Geld & Recht alle pijlers

Vrag over reisverzekering

11-04-2011 23:28 22 berichten
Alle reacties Link kopieren
Momenteel heb ik geen doorlopende reisverzekering. Voor een korte vakantie binnenkort wil ik een kortlopende reisverzekering afsluiten. Ik heb al gekeken, Hema en FBTO hebben goedkope mogelijkheden.

(doorlopende verzekering is nu niet nodig omdat ik voor de rest van het jaar geen vakantieplannen heb)

Nu kan ik één punt dat voor mij belangrijk is, niet terugvinden in de dekkingsvoorwaarden. (maar misschien lees ik niet goed)

Het gaat erom dat er een familielid (grootouder) is met wie het niet zo goed gaat. De situatie is niet zo dat we verwachten dat hij/zij op korte termijn zal overlijden, maar je weet nooit wat er gebeurt.

Mocht diegene nu heel slecht komen te liggen dan zou ik graag eerder terug gaan. Ik zou dus graag een verzekering hebben die het ticket voor snelle terugreis in dat geval vergoedt.

Bagage neem ik nauwelijks mee dus dat is het verzekeren niet waard, bovenstaande is het belangrijkste eigenlijk.

(of valt dit onder annuleringsverzekering? die heb ik dus niet)
Vrag moet vraag zijn uiteraard...
Ja, dit valt onder de annuleringsverzekering.
Ok dank je. Denk dat ik die nu niet meer kan afsluiten omdat het al een tijd geleden geboekt is.

Nu weet ik iig onder welk kopje ik moet kijken.
Nee hoor, het valt onder annulering als je helemaal niet gaat. Als je al weg bent, maar je wilt je reis afbreken door ernstige ziekte of overlijden van een familielid, valt dit wel degelijk onder de reisverzekering. Mijn oma is overleden toen mijn ouders op vakantie waren, en 1 telefoontje naar de reisverzekering was toen genoeg om te zorgen dat er een ticket terug voor ze geboekt werd (en betaald).

Hou er wel rekening mee dat sommige verzekeringen moeilijk gaan doen over reisgenoten, als die geen familie zijn van de zieke/overledene (bv een vriendin van jou). Met name als je dus met 1 iemand op reis gaat die dan ook terug zou willen moet je dat even goed navragen. Als je alleen reist, of met een hele groep vrienden die dan niet mee terug zouden komen, is dat natuurlijk niet aan de orde.

Fijne reis, en hopelijk heb je dit allemaal niet nodig!
Dit valt echt niet onder een gewone reisverzekering. Bij doorlopende reisverzekeringen zijn er waar je annuleringskosten mee kunt verzekeren, ik weet niet of er ook korte reisverzekeringen zijn waar dat kan (maar ook dan geldt dat het vaak niet meer kan als het te lang na boeking is.

Annuleringsverzekering moet je meestal direct of binnen 14 dagen na boeking afsluiten.
Paar jaar geleden had ik ook een korte reis en annuleringsverzekering maar dan van de ANWB.

Ik zou als ik jou was ook kijken hoeveel je vergoed krijgt bij een reis- en annuleringsverzekering. Het kan goed zijn namelijk dat je maar een deel vergoed krijgt en niet het hele bedrag mocht je eerder naar huis moeten i.v.m. ziekte en goed de kleine lettertjes lezen. Het kan namelijk zo zijn dat ze hooguit tot een bepaald bedrag vergoeden.
Hmm,ik heb even rond gegoogled, en het lijkt per verzekering te verschillen waar het onder valt. Soms is het annulering, maar zoals ik al zei, bij mijn ouders was het de gewone reisverzekering. Ik zou gewoon even bellen om het te vragen, kun je meteen vragen of je evt nog een annuleringsverzekering erbij kunt afsluiten.
Okee, bedankt voor de adviezen, ik ga morgen verder speuren want het is me nog niet geheel duidelijk zo.

Nausicaa: ik ga met meerdere mensen. Als er iets gebeurt kan ik alleen terugreizen, het is binnen Europa.

Mocht er onverwacht iets anders heel ergs gebeuren en er moet een vriendin mee terug, dan zijn de kosten overkomelijk (maar die kans is heel klein). Voor die kleine kans ga ik me niet verzekeren.

Maar omdat het met grootouder best mogelijk is dat er in die dagen iets gebeurt, zou ik me indien mogelijk wel willen verzekeren.

Ik denk ook dat er een verschil is tussen overlijden van de persoon, of erg ziek zijn, voor de verzekering.

Ik zal morgen ook even kijken wat de kosten zijn van een enkele reis, op de dag zelf geboekt. (misschien gok ik het er dan op, als verzekeren ingewikkeld wordt)
Keroppi en Nausicaa ik zie nu jullie laatste berichten.

Goed advies Keroppi, als ze maar een deel vergoeden is het de moeite niet waard misschien. Ik ga niet zo ver weg, maar weet wel dat een ticket op de dag zelf aardig in de prijzen kan lopen.

Nausicaa, ok dan moet ik morgen wat verzekeringen naast elkaar leggen.
Ging ineens heel erg twijfelen aan mijn eigen kennis over mijn verzekering. Dus mijn polis erbij gepakt: in geval van ernstige ziekte of overlijden van een familielid, wordt voor mij en 1 reisgenoot de terugreis naar Nederland betaald plus eventueel de reis weer terug naar de vakantiebestemming ( dat doe je niet zo snel als je maar een weekje weg was, maar als je bv twee maanden op reis bent, is het anders, en dan mag je dus terug als je wilt). Dit staat onder het kopje Ongevallen, en dan Ongevallen of ernstige ziekte niet-meereizende familieleden.

Ik krijg dus geen geld terug voor het gedeelte

van de reis die niet door ging, daarvoor zou ik

een annuleringsverzekering moeten afsluiten.

Dit is mijn verzekering, bij anderen kan dat natuurlijk anders zijn.

*Is stiekem toch wel opgelucht dat ze de polisvoorwaarden toch wel aardig kende*
Ok dat is dan goed geregeld. Is een doorlopende verzekering denk ik?
Volgens mij is er ook nog zoiets met 1e, 2e en 3e graad familie waar je voor terug mag komen. Eigenlijk wel erg want als je beste vriendin iets ergs overkomt dan zou dat niet gedekt zijn en daar wil je wellicht meer naartoe dan naar een familielid waar je nauwelijks contact mee hebt.
reisverzekering is voor de kosten van bijv een nieuw ticket

annu voor de teruggaaf van kosten van je reis. stel je oma overlijdt de eerste dag, dan krijg je nog een deel van je reis terug.
Dit lijkt mij een hele goede, overzichtelijke site met allerlei informatie over zowel annulerings- als reisverzekering.
Heb je de reis al geboekt of niet, dat is mij niet helemaal duidelijk. Als je de annuleringsverzekering binnen 10 dagen na het boeken van de reis afsluit valt eventueel annuleren onder de dekking. Sluit je hem daarna af heb je te maken met de "oud zeer clasule ", dat houdt in dat als iemand overlijd die al ziek was ten tijde van het boeken van de reis, dat annulering dan niet onder de dekking valt. Ik zou het dus goed navragen.
Ik zou even heel goed de kosten overwegen en ook je eigen zorgverzekering nakijken hoe de dekking het buitenland is want dat is ook een belangrijke reden om een reisverzekering te nemen.

De kans bestaat namelijk dat de maatschappij helemaal niets gaat uitkering mocht er wat met je grootouder gebeuren om dat het nu al niet zo goed gaat
quote:elninjoo schreef op 12 april 2011 @ 06:40:

Volgens mij is er ook nog zoiets met 1e, 2e en 3e graad familie waar je voor terug mag komen. Eigenlijk wel erg want als je beste vriendin iets ergs overkomt dan zou dat niet gedekt zijn en daar wil je wellicht meer naartoe dan naar een familielid waar je nauwelijks contact mee hebt.

Ja klopt, grootouder is tweede graad toch?

De kans dat er met een vriendin iets gebeurt is veel kleiner en in dat geval betaal ik de terugreis gewoon.

Maar het is wel een beetje scheef ja.
quote:Kokolientje schreef op 12 april 2011 @ 09:54:

Heb je de reis al geboekt of niet, dat is mij niet helemaal duidelijk. Als je de annuleringsverzekering binnen 10 dagen na het boeken van de reis afsluit valt eventueel annuleren onder de dekking. Sluit je hem daarna af heb je te maken met de "oud zeer clasule ", dat houdt in dat als iemand overlijd die al ziek was ten tijde van het boeken van de reis, dat annulering dan niet onder de dekking valt. Ik zou het dus goed navragen.

Kokolientje, het is enige maanden geleden al geboekt.

Ik heb er toen niet zo goed over nagedacht, we hebben heel goedkoop geboekt en vond een annuleringsverzekering niet nodig omdat ik dacht: stel dat grootouder overlijdt, dan ga ik niet mee en ben ik dat kleine bedrag kwijt.

Had er niet bij nagedacht dat de kosten veel hoger zijn als ik tijdens de reis terug zou moeten.

Kaztanjez bedankt voor de link.
Grootouder is overigens niet doodziek, maar wel oud en mankerende.

Er is gevaar voor vallen en er zijn tekenen geweest van eerdere tia's. Dat zou dus weer kunnen gebeuren.

Geen idee in welke categorie een verzekering zoiets zet. Het zou ook kunnen dat deze persoon nog 5 jaar verder leeft, of nog langer.

Zo groot is de kans niet dat er precies tijdens de vakantie iets gebeurt, maar als het gebeurt wil ik wel terug om mijn ouders te steunen (met name)
Nogmaals bedankt voor alle tips. Ik ben inmiddels weer terug, heb gereisd zonder verzekering.

Ik had geen tijd meer om alle verzekeringen naast elkaar te leggen om te controleren op dit punt, dus heb de gok gewaagd. (uiteraard met voldoende geld achter de hand)

Grootouder leeft nog. Het gaat wel slechter maar het was niet nodig om eerder terug te komen.
Hoop dat je een goede reis hebt gehad!

En misschien volgende keer toch maar wel een verzekering afsluiten, aks je zelf bv een been breekt en per ambulance(vliegtuig) terug moet kan dat een heel duur geintje worden. Mijn doorlopende kost 21 euro per jaar, daarvoor zou ik het risico niet nemen...

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven