Geld & Recht alle pijlers

Vriend betaald niet mee. Wat te doen?

20-09-2011 22:45 205 berichten
Alle reacties Link kopieren
Het is een lang verhaal maar ik probeer het kort te houden. Mijn vriend en ik zijn 5 jaar samen en hebben 2 kinderen.

Toen wij elkaar leerden kennen had hij een leuke baan waar hij ook redelijk verdiende. Tijdens mijn 1te zwangerschap nam hij ontslag wegens ruzie met zijn baas. Het viel me toen al op dat hij zich niet druk maakte om snel weer een goede baan te vinden. De 2 maanden die hij nog kreeg doorbetaald bleef hij gewoon lekker thuis. Pas toen hij niks meer had begon hij met het zoeken naar een nieuw baan. Toen hij uiteindelijk iets vond, iets wat helemaal niet bij hem paste en heel slecht betaald werd, was ik al 6 maanden zwanger. Dus zij ik neem het maar voorlopig als een tijdelijk variant zeg maar. Dat heeft hij ook gedaan.

Toen ons kindje geboren werd zaten wij financieel op zich wel redelijk. Maar toen moesten wij verhuizen. Er moest van alles aangeschaft worden. Mijn ouders stelde voor om ons te helpen. Hij was er niet zo enthousiast over maar zei niet van laat maar ik ga zelf een paar avonden ergens bijverdienen of zo. En met een kind van 2 maanden op de dozen gaan zitten was ook geen optie... Dus hebben wij het voorstel van mijn ouders aangenomen.

Daarna ging ik zelf beter verdienen en ons zoontje zat inmiddels op de creche. De creche beviel ons helaas niet en ik ging op zoek naar iets anders. Toen kwam ik iets heel leuks tegen, iedereen zei dat dat de beste creche in de buurt was. Maar de kosten waren ook heel hoog. Vorheel betaalde wij ieder de helft van alle gemeenschappelijke kosten. Maar toen zei mijn vriend dat hij het te duur vond en het kwam erop neer dat ik het verschil tussen wat wij voor de oude en de nieuwe creche betaalde alleen ging betalen.

Toen raakte ik weer zwanger en werd ons tweede zoontje geboren. Na de bevalling had ik veel last van mijn rug en ik mocht geen zware dingen meer tillen. Maar wij woonden 2 hoog en ik moest toch elke dag met 2 kids, de wagen en evt boodschappen naar boven weten te komen. En het ging dus steeds slechter met mijn rug. Ik besloot op zoek te gaan naar een benedenwoning. Toevallig kwam er een huis verderop een benedenwoning vrij. Wij mochten daarin maar de huur was bijna dubbel van wat wij betaalde. Volgens mijn vriend moesten wij het niet doen. En ik wilde niet kapot gaan. Dus hebben wij het maar op dezelfde manier geregeld.

En nu komt het: opeens zag ik dat hij geen geld meer stortte op onze gemeenschappelijke rekening. Hij was wel vaker te laat geweest om zijn bijdrage te storten. Ik herinnerde hem daaraan. In het begin zei hij steeds ok ik ga het morgen doen en toen opeens dat hij geen geld meer had. Ik werd boos, maar heb zijn deel gewoon uit mijn spaargeld betaald. Sindsdien betaalt hij geen cent meer. En ik verdien toch niet zoveel om alle kosten in mijn eentje te dragen. De rekeningen voog gas-water-licht en upc staan op zijn naam. En die betaalt hij ook niet, i-net en telefoon zijn afgesloten. Als ik een gesprek met hem probeer te beginnen doet hij alsof hij verstandelijk gehandicapt is en zegt hij dingen zoals oh ik dacht dat je alles kon betalen. Of geeft hij mij een lezing dat ik in deze situatie ben gekomen omdat ik niet in staat ben om mijn uitgaven aan mijn inkomen aan te passen.

Nu weet ik echt niet wat ik ermee moet. Ik kan het allemaal echt niet in mijn eentje betalen. Ik heb het aan mijn moeder verteld en die was geschokt. Zij zei dat zij me wel willen helpen maar niet als hij in het huis blijft wonen. Ik had ook al geprobeerd om aan mijn vriend te vertellen dat ik niet van plan was om hem te onderhouden en dat hij het beste een ander huis moest zoeken. Maar zijn antwoord was: ik ga nergens heen. Het contract staat op naam van ons beide. Dus ik kan hem ook niet zomaar de deur uit zetten. Vandaag heeft hij mij ook nog verteld dat hij vanaf volgende week 5 dagen gaat werken. Voorheen werkten wij allebij 4 dagen. Nu moet ik dus binnen 1 week oppas voor de kids regelen. Het is echt en gekkenhuis. Hij is echt niet aanspreekbaar. Weet iemand of ik hem kan forceren om mee te betalen? Het kan toch niet zo zijn dat iemand zomaar mag beslissen om zijn salaris voor zichzelf te houden? Zijn er ook manieren om hem het huis uit te zetten? Ik heb namelijk echt geen zin om met 2 kleine kids in mijn eentje te gaan verhuizen. Mijn werk, de creche en de school zitten allemaal in de buurt... Maar ik ben bang dat als ik probeer hem het huis uit te zetten dat hij dan alles gaat doen zodat wij ook op straat komen. Hij heeft het al een keer tegen mij gezegd... Kortom, ik ben radeloos. Snap er niks van en weet ook niet goed hoe ik verder moet...
Ik ben ook dol op mijn accessoires.
Ga in therapie!
Lila01 en Oriane, waar lezen jullie in godsnaam dat ik boven mijn stand woon. Ik werk voor het geld, hoevaak moet ik het nog zeggen?? En mijn virend hoort bij te dragen wat hij bij kan dragen. Hij heeft de kinderen gemaakt, ik heb hem niet verkracht, toch, hoe manipulatief ik ook ben...
Natuurlijk hoort je vriend bij te dragen. Heb je zelf een idee hoe het zo ver heeft kunnen komen dat hij niets meer betaalt in huis?
Ga in therapie!
Niemand zegt dat hij NIET moet betalen. Maar dat doet hij niet. Dus trek je lessen daaruit.

Het maakt niet uit wat je vriend doet, want hij doet het TOCH niet goed. Zijn werk is niet goed, zijn inkomen is niet goed, zijn status is niet goed, hij is niet gezellig. NIKS van liefde of begrip naar hem uit al je topics. Alleen gemekker en gezeik. Ik kan me zo voorstellen dat die jongen helemaal murw is van je gezeik en kritiek. En dat daardoor (het aldoor horen dat je niet goed genoeg bent, dat je het niet goed genoeg doet. Het alleen maar moeten en niks mogen) zijn laatste restje mannelijkheid ook met de noorderzon vertrokken is.

Desalniettemin is het een patjakker. Maar je hebt hem zelf uitgekozen. Nogmaals DOE IETS. Ga dan weg!

En zo zie je maar dat je met manipulatief gedag uiteindelijk ALTIJD als verliezer uit de bus komt....
Een advies: praten, praten en nog eens praten. En luisteren, echt luisteren. Ik denk wel dat het verstandig hier een buitenstaander bij te zoeken, bijvoorbeeld een relatietherapeut.
quote:katjabb schreef op 21 september 2011 @ 10:41:

[...]

Maar stel dat jij op mijn plek was, hoe zou jij het regelen?

Ik ben sinds mijn kids 3 en 4 waren altijd alleenstaand ouder geweest. Ik heb sindsdien sowieso alles alleen geregeld en daarvoor ook al (groten)deels.

Dat je niet meer op een flat kon wonen, á la. Dat begrijp ik.

Ik woonde ook op een flat met twee kinderen die nog niet konden lopen dus ik weet heus wel hoe het is zonder lift en vijf trappen te gaan. Had ik boodschappen gedaan met twee kids dan kon ik die vijf trappen dus driemaal nemen. Twee keer voor een kind en de derde keer voor de boodschappen.

Ben ook verhuisd maar in elk geval niet naar een woning die het dubbele kostte van mijn vorige woning.

Ik snap gewoonweg niet dat je in elk geval tot twee maal toe voor een duurder alternatief hebt gekozen. Ik kan me niet voorstellen dat er echt geen andere goedkopere opties waren.

Nu zit je namelijk aan, omdat je relatie op zijn gat ligt en vermoedelijk uitgaat. Natuurlijk ga je daar niet meteen vanuit als je met elkaar kinderen hebt maar ergens vind ik toch dat als je samen bent je niet met alles moet gaan rekenen op twee inkomens.

Ik zou dus in elk geval een goedkopere crèche zoeken.

Dat je nu niet weer wil verhuizen, dat kan ik wel goed begrijpen dus daarmee zou ik inderdaad proberen of jij daar kunt blijven en hij vertrekt. Als het echt niet meer goed kan komen tussen jullie.
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
dubiootje. Waarom hebben jmensen hier zo vaak de neiging om dingen te overdrijven. De creche waar ze nu op zitten is wel duurder dan de oude en terecht, ze zijn top. Maar ze zijn zeker niet de duurste van de stad.

Hoe het zover heeft kunnen komen? Hij is er gewoon mee gestopt. Waarom? Omdat ik blijkbaar zo'n manipulatieve trut ben. Verder weet ik het ook niet.

En lila01 voor het geval dat je het nog leest, denk je soms echt dat ik nooit geprobeerd heb om met hem te praten? Om hem de mogelijkheid te geven om het op zijn manier te doen? Maar weet je wat zijn manier is: "Ik wil geen schoonmaakster maar ik ga zelf niet opruimen ik laat mijn vieze borden waar ik gegeten heb". Op de bank dus. En ik mag het vervolgens opruimen. Of "ik wil niet kamperen" "Ok, wat dan?" "Niks, maakt mij niet uit" "Mmm..dan toch kamperen?" "Ok dan" En vervolgens "Jij bepaalt het allemaal!" Op een gegeven moment word je moe van al dat onzin.
Dus moet je weggaan. En stoppen met zeuren. Trek dan je eigen plan in plaats van aan een dood paard te trekken. Maar zelf gedraag je je ook als een dood paard. Jij doet ook niks. Vanaf je eerste moment op dit forum heb je hem al afgeschreven, maar jij blijft ook gewoon zitten waar je zit.
Serieus advies: schakel een mediator in en ga met je vriend + mediator aan tafel zitten om hier uit te komen.
quote:katjabb schreef op 21 september 2011 @ 11:40:

dubiootje. Waarom hebben jmensen hier zo vaak de neiging om dingen te overdrijven. De creche waar ze nu op zitten is wel duurder dan de oude en terecht, ze zijn top. Maar ze zijn zeker niet de duurste van de stad.

Pardon, je hebt gelijk, dat schreef jij niet maar iemand anders. Dat neemt niet weg dat je nogal hysterisch klinkt over de vorige crèche. Als er echt zoiets ernstigs aan de hand is, doe je als ouder aangifte, al is het maar om de achterblijvende kinderen te beschermen.

Hoe het zover heeft kunnen komen? Hij is er gewoon mee gestopt. Waarom? Omdat ik blijkbaar zo'n manipulatieve trut ben. Verder weet ik het ook niet.

Is het een idee om daar eens over na te denken? Wat jouw rol daarin is geweest? Als het grotendeels aan hem ligt, dan heb jij toch een rol gehad omdat jij hem als partner hebt gekozen en kinderen met hem hebt gekregen.
Ga in therapie!
quote:katjabb schreef op 21 september 2011 @ 11:40:

Als je al zo vaak met hem hebt gepraat, dan zou je toch 'moeten' weten waarom hij is opgehouden bij te dragen?
Het is mij: shaHla :) (Iranian version)
katjabb waarom ga je hier zo de discussie aan? Negeer de kritiek als je er niet tegen kunt, en doe wat met de posts die wel een advies geven (ik zie je nameljik nergens reageren op de tips over juridisch loket en praten en andere oplossingen, alleen op de kritiek...)
quote:katjabb schreef op 21 september 2011 @ 10:41:

[...]

Wij konden het samen wel betalen. Ik verdien 2/3 van ons budjet. Dan mag ik toch iest beters willen voor mijn kinderen en voor mijzelf?? Daar werk ik voor. Of moest ik met 2 kids 2 hoog blijven wonen en regelmatig door mijn rug gaan omdat het mijn vriend niet boeide? Wat zou een goedkopere alternatief zijn? Voor woningnet verdienen wij teveel. Hypotheek kan ook niet en dat zou niet goedkoper zijn... Ik zie gewoon niet hoe ik het anders had kunnen oplossen... Mensen zijn vaak heel kritisch. Maar stel dat jij op mijn plek was, hoe zou jij het regelen?

Als ik op jou plek was geweest, had ik hem daar 2-hoog laten zitten en was vertrokken. Als ik ziek ben en mijn vriend/man/partner interesseert dat niet, weet ik meer dan genoeg.

Voor zover mijn nutteloze bijdrage. Als jij kunt aantonen dat je alles in je uppie betaald en hij helemaal niks, denk ik niet dat de politie je komt sommeren om de deuren open te maken. Ik persoonlijk zou zijn spullen in een paar dozen stouwen, de zooi buiten zetten en de deur dicht doen. Of de huur opzeggen en ergens met mijn kinderen alleen gaan wonen. Maar goed, dat ben ik.
quote:vaintje schreef op 21 september 2011 @ 11:51:

ik zie je nameljik nergens reageren op de tips over juridisch loket en praten en andere oplossingenDat viel mij ook op.
TO: Waarom ga je zo in de slachtofferrol zitten??

Ga vanavond met hem praten, zeg dat je zo niet verder wil, en dat je het prettig zou vinden als hij weg zou gaan zodat jij en de kinderen in het huis kunnen blijven (al dan niet tijdelijk)

Wil hij dat niet, ga dan zelf weg met je kinderen.

Hallo, dat schiet toch niet op zo.

Doe nou maar wat het beste is voor je kinderen, maakt hun echt niet uit dat ze op een top creche zitten of in een mooi huis wonen. Als ze maar een liefdevol thuis hebben.
Tussen praten en praten zit een groot verschil. Patronen zijn erin geslopen. Luister jijbijvoorbeeld wel eccht? En luistert hij wel echt? Een buitenstaander kan voor jullie beide de ogen openen.

Dus of kies voor jezelf en onderneem actie. Of geef elkaar een kans en zoek hulp van buitenaf.
quote:exces schreef op 21 september 2011 @ 11:55:

[...]

Als ik op jou plek was geweest, had ik hem daar 2-hoog laten zitten en was vertrokken. Als ik ziek ben en mijn vriend/man/partner interesseert dat niet, weet ik meer dan genoeg.Dat was dus mijn 2de optie als hij zou zeggen dat hij niet mee wilde verhuizen. En dat heb ik hem ook verteld. Toen hij zag dat ik serieus was is hij toch meegegaan en hij heeft zelfs meegewerkt om het nieuwe huis op te knappen.
Ik heb wel op advies om juridische hulp te zoeken gereageerd, in het begin. Hoe moet ik er verder op reageren? Ik moet het gewoon doen, lijkt me. En dat ga ik morgen ook doen.
quote:katjabb schreef op 21 september 2011 @ 12:20:

[...]

Dat was dus mijn 2de optie als hij zou zeggen dat hij niet mee wilde verhuizen. En dat heb ik hem ook verteld. Toen hij zag dat ik serieus was is hij toch meegegaan en hij heeft zelfs meegewerkt om het nieuwe huis op te knappen.

Ik ben er even weer. Ik vertaal het even op mijn manier:

jij:'ik wil verhuizen'

hij:'die woning is veel te duur, ik vind dat geen goed plan'

jij: 'dan vertrek ik met de kinderen en blijf jij maar lekker hier'

Tja, wat moet je dan als man he? Lief dat ie heeft 'meegewerkt' aan het opknappen van zijn eigen huis he?

Voor jou is het dus 'My way or the highway'.

Goeie manier van communiceren.
quote:katjabb schreef op 21 september 2011 @ 12:28:

Ik heb wel op advies om juridische hulp te zoeken gereageerd, in het begin. Hoe moet ik er verder op reageren? Ik moet het gewoon doen, lijkt me. En dat ga ik morgen ook doen.Maar op praten en LUISTEREN naar je vriend nog steeds niet. Je bent het toch verplicht aan je kinderen om er alles aan te doen om de relatie te redden?
Nah, in geval van dat andere huis kan ik me hier wel wat bij voorstellen. Ik vind wel dat jullie haar daar heel hard over vallen, eerlijk gezegd. Is ook niet echt aardig van manlief dat hij het normaal vindt dat je met een zere rug blijft slepen, die trappen op en hier kennelijk niet in tegemoet wil komen.

Voor de rest: geven en nemen, zou ik zeggen .

Sterkte

Succes
Later is nu
Reken hem even voor hoeveel de alimentatie voor 2 kinderen gaat kosten. Werkt heul snel
You can fool all the people some of the time, and some of the people all the time, but you cannot fool all the people all the time.
quote:Cameron10 schreef op 21 september 2011 @ 12:42:

Reken hem even voor hoeveel de alimentatie voor 2 kinderen gaat kosten. Werkt heul snelmaakt hem geen drol uit joh. Hij heeft een kind uit een eerdere relatie en daar betaalt hij ook meestal niks voor volgens TO. Ik vermoed niet dat hij dat bij deze kinderen anders gaat doen.
quote:lila01 schreef op 21 september 2011 @ 12:29:

[...]

Ik ben er even weer. Ik vertaal het even op mijn manier:

jij:'ik wil verhuizen'

hij:'die woning is veel te duur, ik vind dat geen goed plan'

jij: 'dan vertrek ik met de kinderen en blijf jij maar lekker hier'

Tja, wat moet je dan als man he? Lief dat ie heeft 'meegewerkt' aan het opknappen van zijn eigen huis he?

Voor jou is het dus 'My way or the highway'.

Goeie manier van communiceren.

Zoals ik al zei, Ik had continu pijn in mijn rug en mocht van de huisarts niet meer tillen. Goedkopere opties hadden wij op dat moment niet. Er zijn er maar 4: woningnet, kopen, vrije sector of huren bij een particulier. De eerste 2 zijn in onze situatie niet mogelijk. Van de laatste 2 heb ik de goedkoopste gevonden.

Voordat ik het ging doen had ik hem ook nog gevraagd of hij misschien dichterbij huis wilde gaan werken zodat hij niet om 8 maar om 5-6 uur thuis zou komen en mij dus zou helpen met tillen als ik de kinderen heb opgehaald. Hij reageerde er niet op. Niet dat ik verwachtte dat het binnen een week zou moeten gebeuren. Maar er gebeurde dus helemaal niks.

Jou alternatief?
Nogmaals: arme, arme, arme kinderen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven