Geld & Recht alle pijlers

Volledige loon naar kinderopv./belasting? Reken ik verkeerd?

25-03-2011 20:17 117 berichten
Alle reacties Link kopieren
Dit is de situatie.

Ik heb net een nieuwe baan aangenomen, van 20 uur per week. In mijn contract staat (vreemd genoeg) dat ik ¤8,- p.u.netto ga verdienen. Bruto zou dit, volgens werkgever, om en nabij de ¤9,80 zijn. Maaarrrr, dat is dus berekend mét loonheffingskorting. Iets waar ik volgens mijn man geen recht meer op heb, aangezien ik die al krijg. Die extra loonheffingskorting (ca. ¤2000,- per jaar) zal ik dus aan het eind van het jaar terug moeten betalen aan de belasting. Het werkelijke netto salaris zal dus veel lager uitvallen.

Dus:

Netto loon per maand ¤690,-

terug betaling loonheffingskorting per maand ca. ¤166,-

Kosten kinderopvang ¤411,-(gastouder voor 20 uur

2 kinderen, ¤6,40 per kind per uur = ¤12,80 per uur

x 87 uur per maand = ¤1113,60 - ¤702,- kinderopvang-

toeslag)

----------------

blijft over ¤113,-..... per maand, voor 20 uur per week bikkelen

dat is ongeveer ¤1,30 per uur

Zie ik hier iets over het hoofd?

En zo nee, werken dan al die andere moeders ook voor zo weinig?
Even niet naar je berekeningen gekeken maar met een GO krijg je maar tot 5,10 KOT dus alles wat je er boven zit betaal je helemaal zelf.

Waarom kies je voor een GO die 6,40 per uur vraagt?

Dat is echt veel nml.
Van wie krijg je dan al die loonheffingskorting?
Hoezo verreken jij alleen jouw salaris met de kinderopvang? Je hebt toch ook een man. Geeft een beetje vertekend beeld zo.
Je krijgt ook nog combinatiekorting via je belastingaangifte terug aan het eind van het jaar. Van kinderopvangtoeslag enzo heb ik geen kaas gegeten.
Jorina, iedereen krijgt loonheffingskorting, of je nu werkt of niet.
Ik kan je niet helpen. Maar waarom ga je er van uit dat de kinderopvang enkel te laste komt van jouw salaris? Ze hebben die opvang toch net zo goed nodig omdat hij op zijn werk is?
quote:zusenzoo schreef op 25 maart 2011 @ 20:23:

Jorina, iedereen krijgt loonheffingskorting, of je nu werkt of niet.Maar dat mag je toch altijd maar bij 1 werkgever toepassen?
@jorina, de loonheffingskorting die ik nu al krijg is de zogenaamde 'aanrechtsubsidie', omdat ik geen betaalde baan heb.

@zus, zou een kiderdagverblijf goedkoper uitvallen dan? Ik vind een gastouder een fijner idee, ook omdat zoon dan gewoon naar de psz kan blijven gaan, waar hij het zo naar zijn zin heeft. Bovendien kan ik niet direct terecht bij een kdv ivm wachtlijsten.
quote:borderwalk schreef op 25 maart 2011 @ 20:22:

Hoezo verreken jij alleen jouw salaris met de kinderopvang? Je hebt toch ook een man. Geeft een beetje vertekend beeld zo.Ik bereken wat het per maand extra op zou leveren als ik ga werken. In dit geval ¤113,- dus...
quote:zusenzoo schreef op 25 maart 2011 @ 20:23:

Jorina, iedereen krijgt loonheffingskorting, of je nu werkt of niet.Als je niet werkt, heb je geen loon toch? Of zeg ik dan iets heel geks?
Waar laat je die heffingskorting nog meer toepassen? Dat zou toch betekenen dat je twee werkgevers hebt? Als dit je enige inkomen is kun je toch hier wel de heffingskorting toe laten passen?

En inderdaad, de opvang is toch nodig omdat jullie allebei werken? Vind het raar dat je die kosten alleen ten laste legt van je eigen salaris.
En wat is dat trouwens voor iets vreemds? Dat netto uurloon?

Krijg je vakantietoeslag, spaar je vakantiedagen op? Betaalt de werkgever mee aan je pensioen, WIA e.d.?
Maar als ik alleen mijn salaris verreken met de kinderopvang, en ik zou uitgaan van de drie dagen die ik werk, hou ik ook vrij weinig over. Daarom werken we allebei.
Je hebt gewoon een dure GO Mw/Theelepel.

Er zijn meer dan voldoende GO die onder die 5,10 blijven, incl de buro kosten, dus gewoon even verder zoeken.

Met een KDV kan je hetzelfde euvel krijgen dat ze ook te veel per uur vragen, dus daar ligt het niet aan, ligt echt aan je GO, dus een andere zoeken in je buurt die normale prijzen vraagt.
quote:MevrouwtjeTheelepel schreef op 25 maart 2011 @ 20:26:

@jorina, de loonheffingskorting die ik nu al krijg is de zogenaamde 'aanrechtsubsidie', omdat ik geen betaalde baan heb.

@zus, zou een kiderdagverblijf goedkoper uitvallen dan? Ik vind een gastouder een fijner idee, ook omdat zoon dan gewoon naar de psz kan blijven gaan, waar hij het zo naar zijn zin heeft. Bovendien kan ik niet direct terecht bij een kdv ivm wachtlijsten.Maar die valt weg als je wel een baan hebt. Dan ka je werkgever toch loonheffingskorting toepassen?
[quote]MevrouwtjeTheelepel schreef op 25 maart 2011 @ 20:26:

quote]

Die komt toch te vervallen op het moment dat je wel een betaalde baan hebt? Dat is toch logisch?
Ruil hem in voor een ED! Veilig en warm. Dat is wat je nodig hebt!
quote:nike schreef op 25 maart 2011 @ 20:23:

Je krijgt ook nog combinatiekorting via je belastingaangifte terug aan het eind van het jaar. Van kinderopvangtoeslag enzo heb ik geen kaas gegeten.Wat houdt die combinatiekorting precies in?
quote:Jorina schreef op 25 maart 2011 @ 20:27:

[...]

Als je niet werkt, heb je geen loon toch? Of zeg ik dan iets heel geks?Aanrechtloon noemen ze dat, geheel denigrerend... maar soit huisvrouwen/mannen krijgen dit ook gewoon, rond de 2000,- per jaar, net als ons werkende.
Je mag toch ook zelf weten waar je de loonheffingskorting laat toepassen.
En je uitgaven (in jouw geval dus toevallig kinderopvang, en voor een ander iedere maand een garderobe) verreken je toch niet met je salaris? Beetje rare manier van rekenen hoor. Ik werk dus voor niets want ik geef alles uit....
En als je je loonbelastingformulier verkeerd invult dan kan je dat dagelijks corrigeren door een nieuwe in te vullen.
Zo raar is het toch niet dat TO die kosten nu even van haar inkomsten aftrekt? Ze kijkt gewoon naar wat het financieel oplevert als zij gaat werken, dus dan zouden ze er (volgens haar berekening) maar 113 per maand extra aan overhouden. Tuurlijk kan ze het ook van mans salaris afhouden, maar als je dan alles bij elkaar optelt kom je toch op hetzelfde uit. En ja. ik weet dat werken naast geld ook een andere rol speelt in het leven.
quote:zusenzoo schreef op 25 maart 2011 @ 20:30:

[...]

Aanrechtloon noemen ze dat, geheel denigrerend... maar soit huisvrouwen/mannen krijgen dit ook gewoon, rond de 2000,- per jaar, net als ons werkende.Maar dat krijgt ze toch niet meer als ze werkt? Dan kan de werkgever toch loonheffingskorting toepassen?
quote:MevrouwtjeTheelepel schreef op 25 maart 2011 @ 20:30:

[...]

Wat houdt die combinatiekorting precies in?http://www.tipswerkendeou ... mbinatiekorting-iack.html

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven