Geld & Recht alle pijlers

Voor 't eerst in de schulden...?

11-02-2011 21:48 82 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allemaal,

Nooit gedacht dat ik hier een topic zou openen, maar de laatste maanden is het aardig mis gegaan helaas.

Het begon met mijn belastingaanslag van 2009. Voor 't eerst een brief in huis. Ik heb 2 banen en nu blijkt dat bij slechts 1 baan de loonheffingskorting eraf gegaan is. Nu moet ik over 2009 in totaal 1500 euro betalen en de brief van 2010 is ook al binnen wat op hetzelfde neerkomt... In totaal dus al 3000 euro.

Ondertussen heb ik gelukkig een regeling voor 2009 kunnen treffen, maar betekent dus wel dat er elke maand 120 afgaat en straks 2010 er ook nog bij... Mijn vaste lasten worden zo hoger dat mijn inkomsten :-S

Daarnaast heb ik een rekening van het energiebedrijf gekregen. Ik ben sinds een jaar op mezelf en dat is even wennen... Nu blijkt dat ik een aantal dingen nog moest leren zoals:

- overdag en 's nachts verwarming laag...

- deksel op pan

- deuren sluiten

- lichten uit als je daar niet bent

Misschien klinkt het voor jullie logisch, maar ik heb daar nooit bewust bij stil gestaan. Tot die rekening.. nu moet ik elke maand 150 euro betalen aan gas/licht/elect. En in december een extra bedrag van 700 moeten betalen.

Dan ben ik ook nog begonnen met een studie, die verplicht werd door m'n werk. Ik krijg aan het eind van de studie (november 2011) een derde deel van het geld terug. Maar nu kost die studie dus ook elke maand geld, 225 per maand, 4 maanden lang. (febr.ma,apri.mei EN daarna nog aug.sept.okt.nov)

Al deze dingen bij elkaar wogen al heel zwaar op mijn schouders. Ik heb echt aan het eind van de maand moeite om de touwtjes aan elkaar te knopen, ondanks dat ik 2 banen heb. Nu lukte dat net, maar heb ik deze week mijn auto naar de garage moeten brengen.

Nu blijkt dat mijn auto niet gemaakt kan worden en ik een andere nodig heb. Mijn werk is 30 km. verderop en op de fiets wordt dus lastig.. Mijn oude auto heeft mijn moeder voor me betaald een jaar geleden en moet ik nog 600 van terug betalen. Nu moet ik dus weer een andere hebben, maar geen idee hoe ik dit moet doen.

Sowieso heb ik nu geen idee wat ik moet doen.. Ik weet nu dat ik in de problemen ga komen financieel, want al deze rekening kan ik niet meer betalen. Zeker niet als ik geen auto heb en dus niet kan werken.

Mijn vraag is dus: heeft iemand hier ervaring mee en tips/advies voor mij? Ik weet het echt even niet meer en hoop dat iemand me kan helpen/vertellen waar ik naar toe kan.

Liefs, Norbamy.
wow whaha, relax man. jeetje.

Je reacties zijn wel heel heftig.

Het is jou keuze hoe je je leven leidt en met je geld omgaat, dus als jij een auto wilt is dat je goed recht.

Ikzelf heb ondertussen nog steeds geen auto van een paar duizend euro. Onze 'gezinsauto' is wat andere mensen een boodschappenkarretje voor erbij zullen vinden. Klein, oud en niet luxe. Krap, en minder comfortabel, maar voldoet, ligt laag in de wegenbelasting etc.

TO, fijn dat het allemaal zo goed besproken is, en dat je weer licht ziet. Het valt allemaal ook reuze mee, en iedereen maakt zijn eigen fouten hoor.
Nog even wat tips (nuttig of niet nuttig is aan jou om te beslissen):

- kleding nodig? Zoek gelijkgestemden voor een kledingruil: toch het gevoel van nieuwe kleding zonder de kosten

- verkoop je oude meuk op Marktplaats

- als je serieus 150 euro pm kwijt was aan gas water licht in een 2-kamer appartement (?) kun je misschien ook eens kijken of er iets mis is met je isolatie? Even met huisbaas/verhuurder/energiemaatschappij overleggen

- kijk je vaak tv of zou je ook uitzendinggemist kunnen gebruiken? Je werkt 6 dagen per week, dus zoveel tijd heb je nou ook weer niet voor tv?

- spaarlampen/LED-lampen zullen uiteindelijk ook in de kosten schelen

- waterbespaarder in de douche? (soort klein filtertje waardoor je met minder water dezelfde douchekracht hebt)

- dure hobby's als roken opgeven?

- geen semi-besparende dingen als koopzegeltjes ed gebruiken

- als je uit het rood bent je bankinstellingen zo regelen dat je ook niet meer rood kunt staan: rood staan kost geld!!! (rente die je als 'straf' betaalt)

- voor verjaardagen en feestdagen nuttige cadeaus vragen en 'vriendencadeaus' geven (bv: een zelfgebakken taart maken als je weet dat een vriendin daar niet van houdt, of aanbieden een avondje op de kinderen te passen zodat je vrienden eens lekker uit kunnen)

- bij kou een trui aan, eventueel wat waxinelichtjes branden (kan het snel warm van worden als je woonruimte niet te groot is)

- check alle laders van apparaten, zorg dat er niets op stand-by staat (laders van telefoons, tandenborstels etc ook uit het stopcontact)
quote:whaha schreef op 12 februari 2011 @ 20:11:

Tourrebout, jij bent echt een zieligerd, een kneus, waar ik bij het passeren geen woord aan vuil of schoon zou maken. Het is maar net hoe je het ziet.

Dit meen ik. Jij bent op een hele foute manier uit je ei gekropen Het loepje werkt zeer verhelderend. Ga jij eens snel terug in je mand.
Ten eerste die Tourrebout en veel lui die ik hier zie die leven niet echt. Zitten hier konstant of niet hier, ik zal daarna als ik jullie was even overspringen naar Hyves, Twitter, Facebook.

Tourrebout citeert, maar haalt hij ook ondertussen zijn berichten weg. Tourrebout, je weet toch wel dat dit een WWW is World Wide Web.

Zaza Zebra,

Ik ben geen man, ik respecteer iedereen zoals diegene het wil doen, maar laat je mij dan ook even in mijn waarde? Thank you.

Norbamy, ik wens je oprecht met het oplossen van je financiele problemen. Jammer dat je niet bij je ouders kunt gaan wonen, het zou een hoop verlichting geven. Maar gaat goedkomen hoor.

-x-
Norbamy, ik denk dat je er wel komt!! Het is even slikken en door de zure appel heenbijten maar het is ook fijn als je inziet dat het financieel op zich geen probleem hoeft te zijn, dan weet je ook heel goed dat er betere tijden aankomen tenslotte.

Ik vind het ook goed van je ouders dat ze het je zelf op laten lossen, maar wel met hulp. Mocht je zelf ooit kinderen krijgen, leer ze dan tijdig wél goed met geld ed omgaan!!

Heeft iemand hier je trouwens al gewezen op het 'vrekkentopic'? Daar staan een heleboel nuttige tips in van mensen die zuinig móeten of wíllen doen.
Heb je bij je beide banen totaal meer dan ¤18.218,- verdiend? Want daarover betaal je 33,45% belasting. Bij 1 baantje mag je dan de loonheffingskorting op 'ja' hebben staan. Dat kun je het beste bij de baan waar je het meeste verdient doen.

Wanneer je tussen de ¤ 18.218 en ¤ 32.738 verdient, moet je daar 41,95% belasting over betalen. Alleen starten allebei je werkgevers in de 1e (33,45%) schaal. Dus moet je er ook rekening mee houden dat je bij 1 baantje (als je totaal meer verdiend hebt dan die ¤18.218) nog 8,5% aan belasting bij moet betalen. Kan je me volgen?

't vrekkentopic kan ik je idd ook aanraden, er staan veel tips!!
Wat goed dat je in actie komt om je geldzaken in orde te krijgen. Je zult er veel profijt van hebben en houden.

Ik schrok van je hoge energierekening. 150 euro per maand, dat zou misschien de helft lager kunnen als je echt let op je energieverbruik. Er zijn veel websites waar energietips op staan. 's Nachts en als je niet thuis bent kan de verwarming uit, alleen lampen aan in een ruimte waar je bent, en dan het aantal lampen beperken, apparaten uitzetten ipv op standby, enz. Het zijn vaak kleine dingen die veel geld per maand kunnen schelen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven