Geld & Recht alle pijlers

Volledige loon naar kinderopv./belasting? Reken ik verkeerd?

25-03-2011 20:17 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is de situatie.

Ik heb net een nieuwe baan aangenomen, van 20 uur per week. In mijn contract staat (vreemd genoeg) dat ik ¤8,- p.u.netto ga verdienen. Bruto zou dit, volgens werkgever, om en nabij de ¤9,80 zijn. Maaarrrr, dat is dus berekend mét loonheffingskorting. Iets waar ik volgens mijn man geen recht meer op heb, aangezien ik die al krijg. Die extra loonheffingskorting (ca. ¤2000,- per jaar) zal ik dus aan het eind van het jaar terug moeten betalen aan de belasting. Het werkelijke netto salaris zal dus veel lager uitvallen.

Dus:

Netto loon per maand ¤690,-

terug betaling loonheffingskorting per maand ca. ¤166,-

Kosten kinderopvang ¤411,-(gastouder voor 20 uur

2 kinderen, ¤6,40 per kind per uur = ¤12,80 per uur

x 87 uur per maand = ¤1113,60 - ¤702,- kinderopvang-

toeslag)

----------------

blijft over ¤113,-..... per maand, voor 20 uur per week bikkelen

dat is ongeveer ¤1,30 per uur

Zie ik hier iets over het hoofd?

En zo nee, werken dan al die andere moeders ook voor zo weinig?
quote:Jeanette76b schreef op 25 maart 2011 @ 21:04:

[...]

Ja en daar gaan we weer...moet ik de opties nog even opsommen?

De één kiest voor werken omdat het financieel moet, de ander kiest voor werken voor de sociale contacten, weer een ander blijft thuis om voor de kinderen te zorgen en voelt zich daar het prettigst bij, nog weer een ander vindt half werken, half thuis prettig.....dan hebben we ook nog mensen die het liefst fulltime werken en kinderen naar de opvang brengen, maar er zijn er ook die verafschuwen de kinderopvang en zijn thuisblijfmamma's......pffffffff zo kan ik nog even doorgaan...

Kortom: zo heeft een ieder zijn eigen wensen en voorkeuren en gaat het een ander geen sodemieter aan wie wat wanneer waarvoor kiest. Doe waar je jezelf prettig bij voelt en stop met het (ver)oordelen....dan zul je zelf ook een stuk minder worden veroordeeld.

Ik heb gezegd.
quote:zusenzoo schreef op 25 maart 2011 @ 20:38:

[...]

Koba, opereert landelijk, 35,- p/m en er zijn er meer dus even verder zoeken samen met je GO.Je was me net voor, ik vind dik 2 euro per uur echt idioot veel wat dat gob opstrijkt. Toen mijn kinderen nog bij een gastouder zaten had ik in het begin ook zo'n duur gob, op een gegeven moment kwam mijn gastouder zelf met Koba op de proppen, omdat ze een ander gastkindje ook via Koba had. Toen zijn we samen overgegaan naar Koba, toentertijd waren ze zelfs nog goedkoper, ik geloof dat het me bruto iets van 1000 euro per jaar scheelde.
quote:zusenzoo schreef op 25 maart 2011 @ 21:18:

Maakt niet uit India, puntje bij paaltje is de uitkomst 113,- per maand het overblijfsel, of ze nu de helft van haar salaris afhaald of van zijn salaris, het overblijfsle van haar en zijn werk is na aftrek 113,- extra als zij gaat werken, daar gaat het hier om.

Misschien moeten we meer vraagtekens gaan zetten bij het inkomen voor 20 uur (dat is nu netto op 670,00 euro geraamd?) Dat lijkt me dichtbij het minimum loon liggen als je het mij vraagt,....to zal geen jeugdloon meer ontvangen,...

Misschien moet ze dus wel een beter betaalde baan zoeken om het bedrag omhoog te krijgen. Moet wel zeggen dat ik 550,00 euro eigen bijdrage kinderopvang wel aan de hoge kant vind. Daar moet je volgend de toeslagen.nl module wel zo'n 80.000 euro voor verdienen volgens mij,...
quote:La India schreef op 25 maart 2011 @ 20:53:

[...]

Hoe komt het toch dat we het niet normaal vinden om te gaan werken? Je geniet een opleiding, studeert misschien zelfs verder en dan ineens vind je het totaal overbodig om dat in de praktijk te brengen? Wat ben je dan voor voorbeeld voor je kinderen?

Mijn man en ik werken evenveel,.... Tjeez, 30 uur in de week is het commentaar wat ik krijg bij mijn 4 daagse werkweek, en dat met 3 kleine kinderen,..dat is best pittig. Mijn man heeft volgens zijn collega's een luxeleventje als "part timer".

Maar ik weet door het doorlezen van dit topic weer helemaal hoe het komt,...

Top voor jullie. Maar het komt er toch op neer dat er in Nederland nog heel veel vrouwen (en mensen in het algemeen) werken voor de centen.

Ik wilde niet zeggen dat ik het hiermee eens ben. Want wat dat betreft ben ik het volledig met jou eens: maak vooral gebruik van je kwaliteiten. Alleen anno 2011 is het gewoon nog steeds een hele gangbare, al dan niet de meest gangbare beweegreden om te gaan werken.
To, houd je er rekening mee dat je, als je 20 uur werkt, je kinderen langer naar de gastouder brengt, aangezien jij ook naar en van je werk moet?

Ik ben bijv om 18.00 uur vrij, maar heb de ga tot 18.30 nodig.
Bij een normaal gastoudertarief denk ik dat je gemiddeld zo'n 350 pm overhoudt (Ook door de IACK en vakantiegeld).
...
Ga eerst eens je bruto-maandinkomen opvragen en bereken dan de hele zaak eens opnieuw.

En zoals eerder geschreven: je betaalt bij deze vorm van opvang en deze uurprijs al een behoorlijk bedrag van de opvangkosten sowieso al zelf, omdat de vergoeding lager ligt dan bij een kinderdagverblijf.

Moet wel zeggen dat ik 550,00 euro eigen bijdrage kinderopvang wel aan de hoge kant vind. Daar moet je volgend de toeslagen.nl module wel zo'n 80.000 euro voor verdienen volgens mij,...

Maar dat komt omdat je in dit geval al 87 * 2 * 1,35 al zelf betaalt omdat de uurprijs ver boven het maximaal te vergoeden bedrag ligt.
quote:batwom schreef op 25 maart 2011 @ 21:21:

[...]

Het eindresultaat blijft hetzelfde, en daar gaat het om.

Je gaat er samen om even bij het voorbeeld van TO te blijven, 130 euro op vooruit.Punt 2 daarin is dat to gewoon een slecht betaalde baan heeft. Als je voor 20 in de week uur netto 670,00 verdient dan ligt de minimale inkomensgroei voor het grootste gedeelte daaraan.
Maar is geld de enige reden waarom je weer aan het werk wilde gaan? Ik snap dat het een tegenvaller is (als dit daadwerkelijk het juiste bedrag is dat je overhoudt) maar waarom wilde je nog meer graag gaan werken? Ik werk ook voor het geld maar ook omdat ik het leuk vindt, omdat ik graag mijn hersenen op een andere manier gebruik, omdat ik een opleiding gevolgd heb die ik de praktijk wil benutten, omdat ik sociale contacten heb, omdat ik elk jaar meer loon krijg en zo eerder aan mijn topsalaris kom en dat dus langer kan ontvangen, omdat ik pensioen opbouw, omdat ik meer geniet van de tijd die ik met zoontje heb en omdat ik het goed vind dat hij naar de créche gaat. Dat zijn mijn persoonlijke overwegingen. Wat zijn de jouwe? Alleen het geld? Dan zou ik als ik jou was ook heroverwegen of ik deze baan wel wilde. Heb je nog andere redenen? Dan moet je die zeker meenemen in je beslissing. 130 euro is niet veel maar andere zaken kunnen ook belangrijk zijn.

Ik zou in elk geval op zoek gaan naar een andere gastouder. En als je op termijn toch voor een KDV kiest (nu alvast inschrijven dus) heb je in elk geval voor je tweede geen peuterspeelzaal meer nodig straks. (of ben ik te kort door de bocht? Doen ze op een peuterspeelzaal echt andere dingen dan op het KDV?)
Je kinderen blijven trouwens niet eeuwig zoveel opvang nodig hebben en je loon kan in de toekomst alleen maar omhoog.
...
quote:Pauline65 schreef op 25 maart 2011 @ 21:32:

Ga eerst eens je bruto-maandinkomen opvragen en bereken dan de hele zaak eens opnieuw.

En zoals eerder geschreven: je betaalt bij deze vorm van opvang en deze uurprijs al een behoorlijk bedrag van de opvangkosten sowieso al zelf, omdat de vergoeding lager ligt dan bij een kinderdagverblijf.

Moet wel zeggen dat ik 550,00 euro eigen bijdrage kinderopvang wel aan de hoge kant vind. Daar moet je volgend de toeslagen.nl module wel zo'n 80.000 euro voor verdienen volgens mij,...

Maar dat komt omdat je in dit geval al 87 * 2 * 1,35 al zelf betaalt omdat de uurprijs ver boven het maximaal te vergoeden bedrag ligt.Aha,...daar had ik inderdaad overheen gelezen. Als to al behoorlijk boven de norm zit wordt dat inderdaad kostbaar.
Vakantiegeld kan tegenwoordig toch ook al bij je nettoninkomen in ziten? Ik heb verschillende vrienden waarbij het vakantiegeld in elk geval maandelijks wordt uitbetaald. Ik weet niet hoe dat er in een contract uit ziet vooral omdat er in het contract van TO een netto uurtarief staat.
Ik heb niet alles gelezen, dus misschien dubbele info. Maar als je werkt krijg je niet alleen de algemene heffingskorting (die je nu dus uitbetaald krijgt), maar ook nog arbeidskorting. En als minstverdienende partner krijg je ook nog eens inkomensafhankelijke combinatiekorting. In de praktijk betekent dat dat je een flink bedrag kunt verdienen zonder dat je daarover daadwerkelijk belasting betaalt.

De algemene heffingskorting is in 2011 E 1987

De arbeidskorting is maximaal E 1574

De ink.afh. ck is maximaal E 1871

Alles bij elkaar krijg je dus maximaal zo'n 5300 euro korting op je belasting. Je verdient bruto een tientje per uur (afgerond), dan betaal je grof gezegd ongeveer 33% belasting. En daar gaat die korting dan nog vanaf. Betekent dat je heel grof berekend ruim 15000 kunt bijverdienen zonder dat je daarover per saldo belasting hoeft te betalen. Dat kan dan toch wel uit?

Ik zou de uitbetaling van je heffingskorting stop laten zetten en dan wel loonheffingskorting toe laten passen door je werkgever, want dan kan hij gelijk rekening houden met de arbeidskorting. Met de iack kan hij geen rekening houden, maar die kun je volgens mij ook maandelijks laten uitbetalen door de belastingdienst. Of je laat het in 1x bij het doen van je aangifte IB uitbetalen natuurlijk, lekker spaarpotje voor volgend jaar.
..
@kaetje: vakantiegeld kan inderdaad in het uurloon zitten. Zo ja, dan zou ik persoonlijk nog even gaan onderhandelen. Bijna nergens wordt meer het minimumloon betaald.

@TO: ik zou om een BRUTO-bedrag in mijn contract vragen. En welke CAO val je onder als je dit werk gaat doen?
...
Het kan aan mij liggen, maar het gaat toch bij toeslagen om het gezamelijke inkomen. Als je een fiscale partner hebt, heb je toch niet eens de keuze kinderopvangtoeslag op basis van 1 salaris toe te passen? Ik denk dat TO's berekening niet juist is en dat begint al bij de zogenaamd niet toepasbare heffingskorting. Of TO uiteindelijk wel of niet gaat werken is niet zo heel belangrijk voor ons (merken wij niets van ) het gaat erom dat TO voelt dat ze er wat mee opschiet op basis van feiten. En verder heb ik er geen mening over. Ik ben van eigen ondernemer naar thuisblijfmoeder naar bijstandsmoeder (na scheiding) naar werkende moeder gegaan in 5 jaar tijd, dus hee, ik ken alle kanten .
Minimum loon is ¤ 9.13 bij een 36 urige werk week. Bij een sector waar ze nog 40 uur bikkelen in de week : ¤ 8.22.
Pfff, waarom dat gehamer over dat het gezamenlijke kosten zijn?

Volgens mij deelt TO haar man alles met zijn vrouw, dus als de berekening klopt werkt TO idd voor 113 euro per maand. Het is zoals het is toch.

En 113 euro is echt heel weinig voor 80 uur werken.

Dat zijn wel 80 uur wat je aan je kinderen, je huishouden en jezelf kan besteden.

Ik zou het niet doen, fijn dat jullie van die studies hebben gevolgd en carriere maken en van die leuke sociale contacten, maar voor anderen is werken gewoon bikkelen voor je geld met niet al te gezellige mensen.

Dan sta ik liever op het schoolplein te beppen :D
quote:Troeta schreef op 25 maart 2011 @ 21:53:

Pfff, waarom dat gehamer over dat het gezamenlijke kosten zijn?

Volgens mij deelt TO haar man alles met zijn vrouw, dus als de berekening klopt werkt TO idd voor 113 euro per maand. Het is zoals het is toch.

En 113 euro is echt heel weinig voor 80 uur werken.

Dat zijn wel 80 uur wat je aan je kinderen, je huishouden en jezelf kan besteden.

Ik zou het niet doen, fijn dat jullie van die studies hebben gevolgd en carriere maken en van die leuke sociale contacten, maar voor anderen is werken gewoon bikkelen voor je geld met niet al te gezellige mensen.

Dan sta ik liever op het schoolplein te beppen :D

113 euro is inderdaad echt heel weinig voor 80 (!) uur werken. Het gaat hier om een inkomen van bijna 700,-- voor 20 uur overigens. Dat klinkt dan toch echt al stukken beter maar het is aan de minimale kant.

Jij vindt het wel leuk voor je man om lekker zijn dag te slijten bij de niet gezellige mensen? Of mag hij ze ook eens naar school brengen?
[quote]La India schreef op 25 maart 2011 @ 22:03:

[...]

113 euro is inderdaad echt heel weinig voor 80 (!) uur werken. Het gaat hier om een inkomen van bijna 700,-- voor 20 uur overigens. Dat klinkt dan toch echt al stukken beter maar het is aan de minimale kant.

Jij vindt het wel leuk voor je man om lekker zijn dag te slijten bij de niet gezellige mensen? Of mag hij ze ook eens naar school brengen?[/quote]

Ja hoor, dat is precies wat ze zegt
quote:batwom schreef op 25 maart 2011 @ 22:08:

[quote]La India schreef op 25 maart 2011 @ 22:03:

[...]

Jij vindt het wel leuk voor je man om lekker zijn dag te slijten bij de niet gezellige mensen? Of mag hij ze ook eens naar school brengen?[/quote]

Ja hoor, dat is precies wat ze zegt Oh nee,..al die mannen van die op het schoolplein beppende dames hebben natuurlijk een hardstikke leuke baan! Die gaan elke dag fluitend aan de slag voor het minimum loon. Wilde ze dat zeggen?
quote:La India schreef op 25 maart 2011 @ 22:11:

[...]

Oh nee,..al die mannen van die op het schoolplein beppende dames hebben natuurlijk een hardstikke leuke baan! Die gaan elke dag fluitend aan de slag voor het minimum loon. Wilde ze dat zeggen?Dat staat er ook niet dus geen idee.
quote:batwom schreef op 25 maart 2011 @ 22:16:

[...]

Dat staat er ook niet dus geen idee.Om een een of andere reden wordt daar geen info over gegeven. We deden het toch allemaal samen? Brengt de vader ook de kinderen naar school? Gaat hij nieuwe kleren kopen? Haalt hij dat kado voor het partijtje? Vaak niet. Daar heeft ie toch zijn thuisblijvende,het liefst op het schoolplein beppende**, vrouw voor?

** niet mijn eigen woordkeuze
quote:La India schreef op 25 maart 2011 @ 20:53:

[...]

Hoe komt het toch dat we het niet normaal vinden om te gaan werken? Je geniet een opleiding, studeert misschien zelfs verder en dan ineens vind je het totaal overbodig om dat in de praktijk te brengen? Wat ben je dan voor voorbeeld voor je kinderen?

Mijn man en ik werken evenveel,.... Tjeez, 30 uur in de week is het commentaar wat ik krijg bij mijn 4 daagse werkweek, en dat met 3 kleine kinderen,..dat is best pittig. Mijn man heeft volgens zijn collega's een luxeleventje als "part timer".

Maar ik weet door het doorlezen van dit topic weer helemaal hoe het komt,... hear hear! Ik hoor altijd precies hetzelfde. Ik werk 30 uur per week en krijg de vraag "hoe doe je dat dan met de kinderen?". Man werkt 35 uur en hoort "wat lekker dat je een middag met de kinderen hebt".
quote:krokusje schreef op 25 maart 2011 @ 22:29:

[...]

hear hear! Ik hoor altijd precies hetzelfde. Ik werk 30 uur per week en krijg de vraag "hoe doe je dat dan met de kinderen?". Man werkt 35 uur en hoort "wat lekker dat je een middag met de kinderen hebt".

En het gekke is ook nog dat de ouders die het meeste meehelpen op school vaak de werkende ouders zijn. Bij avi lezen, bij kleuter knutseldagen, meegaan naar museum, ik ben meestal van de partij. De thuisblijfouder neemt die taak dan ook echt letterlijk en doet eigenlijk daarin niet mee. Toch vreemd vind ik dat. Of zou het komen dat ze met z'n allen staan te beppen op het schoolplein???,......
quote:reizigster2004 schreef op 25 maart 2011 @ 21:39:

Ik heb niet alles gelezen, dus misschien dubbele info. Maar als je werkt krijg je niet alleen de algemene heffingskorting (die je nu dus uitbetaald krijgt), maar ook nog arbeidskorting. En als minstverdienende partner krijg je ook nog eens inkomensafhankelijke combinatiekorting. In de praktijk betekent dat dat je een flink bedrag kunt verdienen zonder dat je daarover daadwerkelijk belasting betaalt.

De algemene heffingskorting is in 2011 E 1987

De arbeidskorting is maximaal E 1574

De ink.afh. ck is maximaal E 1871

Alles bij elkaar krijg je dus maximaal zo'n 5300 euro korting op je belasting. Je verdient bruto een tientje per uur (afgerond), dan betaal je grof gezegd ongeveer 33% belasting. En daar gaat die korting dan nog vanaf. Betekent dat je heel grof berekend ruim 15000 kunt bijverdienen zonder dat je daarover per saldo belasting hoeft te betalen. Dat kan dan toch wel uit?

Je noemt 33% belasting, heeft het geen invloed dat mijn man 42% betaalt? Hij dacht dat mijn belastbare inkomen bij het zijne zal worden opgeteld, waardoor ik ook die 42% zal moeten betalen.quote:Ik zou de uitbetaling van je heffingskorting stop laten zetten en dan wel loonheffingskorting toe laten passen door je werkgever, want dan kan hij gelijk rekening houden met de arbeidskorting.Werkgever geeft aan zelf niet het naadje van de kous te weten en een boekhouder te hebben voor dit alles. Moet ik hem er nu op wijzen dat hij rekening moet houden met die arbeidskorting?quote:Met de iack kan hij geen rekening houden, maar die kun je volgens mij ook maandelijks laten uitbetalen door de belastingdienst. Of je laat het in 1x bij het doen van je aangifte IB uitbetalen natuurlijk, lekker spaarpotje voor volgend jaar.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven