Geld & Recht alle pijlers

Voor de rechter verschijnen

03-11-2019 07:28 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meer dan een jaar geleden, heb ik met een vriendin ergens gewandeld, waar we een kaartje voor moesten hebben. We zijn ter plekke aangehouden en kregen een bekeuring van ongeveer 100 euro.

We hebben hier bezwaar tegen ingediend, omdat het voor ons echt niet duidelijk was, dat het nodig was. Met foto’s van het hek erbij waar we doorheengekomen zijn, met heel veel bordjes (waarvan 1 heel klein, dat we een kaartje nodig hadden).

Bericht terug gehad, dat ze mijn bezwaarschrift hadden ontvangen en ik voorlopig niks hoefde te doen. Nooit meer wat van gehoord. Tot gisteren dus.
Aangetekende brief, dat het een rechtszaak wordt !

Even afgezien van het feit, dat dit volkomen belachelijk is, mag het ook ???
Ik lees bijv. in de volgende link, dat ze binnen 16 weken op een bezwaarschrift moeten reageren:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/v ... kkingen-0/

Ik zou overigens gewoon betaald hebben, als ze het niet eens zouden zijn geweest met mijn bezwaar.

Geen wonder dat de rechtbanken overbelast zijn :facepalm:
meisje85 schreef:
03-11-2019 17:48
Nee hoor, dat de zaak nu naar zitting gaat betekent dat het OM juist nog steeds vindt dat het achter de beslissing van de strafbeschikking staat. Heeft niks met precedenten te maken.
Ik denk dus wat anders.
Alle reacties Link kopieren
Het OM kijkt niet inhoudelijk naar verzetschriften. Ze sturen een strafbeschikking en als iemand in verzet gaat, plannen ze de zaak op een kantonzitting. Heeft niks te maken met precedenten of wel/niet gelijk hebben.
Alle reacties Link kopieren
Net gebeld. Blijkbaar is het inderdaad standaardprocedure. Ik ga mijn vriendin machtigen, die gaat in mijn plaats. We waren daar ook gewoon met zijn 2en. Als we verliezen kunnen er geen extra kosten bijkomen en kan de boete ook niet verhoogd worden.

Sorry voor de miscommunicatie hier. Weet ik veel wat het verschil is tussen verzet en bezwaar :-$
In theorie mág de rechter wel een hogere boete opleggen. Maar dat is bij dit voorbeeld niet waarschijnlijk.

Als het voorkomt ligt eigenlijk alles open, de rechter kan ook een lagere boete bepalen.
Zonnebloemenveld schreef:
04-11-2019 09:47
Net gebeld. Blijkbaar is het inderdaad standaardprocedure. Ik ga mijn vriendin machtigen, die gaat in mijn plaats. We waren daar ook gewoon met zijn 2en. Als we verliezen kunnen er geen extra kosten bijkomen en kan de boete ook niet verhoogd worden.

Sorry voor de miscommunicatie hier. Weet ik veel wat het verschil is tussen verzet en bezwaar :-$
Volgende keer eerst zelf even uitzoeken hoe het zit lijkt me handiger dan hier gelijk verontwaardigd posten.
Odense2 schreef:
03-11-2019 07:40
Ja, dat mag.
Ook kleine bordjes, vieze bordjes, lage bordjes moet je opvolgen.


Ik ben een keer aangehouden vanwege fietsen op een plein waar iedereen overheen fietst naar de supermarkt.
Boete gehad wegens fietsen op plein.

Ik dacht: "Ach, agenten moeten ook hun bonnen-quotum halen." en ik heb de boete betaald.

Verder alleen goede ervaringen met de politie. Zoals een keer hulp toen ik (fietser) was aangereden.
Dit heb ik letterlijk gisteren meegemaakt. Onderweg naar mijn supermarkt beboet omdat ik over het pleintje fietste. 55 euro! Dacht idd hetzelfde, ze zullen wel geld tekort hebben :roll:
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-11-2019 18:56
Ik denk dus wat anders.
Gewoon omdat je dat denkt? Of ken je de procedure ook daadwerkelijk?
Alle reacties Link kopieren
Wintertime16 schreef:
03-11-2019 20:54
Het OM kijkt niet inhoudelijk naar verzetschriften. Ze sturen een strafbeschikking en als iemand in verzet gaat, plannen ze de zaak op een kantonzitting. Heeft niks te maken met precedenten of wel/niet gelijk hebben.
Zeker wel, verzetzaken worden herbeoordeeld. Staat ook gewoon in de Aanwijzing Strafbeschikking.
Alle reacties Link kopieren
meisje85 schreef:
04-11-2019 18:19
Zeker wel, verzetzaken worden herbeoordeeld. Staat ook gewoon in de Aanwijzing Strafbeschikking.
Oh echt? Die indruk heb ik meestal niet. Heb je ook een idee hoeveel procent dan alsnog anders wordt afgedaan?
Op zitting wordt er ook weleens vrijspraak gevraagd en dan denk ik: had dan geseponeerd, scheelt iedereen een hoop werk en de verdachte een vrije dag.
Alle reacties Link kopieren
Cijfers weet ik niet. Maar degene die herbeoordeelt is bijna nooit degene die later met zo’n zaak op zitting staat. En het kan natuurlijk best dat die er dan toch weer anders over denkt. Of er, na alles op zitting te hebben gehoord, anders over denkt.
meisje85 schreef:
04-11-2019 18:19
Zeker wel, verzetzaken worden herbeoordeeld. Staat ook gewoon in de Aanwijzing Strafbeschikking.
Ja, maar het verzet wordt in eerste instantie toch alleen beoordeeld op of het wel of niet voor moet komen, inhoudelijk gaan ze er pas tijdens de zitting op in.
Alle reacties Link kopieren
Update:
Vanochtend is de rechtszaak geweest. Boete is omgezet in een waarschuwing en voorwaardelijke boete. We hoeven dus niet te betalen.
Ook mogen we nog in beroep gaan, maar dat doen we maar niet ;-D
Alle reacties Link kopieren
Goed zo!
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloemenveld schreef:
16-12-2019 14:10
Update:
Vanochtend is de rechtszaak geweest. Boete is omgezet in een waarschuwing en voorwaardelijke boete. We hoeven dus niet te betalen.
Ook mogen we nog in beroep gaan, maar dat doen we maar niet ;-D
fijn!

en dat beroep zou ik ook maar laten zitten ja! hahaha
En doooooor!

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven