meer draag gaat het nú mee, dan kunnen anderen het nog gebruiken en er van genieten. Zo blijft mijn kledingkast binnen proporties en voor mezelf vind ik het prettig dat ik niet zo gehecht meer ben aan spulletjes en juist makkelijk dingen weg kan geven als anderen het goed kunnen gebruiken en ik het toch niet gebruik.
Goede punten, hierboven! Mensen om hij heen vinden het heel bizar dat ik gewoon mee kan gaan naar de stad en dan niks hoef te kopen. Als ik niet iets zie dat ik 'nodig' heb of heel erg leuk vind, heb ik niet de neiging om gewoon maar wat te kopen. Ook koop ik veel tweedehands als ik iets nodig heb. Het niet zoveel nodig hebben is voor mij belangrijk, maar ook het geld besparen. Dus een combi van '3 voor prijs van 2' en 'ik gebruik vloeibare zeep en soda als schoonmaakartikelen' (werkt écht en is beter voor milieu!) werkt voor mij prima. Al lachen mijn vrienden mij wel uit omdat ik mijn eigen gezaaide tomatenplantjes tegen een gevonden tak (bos!) aan zet met een afgeknipte reep stof van een oud t-shirt dat anders toch weggegooid moest worden. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om daar weer plastic bindertjes voor te halen....
Heb zo eens meegelezen en heeeeeel veel pagina's geleden ook iets gepost. Ik zie hier inderdaad een verschil van doelstellingen tussen de verschillende forummers.

De 1 noemt het bezuinigen als zij 3 voor de prijs van 2 koopt, zelfs ook al had ze het niet gekocht als het niet in de aanbieding was. De ander noemt het consuminderen als zij een seizoen langer doet met kleding en 20 euro per week minder uitgeeft aan de boodschappen en een ander mobiel telefoon abonnement neemt.

Weer een ander recyceld (weet niet of het juist gespeld is) vanwege het milieu en om te besparen, zoals Fes hierboven die het niet over haar hart kan verkrijgen om plastic bindertjes te gaan halen. Persoonlijk zou dat laatste nu nooit in mij opkomen..niet omdat ik er mijn neus voor ophaal, maar het komt totaal niet in mijn hoofd op om voor dergelijke zaken een creatieve (goedkopere) manier te verzinnen..ik ren dan toch naar de winkel en kijk wat er te koop is om mijn probleem op te lossen bijvoorbeeld, dat zit er bij mij zo ingebakken op de één of andere manier.

Soms denk ik dat ik ook slachtoffer ben van de commercie en de reclame en niet sterk genoeg in mijn schoenen sta om glossy's, aanbiedingenkrantjes, de Drie Dwaze Dagen etc...te kunnen weerstaan. Anderzijds is een stukje luxe (en zeker in de uitverkoop) ook weer iets waar ik blij van kan worden. Bijvoorbeeld een lekker luchtje..ook al heb ik er nog 2 staan, op gaan ze toch wel. Ik let al wel beter op mijn geld dat pakweg 10 jaar geleden en doe ook geen domme impulsinkopen meer maar ik blijf het verleidelijk vinden allemaal..het lijkt mij het meest vreselijke in het leven om noodgedwongen heel sober en zuinig te moeten leven, naar mijn maatstaven dan he..wat voor mij zuinig en sober is kan door een ander als luxe worden ervaren.
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
Ja duf he met die plastic bindertjes? Al vind ik weer andere mensen 'ver gaan' als ik soms lees over eigen wasmiddel maken. Aan de andere kant: mij vallen ze er niet mee lastig en besparen doet het, blijkbaar. Dus waarom ook niet?

Ach, dat maakt dit topic juist leuk, hoe iedereen op een andere manier denkt aan besparen. En zo komen er nog es goeie tips op tafel Zelf ben ik slecht met vervoer. Ik moet écht eens op de fiets naar mijn werk, maar ben behoorlijk lui. Ga ik wel 'zuinig rijden'....alsof dat het allemaal beter maakt. En tijdschriften blijven ook mijn zwakke plek, al is dat nu minder door het bibliotheekabonnement.
Ik weet niet hoe oud de meeste vrouwen/meiden hier zijn (zat voorheen op het ellegirl forum, maar dat ben ik ook ontgroeit).

Maar goed, om even op het juiste onderwerp te blijven:

Ik ben net afgestudeerd en zat een beetje rond te surfen op de IB groep website, dus voor de afgestudeerde studenten of moeders:

- Je kunt je lesgeld van afgelopen jaar terugkrijgen, indien je je diploma heb gehaald. Als je dit ook nog snel doet (in augustus of september) dan krijg je zelfs ¤1013,- terug!.

- Als je bent afgestudeerd krijg je een 'cadeautje' van de overheid, een voordeelurenabbonement en 2 treinkaartjes vrij te besteden.

Ik mag namens mijn moeders zeggen dat ik een gat in mijn hand heb, en ben van plan om ook serieus mijn inkomsten en uitgaven te gaan bijhouden.

Vorige maand heb ik weinig gewerkt en had ik nog een parttime contract waardoor ik behoorlijk wat centen mis ben gelopen.

Gelukkig heb ik nog een stapel treinkaartjes die gedeclareerd kunnen worden bij personeelszaken -gniffel- dus dat is weer een meevaller deze maand.

Ik ben net afgestudeerd en ik ga beginnen aan mijn eerste full time baan. Daarnaast ben ik net begonnen met mijn rijbewijs (die mijn ouders gelukkig betalen). En wil ik graag toch wel volgend jaar zelfstandig wonen dus ik heb nog veel te leren qua verzekeringen en bespaartips.

Nu ga ik eerst een jurkje shoppen voor m'n diplomauitreiking (omdat dat mag van mezelf ;)

En ik ben gestopt met roken, dus elke dag maak ik het geld van een pakje sigaretten over naar m'n internetspaarrekening waar al behoorlijk wat geld op staat nu, en aangezien ik toch gewend was om elke dag een pakje te kopen merk ik nu niet eens dat ik eigenlijk geld zou missen
quote:Fes schreef op 29 juni 2010 @ 20:16:

Al lachen mijn vrienden mij wel uit omdat ik mijn eigen gezaaide tomatenplantjes tegen een gevonden tak (bos!) aan zet met een afgeknipte reep stof van een oud t-shirt dat anders toch weggegooid moest worden. Ik kan het gewoon niet over mijn hart verkrijgen om daar weer plastic bindertjes voor te halen....Fes, ik vind het juist geweldig die creativiteit! Daar gaat het inderdaad om! Applausje voor jou!
Ik wil vanaf deze maand gaan bijhouden wat ik allemaal uitgeef. Ik heb een lijstje gedownload van www.nieuwamsterdam.nl/succes en dat wil ik gaan gebruiken. Alleen ik kom er eigenlijk niet helemaal uit. Hoe zet je je inkomsten er op? Zet je gewoon aan het begin van de maand wat er op je rekening staat? Of zet je het er pas bij wanneer het op je rekening komt? Ik snap het niet helemaal.

Ik weet trouwens niet zo goed of ik bezig ben met consuminderen. De reden waarom ik wil besparen is om geld te sparen (vind ik ook leuk) en omdat we het op het moment niet heel breed hebben. Ik wil beter leren omgaan met geld en me bewuster worden van wat ik uitgeef. Ik doe daarom dus zuiniger, kijk beter of ik zaken nodig heb. Ik kijk daarom nu ook meer naar aanbiedingen om geld te besparen. Voor mij is dat wel belangrijk, en het valt me op dat het veel geld scheelt. Vroeger gooide ik gewoon alles in mijn kar wat ik nodig had en keek ik nergens naar.
quote:Pittoresk schreef op 30 juni 2010 @ 12:19:

Ik ben net afgestudeerd en zat een beetje rond te surfen op de IB groep website, dus voor de afgestudeerde studenten of moeders:

- Je kunt je lesgeld van afgelopen jaar terugkrijgen, indien je je diploma heb gehaald. Als je dit ook nog snel doet (in augustus of september) dan krijg je zelfs ¤1013,- terug!.

Dit is helaas niet waar. Je krijgt alleen geld terug als je bijvoorbeeld halverwege het jaar afgestudeerd bent en dus niet het hele studiejaar onderwijs hebt gevolgd.

Voor het studiejaar 2009-2010 ziet het schema er zo uit:

Wanneer je in augustus of september 2009 uitgeschreven wordt, krijg je 1013 euro terug.

Wanneer je in oktober 2009 uitgeschreven wordt, krijg je 759 euro terug.

Wanneer je in november 2009 uitgeschreven wordt, krijg je 675 euro terug.

Zo gaat het verder tot mei 2010. Vanaf mei krijg je niks meer terug omdat je dan het grootste deel van het jaar van het onderwijs gebruik hebt gemaakt.

Zou een goeie grap zijn als je achteraf het geld terug zou krijgen voor iets waar je wel gebruik van hebt gemaakt
quote:Fes schreef op 29 juni 2010 @ 21:30:

Ja duf he met die plastic bindertjes? Al vind ik weer andere mensen 'ver gaan' als ik soms lees over eigen wasmiddel maken. Aan de andere kant: mij vallen ze er niet mee lastig en besparen doet het, blijkbaar. Dus waarom ook niet?

Ach, dat maakt dit topic juist leuk, hoe iedereen op een andere manier denkt aan besparen. En zo komen er nog es goeie tips op tafel Zelf ben ik slecht met vervoer. Ik moet écht eens op de fiets naar mijn werk, maar ben behoorlijk lui. Ga ik wel 'zuinig rijden'....alsof dat het allemaal beter maakt. En tijdschriften blijven ook mijn zwakke plek, al is dat nu minder door het bibliotheekabonnement.

Ik gebruik vaak die bindertjes die bij de vuilniszakken zitten, daar heb je er toch altijd teveel van.

Oude t-shirts knip ik aan stukken, en die gebruik ik vaak om het hout in de was te zetten, of bij een andere poetsbeurt waarna het doekje beter de vuilnisbak inkan.

Woon je ver van je werk? Las laatst ergens om alle afstanden binnen de 5 km op de fiets te doen, dat scheelt ook weer.

Ik hou me met dit weer voor dat ik het lekkerder vind te fietsen dan in een bloedhete auto te stappen. Als we naar de stad moeten, nemen we vaak de fiets. Van het parkeergeld nemen we evt. weer een kopje koffie op terras. (helemaal leren doe ik het nooit)
quote:delphicat schreef op 22 juni 2010 @ 11:03:

De beste vrektip is Ben. Daar ga ik volgende week naar over. Gebruikt het netwerk van T-mobile, maar is veel en dan ook echt veel goedkoper. En bovendien kun je je abonnement per maand opzeggen. Bij elke andere provider zit je er minstens 1 jaar aan vast.

Deze heb ik ook!!!

Sinds een maandje heb ik Ben. Tot nu toe ben ik er erg tevreden over.
Ohhhh, nu zal ik jullie eens iets bekennen. Ik check nooit mijn banksaldo, als ik sms'je krijg dat de nieuwe rekening van mijn mobiele abo ter inzage op website is, kijk ik nooit. Ook van vaste telefonie weet ik het niet. Ik steek mijn kop altijd in het zand wat financiën betreft, ik heb er een allergie voor! Gelukkig betaal ik alles automatisch. En ik weet ook echt niet hoeveel geld ik maandelijks uitgeef, ik pin overal en als portemonnee leeg ga ik weer pinnen. Ik weet zelfs niet hoeveel geld ik in portemonnee heb, het kan 10 euro zijn, maar ook 150 euro. Jullie zullen me vast heel raar vinden!
Oh, we zijn weer terug naar het moraal van dit topic

Consuminderen/vrekken is niet mijn sterkste punt. Ik wil het wel heel graag doen, maar ik merk wel dat het mij makkelijk moet afgaan en niet ten koste moet gaan van mijn levensgeluk. Het laatste klinkt nogal verwend, maar anderen en het milieu hoeven niet onnodig onder te lijden. Dat wel.

Als ik vrek, dan is dat dus vrij makkelijk en selectief. Ik gooi bv vaak nog een beetje water in mijn douchegel of shampoo en dan doe ik het nog '1 keer' mee

Vroegah!! Toen deed ik voordat ik fris inschonk een beetje water in mijn glas. Drinkt er niet minder lekkerder op (op terras vind ik dat minder!! Ze boren me dan 2 slokken fris door de neus )

Overigens was dit meer tegen de hoeveelheid prik dan om te vrekken

Ik hergebruik mijn papier om zaken uit te printen. Zo print ik artikelen uit voor mijn studie. Zodra ik het niet meer gebruik, draai ik het papier om en kan het opnieuw voor iets anders geprint worden Dit doe ik uiteraard niet met officiële gedoe
Wat mij vooral aanspreekt van het consuminderen is het idee van "genoeg is genoeg". Het gaat dan niet zozeer om te kijken met hoe weinig ik precies toe kan, maar het staat me (even los van geld) best wel tegen dat nummer 1 entertainment zooi en nog meer zooi verzamelen lijkt. Hier heb je van die shopping malls en als je daar op zaterdag naartoe gaat lijkt het wel de jaarlijkse braderie in het dorp, het ziet dan zwart van de mensen. Ik vind het sneu voor mezelf om alleen dáár lol aan te beleven. Wat is er gebeurd met de film, het theater, een eind fietsen / wandelen door de natuur, architectuur bekijken, musea, wildwaterkanoën, of lekker suf spelletjes doen? Ik vind het bijvoorbeeld echt eeuwig zonde dat de Kerstman aan terrein wint tegenover Sinterklaas. Wat is er nou leuker dan surprises in elkaar knutselen, gedichtjes schrijven, de voorpret en het uitpakken? Daarbij vergeleken is 250 ¤ er tegenaan gooien om voor iedereen maar een zo duur en groot mogelijk cadeau te kopen toch schrale armoe?

Zelf vind ik Hints bv. één van de allerleukste dingen om te doen met een groepje vrienden of familie, kost geen fluit. Wat is er mis met kinderfeestjes die bestaan uit cake versieren, die kids compleet afmatten bij een zelf uitgezette speurtocht en bij thuiskomst friet bakken? Waarom moet een vrijgezellenfeest 150 ¤ kosten wat uitgegeven wordt aan een stomme workshop die je voor een tientje zelf in elkaar had kunnen zetten? Waarom zou je niet zelf een appeltaart bakken, of een pruimentaart, of net wat er in het seizoen is, in plaats van voorverpakte vet/suiker/conserveermiddelenmeuk naar binnen te proppen?

Ik krijg daar dus een heel naar beeld van, van luie, dikke, hersendode wezens die klaarzitten met een zak chips: "entertain me".

Ik moet ook wel toegeven dat dat misschien komt omdat voor mij fietstochten, de wandelvierdaagse, kindervakantieweek, zuinig aan doen, zelfgesmeerde boterhammen mee naar het strand, sparen voor je wat kan kopen, de tering naar de nering zetten voor mij heel typisch Hollandse waarden zijn.

Ik woon nu in Spanje waar eigenlijk het tegengestelde gebeurt (of gebeurd is), shopping malls zijn dé plek voor een zaterdag, collega´s verdienen (net als ik) 1000 euro per maand maar dragen Louis Vuitton. Eén collega heeft zelfs gevraagd of we in plaats van 12 uitbetalingen per jaar 14 uitbetalingen kunnen krijgen, want dan kan ez die twee extra betalingen gebruiken voor belangrijke dingen, nu gaat het immers allemaal op. Auto´s, vakanties, bankstellen, computers, álles wordt op de pof gekocht. Een jaar of wat geleden zag ik zelfs in een bruidsmodezaak: Trouw vanaf 40 ¤ per maand (kon je dus je trouwjurk kopen en dan nog jaren afbetalen, heerlijk fundament voor het begin van je leven samen). Een aantal mensen die ik ken hebben een dure hypotheek, alleen omdat ze die hypotheek maar bij 1 bank konden krijgen (want ze waren op dat moment bv. werkeloos, echt geen grap). Nouja dat soort spilziek gedrag, dat staat me zó tegen. En dan idealiseer ik misschien het Ons bin zunig ook wel een beetje
Helemaal met je eens, Margaretha!

Ik vind bij voorbeeld koopzondagen ook helemaal niks. Wat is er mis mee om eens lekker iets anders te doen dan maar suf achter elkaar aan te sjokken in een koopgoot?

Ik zou het heerlijk vinden als alles weer gewoon dicht was op zondag. Eindelijk een dag zonder al dat zinloze geconsumeer. En ja, ik werk ook fulltime (nou ja, nu even niet vanwege studie, maar straks weer wel), dus ik heb ook niet veel tijd om inkopen te doen. Maar het zou echt mijn voorkeur hebben als winkels dagelijks bv pas om 11 uur open gaan en dan tot 19.30 ipv 9.30 tot 18. Zo hebben werkende mensen ook nog even de kans, hoeft de kleine zelfstandige niet idioot lang te werken en 's ochtends voor elven is er toch niemand die gaat sjoppen of wel?
Tjee margaretha, ik had eigenlijk niet verwacht dat in Spanje die leencultuur ook zo aanwezig was. (vraag me niet waarom trouwens, maargoed).

Voor mij mogen de koopzondagen ook gelijk worden afgeschaft. Hier is het elke maand en met speciale dagen een extra keer.

Als ik iets nodig heb in de stad (wij wonen +/- 4 kilometer v.h. centrum) ga ik juist zo vroeg mogelijk om niet zo in de drukte te komen. Ik ben doordeweeks altijd 1 dag vrij en probeer zoveel mogelijk dan bijvoorbeeld kleding te kopen, omdat het dan minder druk is. Op zaterdag ga ik graag naar de markt, maar ik ben altijd voor de middag weer weg!
Bij mij in de stad is het elke dag koopzondag. Want toeristen blabloebla. Moet je eens naar Berlijn gaan, daar gaan de winkels zaterdag rond een uur of 13 dicht om pas maandag weer open te gaan. Me dunkt dat daar ook wel een toeristje of wat rondloopt.
Nu je het zegt, in Antwerpen is het ook lang niet elke zondag koopzondag. En ook daar zo nu en dan een toerist...
Ik vind koopzondag of trouwens ook winkelcentra niet zo vreselijk en van mij mag het allemaal bestaan, ik zal er alleen zelf niet snel naartoe gaan, tenzij ik echt wat nodig heb, niet voor de lol ofzo.

Ik merk dat ik het zelf ook wel een uitdaging vind om van mijn lage salaris toch een groot deel te sparen, al is het wel een tijdelijke oplossing want uiteindelijk is de enige oplossing meer verdienen (en dus hoogstwaarschijnlijk vertrekken hier).

Ik voel me echt blij dat wij een tweedehands auto gekocht hebben voor weinig wat we al bij elkaar gespaard hadden, we hebben vrienden die nieuwe auto´s gekocht hebben, leningen ervoor afgesloten, nu kunnen ze dat niet meer opbrengen, en als ze die auto willen verkopen hebben ze maar de helft van hun schuld afbetaald. Of de auto is in de prak gereden. Ik spaar nu weer rustig verder, ook voor grote zaken. Het staat niet direct op het programma maar als ik uitreken wat bv. een trouwerij zou kosten, of een jaar niet werken omdat je een kind hebt gehad, is dat geen kattenpis. Ik vind het heeeeeeeeerlijk om voor die belangrijke dingen te sparen en niet toe te geven aan de commercie van zooi en onzin.
Trouwen in Spanje schijnt trouwens ook een dure bezigheid te zijn, en niet alleen voor het bruidspaar, maar de gasten worden geacht met heel wat geld/cadeaus over de brug te komen, begreep ik uit een topic laatst. Nou ja, dan verdien je misschien wel weer wat terug
In Berlijn gaan de winkels echt niet om 13 uur dicht op zaterdag, Misschien de kleine winkels buiten de binnenstad, maar over het algemeen is in DL alles op zaterdag tot 20 uur open en het fenomeen koopzondagen is ook bekend, ook al zijn die niet iedere week.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven