Geld & Recht alle pijlers

Voor 't eerst in de schulden...?

11-02-2011 21:48 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Nooit gedacht dat ik hier een topic zou openen, maar de laatste maanden is het aardig mis gegaan helaas.

Het begon met mijn belastingaanslag van 2009. Voor 't eerst een brief in huis. Ik heb 2 banen en nu blijkt dat bij slechts 1 baan de loonheffingskorting eraf gegaan is. Nu moet ik over 2009 in totaal 1500 euro betalen en de brief van 2010 is ook al binnen wat op hetzelfde neerkomt... In totaal dus al 3000 euro.

Ondertussen heb ik gelukkig een regeling voor 2009 kunnen treffen, maar betekent dus wel dat er elke maand 120 afgaat en straks 2010 er ook nog bij... Mijn vaste lasten worden zo hoger dat mijn inkomsten :-S

Daarnaast heb ik een rekening van het energiebedrijf gekregen. Ik ben sinds een jaar op mezelf en dat is even wennen... Nu blijkt dat ik een aantal dingen nog moest leren zoals:

- overdag en 's nachts verwarming laag...

- deksel op pan

- deuren sluiten

- lichten uit als je daar niet bent

Misschien klinkt het voor jullie logisch, maar ik heb daar nooit bewust bij stil gestaan. Tot die rekening.. nu moet ik elke maand 150 euro betalen aan gas/licht/elect. En in december een extra bedrag van 700 moeten betalen.

Dan ben ik ook nog begonnen met een studie, die verplicht werd door m'n werk. Ik krijg aan het eind van de studie (november 2011) een derde deel van het geld terug. Maar nu kost die studie dus ook elke maand geld, 225 per maand, 4 maanden lang. (febr.ma,apri.mei EN daarna nog aug.sept.okt.nov)

Al deze dingen bij elkaar wogen al heel zwaar op mijn schouders. Ik heb echt aan het eind van de maand moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen, ondanks dat ik 2 banen heb. Nu lukte dat net, maar heb ik deze week mijn auto naar de garage moeten brengen.

Nu blijkt dat mijn auto niet gemaakt kan worden en ik een andere nodig heb. Mijn werk is 30 km. verderop en op de fiets wordt dus lastig.. Mijn oude auto heeft mijn moeder voor me betaald een jaar geleden en moet ik nog 600 van terug betalen. Nu moet ik dus weer een andere hebben, maar geen idee hoe ik dit moet doen.

Sowieso heb ik nu geen idee wat ik moet doen.. Ik weet nu dat ik in de problemen ga komen financieel, want al deze rekening kan ik niet meer betalen. Zeker niet als ik geen auto heb en dus niet kan werken.

Mijn vraag is dus: heeft iemand hier ervaring mee en tips/advies voor mij? Ik weet het echt even niet meer en hoop dat iemand me kan helpen/vertellen waar ik naar toe kan.

Liefs, Norbamy.
Meer gaan werken en geen nieuwe auto maar Openbaar Vervoer?
Hè wat naar

Ik heb twee hulpjes voor je; je studie is nodig voor je werk wellicht wil je werkgever mee betalen? En 2 je kunt de energie maatschappij bellen en je maandbedrag lager laten zetten( even uitleggen wat er is)

Heel veel sterkte..
Oef, das een hoop extra kosten inderdaad. Ik zou hulp zoeken. Een vriend(in) in de buurt die met je mee wil denken? En je uitgaven met je door wil nemen?
Over de heffingskorting: die mag je volgens mij ook maar op één baan toepassen. Verder de studie vanuit je werk. Het is verplicht, maar je moet het wel zelf betalen? Ik zou naar mijn werkgever gaan en aangeven dat je het graag wilt volgen, maar dat je het gewoonweg niet kunt betalen.

Kun je met het openbaar vervoer? Dat zou een tijdelijke oplossing zijn. In mei krijg je natuurlijk vakantiegeld en dan kun je eea opzij leggen voor de factuur die je krijgt van de energiemij van Euro 700.

Je hebt behoorlijk wat kosten en die van de studie kun je er niet bij hebben. Daar moet je baas dan maar een andere oplossing voor vinden.

Succes.... geldproblemen wegen zwaar. Oh en praat er over met je moeder. Misschien mag je nog even wachten met het terugbetalen van die Euro 600.
@ blackdress: Op dit moment werk ik 6 dagen per week, alleen op zondag niet. Meer werken wil ik wel, maar zou niet weten hoe.. En dan moet ik nog meer belasting betalen...:-(

@meesje: Mijn werkgever wil dus wel mee betalen, aan het eind krijg ik een derde deel terug. Meer zit er echt niet in, is vaker over gepraat. Dan maar een andere baan zoeken zegt hij.

En kan ik echt mijn maandbedrag van de energiemaatschappij omlaag laten zetten?? Ik leef nu veel bewuster, dus krijg in december wel veel geld terug. Maar daar heb ik nu dus niks aan.

@Suze: mijn ouders denken heel erg met mij mee, oftewel: ze hebben tot nu toe elke keer als zoiets gebeurde het voor mij betaald. Dus toen mijn wasmachine stuk ging, mijn pc gemaakt moest worden, etc. Ze vragen dus nooit iets terug, want kennen mijn situatie. Waarschijnlijk zullen ze ook nu weer aanbieden eerst de auto te betalen, maar kan me ook voorstellen dat het voor hen een keer ophoudt.. En voel me super super schuldig dat ik al zoveel schulden bij mijn ouders heb Ik wil ze zooo graag terugbetalen, maar steeds weer komt er iets bij.

@ Tuorrebout: waar ik werk is in een erg klein dorp (sta voor de klas). Daar komt 2 keer per dag een bus langs denk ik.. Ik zoek ook iets wat dichterbij is en makkelijker bereikbaar, maar de banen voor de klas zijn niet voor het oprapen hier in het Noorden.

Vakantiegeld hebben wij volgens mij bij het loon in.. In december heb ik iig een flinke bonus gekregen, waardoor ik niet meer in het rood stond. Helaas kwamen toen al deze rekeningen... In mei heb ik nog nooit iets extra's gekregen.

Ik hoef mijn moeder/ouders dus niks terug te betalen eerst, pas als ik alles op de rails heb. Maar dat wordt 'm nu ook niet zo snel..

Bedankt voor het meedenken in ieder geval!! Kan ik echt waarderen.
OK, dat is een hoop geld dat je terug moet betalen. En het telt snel op als je een beetje naief bent geweest.

Die auto: heb je die echt nodig? Is een kleiner en ouder exemplaar niet voordeliger? Of koop een brommer, scheelt een boel belasting en benzine en 30 km is te doen.

Met de belastingdienst kun je mogelijk overeenkomen dat je 120 euro per maand blijft betalen, ook wanneer je terugbetaling over 2010 moet aflossen, het duurt gewoon wat langer.

Heb je gekeken of je recht hebt op teruggave van de belastingdienst voor je inkomstenbelasting? Mogelijk heb je in 3 jaar erg verschillende jaarinkomsten verdiend, dan kun je misschien middeling aanvragen.
@wondermeisje: bedankt voor je reactie en het meedenken! Ik ben inderdaad naief geweest, want had geen idee van hoeveel belasting ik betaalde en uiteindelijk terug moest betalen. Baal als een stekker, want komt er op neer dat ik gestraft word, omdat ik extra veel werk. Wil ook erg graag die andere baan opzeggen, maar nu is dat onmogelijk.

Wat betreft de auto, ik heb een oud exemplaar, voor 1250 gekocht vorig jaar.. Een brommer is misschien wel een goed idee, iets om iig mee te nemen.. Dat zou nog wel te doen zijn ja.

Ik las in de brief van de belastingdienst dat ik alleen over 2009 de regeling mocht houden en als ik nog een regeling wilde dat dat alleen in hele speciale gevallen mocht.. Ben ik dan een speciaal geval?? Maandag maar ff bellen.

Ik heb geen recht op teruggave. Van m'n ene baan heb ik normaal belasting betaald en die andere dus niet. Daar kwam ik vorige maand dus achter... Verder heb ik niks om aan te vragen, dus niks terug.
Dat van het OV in het Noorden is mij bekend. Dat stelt inderdaad niets voor. Je zult met de riemen moeten roeien die je hebt en dat lijkt me niet gemakkelijk in jouw situatie.

Ik herken het wel hoor. Ik had dat in het begin van mijn werkzame leven ook. Iedere keer als ik Euro 700 had gespaard (met moeite) dan ging er weer wat stuk. Uiteindelijk ben ik er wel uitgekomen, maar het is niet gemakkelijk. Mijn ouders hebben mij destijds ook goed geholpen.

Is er niks waar op je kunt besparen: abo's, boodschappen, telefoon etc.?

Ik begrijp overigens je werkgever niet zo goed. Je kan toch niet van iedereen verwachten dat hij zomaar zoveel geld over heeft in de maand.
Je baas heeft het niet begrepen. Of staat die opleiding als eis in je contract ofzo? Het moet toch niet gekker worden, je personeel verlolicjt laten scholen maar hen de rekening laten betalen? Vreemde zaak is dat...
Vervelende situatie.

Wat betreft je studie zou ik nog eens overleggen met je werkgever. Ze hebben je wel aangenomen, maar verplichten je nu een aanvullende studie te doen die je voor 2/3 zelf moet betalen? Erg krom vind ik dat. Zou in alle redelijkheid eens bespreken of er andere opties zijn.

Ter vervanging van je auto zou ik een brommertje of scootertje nemen. Voor 30 km is dat wel te doen en het is een stuk goedkoper in aanschaf, verzekering, belasting en benzine. In de winter en met regen even goed aankleden, maar kun je wel flink mee besparen.

150,- voorschot per maand voor gas en elektriciteit, is dat incusief een stukje aflossing van het bedrag dat je moest nabetalen, of is dat echt alleen voorschot? In dat geval vind ik het ook wat hoog en zou ik hem iets gaan verlagen (dat kan je gewoon zelf aangeven, vaak ook nog online). Natuurlijk niet teveel, anders heb je volgend jaar weer hetzelfde probleem.

Belasting kun je weinig aan veranderen. Een regeling treffen voor betalen in termijnen, maar dat is het dan ook.

Ik weet niet hoe hoog je inkomen is, maar heb je wel gekeken of je niet in aanmerking komt voor bepaalde toeslagenals je deze nog niet hebt ? (huurtoeslag, zorgtoeslag).

Sterkte in ieder geval!
Nee ik vind het ook niet fair van mijn werkgever, maar het is een opleiding die ik wel nodig heb in mijn werk. Het staat niet in mijn contract en zonder die opleiding (is post-hbo) kan ik mijn werk ook uitvoeren, maar mag ik geen gymlessen geven. Die zitten namelijk sinds 5 of 6 jaar niet meer bij het pabo diploma in.

Mijn werkgever zegt dat het niet persoonlijk is, maar dat er voor mij 10 anderen zijn die wel de gymopleiding volgen of afgerond hebben en dat is ook zo. Lerarentekort in het noorden, geen sprake van.. Eerder een overschot.

Ik ben ook heel blij dat mijn ouders al zoveel voor mij gedaan hebben, maar een keer houdt t ook op.
quote:norbamy schreef op 11 februari 2011 @ 22:27:

Nee ik vind het ook niet fair van mijn werkgever, maar het is een opleiding die ik wel nodig heb in mijn werk. Het staat niet in mijn contract en zonder die opleiding (is post-hbo) kan ik mijn werk ook uitvoeren, maar mag ik geen gymlessen geven. Die zitten namelijk sinds 5 of 6 jaar niet meer bij het pabo diploma in.

Mijn werkgever zegt dat het niet persoonlijk is, maar dat er voor mij 10 anderen zijn die wel de gymopleiding volgen of afgerond hebben en dat is ook zo. Lerarentekort in het noorden, geen sprake van.. Eerder een overschot.

Ik ben ook heel blij dat mijn ouders al zoveel voor mij gedaan hebben, maar een keer houdt t ook op.

Nergens niet om, maar je hebt een contract met je werkgever. Hij kan je niet zomaar ontslaan hoor. Voor jou wellicht 10 anderen met dat diploma, maar jij bent in dienst en niet zij! Hoe had je werkgever dat in gedachten gehad?

Je kunt ook voorstellen dat je werkgever je studie betaald en dat jij dat in termijnen (lager dan die 225 terugbetaalt via je een inhouding op je loon). Bijvoorbeeld Euro 100 per maand. Met de teruggave die je dan krijgt in november is het volgens mij helemaal betaald.
@DTJ: voor die energiemaatschappij moest ik in 1 keer 700 euro betalen, heb ik dan ook gelijk gedaan in december. Daarnaast betaal ik nu elke maand dus 150 euro. Ga gelijk kijken of dat omlaag kan, zou al erg schelen.

Huurtoeslag heb ik geen recht op, omdat ik 2 banen heb en dus wel genoeg inkomsten heb (volgens die regeling). Krijg wel zorgtoeslag. Helaas heb ik een chronische ziekte, wat ook nog eens betekent dat ik nog een rekening heb van 104 plus 150 euro (dus 254 euro) van de maand januari. Namelijk zorgverzekering en eigen risico (dat ben ik altijd gelijk kwijt dus).

Bedankt !
@norbamy, wat naar dat alles zo tegelijk komt.

Ik begrijp dat je in het onderwijs werkt, basisonderwijs neem ik aan (in een klein dorp zal geen middelbare school zijn). De opleiding die je moet volgen, is dat iets aanvullends, zoals je gym-bevoegdheid of ben je een zij-instromer en moet je nog je pabo doen? Als het iets aanvullends is, dan vind ik (werk zelf in het voortgezet onderwijs) belachelijk dat je dat zelf moet betalen. Je werkgever vindt het nodig, dan mag hij ook betalen. En wel meteen, niet na afloop. Dat is heel normaal, dan stel je een overeenkomst op dat je de kosten van de opleiding terug moet betalen als je binnen drie jaar vertrekt of de cursus niet afmaakt of zo.

Aan wie heb je om betaling gevraagd, aan je directeur? Leg je vraag (en probleem) anders eens neer bij de afdeling personeelszaken van het bestuur waar je onder valt. Die weten hoe dit echt in elkaar zit en kunnen je alvast vertellen of je baas je dit kan verplichten. Het is helemaal niet raar dat een jong iemand nog weinig tot geen reserves heeft opgebouwd en dit soort kosten dus niet zelf kan (en wil) betalen. Heb je overigens een vaste aanstelling?

Daarnaast begrijp ik je opmerking over vakantiegeld niet. Net als iedereen in Nederland in een reguliere baan krijg je in het onderwijs vakantiegeld en dat wordt in mei uitbetaald. Wat je in december hebt gekregen is je eindejaarsuitkering, dat staat daar los van. Weet je echt zeker dat je geen vakantiegeld krijgt?

Als laatste: ben je lid van een vakbond? Juist in het onderwijs kan het heel nuttig zijn om lid te worden, bijvoorbeeld van de AOB. Zij kunnen je precies vertellen of je werkgever dit soort eisen aan je mag stellen en hoe het dan zit met de betaling van cursusgeld en zo. Kijk anders eens op hun website voor meer informatie. Ik snap dat je niet op een extra kostenpost zit te wachten, maar je bijdrage is in verhouding met je salaris en valt best mee en het kan je bij dit soort conflicten heel veel geld opleveren.
Als bij 1 van de banen de loonheffingskorting eraf gegaan is en bij de ander niet, hoe kan je dan belasting moeten terugbetalen?

Verder: zorgtoeslag en huurtoeslag aangevraagd?

Je voorschotbedrag van je energie verlagen, lijkt mij niet zo handig, kom je in december weer in de problemen.... Is wel leuk als tijdelijke oplossing.

Hebben jullie in de omgeving humanitas? Die helpen graag met het ordenen van de administratie en kunnen zinnige tips geven.

Daarnaast kijken naar je vaste lasten, je zult verbaasd staan dat bepaalde dingen goedkoper kan, denk aan internet, telefoon, televisie, verzekeringen....

Voordeel is wel dat als je de auto eruit doet, je kosten voor verzekering en houderschapsbelasting weg zullen vallen. Voor een brommer is dat een stuk lager.

Tja, die opleiding, daar is al genoeg over gezegd....
quote:Mayaelf schreef op 11 februari 2011 @ 22:35:

Als bij 1 van de banen de loonheffingskorting eraf gegaan is en bij de ander niet, hoe kan je dan belasting moeten terugbetalen?

Ik denk dat het probleem is dat er bij beide banen rekening gehouden is met een belastinvrije voet, dus dat de eerste paar duizend euro niet belast zijn. Over een tweede baan mag dat niet, want dat bedrag heb je al bij je eerste baan "opgebruikt" en dus betaal je bij je tweede baan wat meer belasting. Als je je loonverklaring goed ingevuld hebt, wordt dit automatisch gedaan en is het verschil tussen bruto en netto dus groter bij je tweede baan.
Misschien is het niet verplicht?

Maar je kunt je bedrag laten aanpassen van de energie. Dat weet ik zeker. Maar dan moet je wel veel zuiniger leven, anders moet je straks weer heel veel bijbetalen he.

Heb je niet recht op toeslagen waar je misschien nog geen aanspraak op hebt gemaakt? Huurtoeslag, zorgtoeslag? Ook voor je scholing(ik weet niet wat je precies doet, maar als je bijvoorbeeld nog een diploma haalt kun je tegemoetkoming scholieren aanvragen)

Proberen zo goedkoop mogelijk boodschappen te doen(dus meerdere winkels bezoeken).

Kijken voor tips op het vrekkentopic!
Ah ben mosterd, was nogal lang aan het denken
wie doet je belastingaangifte? doe je het zelf, doet je vader (of iemand anders) het, laat je het door een accountant doen?

Volgens mij heb jij wel een aantal aftrekposten waar je misschien zelf nog geen rekening mee gehouden hebt.

Kosten voor scholing bijvoorbeeld en ziektekosten.

Volgens mij kun je die van voorgaande jaren alsnog aftrekken.

Ben je lid van de bond? Die helpen je ook vaak met een belastingaangifte.
Ik zit even te denken, maar het handigst is waarschijnlijk om eerst eens een overzicht te maken van al je vaste lasten in de maand.

Dan kunnen we ook meekijken of er nog te bezuinigen valt op dingen.

Meest simpele is vaak

- telefoon abonnement vervangen door een simonly mobiel

- sport/tijdschrift/andere abonnementen opzeggen

- een weekbudget instellen voor boodschappen etc, die aan het begin van de week pinnen, en het daar ook mee moeten doen. Dan maar even een periode kwalitatief teleurstellend eten en schoonmaken

- zelf lunch meenemen naar je werk

verder lees ik dat je nu een auto hebt.

Voor de oude auto kan je misschien nog wat geld krijgen (heb nog wel eens 150 euro gehad voor afgekeurde auto omdat iemand het motorblok wilde hebben).

Als je nu geen nieuwe auto terugkoopt bespaar je veel geld op benzine, wegenbelasting en verzekering. Een brommer/scooter is een goed alternatief. Het is even afzien, maar het levert een hoop ruimte op per maand.

Daarmee zou je een gedeelte van je hogere maandlasten op kunnen vangen.

Aan je werkgever (ik neem aan dat je een jaarcontract hebt, dat hihj deze eisen kan stellen) kan je vragen of je bij hoge uitzondering misschien heel heel alsjeblieft een voorschot op je studie kan krijgen en het dan in termijnen aan hen terugbetalen?

Verder krijg je waarschijnlijk voor je chronische ziekte nog een extra toelage vanuit de overheid, en als je iemand hebt die verstand heeft van belastingen kan je vaak nog wat aftrekken van de belasting (niet meer zoveel als vroegah, maar elk beetje helpt).

Ook studiekosten mag je aftrekken.

Dus laat er iemand naar kijken die er verstand van heeft.

Verder zit ik nog even te denken, maar ik kijk eerst even of je al bijgepost hebt.
Het kan wel zijn dat er 10 anderen zijn die deze aanvullende cursus willen volgen of al gevolg hebben. Maar het punt is dat de directeur JOU heeft aangenomen en hij wist dat jij die cursus nog niet had gevolgd.
Als je niks aardigs te zeggen hebt, kun je ook je mond houden.
quote:Zaza_zebra schreef op 11 februari 2011 @ 22:42:

- zelf lunch meenemen naar je werk

kan me niet voorstellen dat kleine schooltje in het hoge Noorden een flitsende kantine heeft, dus ik neem aan dat TO, net als al het onderwijsvolk, altijd al uit de broodtrommel luncht.
Zaza: dat met die studiekosten zat ik ook al aan te denken, maar dat kan pas over 2011. Maar, als je werkgever die kosten echt niet betaalt, kan je die volgend jaar wel bij de belastingdienst opgeven.

Of voorheffing over 2011? (wilde gok)

Heb je nu wel bij 1 van de 2 banen de loonheffingskorting aangepast?

Die extra toelage vanuit de overheid zou er zeker moeten zijn, ik ben zelf ook chronisch ziek en heb in december een bedrag van 300 euro van CAD gekregen én halverwege het jaar 350 euro van UWV.

Weekbudget is een goed punt!

En verder schrappen, schrappen, schrappen!
je staat voor de klas: hiervoor had je dus een lerarenbeurs aan kunnen vragen waarschijnlijk. Jammer dat je dat niet gedaan hebt.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven