Geld & Recht alle pijlers

Vraag m.b.t. voorrang

13-02-2020 18:00 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe het zit, in de volgende situatie:
Auto rijdt op de openbare weg in de bebouwde kom. Er is geen apart fietspad. Auto geeft aan middels knipperlicht dat hij rechts af willen slaan. Achterop komt een scooter rijder. Op het moment dat de auto afslaat haalt de scooter de auto rechts in i.p.v. links. Gevolg, auto en scooter raken in botsing.
Had de auto moeten wachten of had de scooter rijder de auto links voorbij moeten gaan?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
AaltjeR schreef:
13-02-2020 18:11
Rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, ook als het verkeer achterop komt.
dit
forsyth schreef:
13-02-2020 18:20
Dit is toch een hele andere situatie.
Ja, maar de uitleg is zo helder, dat ik denk dat je hem kunt vertalen naar de situatie van TO. Schade en schuld zijn twee verschillende dingen en dat is in TO's verhaal ook zo denk ik.
Alle reacties Link kopieren
Aviendha schreef:
13-02-2020 18:12
Dan is de auto voor de wet misschien fout omdat de fietser de zwakste is, maar je haalt toch gewoon geen auto rechts in die rechts af wil slaan?

Ik ben ook wel benieuwd en ben het met je laatste zin helemaal eens. Heb ook eens zo'n situatie meegemaakt met een nogal agressieve fietser. Geen idee wie nu gelijk had, maar ik haal als fietser niet van die rare fratsen uit. Veel te gevaarlijk...
I'm not lazy
I'm on energy saving mode
Kastanjez schreef:
13-02-2020 18:09
Excuus, ik weet even niet zeker of ik echt gelijk heb.

Ik dacht dat de scooter 'zwakker' was dan de auto en daarmee de auto altijd pech had. Scooter en auto worden echter blijkbaar allebei als sterke vervoersmiddelen gezien.

In dat geval vind ik het ingewikkelder. Ik denk nog steeds dat de auto sowieso had moeten wachten maar verder kom ik er ook niet uit.


Met 'zwakkere verkeersdeelnemers' wordt bedoeld dat de verantwoordelijkheid meer bij de ander ligt. Niet dat de zwakkere niet fout zit.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:11
Als er geen apart fietspad is rijdt alles op dezelfde baan. In dat geval rijdt de scooter dus achter de auto en mag deze absoluut niet rechts inhalen. Scooter zat hartstikke fout.
Als er wel een apart fietspad was dan zou de scooter wel voorrang hebben (want zoals gezegd, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor)
Maar dat gaat hier dus niet op. Anders zou dat betekenen dat een andere auto die erachter reed er ook rechts langs had gemogen, lijkt me toch niet 😂
Dit!
Alle reacties Link kopieren
vivajaline schreef:
13-02-2020 18:22
Nee denk ik niet
Als de fiets gewoon techts aanhoudt moet de auto de fiets voor laten gaan, als hij afslaat
Nee dat geldt alleen als er een fietspad is. Als dat er niet is is de fietser ook een bestuurder op dezelfde weg waar maar 1 rijbaan is, dan moet de fietser er ook achter blijven. Er is denk ik verwarring omdat het wel veel gebeurt, maar het mag niet. Zelfde als motorrijders die naast elkaar rijden, mag officieel ook niet, maar gebeurt wel vaak
Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer. En daarbij moet je altijd goed in je spiegels kijken voordat je afslaat, precies om dit soort situaties te voorkomen. Auto is dus fout in dit geval.

Het kan ook zijn dat de scooter de auto niet probeerde rechts in te halen, maar dat de scooter rechts van de auto terechtkwam doordat de auto afremde om af te slaan, en de scooter gewoon op tempo doorreed om rechtdoor te gaan.
Alle reacties Link kopieren
Duidelijk geval "rechtdoor op dezelfde weg heeft altijd voorrang" . De autobestuurder had de scooterbestuurder voorrang moeten verlenen.
Ik vind het heel opvallend dat zoveel mensen vinden dat de regel 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor' hier meer van toepassing is dan 'je mag niet rechts inhalen'. Als je op dezelfde rijbaan rijdt mag je gewoon niet rechts inhalen. Als de auto de scooter net had ingehaald (er net naast was gaan rijden) dan had hij de scooter voor moeten laten gaan. Maar als de scooter achter de auto reed en toen rechts ging inhalen, was de scooter toch echt degene die fout was.
Alle reacties Link kopieren
FunnyFace8 schreef:
13-02-2020 18:28
Rechtdoorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer. En daarbij moet je altijd goed in je spiegels kijken voordat je afslaat, precies om dit soort situaties te voorkomen. Auto is dus fout in dit geval.

Het kan ook zijn dat de scooter de auto niet probeerde rechts in te halen, maar dat de scooter rechts van de auto terechtkwam doordat de auto afremde om af te slaan, en de scooter gewoon op tempo doorreed om rechtdoor te gaan.
Maar in dat geval had de scooter gewoon moeten afremmen en erachter blijven, hij zat nog steeds op dezelfde rijbaan
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:14
Nee rechts inhalen mag niet. Het gebeurt wel, maar mag niet. Ook een fiets zou links in moeten halen.
Welnee, dan krijg je slalommende fietsers door het verkeer. Dat geeft onveilige situaties.
FunnyFace8 schreef:
13-02-2020 18:28

Het kan ook zijn dat de scooter de auto niet probeerde rechts in te halen, maar dat de scooter rechts van de auto terechtkwam doordat de auto afremde om af te slaan, en de scooter gewoon op tempo doorreed om rechtdoor te gaan.


In dat geval had de auto voorrang moeten verlenen ja.
forsyth schreef:
13-02-2020 18:30
Welnee, dan krijg je slalommende fietsers door het verkeer. Dat geeft onveilige situaties.


Rechts inhalen is nog onveiliger.
Waarom zou je slalommende fietsers krijgen als ze alleen links inhalen? Juist niet toch? Je bent gewoon altijd gevaarlijk bezig als je een ander voertuig rechts inhaalt. Zeker als het een voertuig is dat normaal sneller rijdt dan jij moet je begrijpen dat er een reden is waarom dat voertuig zo langzaam rijdt dat je het kunt inhalen.
Als het een eenbaansweg zonder fietspad is sta je als scooter gewoon gelijk aan de auto’s. Oftewel, je gaat niet rechts inhalen. Je kan auto’s alleen rechts inhalen op de scooter als er een apart fietspad is en er word aangegeven dat je als scooter op het fietspad moet.
Alle reacties Link kopieren
De auto had moeten wachten; https://verkeersregels.vvn.nl/situatie/ ... -gaat-voor
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Alle reacties Link kopieren
Artikel 18

1
Als u af wil slaan moet u het verkeer dat van dezelfde weg gebruik maakt voor laten gaan.

Originele wettekst Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Marana schreef:
13-02-2020 18:29
Ik vind het heel opvallend dat zoveel mensen vinden dat de regel 'rechtdoorgaand verkeer gaat voor' hier meer van toepassing is dan 'je mag niet rechts inhalen'. Als je op dezelfde rijbaan rijdt mag je gewoon niet rechts inhalen. Als de auto de scooter net had ingehaald (er net naast was gaan rijden) dan had hij de scooter voor moeten laten gaan. Maar als de scooter achter de auto reed en toen rechts ging inhalen, was de scooter toch echt degene die fout was.
Ik word een beetje bang om me op de openbare weg te begeven als ik de kennis van de gemiddelde regels hier zie. :O
Alle reacties Link kopieren
Heb even wat plaatjes erbij om een duidelijke uitleg te geven:
Situatie 1
Hier is een apart fietspad en voetpad. De auto die wil afslaan moet dus alle fietsers en voetgangers voor laten gaan, want hierbij geldt rechtdoor op dezelfde weg gaat voor. Deze regel is van toepassing omdat er meerdere banen rechtdoor zijn (rijbaan, fietspas en voetpad)
Situatie 2
Hier is is ook sprake van een fietspad, ook al is het op dezelfde weg, het is een fietspad dus hierbij dezelfde regel als bij het eerste plaatje.
Situatie 3
Hier is geen fietspad, alleen een rijbaan (waar we er even vanuit gaan dat hier ook gewoon fietsers etc op mogen, let overigens even niet op de verkeersborden, plaatje van internet 😂)
Hier is geen sprake van meerdere banen rechtdoor (voetpad even niet meegerekend). Dit betekent dat zowel auto’s, scooters en fietsers over 1 rijbaan gaan, er is GEEn fietspad. Alles moet dus achter elkaar rijden, en er is geen sprake van rechtdoor op dezelfde weg gaat voor, omdat er maar 1 rijbaan is. Als degene voor je afslaat rij jij daar gewoon achter.

Van wat ik in de OT lees is de laatste afbeelding van toepassing, en heeft de scooter dus geen voorrang. Ik durf met 100% zekerheid te zeggen dat dat klopt.Had er een fietspad geweest dan was de situatie anders, want dan waren er 2 rijbanen in dezelfde richting, maar dat was dus niet het geval.
De scooter haalde rechts in, en zat daarmee dus fout.
panda1987 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 18:39
88.72% gewijzigd
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:25
Nee dat geldt alleen als er een fietspad is. Als dat er niet is is de fietser ook een bestuurder op dezelfde weg waar maar 1 rijbaan is, dan moet de fietser er ook achter blijven. Er is denk ik verwarring omdat het wel veel gebeurt, maar het mag niet. Zelfde als motorrijders die naast elkaar rijden, mag officieel ook niet, maar gebeurt wel vaak
https://www.theoriewereld.nl/theorie-le ... t-afslaan/
Met afslaan ga je van richting veranderen, je wijkt dus af van rechtdoor. Als bestuurder moet je het verkeer dat je op dezelfde weg tegemoet komt voor laten gaan. Dit geldt ook voor het verkeer dan zich naast, dan wel links of rechts dicht achter je bevindt. Ook de voetgangers en fietsers en snor- en bromfietsers gaan voor als zij op dezelfde weg rechtdoor gaan en jij slaat af. Hiervoor moet je natuurlijk goed je spiegels gebruiken en vergeet hierbij niet je dode hoek door over je schouder te kijken voordat je gaat handelen.
Alle reacties Link kopieren
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:11
Als er geen apart fietspad is rijdt alles op dezelfde baan. In dat geval rijdt de scooter dus achter de auto en mag deze absoluut niet rechts inhalen. Scooter zat hartstikke fout.
Als er wel een apart fietspad was dan zou de scooter wel voorrang hebben (want zoals gezegd, rechtdoor op dezelfde weg gaat voor)
Maar dat gaat hier dus niet op. Anders zou dat betekenen dat een andere auto die erachter reed er ook rechts langs had gemogen, lijkt me toch niet 😂
Dit lijkt mij ook.
Because when you stop and look around this life is pretty amazing.
Alle reacties Link kopieren
Zie mijn post hierboven. Bij die link gaan ze uit van een fietspad op de weg.
Anders zou je de auto die achter jou zit ook voor moeten laten gaan, die mag toch ook niet rechts inhalen?
Panda1987 schreef:
13-02-2020 18:30
Maar in dat geval had de scooter gewoon moeten afremmen en erachter blijven, hij zat nog steeds op dezelfde rijbaan
In de ideale wereld wel, ja. Maar wellicht ging het heel snel en kon hij niet meer afremmen. Ook voor dit soort gevallen is de regel ‘doorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer’ in het leven geroepen.
AaltjeR schreef:
13-02-2020 18:35
Artikel 18

1
Als u af wil slaan moet u het verkeer dat van dezelfde weg gebruik maakt voor laten gaan.

Originele wettekst Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Dit is het juiste antwoord. Betreft art. 18rvv 1990.
FunnyFace8 schreef:
13-02-2020 18:41
In de ideale wereld wel, ja. Maar wellicht ging het heel snel en kon hij niet meer afremmen. Ook voor dit soort gevallen is de regel ‘doorgaand verkeer gaat voor afslaand verkeer’ in het leven geroepen.
Eehh, daarvoor hoor je afstand te behouden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven