Geld & Recht alle pijlers

Vraag m.b.t. voorrang

13-02-2020 18:00 206 berichten
Alle reacties Link kopieren
Wie weet hoe het zit, in de volgende situatie:
Auto rijdt op de openbare weg in de bebouwde kom. Er is geen apart fietspad. Auto geeft aan middels knipperlicht dat hij rechts af willen slaan. Achterop komt een scooter rijder. Op het moment dat de auto afslaat haalt de scooter de auto rechts in i.p.v. links. Gevolg, auto en scooter raken in botsing.
Had de auto moeten wachten of had de scooter rijder de auto links voorbij moeten gaan?
Sommige mensen worden zeikend verwekt
https://www.112schade.nl/nieuws/rechts- ... oegestaan/
forsyth schreef:
13-02-2020 18:13
Helaas had de auto wel moeten wachten. Hoe irritant de meeste scooterrijders zich ook gedragen.

Nee. Ik wil naar rechts. Auto achter me wil rechtdoor. Dan ga ik daar toch niet op wachten? Idem voor scooter.
Alecta schreef:
13-02-2020 20:00
Kun je mij een linkje geven, waar dit exact zo omschreven staat? Of bedoel je de algemene regel dat je geen onveilige situatie mag veroorzaken in het verkeer?

Klopt; inhalen is een bijzondere actie die je alleen mag uitvoeren als dit geen onveilige situatie oplevert. Dat fietsers ook rechts mogen inhalen geeft ze geen voorrang.

hier is een linkje die het toelicht: https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskun ... dpr=accept

Standaard mag je niet inhalen als dit niet veilig is. Fietsers/snorfietsers mogen als enige rechts inhalen, maar ook dan alleen als dit veilig is. Scooters mogen sowieso niet rechts inhalen.

Het maakt het hele verhaal nog makkelijker als het dus een scooter en geen snorfiets is. Maar ook dan mag je als fietser/snorfietser niet een rechts afslaande auto rechts inhalen (tenzij je er dus naast rijdt/direct achter zit).
anoniem_393485 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 20:11
0.10% gewijzigd
Los van dat de scooter iets deed wat niet mocht krijgt de automobilist de schuld, omdat hij afslaand was en de scooter rechtdoor ging
He
AaltjeR schreef:
13-02-2020 18:35
Artikel 18

1
Als u af wil slaan moet u het verkeer dat van dezelfde weg gebruik maakt voor laten gaan.

Originele wettekst Bestuurders die afslaan, moeten het verkeer dat hen op dezelfde weg tegemoet komt of dat op dezelfde weg zich naast dan wel links of rechts dicht achter hen bevindt, voor laten gaan.
Dat kan helemaal niet als ik 1 baan de ene kant en 1 baan de andere kant op heb. Ik kan moeilijk uitwijken om de auto achter me voor te laten gaan.
vivajaline schreef:
13-02-2020 20:11
Los van dat de scooter iets deed wat niet mocht krijgt de automobilist de schuld, omdat hij afslaand was en de scooter rechtdoor ging
He

Als de scooter werkelijk rechtdoor ging zou hij/zij achterop de auto zijn gereden.
Maar dat was niet het geval, er werd ingehaald.
Hij gedroeg zich dus als fietser en dat is fout

Neemt niet weg dat hij rechtdoor ging en de auto afsloeg
Als de auto een scooter was geweest dan twijfelde er niemand over dat de achteroprijdende scooter geen voorrang heeft bij het rechts inhalen van een afslaande scooter.

Dat de afslaande scooter in dit geval een auto is veranderd niet ineens de verkeersregels.
-Shifty- schreef:
13-02-2020 20:11
Klopt; inhalen is een bijzondere actie die je alleen mag uitvoeren als dit geen onveilige situatie oplevert. Dat fietsers ook rechts mogen inhalen geeft ze geen voorrang.

hier is een linkje die het toelicht: https://www.rijschoolpro.nl/verkeerskun ... dpr=accept

Standaard mag je niet inhalen als dit niet veilig is. Fietsers/snorfietsers mogen als enige rechts inhalen, maar ook dan alleen als dit veilig is. Scooters mogen sowieso niet rechts inhalen.

Het maakt het hele verhaal nog makkelijker als het dus een scooter en geen snorfiets is. Maar ook dan mag je als fietser/snorfietser niet een rechts afslaande auto rechts inhalen (tenzij je er dus naast rijdt/direct achter zit).
Maar jouw link is geen toelichting, dat is een mening van iemand.

Geef je verstand voorrrang is een goede regel: dit houdt in dat ik in de auto bedacht ben op rechtsinhalende fietsers en dat ik mijn kinderen leer op de fiets geen enkel risico te nemen.

In deze lijn: ik fiets elke dag met mijn jongste in een situatie waar wij voorrang hebben, maar 9 van de 10 keer niet krijgen (beetje vergelijkbare situatie maar dan met vrijliggend fietspad binnen 5 meter van de rijbaan). We staan dus meestal eindeloos te wachten, maar liever geen risico 's.
anoniem_380947 wijzigde dit bericht op 13-02-2020 20:24
0.04% gewijzigd
Alle reacties Link kopieren
Er van uitgaande dat het een brom is en geen snor: dan geldt op een weg waar geen fietspad/-strook is de scooter als gemotoriseerd voertuig gelijk aan de andere gemotoriseerde voertuigen zoals de auto. Rechts inhalen is dan niet toegestaan. Scooter had achter de auto moeten blijven (of links moeten inhalen).
-Shifty- schreef:
13-02-2020 20:17
Als de auto een scooter was geweest dan twijfelde er niemand over dat de achteroprijdende scooter geen voorrang heeft bij het rechts inhalen van een afslaande scooter.

Dat de afslaande scooter in dit geval een auto is veranderd niet ineens de verkeersregels.
Dit dus.
Denk dat twee groepen mensen hier over iets anders prsten

1 wat had gemoeten. Wat mag wel en niet en wie is fout
2 wie krijgt de schuld

1 de scooter is fout
2 de auto krijgt de schuld omdat hij afs loeg
Zoals al een aantal keer gezegd: cruciaal in deze is of de scooter een bromscooter dan wel een snorscooter was.
Snorscooters (ik zie eigenlijk nooit meer bromscooters met een geel kenteken hier in de stad, alles is (opgevoerde) snorfiets/scooter) mogen rechts inhalen.

Maar dit vechten de verzekeringsmaatschappijen dus onderling uit.
vivajaline schreef:
13-02-2020 20:29
Denk dat twee groepen mensen hier over iets anders prsten

1 wat had gemoeten. Wat mag wel en niet en wie is fout
2 wie krijgt de schuld

1 de scooter is fout
2 de auto krijgt de schuld omdat hij afs loeg
.
Als dit laatste zo is, dan is het niet omdat de auto afsloeg (dat is namelijk precies waar de scooter fout zat, dan geldt niet opeens toch de regel rechtdoor op dezelfde weg gaat voor) maar omdat een automobilist rekening moet houden met zwakkere verkeersdeelnemers ook al doen zij dingen die niet mogen. Maar dan moet de scooter dus wel als 'zwakker' gelden, ik weet niet of dat zo is.
Alle reacties Link kopieren
ook een bromscooter mag rechts niet inhalen. Rechts inhalen mag alleen als de bromscooter een auto wil inhalen die zojuist links heeft voorgesorteerd om linksaf te slaan.
Alle reacties Link kopieren
Deze vraag gaat niet direct over voorrang. De eerste vraag is of wat de scooter deed - rechts inhalen - mag.
Alecta schreef:
13-02-2020 20:22
Maar jouw link is geen toelichting, dat is een mening van iemand.

Geef je verstand voorrrang is een goede regel: dit houdt in dat ik in de auto bedacht ben op rechtsinhalende fietsers en dat ik mijn kinderen leer op de fiets geen enkel risico te nemen.

In deze lijn: ik fiets elke dag met mijn jongste in een situatie waar wij voorrang hebben, maar 9 van de 10 keer niet krijgen (beetje vergelijkbare situatie maar dan met vrijliggend fietspad binnen 5 meter van de rijbaan). We staan dus meestal eindeloos te wachten, maar liever geen risico 's.

Het is niet de mening van zo maar iemand maar van iemand die zich bezig houd met hoe je verkeersregels in praktijk brengt.
En waarom een mening geen toelichting kan zijn ontgaat mij.

Ik geef deze link omdat het daarin naar mijn mening duidelijk wordt toegelicht hoe het zit met de regel waarvan jij aangaf dat ie weer was ingetrokken in combinatie met de situatie van dit topic.

Maar los van die regel die weer is ingetrokken is er dus niks veranderd; het was al zo en het is nog steeds zo.

Ook als je links af slaat en een andere auto haalt je links in dan is die achteropkomende inhalende auto ook fout ook al mag je als auto links inhalen en ook al gaat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg in andere situaties wel voor.

Het inhalen maakt het bijzonder en de achteropkomende inhaler mag alleen inhalen als dat veilig is. Of dat nou een scooter is die links inhaalt of een snorfiets is die rechts inhaalt maakt geen verschil.
Alle reacties Link kopieren
Recht doorgaand verkeer op dezelfde weg heeft altijd voorrang, ongeacht of hij/zij de regels overtreedt. In dit geval zit de automobilist dus fout.

Ik heb zelf een keer een scooter op m'n motorkap gehad. Ik sloeg linksaf en scooterrijder reed door een rood stoplicht tegenover me en knalde tegen me op. Politie is er bij geweest. En ondanks dat hij door rood reed (hier waren getuigen van) was het mijn fout, want recht doorgaand verkeer op dezelfde weg heeft altijd voorrang.
Alle reacties Link kopieren
Als je rechtsaf slaat, moet je zorgen dat er ten eerste niemand rechts naast je zit en ten tweede zoveel naar rechts voorsorteren dat er niemand meer via de rechterkant in kan halen.
eenhoorn schreef:
13-02-2020 21:16
Recht doorgaand verkeer op dezelfde weg heeft altijd voorrang, ongeacht of hij/zij de regels overtreedt. In dit geval zit de automobilist dus fout.

Ik heb zelf een keer een scooter op m'n motorkap gehad. Ik sloeg linksaf en scooterrijder reed door een rood stoplicht tegenover me en knalde tegen me op. Politie is er bij geweest. En ondanks dat hij door rood reed (hier waren getuigen van) was het mijn fout, want recht doorgaand verkeer op dezelfde weg heeft altijd voorrang.
Dat is een andere situatie dan de situatie die to schetst.
Alle reacties Link kopieren
De auto had ook zo moeten voorsorteren dat er niemand aan de rechterkant langs had gekund. Dan dwing je achterop komend verkeer links in te halen, of te stoppen tot je afgeslagen bent.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"
Tickel schreef:
13-02-2020 21:22
De auto had ook zo moeten voorsorteren dat er niemand aan de rechterkant langs had gekund. Dan dwing je achterop komend verkeer links in te halen, of te stoppen tot je afgeslagen bent.
Dat was misschien handig geweest, maar volgens mij is dat niet verplicht.
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
13-02-2020 21:22
Dat is een andere situatie dan de situatie die to schetst.
Dat klopt, maar feit is dat de scooter rechtdoor ging en daarom voorrang had. Het feit dat hij een andere regel overtreedt doet er dan niet toe.
-Shifty- schreef:
13-02-2020 21:04
Het is niet de mening van zo maar iemand maar van iemand die zich bezig houd met hoe je verkeersregels in praktijk brengt.
En waarom een mening geen toelichting kan zijn ontgaat mij.

Ik geef deze link omdat het daarin naar mijn mening duidelijk wordt toegelicht hoe het zit met de regel waarvan jij aangaf dat ie weer was ingetrokken in combinatie met de situatie van dit topic.

Maar los van die regel die weer is ingetrokken is er dus niks veranderd; het was al zo en het is nog steeds zo.

Ook als je links af slaat en een andere auto haalt je links in dan is die achteropkomende inhalende auto ook fout ook al mag je als auto links inhalen en ook al gaat rechtdoorgaand verkeer op dezelfde weg in andere situaties wel voor.

Het inhalen maakt het bijzonder en de achteropkomende inhaler mag alleen inhalen als dat veilig is. Of dat nou een scooter is die links inhaalt of een snorfiets is die rechts inhaalt maakt geen verschil.
Ik vind het wel interessante materie. Ik ben ook wel benieuwd hoe de uitkomst van deze zaak zou zijn mocht het om een snorfietser gaan.

Ik hoor het mijn rijinstructeur 25 jaar geleden nog zeggen bij het rechts afslaan: "Dichtsmijten die rechterkant, dan mottûh ze der wel links omheen!".
Alle reacties Link kopieren
Phineas schreef:
13-02-2020 21:25
Dat was misschien handig geweest, maar volgens mij is dat niet verplicht.
Ik heb het wel zo geleerd. Als je rechtsaf wil slaan en er is een fietspad naast je, dan ga je zoveel mogelijk rechts rijden, dus op het fietspad. Uiteraard als er niemand naast je zit of vlak achter je die in kan halen als je gas terugneemt.
"De cursus rietdekken is afgelast".

"Riet is ziek"

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven