Geld & Recht alle pijlers

Voor de rechter verschijnen

03-11-2019 07:28 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meer dan een jaar geleden, heb ik met een vriendin ergens gewandeld, waar we een kaartje voor moesten hebben. We zijn ter plekke aangehouden en kregen een bekeuring van ongeveer 100 euro.

We hebben hier bezwaar tegen ingediend, omdat het voor ons echt niet duidelijk was, dat het nodig was. Met foto’s van het hek erbij waar we doorheengekomen zijn, met heel veel bordjes (waarvan 1 heel klein, dat we een kaartje nodig hadden).

Bericht terug gehad, dat ze mijn bezwaarschrift hadden ontvangen en ik voorlopig niks hoefde te doen. Nooit meer wat van gehoord. Tot gisteren dus.
Aangetekende brief, dat het een rechtszaak wordt !

Even afgezien van het feit, dat dit volkomen belachelijk is, mag het ook ???
Ik lees bijv. in de volgende link, dat ze binnen 16 weken op een bezwaarschrift moeten reageren:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/v ... kkingen-0/

Ik zou overigens gewoon betaald hebben, als ze het niet eens zouden zijn geweest met mijn bezwaar.

Geen wonder dat de rechtbanken overbelast zijn :facepalm:
Zonnebloemenveld schreef:
03-11-2019 07:28
We hebben hier bezwaar tegen ingediend, omdat het voor ons echt niet duidelijk was, dat het nodig was. Met foto’s van het hek erbij waar we doorheengekomen zijn, met heel veel bordjes (waarvan 1 heel klein, dat we een kaartje nodig hadden).

Bericht terug gehad, dat ze mijn bezwaarschrift hadden ontvangen en ik voorlopig niks hoefde te doen. Nooit meer wat van gehoord. Tot gisteren dus.
Aangetekende brief, dat het een rechtszaak wordt !

Even afgezien van het feit, dat dit volkomen belachelijk is, mag het ook ???
Ik lees bijv. in de volgende link, dat ze binnen 16 weken op een bezwaarschrift moeten reageren:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/v ... kkingen-0/
Ja, dat mag.
Ook kleine bordjes, vieze bordjes, lage bordjes moet je opvolgen.


Ik ben een keer aangehouden vanwege fietsen op een plein waar iedereen overheen fietst naar de supermarkt.
Boete gehad wegens fietsen op plein.

Ik dacht: "Ach, agenten moeten ook hun bonnen-quotum halen." en ik heb de boete betaald.

Verder alleen goede ervaringen met de politie. Zoals een keer hulp toen ik (fietser) was aangereden.
Je had eigenlijk zelf even aan de bel moeten trekken toen de termijn voor het beslissen over jouw bewaar verliep.

Ik zou nu gewoon gaan, je komt zelf ook aan het woord bij de rechter waarin je kan aangeven dat er niet tijdig is gereageerd op je bezwaar.
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
03-11-2019 07:40
Ja, dat mag.
Ook kleine bordjes, vieze bordjes, lage bordjes moet je opvolgen.


Ik ben een keer aangehouden vanwege fietsen op een plein waar iedereen overheen fietst naar de supermarkt.
Boete gehad wegens fietsen op plein.

Ik dacht: "Ach, agenten moeten ook hun bonnen-quotum halen." en ik heb de boete betaald.
Herkenbaar, was in de binnenstad van Zwolle, en zat op mijn zadel en benen op de grond (fietste niet eens). Tot er 2 overijverige agenten voor mijn neus stonden. Hup boete van 55 euro geloof ik ( 15 jaar terug inmiddels). Ik was een arme student en baalde ongelofelijk maar heb gewoon betaal.
Voor iedereen een groene tuin
Alle reacties Link kopieren
Wat bedoel je met een rechtszaak Zonnebloem? Gaat het om een bezwaar of administratief beroep (waarvan het kenmerk is dat dezelfde instantie die de bon heeft uitgedeeld er nogmaals naar gaat kijken) of een zaak bij de onafhankelijke rechter?
M.a.w.: heb je een brief van De Rechtspraak gehad of van een andere instantie/gemeente/commissie?
Hier sta ik, ik kan niet anders (zonder legpuzzels)
Alle reacties Link kopieren
Odense2 schreef:
03-11-2019 07:40
Ja, dat mag.
Ook kleine bordjes, vieze bordjes, lage bordjes moet je opvolgen.
Dat snap ik ook wel !
Ik zou ook gewoon hebben betaald, als mijn bezwaar niet erkend was.
Maar mag je hier een rechtszaak over beginnen een jaar later, zonder ooit gereageerd te hebben op het bezwaarschrift ?
Alle reacties Link kopieren
Mmmmm je zou het eens terug moeten kijken.
Er is ooit een aflevering geweest van de Rijdende rechter (meester Visser nog)
Iemand had geparkeerd waar een bord verboden parkeren stond.

Maar het bord was zo slecht zichtbaar dat meester Visser oordeelde dat de bekeuring onrechtmatig was (man kreeg geld terug)
Volgens mij was het de gemeente Zandvoort die in het ongelijk werd gesteld.
Voltaire: ik veracht u en uw mening, maar ik zal mijn leven geven om uw recht op die verachtelijke mening uit te mogen dragen.
Alle reacties Link kopieren
Argentovivo schreef:
03-11-2019 07:50
Wat bedoel je met een rechtszaak Zonnebloem? Gaat het om een bezwaar of administratief beroep (waarvan het kenmerk is dat dezelfde instantie die de bon heeft uitgedeeld er nogmaals naar gaat kijken) of een zaak bij de onafhankelijke rechter?
M.a.w.: heb je een brief van De Rechtspraak gehad of van een andere instantie/gemeente/commissie?
Een brief van het Parket Centrale Verwerking Openbaar Ministerie.
En ik word opgeroepen om op een bepaalde dag en tijd om voor de kantonrechter te verschijnen.
Het leest net alsof je verontwaardigd bent dat het nu voor komt. Maar dat is toch wat je wil dat gebeurt als je bezwaar aantekent?

Heel simpel uitgelegd, als je bezwaar aantekent zeg je tegen de overheid: ik ben het niet eens met jullie beslissing ik wil dat er een onafhankelijke derde (oftewel, de rechter) naar kijkt.
anoniem_65f95e3d19661 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 08:08
42.35% gewijzigd
Hier kan je duidelijk vinden wat er nu gaat gebeuren en hoe je je kan voorbereiden:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... en-bezwaar
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 08:04
Het leest net alsof je verontwaardigd bent dat het nu voor komt. Maar dat is toch wat je wil dat gebeurt als je bezwaar aantekent?

Uh nee? Noem het naïef, maar ik zou verwachten dat er tussen bezwaar en rechtzaak nog een aantal formele stappen zitten waarin het perspectief van beide partijen wordt bekeken en wordt afgewogen, waarin beide partijen tot een besluit kunnen komen van betalen of intrekken. Ik zou niet verwachten dan wel wensen dat bezwaar maken tegen een boete betekent dat je een jaar later voor de rechter staat.
En hier kan je meer informatie vinden over de beslistermijn:
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpe ... ar-te-laat

De link die jij plaatste gaat over verkeersovertredingen, dat lijkt me niet van toepassing voor het ergens wandelen zonder entreebewijs.
Je kan nu toch gewoon naar de rechter? Hoe kan dat nou een slechte uitkomst zijn? Je kunt je verhaal doen met je fotos en wellicht zijn ze het dan wel met je eens.

Mijn partner heeft laatst een bon laten voorkomen en die is kwijtgescholden, we waren er superblij mee en achteraf was het een toffe ervaring.
Geen paniek. Het is gewoon een onderdeel van de procedure. Niet iets aparts wat nu wordt opgestart.

De rechter wil graag jouw versie van het verhaal horen. Hij / zij heeft in het dossier jouw ‘bezwaarschrift’ incl foto’s etc.

Dus gewoon naar de zitting gaan. Je verhaal doen en het oordeel van de rechter afwachten. Krijg je meestal direct.

Zo’n zitting is heel informeel. Je hebt geen advocaat nodig.

Gewoon je verhaal doen. Vraag of de boete op zijn minst voorwaardelijk kan worden opgelegd. Dat wil zeggen dat je pas moet betalen als je nog een keer in de fout gaat.

Succes! Wanneer is het?
anoniem_64063706e0213 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 13:53
1.65% gewijzigd
Pandax schreef:
03-11-2019 08:10
Uh nee? Noem het naïef, maar ik zou verwachten dat er tussen bezwaar en rechtzaak nog een aantal formele stappen zitten waarin het perspectief van beide partijen wordt bekeken en wordt afgewogen, waarin beide partijen tot een besluit kunnen komen van betalen of intrekken. Ik zou niet verwachten dan wel wensen dat bezwaar maken tegen een boete betekent dat je een jaar later voor de rechter staat.
Rechtszaak klinkt misschien heel 'groot' maar dat perspectief van beide partijen bekijken is precies wat er nu gaat gebeuren. De rechter doet dit juist in een hoorzitting zodat je er gewoon heen kan en je verhaal kan vertellen. Als het op papier zou gaan zou je als burger minder toegang hebben tot de rechter, omdat niet iedereen duidelijk en correct op kan schrijven wat er gebeurd is of mensen zich genoodzaakt zouden zien om een advocaat te nemen.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 08:04
Het leest net alsof je verontwaardigd bent dat het nu voor komt. Maar dat is toch wat je wil dat gebeurt als je bezwaar aantekent?
Als ik bezwaar aanteken, verwacht ik dat er een beslissing wordt gemaakt of ze het met mij eens zijn of niet. Dan betaal ik wel of niet. Ik verwacht niet dat het voor zo’n lullig bedrag voorkomt.

Stel dat blijkt dat ze het met me eens zijn en ik niet hoef te betalen. Ben ik alsnog meer geld kwijt aan reiskosten naar de rechter en het vrij nemen van mijn werk.
En ik zou nu al gewoon betalen, omdat ik het idee belachelijk vind, dat er anders zoveel overheidsgeld mee bemoeit wordt om zo’n lullig bedrag.

Maar voor degene met wie ik was is het nu een principe kwestie geworden en die gaat morgen regelen of ze in mijn plaats kan (zo te zien aan alle bijlagen, die erbij zaten, mag dat).
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 08:04
Het leest net alsof je verontwaardigd bent dat het nu voor komt. Maar dat is toch wat je wil dat gebeurt als je bezwaar aantekent?

Heel simpel uitgelegd, als je bezwaar aantekent zeg je tegen de overheid: ik ben het niet eens met jullie beslissing ik wil dat er een onafhankelijke derde (oftewel, de rechter) naar kijkt.
Bij bezwaar vraag je of de instantie er nog een keer naar kijkt. Daarna komt eventueel een gang naar de rechter.
Zonnebloemenveld schreef:
03-11-2019 08:14
Als ik bezwaar aanteken, verwacht ik dat er een beslissing wordt gemaakt of ze het met mij eens zijn of niet. Dan betaal ik wel of niet. Ik verwacht niet dat het voor zo’n lullig bedrag voorkomt.

Stel dat blijkt dat ze het met me eens zijn en ik niet hoef te betalen. Ben ik alsnog meer geld kwijt aan reiskosten naar de rechter en het vrij nemen van mijn werk.
En ik zou nu al gewoon betalen, omdat ik het idee belachelijk vind, dat er anders zoveel overheidsgeld mee bemoeit wordt om zo’n lullig bedrag.

Maar voor degene met wie ik was is het nu een principe kwestie geworden en die gaat morgen regelen of ze in mijn plaats kan (zo te zien aan alle bijlagen, die erbij zaten, mag dat).
Je kan je bezwaar ook nog intrekken.

Misschien heb je je het niet helemaal beseft maar dit is wat jij met je bezwaar hebt aangevraagd: overheid ik ben het niet eens, haal er een onafhankelijke derde bij. Ik kan echt niet snappen waarom je zo verbolgen bent.
kadanz schreef:
03-11-2019 08:17
Bij bezwaar vraag je of de instantie er nog een keer naar kijkt. Daarna komt eventueel een gang naar de rechter.
Volgens mij is een hoorzitting vrij normaal hoor. En je kan je inderdaad laten vertegenwoordigen met een schriftelijke machtiging, staat ook in die eerste link die ik je gaf uitgelegd.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 08:17
Je kan je bezwaar ook nog intrekken.

Misschien heb je je het niet helemaal beseft maar dit is wat jij met je bezwaar hebt aangevraagd: overheid ik ben het niet eens, haal er een onafhankelijke derde bij. Ik kan echt niet snappen waarom je zo verbolgen bent.

Wat een volkomen inefficiënte escalatieladder.
Doro75 schreef:
03-11-2019 08:12
Geen paniek. Het is gewoon een onderdeel van je bezwaar. Niet iets aparts wat nu wordt opgestart.

De rechter wil graag jouw versie van het verhaal horen. Hij / zij heeft in het dossier jouw bezwaarschrift incl foto’s etc.

Dus gewoon naar de zitting gaan. Je verhaal doen en het oordeel van de rechter afwachten. Krijg je meestal direct.

Zo’n zitting is heel informeel. Je hebt geen advocaat nodig.

Gewoon je verhaal doen. Vraag of de boete op zijn minst voorwaardelijk kan worden opgelegd. Dat wil zeggen dat je pas moet betalen als je nog een keer in de fout gaat.

Succes! Wanneer is het?
Ik dacht dat ze binnen een bepaalde termijn moeten reageren op het bezwaar, anders verloopt het.

Heb je wel een bevestiging van ontvangst gehad toen je bezwaar indiende?
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 08:19
Volgens mij is een hoorzitting vrij normaal hoor. En je kan je inderdaad laten vertegenwoordigen met een schriftelijke machtiging, staat ook in die eerste link die ik je gaf uitgelegd.
Nee hoor, ik ontving een brief waarin bezwaar was afgewezen en moest alsnog betalen.
Alle reacties Link kopieren
Ja, ik ben inderdaad verontwaardigt. Ik heb een keer eerder bezwaar ingediend tegen een verkeersboete. Toen kreeg ik gewoon binnen een paar weken bericht, dat ze het niet eens waren met mijn bezwaar en heb ik gewoon netjes betaald. Geen probleem.
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 08:19
Volgens mij is een hoorzitting vrij normaal hoor. En je kan je inderdaad laten vertegenwoordigen met een schriftelijke machtiging, staat ook in die eerste link die ik je gaf uitgelegd.
Een hoorzitting is iets anders dan een oproep tot verschijnen voor een kantonrechter!
Alle reacties Link kopieren
lisa_ schreef:
03-11-2019 08:20
Ik dacht dat ze binnen een bepaalde termijn moeten reageren op het bezwaar, anders verloopt het.

Heb je wel een bevestiging van ontvangst gehad toen je bezwaar indiende?
Ja, bevestiging bijna een jaar geleden gehad.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven