Geld & Recht alle pijlers

Voor de rechter verschijnen

03-11-2019 07:28 114 berichten
Alle reacties Link kopieren
Meer dan een jaar geleden, heb ik met een vriendin ergens gewandeld, waar we een kaartje voor moesten hebben. We zijn ter plekke aangehouden en kregen een bekeuring van ongeveer 100 euro.

We hebben hier bezwaar tegen ingediend, omdat het voor ons echt niet duidelijk was, dat het nodig was. Met foto’s van het hek erbij waar we doorheengekomen zijn, met heel veel bordjes (waarvan 1 heel klein, dat we een kaartje nodig hadden).

Bericht terug gehad, dat ze mijn bezwaarschrift hadden ontvangen en ik voorlopig niks hoefde te doen. Nooit meer wat van gehoord. Tot gisteren dus.
Aangetekende brief, dat het een rechtszaak wordt !

Even afgezien van het feit, dat dit volkomen belachelijk is, mag het ook ???
Ik lees bijv. in de volgende link, dat ze binnen 16 weken op een bezwaarschrift moeten reageren:
https://www.om.nl/onderwerpen/verkeer/v ... kkingen-0/

Ik zou overigens gewoon betaald hebben, als ze het niet eens zouden zijn geweest met mijn bezwaar.

Geen wonder dat de rechtbanken overbelast zijn :facepalm:
Alle reacties Link kopieren
Zonnebloemenveld schreef:
03-11-2019 07:50
Dat snap ik ook wel !
Ik zou ook gewoon hebben betaald, als mijn bezwaar niet erkend was.
Maar mag je hier een rechtszaak over beginnen een jaar later, zonder ooit gereageerd te hebben op het bezwaarschrift ?
Maar waarom überhaupt bezwaar maken? Je weet dat de boete terecht was.
Jullie hebben weliswaar niet goed opgelet, maar er hing dus gewoon een bordje.

Je noemt in je OP de overbelasting van het rechtssysteem, denk ook eens aan de verwerking van al die bezwaarschriften, en de kosten die daarbij komen kijken. Je schrijft eerder ook al een boete zonder succes te hebben aangevochten. Was dat dan ook zoiets (verkeersbord niet gezien oid)?
Een bezwaarschrift schrijf je wanneer een boete onterecht was, en niet wanneer je - ook al was het per ongeluk - de regels inderdaad hebt overtreden.
Je hoort de vogels weer, je ruikt de regen nog
Pff wat een kostenpost...
Alle reacties Link kopieren
Ik zou heen gaan. Als het te lang heeft geduurt, schelden ze het soms kwijt.

Ook als het bord niet duidelijk was, te klein oa.

Kijk anders even een aflevering, voor de rechter op rtl4. Hier komen heel vaak dit soort rechtzaken.

Dan kun je zien hoe dat gaat. Heel gemoedelijk.
Je kunt daar gewoon je zegje doen, ik zie het probleem niet.
Dus er stond een bordje en dat hebben jullie niet gezien. Kan gebeuren. Je kreeg een boete waar je het niet mee eens was (ondanks dat bordje), je hebt bezwaar ingediend, nu krijg je de kans om je bezwaar voor de rechter toe te lichten en dan kom je op mij daarover best wel verongelijkt over. Volgens jou hadden ze eerst op je bezwaar moeten reageren maar dat hebben ze gedaan door naar de kantonrechter te stappen. En ja, door de door jou terecht aangevoerde werkdruk bij dat soort instanties kan het best een jaar duren voor je opgeroepen wordt.

Ben je geschrokken van die brief?
De procedure is niet gevolgd, althans, TO denkt geen antwoord te hebben gehad op haar bezwaarschrift. Dat is een probleem.

Dus ik zou in ieder geval vragen of en wanneer er een antwoord is verstuurd op jouw bezwaarschrift, en wat de eventuele reden van afwijzing is. Wat moet je anders zeggen tegen de rechter als je geen idee hebt waarom je bezwaar is afgewezen?
RamsayStreet schreef:
03-11-2019 09:16
Dus er stond een bordje en dat hebben jullie niet gezien. Kan gebeuren. Je kreeg een boete waar je het niet mee eens was (ondanks dat bordje), je hebt bezwaar ingediend, nu krijg je de kans om je bezwaar voor de rechter toe te lichten en dan kom je op mij daarover best wel verongelijkt over. Volgens jou hadden ze eerst op je bezwaar moeten reageren maar dat hebben ze gedaan door naar de kantonrechter te stappen. En ja, door de door jou terecht aangevoerde werkdruk bij dat soort instanties kan het best een jaar duren voor je opgeroepen wordt.

Ben je geschrokken van die brief?
Een bezwaar licht je niet toe bij de rechter. Dat is pas stap drie! Stap één is de boete, twee is het bezwaar, en pas dan komt er eventueel een rechter aan te pas.

Wat is anders het hele punt van bezwaar :)
Maar goed, ik ben geen jurist, misschien zie ik ook wat over het hoofd, maar na slechts een ontvangstbevestiging van het bezwaarschrift gelijk overgaan op een rechtszaak klopt niet...

Bekendmaking van de beslissing
Als de organisatie een beslissing heeft genomen op uw bezwaarschrift, krijgt u daarvan bericht. De organisatie onderbouwt hierin de beslissing. Als u het niet eens bent met de beslissing, kunt u binnen 6 weken in beroep gaan. Bij de beslissing staat vermeld waar u dit moet doen.
anoniem_126923 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 09:24
30.80% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
RamsayStreet schreef:
03-11-2019 09:16
Ben je geschrokken van die brief?
Ja, ik ben me doodgeschrokken. Maar komt vooral door het feit, dat er andere dingen spelen op het moment. Mijn eerst reactie was, dat het daarom ging. Had dit nooit (meer) verwacht.
Alle reacties Link kopieren
gizzmo-returns schreef:
03-11-2019 09:15
Je kunt daar gewoon je zegje doen, ik zie het probleem niet.
Dat het mij meer geld kost om mijn zegje te doen, als dat die boete kost. En dat er zoveel speelt in mijn leven op het moment, dat ik dit er niet bij kan hebben.

Maar daar kan de rechtbank natuurlijk niks aan doen. Snap ik ook.
Maar ik wordt vertegenwoordigt door degene met wie ik was. Alleen omdat ik degene was, die me opdat moment legitimeerde komt alles nu bij mij.
Alle reacties Link kopieren
kadanz schreef:
03-11-2019 09:18
De procedure is niet gevolgd, althans, TO denkt geen antwoord te hebben gehad op haar bezwaarschrift. Dat is een probleem.

Dus ik zou in ieder geval vragen of en wanneer er een antwoord is verstuurd op jouw bezwaarschrift, en wat de eventuele reden van afwijzing is. Wat moet je anders zeggen tegen de rechter als je geen idee hebt waarom je bezwaar is afgewezen?
Dit dus !
Zonnebloemenveld schreef:
03-11-2019 09:24
Ja, ik ben me doodgeschrokken. Maar komt vooral door het feit, dat er andere dingen spelen op het moment. Mijn eerst reactie was, dat het daarom ging. Had dit nooit (meer) verwacht.
Niet schrikken, je kan daar gewoon gaan uitleggen waarom je volgens jou geen boete moet krijgen. Heb je daar geen tijd voor of geen ruimte in je hoofd omdat er nu andere, belangrijkere, dingen spelen dan trek je je bezwaar in en betaal je de boete en is het ook klaar.
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 09:32
Niet schrikken, je kan daar gewoon gaan uitleggen waarom je volgens jou geen boete moet krijgen. Heb je daar geen tijd voor of geen ruimte in je hoofd omdat er nu andere, belangrijkere, dingen spelen dan trek je je bezwaar in en betaal je de boete en is het ook klaar.
Lees nou gewoon eens! Er klopt iets niet en dat moet ze eerst uitzoeken.
Wat kostte de entree oorspronkelijk?
Alle reacties Link kopieren
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 08:13
Rechtszaak klinkt misschien heel 'groot' maar dat perspectief van beide partijen bekijken is precies wat er nu gaat gebeuren. De rechter doet dit juist in een hoorzitting zodat je er gewoon heen kan en je verhaal kan vertellen. Als het op papier zou gaan zou je als burger minder toegang hebben tot de rechter, omdat niet iedereen duidelijk en correct op kan schrijven wat er gebeurd is of mensen zich genoodzaakt zouden zien om een advocaat te nemen.
Dat is onzin. Er is een bezwaarprocedure, om niet alles bij rechters te laten voorkomen. En dan kan de beslisser dus nog zeggen: oeps u heeft gelijk. Dat gaat gewoon schriftelijk. Als je het dan nog niet eens bent, dan is er de beroepsprocedure. En dan buigt een ander orgaan zich erover, een rechter.
Alle reacties Link kopieren
Als we alleen het bordje niet hadden gezien en fatsoenlijk waren behandeld, hadden we misschien nog wel gewoon betaald ook.

We zijn zelf naar de ‘boswachters’ toe gelopen toen we ze van een afstandje zagen, om iets te vragen. Dus het was duidelijk, dat we niet wisten, dat we iets illegaals aan het doen waren. Vervolgens zijn we meerdere keren voor leugenaars uit gemaakt, want het kon niet, dat we het bordje niet hadden gezien. Na afloop zijn we nog bij het bezoekerscentrum geweest om ons verhaal te doen en hun aan te raden om het bord duidelijker te maken. Bij het bezoekerscentrum werd ons toen gevraagd of we niet eerst een waarschuwing hadden gekregen, omdat dat hun officiële procedure was. Nou nee dus. Dus ze hebben zich ook niet aan hun eigen procedures gehouden.

Degene met wie ik was heeft een keer vaker voor de rechter gestaan en heeft toen gelijk gekregen. Maar dat was wel na bezwaarschrift op bezwaarschrift op bezwaarschrift.

Dus ja, misschien naïef van mij, maar ik verwacht niet opgeroepen te worden bij de rechtbank, na een eenmalig bezwaarschrift.
Alle reacties Link kopieren
Gatekeeper* schreef:
03-11-2019 09:38
Wat kostte de entree oorspronkelijk?
Paar euro, echt niet veel. Zouden we ook gewoon betaald hebben.

Kwamen na de boete (op de terugweg) nog meer wandelaars tegen. En er waren er meerdere zonder kaartje, omdat ze het echt niet hadden gezien.
Ik snap je reactie wel. Je had een reactie verwacht en daarna had je kunnen kijken of je wel of niet de gang naar de rechter maakt. Maar voor nu maak je het groter dan het is. Je kan bij de kantonrechter gewoon je verhaal vertellen. Precies zoals het gegaan is en deze zal dan een beslissing nemen. Niets komt gelegen. Het is maar hoe je ermee omgaat.
anoniem_64b9896d19796 wijzigde dit bericht op 03-11-2019 09:46
Reden: .
8.14% gewijzigd
ClumsyNinja schreef:
03-11-2019 09:32
Niet schrikken, je kan daar gewoon gaan uitleggen waarom je volgens jou geen boete moet krijgen. Heb je daar geen tijd voor of geen ruimte in je hoofd omdat er nu andere, belangrijkere, dingen spelen dan trek je je bezwaar in en betaal je de boete en is het ook klaar.
Er kan geen sprake zijn van bezwaar intrekken in het door TO geschetste scenario. Immers, de beslissing op het bezwaar lijkt óf te zijn overgeslagen, óf niet aan TO te zijn gecommuniceerd, of TO heeft wat post over het hoofd gezien. Maar intrekken van bezwaar is nu dus niet logisch/mogelijk.
Alle reacties Link kopieren
Noord-Hollands duingebied: daar staan echt overal bordjes. Jij overbelast het rechtssysteem niet door niet te betalen.
viva-amber wijzigde dit bericht op 03-11-2019 09:48
34.09% gewijzigd
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
vivagirl2013 schreef:
03-11-2019 09:45
Ik snap je reactie wel. Je had een reactie verwacht en daarna had je kunnen kijken of je wel of niet de gang naar de rechter maakt. Maar voor nu maak je het groter dan het is. Je kan bij de kantonrechter gewoon je verhaal vertellen. Precies zoals het gegaan is en deze zal dan een beslissing nemen. Niets komt gelegen. Het is maar hoe je ermee omgaat.
Dan wordt TO veroordeeld tot het betalen van de boete én de proceskosten terwijl TO helemaal geen rechtszaak wil, slechts bezwaar!
Alle reacties Link kopieren
Dus jij doet iets fout maar wanneer zij jouw kont hadden gekust dan had je wel betaald....mmm. Het ligt altijd aan iets of iemand anders. Ik hoop dat je bij die rechter net zo veel brutale smoesjes hebt als hier dan maak je nog wat mee.....
This user may use sarcasm and cynicism in a way you are not accustomed to. You might suffer severe mental damage.
kadanz schreef:
03-11-2019 09:48
Nou, en dan wordt TO veroordeeld tot het betalen van de boete én de proceskosten terwijl TO helemaal geen rechtszaak wil.
Jammer genoeg heeft TO niet gevraagd hoe de zaak ervoor stond na de wettelijke termijn. Dan had ze zelf al kunnen weten hoe ze ervoor stond en kunnen betalen of laten voorkomen. Mensen hebben een bepaald beeld van hun rechten, maar verzaken soms in hun plichten. Als TO geen rechtszaak wilt, had ze zich beter moeten laten informeren en actiever moeten zijn. Helaas is dit niet het geval. Voor nu kan ze contact opnemen en betalen of het laten voorkomen en kijken wat de uitspraak zal zijn.
Zonnebloemenveld schreef:
03-11-2019 08:23
Ja, ik ben inderdaad verontwaardigt. Ik heb een keer eerder bezwaar ingediend tegen een verkeersboete. Toen kreeg ik gewoon binnen een paar weken bericht, dat ze het niet eens waren met mijn bezwaar en heb ik gewoon netjes betaald. Geen probleem.
En soms komen ze er niet uit en willen ze meer info. Wordt het dus een hoorzitting.
Alle reacties Link kopieren
vivagirl2013 schreef:
03-11-2019 09:55
Jammer genoeg heeft TO niet gevraagd hoe de zaak ervoor stond na de wettelijke termijn. Dan had ze zelf al kunnen weten hoe ze ervoor stond en kunnen betalen of laten voorkomen. Mensen hebben een bepaald beeld van hun rechten, maar verzaken soms in hun plichten. Als TO geen rechtszaak wilt, had ze zich beter moeten laten informeren en actiever moeten zijn. Helaas is dit niet het geval. Voor nu kan ze contact opnemen en betalen of het laten voorkomen en kijken wat de uitspraak zal zijn.
Maar als je niks meer hoort op je bezwaarschrift, weet je toch niet dat er een jaar na dato een oproep kan komen om voor de rechter te verschijnen ?

Of misschien wel? Staat zoiets op de boete?
“Intelligentie zonder vriendelijkheid is een zeer gevaarlijk wapen”. (Francoise Sagan)

"De moord die niet mocht worden opgelost". (Maaike Vaatstra)
simbalabimba schreef:
03-11-2019 10:19
Maar als je niks meer hoort op je bezwaarschrift, weet je toch niet dat er een jaar na dato een oproep kan komen om voor de rechter te verschijnen ?

Of misschien wel? Staat zoiets op de boete?
Je hoort bijna altijd iets. En als je niets hoort na weken, is het handig om navraag te doen, gezien er ook wel eens fouten worden gemaakt. En daarbij wil je toch weten waar je aan toe bent? Nu heeft TO een voor haar onaangename brief gekregen met haar afwachtende houding.

Als je bezwaar tekent, is het altijd handig om na te gaan, welke procedure men volgt. Dit kan op de brief, boete of site staan.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven