Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Woei ik ben blij! We hebben eindelijk na een jaar de eerste mini-mijlpaal gehaald op de spaarrekening.

Toen ik student was was ik ook helemaal niet bezig met sparen en gaf ik ook al mijn geld uit. Nu heb ik doelen die ik wil bereiken. Ik wil een huis kopen, ik wil graag een andere auto en ik wil trouwen. Daar is geld voor nodig. En het valt me nu, na mijn studententijd, tegen wat ik overhoud in de maand. Ik had er meer van verwacht. Dus ik moet mijn levensstijl aanpassen. Dat heb ik gedaan, en het werkt.

Gisteren stond ik in de winkel...de man voor mij rekende 100 euro af en ik 30 euro...In mijn boodschappenkar lag meer.

Ik vind het trouwens wel bijzonder dat Rozina zich zo druk maakt over ons uitgavenpatroon dat ze zich speciaal daarvoor aangemeld heeft. Je zo druk maken vind ik ook niet gezond.
Gefeliciteerd, Tinkeldel! Lekker gevoel hè?

Ik stond net ook bij Lidl met een kar vol vers fruit en verse groenten e.d., biefstukjes.... 35 piek. En dan koop ik echt geen goedkope rotzooi, want wij eten heel gezond.

Het verbaast mij ook altijd, dat mensen denken dat je al consuminderend chagrijnig thuis zou moeten zitten. Integendeel! Er was hier ook eens iemand, die vond dat wij 'bezuinigden' op onze gezondheid, want.... als je op eten bezuinigde, was dat ongezond. Echt, hoe kom je er bij? Door gewoon goed te eten, alles vers, gezond, geen kant-en-klaar e.d., bespaar je bakken geld.

Ik heb echt een kast vol mooie kleren, maar heel veel vintage in dure stoffen, vrij tijdloos. Dat gaat dus lang mee. Gisteren een mooie linnen kokerrok aan, zijden topje erop.... Bij elkaar 15 euro op Ebay. En dat kan ik jarenlang aan, want het is geen trendy, goedkoop spul.
Ik denk dat je juist minder geld kwijt bent als je gezond heet.

Ik moet wel eerlijk toegeven dat ik mijn jeans en schoenen allemaal rond de 100 euro zitten, net als voor mijn vriend. Maar dat is dan ook één van de dingen waarvoor ik op andere zaken bezuinig. Ik merk gewoon het verschil in kwaliteit en pasvorm, dus heb ik het er graag voor over. Ik heb dan ook niet veel kleren in mijn kast, juist heel weinig. Kan ook komen omdat ik altijd heel kritisch ben, haha!

Ik ben trouwens wel heel zuinig op mijn broeken. Ik was al mijn broeken op de hand, zodat ze minder slijten en zodat de kleur mooi blijft. De eerste G-Star die ik kocht, heb ik nog steeds. hij is nu 2,5 jaar oud en zit nog perfect. Broeken die ik later kocht heb ik niet allemaal meer. Ze gaan nou ook echt weg vanwege slijtage en dan baal ik ook behoorlijk, maar het geeft ook een goed gevoel dat ik ze helemaal afgedragen heb. Kleding van 10 jaar geleden heb ik niet, daar ben ik nog te jong voor.
Nog een aanvulling: Ik denk dat doordat je bewuster bent van je uitgaven en je geniet van de kleine dingen van het besparen, je ook veel bewuster geniet. Als je nergens bij nadenkt, geniet je denk ik ook niet echt. Juist helemaal niet chagrijnig dus. Zaken op waarde weten te schatten.

Er zijn vast mensen die dit veel mooier kunnen omschrijven, maar jullie begrijpen me vast wel.
Ik snap ook niet waar die rozina zich druk om maakt. Ze weet niets van onze situaties of beweegredenen. Ja, ik spoel shampooflessen ook om, en ik knip tubes tandpasta ook open om het laatste restje eruit te knijpen. Omdat ik een hekel heb aan verspilling. Daarnaast is vrekken (vooral zuinig doen met energie) ook nog eens beter voor het milieu. Dat komt misschien knieperig over, maar daardoor houden we wel geld over voor de echt leuke dingen in het leven! Ik geef mijn geld namelijk liever uit aan mooie reizen dan aan tandpasta; daarom hebben we al de mooiste verre reizen kunnen maken waar andere mensen misschien alleen maar van kunnen dromen. Reizen is een van onze passies, en daar geven we dus wel heel veel geld aan uit. De meeste mensen die ik ken (en die vaak nog meer verdienen dan wij!) hebben geen geld om naar Antarctica te gaan. Of naar Bhutan. Of naar Japan. Wij wel, bespaard met ons gevrek. Daarnaast hoefde ik me ook toen Capiman maanden werkloos thuis zat geen zorgen te maken of we wel rond zouden komen; omdat ik gewend ben om zuinig aan te doen, weinig aan energiekosten kwijt ben en ook een minihypotheekje van nog geen 350 euro heb voor onze eengezinswoning konden we gewoon doorleven zoals we altijd deden, inclusief het reizen. Dan kan een rozina wel schamper doen over het vrekken, maar ik weet wat het me oplevert, en ik weet zeker dat zij niet zulke reizen kan betalen!
Wow Tinkeldel broeken op de hand wassen!!! Ik heb dat eens noodgedwongen een jaar gedaan toen ik in een ontwikkelingsland zat en vond het wel een hel, had altijd het idee dat ik ze niet goed schoon kreeg. Het enige wat ik op de hand was is lingerie.
Mijn broeken worden helemaal niet vies. Ik gooi ze in een sopje en dan spoel ik ze uit terwijl ik onder de douche sta. Maar eerst mijn BH's in het sopje, want na de broeken is het water blauw. Dat vinden mijn BH's dan weer niet zo tof. Daarna nog even 5 minuten in de centrifuge.
Ach, ik was weer een uurtje van de straat door mijn zelfgebouwde-met-stukjes-tshirt-inelkaarstekende tomatenplantrekken en ga dit weekend een uurtje van de straat zijn als ik mijn eigen biologische gezonde tomaten ga eten. Oeh en nog een foute vrekkentip! Ik ga twee keer per week met vriendin 's avonds fietsen. In plaats van wijn weg slobberend praten, calorieen verbrandend de week doornemen. Scheelt mij geld in wijn en sportschool en zien we die buitenlucht nog eens in het echt.

En nog één: aardappels te lang laten liggen, dus die gingen spruiten. Weggooien kon ik niet, dus staan ze nu in een pot zodat we over een paar weken verse krieltjes kunnen eten. Fout he?
Wat een hoop reacties in een paar dagen tijd!

Voor mij is vrekken zo goedkoop mogelijk de spullen krijgen die ik wil, zonder af te doen aan de kwaliteit. Daarbij ga ik eerst bij mezelf na of ik het wel nodig heb. Ik ben mijn huis aan het opruimen, over 2 maanden gaan wij verhuizen en wat hebben we veel zooi, terwijl ik eigenlijk vind dat ik geen bewaar-type ben.

Maar soms koop ik ook iets terwijl ik het niet nodig heb maar het gewoon erg mooi vind.

Ik zie het ook zo dat als je bespaart op het ene, je weer meer geld uit kan geven aan het andere. En ik knip ook de tubes open en doe water bij de shampoo-flessen (terwijl ik het vroeger vreselijk vond als mijn moeder dat deed).

Maar ik geniet ook van dingen, ben van de week uit eten geweest en heb daar erg van genoten. Maar doe dat niet iedere week en dan blijft het speciaal.
Ik heb trouwens ook een la met allemaal kortingsbonnen. Vanavond ga ik naar een vriendin, en dan haal ik even een cadeautje voor haar met een blokkerbon die ik nog heb liggen. Gekregen via TNS-NIPO. Van de Bol.com bonnen koop ik trouwens altijd mijn schoolboeken. We sparen heel wat bij elkaar via TNS-NIPO. Jammer dat er niet meer mensen bij kunnen.
Ik spoel de shampooflessen, de afwasmiddelflessen e.d. ook allemaal nog eens extra om. Het spul zit er toch in, dan gebruik ik het ook. Tubes worden hier ook opengeknipt, soms doe je dan nog meer dan een week met je crème, in sommige tubes blijft wel 20% zitten...

Ik wil binnenkort graag weer eens heel erg chic en goed uit eten, en daar spaar ik al een paar maanden alle losse euro's en twee-eurostukken voor in een pot. Dat vind ik nou eenmaal leuk.

Een van mijn dure handtassen is stuk (versleten) en nu wil ik een nieuwe. Dus ik zoek gewoon weer een tas waar ik net zo lang mee kan doen als deze, maar dan op Ebay. Scheelt de helft.

Beter dan elke keer flutzooi kopen.

Dure kleding was ik ook allemaal op de hand. Ik doe dingen op kleur bij elkaar met wasmiddel in een emmer, en laat het dan, afhankelijk van de stof, een tijdje staan. Voor het spoelen gebruik ik dan wel vaak weer hetzelfde water. Ik spaar het ook wel op, dan hoef ik niet elke keer heet water te tappen voor een beetje was. En ik spoel ook wel eens na het douchen. Sta ik er toch.
Echt dubbel.
quote:Tinkeldel schreef op 02 juli 2010 @ 17:29:

Nog een aanvulling: Ik denk dat doordat je bewuster bent van je uitgaven en je geniet van de kleine dingen van het besparen, je ook veel bewuster geniet. Als je nergens bij nadenkt, geniet je denk ik ook niet echt.Oneens. Ik heb in ieder geval genoten van de tijd dat we met 2 inkomens, geen kind, goedkoop huurhuis, het breed konden laten hangen. Ik mis het verder niet, we leven nu heel anders. Niet beter of slechter.
Zal voor iedereen anders zijn, Devima.

Maar ik geniet wel bewuster dan in de tijd dat ik nog 'geld zat' had. Sta veel meer stil bij wat ik uitgeef.
quote:Fes schreef op 02 juli 2010 @ 23:02:

En nog één: aardappels te lang laten liggen, dus die gingen spruiten. Weggooien kon ik niet, dus staan ze nu in een pot zodat we over een paar weken verse krieltjes kunnen eten. Fout he?

Nee leuk juist! 100% perfectje vrekjes-tip.

Hoe doe je dat? De aardappel in een pot water zetten? En dan?
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Water in de shampooflessen doen, dat doe ik niet, maar wel tandpasta-tubes openknippen.

En alleen shampoo kopen als hij 2-voor-de-prijs-van-1 is (nu bij Albert Heijn, de Elvive dus aangeschaft)
De Wet van Wuiles: hoe langer de OP, hoe kleiner de kans op een duurzame relatie.
Nee, niet in een pot water, in een pot aarde. Dan gaan ze (misschien) uitgroeien tot een hele aardappelplant met nieuwe aardappels eraan.
quote:Melpomene schreef op 03 juli 2010 @ 13:55:

Ik spoel de shampooflessen, de afwasmiddelflessen e.d. ook allemaal nog eens extra om. Het spul zit er toch in, dan gebruik ik het ook. Tubes worden hier ook opengeknipt, soms doe je dan nog meer dan een week met je crème, in sommige tubes blijft wel 20% zitten...

Misschien bizarre tips;

-restjes nog goede parfums in 1 fles overdoen, wel geuren gebruiken die niet teveel van elkaar afwijken. Ik gebruik alleen oosterse en bloemige geuren en die gaan goed samen.

-lipsticks die achteraf niet de goede kleur hebben niet weggooien, maar mixen met andere kleuren, met een lip-penseel.
Delphicat, kan dat op elk tijdstip van het jaar........? En wanneer zij aardappels klaar om geoogst te worden.

(Ik gooi ook zo vaak uitgelopen aardappels weg......)

En eh, werkt het met uien hetzelfde...?
Laat in de herfst blaadjes in de tuin gewoon liggen of veeg ze op een hoop: goed voor insecten, vogels, eekhoorns en egels.
quote:sweetfirefly schreef op 03 juli 2010 @ 15:35:

Delphicat, kan dat op elk tijdstip van het jaar........? En wanneer zij aardappels klaar om geoogst te worden.

(Ik gooi ook zo vaak uitgelopen aardappels weg......)

En eh, werkt het met uien hetzelfde...?Mijn moeder deed het onlangs op proef met uien, en daar kwam 'groen' uit dat nog lekkerder was dan bosui/lente-ui waar je vermogen betaalt voor 3 stengels.
Ik weet zelf eigenlijk niks van het poten van uitgelopen groente, maar ik liep net even te googlen en dan blijkt dat knoflook ook heel goed geplant kan worden. Een uitgelopen teen in de grond, en als het loof is opgekomen en weer dor wordt, zit er een mooie verse bol onder de grond. Schijnt het hele jaar door te kunnen.

Jammer dat ik net mijn uitgelopen knoflook heb weggegooid
Wat is hier weer fijn geschreven, met dank aan Rozina.

Ik geniet ook wel meer van dingen nu ik beter oplet. Maar ik moet wel zeggen dat ik er ook achter kom hoe luxe ik eigenlijk leef en hoe ontzettend gewoon ik dat vind. De eerste maanden vrekken was leuk en nu merk ik dat ik toch meer geld uitgeef dan ik wil. Aan kleding bijvoorbeeld, nu in de uitverkoop. Uit mijn onzekerheid en er dan goed uit willen zien.

En toch ook aan eten en boodschappen. Ik heb het twee maanden gered van een budget van 150,- voor mij alleen. Vorige maand met veel eters en veel wijn was het 350,-. Dacht dat ik dan deze maand wel heel goedkoop zou zijn maar het was 230,-. En ik heb niet eens vlees gekocht (want nog veel in de vriezer).

Komt volgens mij toch door meer wijn en ook bij de Lidl sla ik weer ruimer in. Rookvlees ipv smeerkaas en veel aarbeien en ander lekker zomerfruit. Is nu relatief goedkoop maar nog altijd duurder dan appels en bananen.

Tijdschriften koop ik niet meer. Tenminste: ik heb laatst via marktplaats hier in de buurt 18 nouveau's overgenomen voor 6,-. Daar ben ik al 5 weken in aan het lezen, heerlijk.

Ik ga toch maar weer eens beter opletten. Scherp blijven!
quote:delphicat schreef op 03 juli 2010 @ 15:45:

Ik weet zelf eigenlijk niks van het poten van uitgelopen groente, maar ik liep net even te googlen en dan blijkt dat knoflook ook heel goed geplant kan worden. Een uitgelopen teen in de grond, en als het loof is opgekomen en weer dor wordt, zit er een mooie verse bol onder de grond. Schijnt het hele jaar door te kunnen.

Jammer dat ik net mijn uitgelopen knoflook heb weggegooid Hé, dat ga ik proberen. Leuk!
quote:hiltje schreef op 03 juli 2010 @ 15:48:

Wat is hier weer fijn geschreven, met dank aan Rozina.
@Hiltje, ik laat me ook nog wel eens verleiden. Zeker met dingen die zo goedkoop lijken op dit moment (inderdaad, aardbeien e.d.). Maar die zijn ook wel weer heel lekker. Verder heb ik toch wel een soort van ''vast lijstje', en daar wijk ik zelden van af.

Vandaag als boeket de laatste paarse en blauwe viooltjes afgeknipt en in mooie glazen op de salontafel gezet. Staat prachtig, kost niets. Anders had ik ze toch weggegooid, want op zich waren de plantjes bijna uitgebloeid, zeker na dat hete weer. Vandaag andere gekocht, en goed op de prijzen gelet. Pffff... wat ze in tuincentra soms voor een plantje durven vragen. Heb vier witte campanula's in de aanbieding gekocht voor in de bakken (samen met donkerblauwe petunia's), en die kan ik dan eind van de zomer jaar weer als vaste plant ergens in de tuin zetten. Terracotta potten gespoten in een mooie kleur in plaats van nieuwe kopen. Scheelt ook weer veel, en als ik een keer een andere kleur wil, kan dat weer.

Weer vijf tijdschriften in de bieb gehaald (Linda, Elsevier, Computer Idee, 2 x Santé). Kost me verder niets, dat abonnement heb ik toch. Niets voor jou, Hiltje?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven