vraag over samenwonen
donderdag 26 januari 2012 om 11:10
Mijn vriend heeft nog een koophuis (samen met ex) die dus nog steeds niet verkocht is. Vriend gaat dit voorjaar terug naar dat huis en de ex gaat ergens anders wonen. Aangezien het huis op beide namen staat... hoe zit dat als vriend en ik willen gaan samenwonen in dat huis? Kan dat gewoon?
Ik heb dan neem ik aan nergens recht op, omdat het niet op mijn naam staat. En ex blijft mede-eigenaar van het huis tot het verkocht is denk ik (ivm financien).
Ingewikkeld, maar wil graag weten hoe of wat....
Ik heb dan neem ik aan nergens recht op, omdat het niet op mijn naam staat. En ex blijft mede-eigenaar van het huis tot het verkocht is denk ik (ivm financien).
Ingewikkeld, maar wil graag weten hoe of wat....
donderdag 26 januari 2012 om 16:15
quote:sweetcandy schreef op 26 januari 2012 @ 11:56:
Het huis staat ruim een jaar te koop inmiddels en is nog niet verkocht omdat....? Geen idee. Prijs is al flink gedaalt, ligging is gunstig, goed onderhouden etc. Zoals vele andere huizen: de tijd is niet gunstig om te verkopen.
hebben ze een goede makelaar?
Ons huis was binnen 2 maanden verkocht voor precies hetzelfde bedrag als waar wij het 3 jr geleden voor gekocht hebben.
Je kan er echt niet wonen als ex dat niet toestaat. Ex is mede-eigenaar!! Dus je wil nu al samenwonen met iemand die je korter dan een jaar kent (aanname want huis stat nu 1 jaar te koop?)
Het huis staat ruim een jaar te koop inmiddels en is nog niet verkocht omdat....? Geen idee. Prijs is al flink gedaalt, ligging is gunstig, goed onderhouden etc. Zoals vele andere huizen: de tijd is niet gunstig om te verkopen.
hebben ze een goede makelaar?
Ons huis was binnen 2 maanden verkocht voor precies hetzelfde bedrag als waar wij het 3 jr geleden voor gekocht hebben.
Je kan er echt niet wonen als ex dat niet toestaat. Ex is mede-eigenaar!! Dus je wil nu al samenwonen met iemand die je korter dan een jaar kent (aanname want huis stat nu 1 jaar te koop?)

donderdag 26 januari 2012 om 16:47
Waarom betaalt ex nu niet mee aan de hypotheek?
Dan had je wellicht een onderhandelingspunt gehad: jullie alle lasten van het huis betalen en er wonen, en ex ontslaan van haar betalingsverplichting.
Ex moet inderdaad wel toestemming geven.
Toeslagen zullen omlaag gaan omdat je bij samenwonen elkaars toeslagpartner wordt (is iets anders dan fiscaal partner!).
Dan had je wellicht een onderhandelingspunt gehad: jullie alle lasten van het huis betalen en er wonen, en ex ontslaan van haar betalingsverplichting.
Ex moet inderdaad wel toestemming geven.
Toeslagen zullen omlaag gaan omdat je bij samenwonen elkaars toeslagpartner wordt (is iets anders dan fiscaal partner!).
donderdag 26 januari 2012 om 18:13
We zijn twee jaar bij elkaar. Ex woonde eerst in t huis, maar wil daar nu weg. Als ik mee ga betalen aan vaste lasten ipv ex, en het zo op mijn naam komt te staan zou dat de meest logische oplossing zijn. Zijn we overal vanaf! In mijn woonruimte zitten is geen optie, veel te klein...
Ppff lastig hoor. Komt nogal wat bij kijken in deze huidige situatie merk ik!
Ppff lastig hoor. Komt nogal wat bij kijken in deze huidige situatie merk ik!
donderdag 26 januari 2012 om 18:33
Dus jij zou wel huis en hypotheek op jouw naam willen, in plaats op de naam van de ex? Dan moet je uitzoeken of het huis nu onderwaarde heeft of overwaarde, en of jij dus haar moet betalen of andersom. En dan bij de bank gaan praten of die mee willen werken (heb je vast contract en verdien je ongeveer genoeg?). En dan naar de notaris om het juridisch te regelen.
Kost moeite en geld ja, maar het zou wel kunnen.
Kost moeite en geld ja, maar het zou wel kunnen.
donderdag 26 januari 2012 om 19:13
Ik zie het huis op mijn naam laten zetten nu als mogelijke oplossing. Maar zover zijn we nog niet hoor Ik probeer alleen informatie en nuttige tips hierover in te winnen.
Vriend wil graag in dat huis blijven wonen, maarja dan zal er in de loop van de tijd wel iets geregeld moeten worden wat betreft samenwonen. Enerzijds zeg ik: oke ik ga (ter zijne tijd) met jou samenwonen in dat huis want we kunnen het met beide inkomens opbrengen. Maar anderzijds zou het fijn zijn als het huis gewoon binnen nu en 3 maanden is verkocht en er helemaal geen omkijken meer naar is Maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Voorlopig nog even helemaal niks, alleen wel erover praten en informatie inwinnen (ik althans) over het hele samenwoon-verhaal.
Vriend wil graag in dat huis blijven wonen, maarja dan zal er in de loop van de tijd wel iets geregeld moeten worden wat betreft samenwonen. Enerzijds zeg ik: oke ik ga (ter zijne tijd) met jou samenwonen in dat huis want we kunnen het met beide inkomens opbrengen. Maar anderzijds zou het fijn zijn als het huis gewoon binnen nu en 3 maanden is verkocht en er helemaal geen omkijken meer naar is Maar dat zie ik nog niet zo snel gebeuren.
Voorlopig nog even helemaal niks, alleen wel erover praten en informatie inwinnen (ik althans) over het hele samenwoon-verhaal.

vrijdag 27 januari 2012 om 09:41
quote:sweetcandy schreef op 26 januari 2012 @ 18:13:Als ik mee ga betalen aan vaste lasten ipv ex, en het zo op mijn naam komt te staan zou dat de meest logische oplossing zijn.Houd je er wel even rekening mee dat je met het overdragen van de hypotheek van ex naar jou niet automatisch ook eigenaar wordt van de woning? Je betaalt dan dus voor een woning waar je 0.0 zeggenschap over hebt. Lijkt me onverstandig.