Geld & Recht alle pijlers

Voor de rechter verschijnen

03-11-2019 07:28 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meer dan een jaar geleden, heb ik met een vriendin ergens gewandeld, waar we een kaartje voor moesten hebben. We zijn ter plekke aangehouden en kregen een bekeuring van ongeveer 100 euro.

We hebben hier bezwaar tegen ingediend, omdat het voor ons echt niet duidelijk was, dat het nodig was. Met foto’s van het hek erbij waar we doorheengekomen zijn, met heel veel bordjes (waarvan 1 heel klein, dat we een kaartje nodig hadden).

Bericht terug gehad, dat ze mijn bezwaarschrift hadden ontvangen en ik voorlopig niks hoefde te doen. Nooit meer wat van gehoord. Tot gisteren dus.
Aangetekende brief, dat het een rechtszaak wordt !

Even afgezien van het feit, dat dit volkomen belachelijk is, mag het ook ???
Ik lees bijv. in de volgende link, dat ze binnen 16 weken op een bezwaarschrift moeten reageren:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/v ... kkingen-0/

Ik zou overigens gewoon betaald hebben, als ze het niet eens zouden zijn geweest met mijn bezwaar.

Geen wonder dat de rechtbanken overbelast zijn :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
-
anoniem_285217 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 12:52
Reden: Het bleek geen Mulderbeschikking te zijn, maar een strafbeschikking. Mijn toelichting was dan niet van toepassing.
99.88% gewijzigd
Ik heb ook eens iets voor laten komen. Dat pakte voor mij wel gunstig uit. Vrijspraak door zowel officier als de rechter. Doe daar gewoon je verhaal, stel je redelijk op en toon berouw/neem verantwoordelijkheid, dan ben je al een heel eind bij veel rechters.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 12:57
80.19% gewijzigd
.
anoniem_199331 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 12:55
99.90% gewijzigd
Oh, het was dus helemaal geen bezwaar. Ik zou gewoon naar die rechter gaan. Vroeger was het inderdaad zo dat je bij veel duingebieden een kaartje moest kopen maar zowel de Kennemer- als de Waterleidingduinen zijn nu vrij toegankelijk. Het is dus helemaal niet gek als je dat niet weet, en ze zouden dus best gewoon een duidelijk bord op kunnen hangen.
viva-amber schreef:
03-11-2019 11:06
Wel apart dat men dat bordje net heeft ophangen in de periode tussen dat je er langs kwam op de heen weg en toen je in het bos was.
Ga jij maar terug naar bed. Wat een agressieve en onwetende houding neem je aan hier.

Succes, to! Hopelijk kan je wandelmaatje de rechter overtuigen. Ik denk dat er nu een rechtszaak is zodat ze een beter precedent hebben tegen toekomstige overtreders.
Nu ben je pas duidelijk. Je hebt een strafbare feit begaan en dan is de procedure heel anders. Dit had je zelf ook na kunnen gaan! Je had beter moeten opletten. Nu mag je het uitleggen tijdens verhoor en dan is het afwachten qua uitspraak. Als ze welwillend zijn, kan je ook betalen om de zaak niet voor te laten komen. Dus bel ze op. It’s up to you.
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-11-2019 13:01
Ga jij maar terug naar bed. Wat een agressieve en onwetende houding neem je aan hier.

Succes, to! Hopelijk kan je wandelmaatje de rechter overtuigen. Ik denk dat er nu een rechtszaak is zodat ze een beter precedent hebben tegen toekomstige overtreders.

Of de officier vindt de straf gewoon terecht.
Alle reacties Link kopieren
Ik denk dat je nul kans maakt. Het bord was er maar jullie hebben dat gezien. Dat kan natuurlijk, maar dat maakt niet dat de boete onterecht is. Je hebt de overtreding immers wel gewoon begaan. Opzet hoeft daarbij niet in het spel te zijn. Hoeveel mensen zullen een boete bestrijden omdat ze een bord niet hebben gezien, denk je? Onbegonnen werk om al die boetes dan maar kwijt te schelden.
Realiseer je overigens wel dat de officier van justitie op zitting een hogere boete kán eisen.
Het is natuurlijk niet zo dat je onder het mom van het niet willen belasten van de rechtbanken onder je zaak uitkomt. Je hebt bezwaar aangetekend, dus nu komt het voor. Dat is de normale gang van zaken. Er zit niet eerst een uitgebreide schriftelijke correspondentie tussen.

Bij mij ging het precies zo. Ik moest niet betalen, kreeg wel nog een paar keer een transactievoorstel om alsnog te betalen (hogere boete) en toen de uitnodiging voor de rechter.

En in mijn geval: vrijspraak (zo noemden ze het echt). Politieagent had zich ronduit belachelijk opgesteld.
anoniem_363018 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 14:03
34.68% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloemenveld schreef:
03-11-2019 12:07
Ik heb de oorspronkelijke strafbeschikking er nog maar eens bij gepakt. Daarbij staat als strafbaar feit:
“ zonder daartoe gerechtigd te zijn zich bevinden; op eens anders grond, waarvan de toegang hem op voor hem blijkbare wijze verboden is”.

Nou het was voor ons dus niet op blijkbare wijze. Anders waren we nooit zelf op de handhavers toegestapt.

Er staat ook duidelijk: “betaal niet als u in verzet gaat”.
Dus als ik een boete krijg voor te hard rijden omdat ik het bord niet heb gezien, dan hoef ik niet te betalen?

Zo werkt het gewoon niet hè...
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
En wat ik daar zag was (en andere keren dat ik uit interesse was gaan kijken) dat rechters een broertje dood hebben aan mensen die beweren dat iets niet duidelijk aan stond gegeven of dat een agent iets nooit gezien zou kunnen hebben (door rood rijden ofzo). Eigenlijk is het dan over het algemeen meteen klaar. Ze zijn vaak veel gevoeliger voor mensen die berouw tonen en verantwoordelijkheid nemen. Dus; ik had het wellicht kunnen zien, maar om die en die reden zag ik het niet.
Alle reacties Link kopieren
Vlgs mij schreef TO dat ze het bord wel heeft gezien, maar dat ergens halverwege de beschrijving vh gebied, stond dat er betaald moest worden.
Het lijkt me handiger en zeker als op die plek de kaartjesverkoop niet is, dat er duidelijk boven aan zo’n bord staat dat je dr niet in mag zonder kaartje.
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
Of het ‘op blijkbare wijze’ was of niet in dit geval is aan de rechter om te beoordelen. Als het klip en klaar was, was de zaak na verzet wel zonder zitting afgedaan lijkt me.

Dus ga er naar toe en doe je verhaal. Of neem contact op en zeg dat je alsnog de boete wil betalen.

Maar maak het ajb niet groter dan het is.
Alle reacties Link kopieren
Ze heeft bord gezien maar gekozen om het niet helemaal te lezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
Alle reacties Link kopieren
Onze wetgeving kent het uitgangspunt: als je een strafbaar feit hebt begaan, dan moet je voor de rechter verschijnen. Om de rechtbanken te ontlasten, krijg je bij een klein vergrijp een transactie aangeboden (de boete dus). Veel mensen betalen die boete en daarmee is de zaak afgedaan zonder dat de rechterlijke macht wordt belast. Ben je het niet met het feit eens, dan kun je verzet gaan.

Ga je in verzet, dan moet je de boete inderdaad niet betalen. Je verzet wordt bij het CVOM bekeken en het CVOM kan beslissen om te seponeren (dan vervalt de strafbeschikking/boete) of alsnog de te kiezen voor de gang naar de rechter. Op de zitting kun jij je verhaal doen en evt bewijzen die je verhaal ondersteunen inbrengen. Dit is dan de inhoudelijke behandeling van jouw bezwaar.

Dat zaken pas na een jaar of nog later voor de rechter komen, is eerder regel dan uitzondering.
Ik zou met een stok en geleidehond binnen komen, wedden dat je boete kwijtgescholden wordt. :proud:
Dromepretje Precies! Ik denk dat TO in de war is met bijvoorbeeld bezwaren in vergunningenprocedures bij de gemeente ofzo.
Alle reacties Link kopieren
Als je alsnog wil betalen kan dat meestal wel. De meeste rechtbanken kun je gewoon mailen (mail dan naar de strafgriffie en bel een dag later of het goed is aangekomen).
Als je zonder bericht niet komt opdagen wordt de zaak bij verstek afgedaan (zeker 75% komt niet opdagen bij strafkantonzittingen). De oorspronkelijke boete wordt dan vaak iets hoger.
Als je wel gaat geef dan eerlijk aan dat je het echt niet hebt gezien en dat je graag een waarschuwing wil (een voorwaardelijke boete). Als je geen strafblad hebt (justitiele documentatie) geef dat dan ook aan.
Kantonzittingen staan vol met dit soort zaken: door rood kruis rijden (allemaal hebben ze geen rood kruis gezien), alcohol op straat (‘maar het was koningsdag en iedereen liep met bier), wildplassen (‘zou het nooit doen maar ik moest echt nodig), hardrijden (‘ja sorry snelle auto’), rijden zonder rijbewijs (‘was echt maar een klein stukje’), loslopende hond (‘maar hij luistert goed’), poep niet opruimen (‘wou net gaan opruimen en toen stond er opeens een boa’) :zzz:
Het is me inderdaad ook opgevallen dat je zaak meteen zo goed als verloren is als je het oordeel van een boa in twijfel trekt. Dat wordt eigenlijk meteen afgeserveerd.
Ahh...verzet dus, geen bezwaar. Ok, zoals anderen al aan hebben gegeven, dat is een heel andere situatie!
Bij mij stond de procedure en opties in de brieven die ik ontving duidelijk uitgelegd met diverse website voor nog meer informatie. Ik neem aan dat TO dat ook zo heeft ontvangen. En zo niet, dan leert een snel rondje Google ook al dat dit dus inderdaad zo mag.
viva-amber schreef:
03-11-2019 14:06
Ze heeft bord gezien maar gekozen om het niet helemaal te lezen.
Wat ben jij een gefrustreerd iemand zeg met je agressieve reacties..Je hoeft t niet met TO eens te zijn maar je doet net alsof ze een misdaad van groot niveau heeft gepleegd..
Alle reacties Link kopieren
Doro75 schreef:
03-11-2019 14:04
Of het ‘op blijkbare wijze’ was of niet in dit geval is aan de rechter om te beoordelen. Als het klip en klaar was, was de zaak na verzet wel zonder zitting afgedaan lijkt me.

Zo werkt het niet. Het OM beoordeelt het verzet en zo lang het OM niet denkt: “goh, hier zit wel wat in, we vernietigen de strafbeschikking”, gaat de zaak naar zitting. Kortom: juíst als er wel muziek in het verweer van TO had gezeten, was de zaak al voor de zitting geëindigd.
Alle reacties Link kopieren
MarvelousMrsMaisel schreef:
03-11-2019 13:01
Ga jij maar terug naar bed. Wat een agressieve en onwetende houding neem je aan hier.

Succes, to! Hopelijk kan je wandelmaatje de rechter overtuigen. Ik denk dat er nu een rechtszaak is zodat ze een beter precedent hebben tegen toekomstige overtreders.
Nee hoor, dat de zaak nu naar zitting gaat betekent dat het OM juist nog steeds vindt dat het achter de beslissing van de strafbeschikking staat. Heeft niks met precedenten te maken.
Alle reacties Link kopieren
Zeepje-uit-de-zee schreef:
03-11-2019 17:41
Wat ben jij een gefrustreerd iemand zeg met je agressieve reacties..Je hoeft t niet met TO eens te zijn maar je doet net alsof ze een misdaad van groot niveau heeft gepleegd..
Zij kan straks voor een overtreding wel betalen alsof het ernst is. Bordje niet gezien (haar verdediging is een foto van het bordje), wel gezien niet helemaal gelezen, boswachter was niet aardig, behandel mijn zaak maar niet want het rechtssysteem is overbelast...jemig mijn getrouwde minnaar heeft minder slechte smoezen.
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven