Geld & Recht alle pijlers

Viva vrekkenclub

30-12-2009 09:35 3005 berichten
Zijn er meer mensen die het moeilijk vinden om geld uit te geven?

Ik vind het erg leuk om te besparen, zuinig te zijn etc. maar heb niet bepaald een geldprobleem. Daarom pas ik niet echt bij topics waar mensen zuinig zijn om uit het rood, of rond te komen.

Ik spaar gewoon graag. Zeker omdat ik geen pensioen heb en straks toch ergens van moet leven.

Wie wil er mee doen met de Viva vrekkenclub en wat doen jullie om geld te besparen?

En moeten we nog iets met een tabel?

Bijvoorbeeld een lijst met hoeveel geld we niet hebben uitgegeven, wat we anders wel hadden gedaan?
Alle reacties Link kopieren
Vanochtend ook een "monstermand" gemaakt...ben de me de pleuris geschrokken van alle samples, monstertjes en proefjes die ik nog overal en nergens in zakjes en kasten en lades had liggen....kan qua shampoo, bodylotion etc...nu een aantal weken vooruit....het gaat de goede kant op al zie ik mezelf nog niet mijn eigen knoflook verbouwen hahaha
De beste stuurlui, zitten op het Viva forum.
quote:himalaya schreef op 04 juli 2010 @ 11:04:

[...]

De Action is ook volop in het westen vertegenwoordigd hoor! en de helft van die potjes doen het niet..
Wooo nogal veel bijgeschreven! De aardappels in een hoge pot vol aarde, of alleen het 'stukje spruit'. Als het loof dood gaat (of vlak daarvoor, kan ook prima als je krieltjes wil) graaf je ze eruit. De 'oude moer' uiteraard niet opeten. Wat ik laatst las: de diefjes in tomatenplanten (die in de oksels van de plant zitten) even wat langer laten zitten in plaats van gelijk weg te halen, dan er uit trekken en die weer in potjes water: komt er een geheel nieuw tomatenplantje. Knoflook heb ik ook al in de grond staan, anders moest ik het weggooien vond ik uiteraard weer zonde. Meestal ben ik zo'n allemachtige tut dat ik bij alle zaadjes of pitjes uit eten het even in een bakje grond doe, gewoon om te kijken of het wat wordt...
Oh en nogeensdan: dat boek is inderdaad best grappig! Hoe je creatief met je schuld om kan gaan, zeg maar en sprokkelientje, dat heb ik stomtoevallig ook vanochtend gedaan! Heb nu in één of andere toilettas al die monstertjes en kleine flesjes gedaan en die in de douche gehangen. Pakken we daar eerst shampoo enzo uit, voordat ik gewoon weer nieuwe koop. Heeft nog niet eens met het besparen van de shampoo te maken, meer met de troep eens opruimen...

En ik ben inmiddels helemaal tuttig aan het minimoestuinieren. En dat in een tuintje van maximaal tien vierkante meter.... alles in potten en planten die normaal een vierkante meter nodig hebben (courgette, bijv.) gewoon 'omhoog' laten groeien (dat met die stokken en die stukjes tshirt dus ;)). Niet dat het nou zoveel geld zou schelen, maar gewoon leuk om te kunnen leven van je eigen tuin.
Ik heb net wat bedacht en maar meteen voor proef uitgeprobeerd.

Zoals velen los muntgeld in een pot of zo stoppen, dat werkt voor mij niet. Als ik dan eens zin heb in luxe pizzeria pizza of zo, gebruik het daarvoor.

Sinds een tijdje heb ik echter ook een MoneYou rekening. Net besloten dat wat ik op een dag 'bespaar' maar toch niet koop. Bij wijze van al in mandje liggen en dan toch terugleggen zoals zojuist met rosbief. Al had ik er zin in, ik zit door WW toch een stuk krapper dan voorheen. Heb net accuut 3,50 op mijn MY rekening gestort. Niet veel, maar wel benieuwd hoe het wellicht tot oploopt

Ik heb trouwens ongeveer 2 maanden geen laptop (en dus ook geen internet) gehad. Dus ik denk dat ik in etappes het hele topic nog maar weer eens doorneem.

De shampoo/douchemonsters etc. bewaar ik altijd voor vakantie/weekendje weg. Scheelt bagage.

Wel af en toe een prosecco-verwennerij voor mezelf. Die van AH is 5 euro, maar nu heb ik die van Aldi ontdekt (blauwe fles), veel lekkerder (vinnik dan) en maar 3.29.

Ook koop ik af en toe wel raapsteeltjes, vind het in verhouding een dure groente maar het is er maar zo kort en daar geniet ik dan écht van.

Oh, en vrijdag een mailtje dat ik 45 euro terugkrijg op mijn waterverbruik. Had ook al 300 terug van Nuon en 110 van woningbouw op verwarmingsbesparing.

Dan kwam goed uit met paar x in korte tijd autopech.

En nu eerst wat meer vriezer-eten, want ze moeten beiden dringend ontdooid worden en dat spaart dan weer energie (en boodschappen doen, want er zit van alles in).

Verder heb ik nog DA-cadeaubonnen en die misschien maar eens gebruiken voor wat 'nuttige' dingen, i.p.v. 'voor de leuk'.

Daarnaast weer wat vaker de enquetes van Euroclix invullen i.p.v. voor 1 clix alleen het mailtje openen. Dan zit ik daar ook weer bijna aan 25 euro die gestort kan worden.

En dan nu de schenkels met 35% sticker opzetten voor een goede bouillon/ragout.
En ik heb een kledingwinkel ontdekt waar écht alles 5 euro kost (misschien had ik dat al gepost, weet ik niet meer). Broeken, jurken, tuniekjes, riemen, tassen, sierraden. Je moet er alleen vaak even binnenlopen, het assortiment wisselt qua leuk maar wisselt ook snel.

In het ruim jaar dat ik die winkel ken, heb ik er denk ik keer of 6 iets heel leuks gescoord en dat was erg fijn om af en toe toch het gevoel te hebben iets nieuws erbij te hebben zonder dat je er veel aan uitgeeft. Vorige week 2 leuke shirts/tuniekjes met kort mouwtje die ik kan combineren met spijker/geel/wit/zwart en een mouwlous tuniek voor op wit of spijker.
Dan moet je natuurlijk wel even vermelden welke winkel en waar.
quote:moppetoet schreef op 05 juli 2010 @ 17:15:

Dan moet je natuurlijk wel even vermelden welke winkel en waar.

Haha, daar had ik niet aan gedacht. Schevening, tussen de Pier en McD in, hoekje waar je met de roltrap de Plaza in kunt.

Heb eigenlijk geen idee of ze meer filialen hebben. Zal het volgende keer eens vragen.
quote:Fes schreef op 05 juli 2010 @ 15:05:

Wat ik laatst las: de diefjes in tomatenplanten (die in de oksels van de plant zitten) even wat langer laten zitten in plaats van gelijk weg te halen, dan er uit trekken en die weer in potjes water: komt er een geheel nieuw tomatenplantje.Ooooh! Goede tip. Net te laat, van het weekend de tomatenplant gediefd maar goed om te weten.
quote:thee schreef op 05 juli 2010 @ 17:11:

En ik heb een kledingwinkel ontdekt waar écht alles 5 euro kost (misschien had ik dat al gepost, weet ik niet meer). Broeken, jurken, tuniekjes, riemen, tassen, sierraden. Je moet er alleen vaak even binnenlopen, het assortiment wisselt qua leuk maar wisselt ook snel.

In het ruim jaar dat ik die winkel ken, heb ik er denk ik keer of 6 iets heel leuks gescoord en dat was erg fijn om af en toe toch het gevoel te hebben iets nieuws erbij te hebben zonder dat je er veel aan uitgeeft. Vorige week 2 leuke shirts/tuniekjes met kort mouwtje die ik kan combineren met spijker/geel/wit/zwart en een mouwlous tuniek voor op wit of spijker.Hebben ze ook grotere maten of gaat het allemaal tot 42?
quote:thee schreef op 05 juli 2010 @ 17:11:

In het ruim jaar dat ik die winkel ken, heb ik er denk ik keer of 6 iets heel leuks gescoord en dat was erg fijn om af en toe toch het gevoel te hebben iets nieuws erbij te hebben zonder dat je er veel aan uitgeeft. Vorige week 2 leuke shirts/tuniekjes met kort mouwtje die ik kan combineren met spijker/geel/wit/zwart en een mouwlous tuniek voor op wit of spijker.

En de kwaliteit???

Mijn ervaring met dat soort spul is dat het al uit elkaar pleurt als je er te lang intens naar kijkt...uiteindelijk is goedkoop dan toch duurkoop...zo niet dan ben ik wel errug benieuwd naar die winkel hoorrrrrr
Op een ander topic kwam ik een leuke link tegen waar je zelf bijvoorbeeld cadeaulabels of etiketten voor wijn/bier/kaugom etc kunt maken, of een doos chocolaatjes, of geschenkenveloppen. Ook kun je een persoonlijk doosje maken voor speelkaarten, of een CD hoesje. Zo maak je voor relatief weinig geld toch een leuk persoonlijk cadeau.
Ik heb geen wespentaille, ik heb een bijenrompje
Himalaya, wanneer krijg ik de cadeaubon waarvoor ik gekozen heb bij de NIPO? Is dat bij een bepaald bedrag. Ik kon wel mijn saldo bekijken, maar meer info vond ik niet.
Himalaya, weet jij wanneer ik de cadeaubon krijg waarvoor ik gekozen heb bij de NIPO? Is dat bij een bepaald bedrag? Ik kon wel mijn saldo bekijken, maar meer info vond ik niet.
Als je 66 nipoints hebt, wordt de bon automatisch opgestuurd. Ik heb een paar weken geleden mijn eerste Blokker-bon ontvangen! Dit staat overigens wel op de site: FAQ, nipoints&vergoedingen, Wat krijg ik voor mijn gespaarde NIPOints?
quote:sprokkelientje schreef op 05 juli 2010 @ 21:54:

[...]

En de kwaliteit???

Mijn ervaring met dat soort spul is dat het al uit elkaar pleurt als je er te lang intens naar kijkt...uiteindelijk is goedkoop dan toch duurkoop...zo niet dan ben ik wel errug benieuwd naar die winkel hoorrrrrr

Nee, tot nu toe 1 missertje, naadje los wat ik in de winkel niet gezien had maar zodra naaimachine weer ok, herstel ik dat wel.

Ik vind het best mooie spullen, ook de dingen die ik al meerdere keren gewassen. Voor mijn beleving stuk betere kwaliteit, leukere stoffen/dingen dan bijv H&M. En daarbij, als je tijdelijk niet veel te besteden hebt, heb je af en toe toch wat leuks nieuw erbij.

Ik heb er inmiddels ook al wat dingen voor een forumvriendin gekocht en die is ook erg enthousiast.

Net wel een eigenlijk overbodige uitgave gedaan. Had pas laat gegeten maar ineens onwijs zin in hot chickenwings. Domino's is op loopafstand, dus dat gehaald met een knoflookbroodje. Het was ook nog meer 'hoofdzin' dan echte trek. Deel er van op. Lekker! En dan morgen de rest maar tussen de middag.
quote:Bertrade schreef op 05 juli 2010 @ 20:46:

[...]

Hebben ze ook grotere maten of gaat het allemaal tot 42?

Geen idee eigenlijk. Let ik niet zo op. Vaak is maat/merkje ook weggeknipt. Weet wel dat de rokken/broeken vaak kleiner zijn dat blouses/tunieks. Maar ik zie er mensen van allerlei leeftijden en postuurs. Soms alleen 'tuttedingen' en zie ik weken niks leuks en ja vorige week 3.

Gelukkig ben ik regelmatig in de gelegenheid er even binnen te lopen.
Ik koop ook vaak kleding in zulke winkels en het meeste blijft wel 1 of 2 jaar mooi. Meestal is het daarna ook uit de mode dus who cares. Ik vind H&M inderdaad slechtere kwaliteit. Ik heb ook best wel veel kleding, misschien helpt dat mee, dan is het niet zo dat je iets elke dag draagt. Hetzelfde met schoenen.

Ik zie heus wel dat duurdere kleding een betere kwaliteit heeft, zo heb ik zelf vandaag een (witte!) broek aan die ik al zeker 6 jaar heb en heb ik bij het vorige bezoekje rokken en hemdjes van mijn moeder van vroeger meegenomen, die zijn al zeker 25 jaar oud, net zo oud als ik dus, dat was de laatste keer dat ze mijn figuur had Vooral bij basics is het in mijn ogen dus zinvol duur te kopen, dingen die je binnen vijf jaar niet meer draagt, die heb ik liefst zo goedkoop mogelijk.
Voor de moestuiniers een tip van het Klokhuis; als je aardappels verbouwt, hebben ze een dunne schil ( vond ik wel handig vroeger, kon je de schil er zo afpellen). Wil je een dikke schil, dan het groen van de aardappel weghalen, en na 3 weken de aardappels oogsten.

In onze tuin vroeger had mijn moeder wat aardappels, groente, aardbeien, redelijk veel druiven en pruimen. Uien planten geeft hele mooie bloemen, vind ik. Aardappels, aardbeien en groente voor 1 dag, met het fruit konden we een paar weken doen.

Ik had 1,5 liter wasmiddel van het Kruidvat voor als ik het goed heb 2,5 euro. Deed het prima. Als het op is ga ik of het euromerk van super de Boer testen, 1,5 liter voor 2 euro, of die van de Appie 2 liter voor 2, 39.

Bij het Kruidvat heb ik een huidverzorgingsproduct van het eigen merk gezien voor de helft van het origineel. Die ga ik ook uitproberen.
Nou, in 2 van de tuniekjes zat nog een kaartje+label; het gaat om het merk Blu Deise. Google leverde wel veel hits op, maar niet als in verkoopadressen/collecties.
quote:thee schreef op 05 juli 2010 @ 23:49:

[...]

Nee, tot nu toe 1 missertje, naadje los wat ik in de winkel niet gezien had maar zodra naaimachine weer ok, herstel ik dat wel.

Ik vind het best mooie spullen, ook de dingen die ik al meerdere keren gewassen. Voor mijn beleving stuk betere kwaliteit, leukere stoffen/dingen dan bijv H&M. En daarbij, als je tijdelijk niet veel te besteden hebt, heb je af en toe toch wat leuks nieuw erbij.

Ik heb er inmiddels ook al wat dingen voor een forumvriendin gekocht en die is ook erg enthousiast.

Net wel een eigenlijk overbodige uitgave gedaan. Had pas laat gegeten maar ineens onwijs zin in hot chickenwings. Domino's is op loopafstand, dus dat gehaald met een knoflookbroodje. Het was ook nog meer 'hoofdzin' dan echte trek. Deel er van op. Lekker! En dan morgen de rest maar tussen de middag.Nou dat geeft toch niet...af en toe lekker smullen moet kunnen hoorrrrr
Ik ga ook meelezen. Ik ben iemand die zo veel mogelijk kwaliteit wilt voor zo weinig mogelijk centen.
Als je het nuchter bekijkt, lost alcohol niets op.
Vanavond de eerste echte zelfgeteelde komkommer eten! Ik voelde me helemaal een beetje trots... *Pinkt bijna traantje weg*.

Alleen beetje jammer dat die komkommers nu 35 cent op de markt kosten....hehe.
Ach Fes, maar die van jou zijn nog goedkoper en zijn supervers!

Hier beginnen de tomaten te ontstaan aan de takken, en ik zag dat de knoflook uitloopt dus dat experiment ga ik ook aan.
Wordt er nog gevrekt vandaag ?

Ik ben goed bezig, al zeg ik het zelf en dat is mede dankzij dit topic.

Ik had een goed salaris, werkte veel over/moest veel overwerken maar ook dat werd goed gecompenseerd.

Toch ook, stom achteraf, navenant uitgegeven als in 'ik heb het wel verdiend'. Ook regelmatig anderen financieel geholpen, soms 'helder' maar ook soms anoniem.

Toen kwam de WW en da's toch een enorme slok op een borrel minder. Door andere persoonlijke omstandigheden moest ik het de afgelopen maanden met ineens heeeel veel minder doen. Minder als in niet eens genoeg voor vaste lasten.

Die omstandigheden zijn gelukkig opgelost, grinn, met dank aan de stortingen van de belastingdienst.

Maar alles irl en o.a. hier heeft me wel aan het denken gezet.

Heb gaten gedicht, verdeelrekeningen op MoneYou aangemaakt, reserves aan het opbouwen en zo (en ja ok, ook DK aan het aflossen). Maar nu de zorgen van de afgelopen maanden voorbij zijn kan ik me richten op positieve dingen en ben ik overgemotiveerd.

En nu maar blijven hopen op snel een nieuwe baan, ook al zal ik waarschijnlijk fors moeten inleveren t.o.v. vorige baan. Beter aan het werk zijn en weer wat opbouwen dan WW, ook al heb ik meer dan 3 jaar 'recht' op dat vangnet door lange arbeidsverleden. Dus ik ga maar weer een rondje online vacatures doen

Thnx voor alle input!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven