Geld & Recht alle pijlers

Vraag over schenken

12-07-2016 22:35 56 berichten
Hoi allemaal,

We gaan nog naar de notaris toe met deze vraag maar ben benieuwd of iemand hier al het antwoord weet: mijn schoonouders hebben in hun testament mij laten uitsluiten van erfenissen en schenkingen. Nu vraag ik mij af tot op welke hoogte dat geldt; is elk kwartje wat aan 'ons' gegeven wordt eigenlijk van mijn man? En geldt dat ook voor goederen; zoals de kinderwagen die we hebben gehad van zijn ouders? Ik lees namelijk dat dat tot in de eeuwigheid terugvorderbaar is op mij bij echtscheiding (niet dat we dat van plan zijn maar je kan nooit weten) Dus wij hebben €500 gehad voor ons toen nog ongeboren kind, daar een kledingkast van gekocht, maar gekregen van zijn ouders dus ik ben hem altijd €500 verschuldigd. Ook zo met onze huwelijksreis, die hebben zij betaald..Dat vind ik wel een beetje bizar, maar is dit ook echt zo? En kunnen we daar iets tegen doen, behalve niets aannemen?
Alle reacties Link kopieren
Ik weet dat mijn ouders ook zoiets vast hebben laten leggen, alleen in geval van echtscheiding. Als het om goederen gaat dan moet dat wel vastgelegd worden lijkt me. Ik geloof dat het bij mij alleen om de erfenis gaat.
In geval van scheiden is elke schenking en uiteraard een erfenis als zijn ouders eerder overlijden dan jullie eventuele scheiding van je man, jij kunt daar nooit aanspraak op maken bij scheiden.

Daar kunnen jullie niets aan doen uiteraard. Hoe dat zit met spullen die jullie daarvan voor gekocht hebben weet ik niet, ik denk dat dat meer een zaak is tussen jou en je man mocht het zover komen. Die 500 was voor jullie kind toch?

Overigens is dit heel gangbaar hoor, staat zo ook in ons testament.
quote:damocles schreef op 12 juli 2016 @ 22:44:

In geval van scheiden is elke schenking en uiteraard een erfenis als zijn ouders eerder overlijden dan jullie eventuele scheiding van je man, jij kunt daar nooit aanspraak op maken bij scheiden.

Daar kunnen jullie niets aan doen uiteraard. Hoe dat zit met spullen die jullie daarvan voor gekocht hebben weet ik niet, ik denk dat dat meer een zaak is tussen jou en je man mocht het zover komen. Die 500 was voor jullie kind toch?

Overigens is dit heel gangbaar hoor, staat zo ook in ons testament.

+1 verstandig besluit van je schoonouders.

Zijn jullie wel op huwelijkse voorwaarden getrouwd of in gemeenschap van goederen?
I can't control the wind but I can adjust the sail
explore, dream & discover
Op huwelijkse voorwaarden. Ik vind het ook prima als dit gaat over grote bedragen, maar als dit ook gaat over de €500 die we voor kind hebben gehad en aan de kast hebben besteed, de kinderwagen en geld voor de huwelijksreis van 10 jaar geleden vind ik het iets te ver gaan (maar ja als t zo is dan is t zo, gaan we alleen niets meer aannemen )
Dat is op basis van een uitsluitingsclausule. De koude kant wordt uitgesloten. Tamelijk gangbaar.

De vraag is of je alles zo letterlijk moet nemen zoals je het nu leest. Het eea is nooit meer na te gaan (de kleine bedragen dus). De strekking gaat mijne inziens over de grotere bedragen. Ik zie 500 euro of een huwelijksreis niet als herleidbaar voor dit soort zaken. Een schenking voor het huis wel.
Als dit in het testament staat ziet het alleen op de erfenis en niet op schenkingen. Als je schoonouders het ook voor schenkingen willen laten gelden zouden ze dat afzonderlijk moeten vastleggen
Voor spullen geldt volgens mij de dagwaarde. En je hoeft hem geen 500 euro te geven, maar slechts enkel de kinderwagen.

In de praktijk gaat dit vaker meer om spaargeld, en grote uitgaven voor roerende en onroerende goederen. Zou hij een gedeelte van zijn erfenis investeren in een huis dan blijft dat deel van hem.

De vakantie hoef je volgens mij niet terug te betalen. Net zo goed als etentjes etc. niet verrekend hoeven te worden.
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
quote:mdebij schreef op 12 juli 2016 @ 22:56:

Als dit in het testament staat ziet het alleen op de erfenis en niet op schenkingen. Als je schoonouders het ook voor schenkingen willen laten gelden zouden ze dat afzonderlijk moeten vastleggenOok dat
Reik niet naar de hemel - maar haal hem naar je toe, Karin Bloemen.
Dat vraag ik me ook af. Ik heb zelf een erfenis gehad waarop mijn man geen recht heeft. Ik heb daar wel een gedeelte van onze hypotheek mee afgelost. Het kan toch niet zo zijn dat, dat bedrag bij een scheiding terug te vorderen is/verrekend wordt? Dat lijkt me wel heel zuur, voor mijn man dan.
quote:Drakenstein schreef op 12 juli 2016 @ 22:54:

Dat is op basis van een uitsluitingsclausule. De koude kant wordt uitgesloten. Tamelijk gangbaar.

De vraag is of je alles zo letterlijk moet nemen zoals je het nu leest. Het eea is nooit meer na te gaan (de kleine bedragen dus). De strekking gaat mijne inziens over de grotere bedragen. Ik zie 500 euro of een huwelijksreis niet als herleidbaar voor dit soort zaken. Een schenking voor het huis wel.Z'n ouders houden overal excellijstjes van bij, zelfs van de babykleding die gekocht wordt dus herleidbaar is het zeker wel! Ik vraag mij dus idd af hoe letterlijk ik het moet nemen?
quote:mdebij schreef op 12 juli 2016 @ 22:56:

Als dit in het testament staat ziet het alleen op de erfenis en niet op schenkingen. Als je schoonouders het ook voor schenkingen willen laten gelden zouden ze dat afzonderlijk moeten vastleggenIk vermoed dat ze dit wel gedaan hebben, maar weet het niet zeker.
Wordt normaal gesproken verrekend, dat deel van het geld is van jou. Zou anders zuur zijn voor jou
Wat de notaris ons toen als advies gaf is om voor mij een aparte rekening te openen. Zodra je het op een gezamenlijke rekening zet en/of gebruikt wordt het ook als zodanig gezien. Ongeacht welke notariële aktes, of hvw er zijn.
quote:strikjess schreef op 12 juli 2016 @ 23:02:

Dat vraag ik me ook af. Ik heb zelf een erfenis gehad waarop mijn man geen recht heeft. Ik heb daar wel een gedeelte van onze hypotheek mee afgelost. Het kan toch niet zo zijn dat, dat bedrag bij een scheiding terug te vorderen is/verrekend wordt? Dat lijkt me wel heel zuur, voor mijn man dan.Zoals ik het overal lees moet je man dat wel terugbetalen. Zelfs al is jullie huis in waarde verminderd oid (bijv zoals kan als je het aan een auto hebt besteed)
quote:goodmorningsunshine schreef op 12 juli 2016 @ 22:52:

Op huwelijkse voorwaarden. Dan zijn jullie vermogens waarschijnlijk toch al gescheiden, wat is dan het probleem?
quote:prik schreef op 12 juli 2016 @ 23:07:

[...]

Dan zijn jullie vermogens waarschijnlijk toch al gescheiden, wat is dan het probleem?Nee alles wat voor het huwelijk is opgebouwd is gescheiden tijdens het huwelijk is als in gemeenschap van goederen.
Ook in geval van echtscheiding?
Dat van die schenkingen moet bij elke schenking apart worden vastgelegd. Ik geloof nooit dat er voor 500 euro een schenkingsakte wordt opgesteld dus helemaal niks aan dehamd. In een testament kan je niks vastleggen over schenkingen zoals reeds aangegeven door iemand. Alleen over erfenissen
Ik begrijp het even niet. Alles wat de schoonouders voor jouw kopen. Moet je terug betalen als je gaat scheiden?
quote:Ttass28 schreef op 12 juli 2016 @ 23:28:

Ik begrijp het even niet. Alles wat de schoonouders voor jouw kopen. Moet je terug betalen als je gaat scheiden?Dat is mijn vraag inderdaad. Alles wat mijn schoonouders voor ons kopen kan je zien als schenking, maar de vraag is of dat echt over elk detail gaat of alleen over grote bedragen (of dus als er een schenkingsakte getekend is wat ik hierboven lees). Mijn man heeft zelfs geen schenkingsakte getekend voor het grote bedrag wat hij onlangs heeft gehad, zijn ouders deden het overkomen alsof dat al geregeld was via hun testament (wat dus blijkbaar niet kan?).
quote:goodmorningsunshine schreef op 12 juli 2016 @ 23:35:

[...]

Dat is mijn vraag inderdaad. Alles wat mijn schoonouders voor ons kopen kan je zien als schenking, maar de vraag is of dat echt over elk detail gaat of alleen over grote bedragen (of dus als er een schenkingsakte getekend is wat ik hierboven lees). Mijn man heeft zelfs geen schenkingsakte getekend voor het grote bedrag wat hij onlangs heeft gehad, zijn ouders deden het overkomen alsof dat al geregeld was via hun testament (wat dus blijkbaar niet kan?).Ik lees mee in jouw topic. Ik ga volgend jaar trouwen, ik kijk in iedergeval uit met dingen aanemen van schoonouders.
Met schenkingen worden schenkingen via de notaris ed bedoeld. Dus een groot bedrag om een huis te kopen, of een auto die dan zijn bezit blijft, dat soort dingen. Het gaat niet over cadeautjes.

Mocht je ooit gaan scheiden dan gaat de rechter echt niet op basis van een excellijst (dat ze die uberhaupt hebben ) van de ouders van 1 vd 2 al die bedragen bij elkaar op tellen als een groot schuldbedrag hoor.

Waarom maak je je hier zorgen om?
quote:polala schreef op 13 juli 2016 @ 00:00:

Met schenkingen worden schenkingen via de notaris ed bedoeld. Dus een groot bedrag om een huis te kopen, of een auto die dan zijn bezit blijft, dat soort dingen. Het gaat niet over cadeautjes.

Mocht je ooit gaan scheiden dan gaat de rechter echt niet op basis van een excellijst (dat ze die uberhaupt hebben ) van de ouders van 1 vd 2 al die bedragen bij elkaar op tellen als een groot schuldbedrag hoor.

Waarom maak je je hier zorgen om?Dat geloof ik ook niet, dat een rechter of notaris over allang afgeschreven goederen gaat oordelen. Dus TO maak je niet druk over kleine giften, dat wordt echt niet uitgediept.
quote:Ttass28 schreef op 12 juli 2016 @ 23:41:

[...]

Ik lees mee in jouw topic. Ik ga volgend jaar trouwen, ik kijk in iedergeval uit met dingen aanemen van schoonouders.Waarom zou je daarmee oppassen? Dat snap ik niet?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven