Geld & Recht alle pijlers

Vriendin helpen met administratie

24-08-2010 02:32 16 berichten
Alle reacties Link kopieren
Binnenkort ga ik een vriendin helpen met het op orde brengen van haar administratie. Op dit moment heeft ze alles op een grote bult en absoluut geen overzicht meer over het hele gebeuren. Ook vliegt het geld aan alle kanten weg, zonder dat er duidelijk overzicht is op de inkomsten en uitgaven.

Nou weet ik zelf wel hoe je je administratie op orde moet brengen, maar ben ik verder geen budget held (klein studentenhuishoudentje is wat minder ingewikkeld dan dat van een gezin). Hebben jullie tips waar ik naar kan kijken en misschien dingen die ik kan aanraden? Zat zelf bijvoorbeeld al te denken aan het aanraden van 2 rekeningen (of envelopjes) waarvan 1 voor de vaste lasten en 1 voor de boodschappen en aanverwante zaken + een bepaald bedrag aan zakgeld voor vriendin en partner (mits daar geld voor is).

En hoe breng ik dingen? Ze heeft hulp gevraagd/aanvaard, maar toch vind ik het lastig.
Ik heb dit nu meerdere keren gedaan voor mensen. Ook toen mensen zelfs persoonlijk al failliet verklaard waren enzenz...hopen ellende.

Ik heb idd een extra rekening laten openen. OP rekening A kwamen de inkomsten. Ik heb een berekening gemaakt van alle vaste lasten (dus ook wat jaarlijks betaald moet worden : 12 zodat je weet wat je daar per maand voor moet reserveren). Die vaste lasten werden elke maand als het inkomen binnen kwam gelijk over geschreven naar rekening B. Van rekening B was ook geen bankpasje zodat daar niet zo makkelijk geld af gehaald kon worden als die persoon bijvoorbeeld in stad staat en een impuls aankoop wilde doen. Die vaste lasten voer je in een excel bestand en daarachter een kolom voor de maanden. Per maand vul je per post het bedrag in op het moment dat dit bedrag betaald is. Zo zie je altijd of een bepaalde post voor die maand al betaald is.

Boodschappen/benzine/kleding ed moest dan van rekening A betaad worden. Is het op dan is het op maar de vaste lasten zijn dan wel altijd betaald dan wel is er geld voor gereserveerd.
En zorg ervoor dat ze nergens rood kan staan. Want dat is veel te gevaarlijk. Dan ben je al gauw geneigd om te zeggen: dat haal ik volgende maand wel weer in.
Waarschijnlijk is ze bij ordenen al goed geholpen. Rekening splitsen klinkt als een goed idee. Ga nog een paar keer terug om het overzicht te bewaren.

Kijk of ze niet oververzekerd is of overbodige abonnementen heeft. Verder controleren of ze alle toeslagen heeft aangevraagd en of ze eventueel in aanmerking komt voor de middelingsregeling.
Waarschijnlijk mis je ook nog een hoop papieren, als er op dit moment nog geen organisatie is. Wat mij enorm geholpen heeft, is een standaard brief (waarin ik kort mijn situatie uitlegde en vertelde dat ik graag overzicht wilde hebben en financieel gezond wilde worden) sturen naar alle bedrijven die je in de stapel administratie tegenkomt en waarvan de mogelijkheid is dat je vriendin er een betalingsachterstand heeft. In de brief vroeg ik een overzicht van (in dit geval) mijn betalingsachterstand en van mijn vaste kosten voor dit bedrijf.

Ik kreeg van bijna alle bedrijven een keurige reactie, zij waren op de hoogte van mijn goodwill en binnen een paar weken had ik een duidelijk overzicht van mijn schulden (dat was wat minder...). In het vervolg kon ik met een gerust hart mijn post openen, er zouden geen rekeningen of achterstanden als 'verrassing' naar boven komen.

Wat lief van je en veel succes!
En ik denk dat die bekende postbakjes ook wel helpen voor de rekeningen. Klappers aanschaffen met tabbladen om alles adm. in op te bergen, en rekeningen bij elkaar, en dan 1 x per week meteen betalen.

Idd nergens rood staan, en uitkijken met de pasjes (zonder pasje naar de stad enzo)

Boodschappen 1x per week adhv een menu en lijstje.

Denk dat zij beter af is met verschillende rekeningen dan envelopjes.

En wat is de rol van haar partner? Heeft hij/zij er ook een puinhoop van gemaakt, of kan hij/zij juist helpen?
quote:FullHouse schreef op 24 augustus 2010 @ 08:32:

Waarschijnlijk mis je ook nog een hoop papieren, als er op dit moment nog geen organisatie is. Wat mij enorm geholpen heeft, is een standaard brief (waarin ik kort mijn situatie uitlegde en vertelde dat ik graag overzicht wilde hebben en financieel gezond wilde worden) sturen naar alle bedrijven die je in de stapel administratie tegenkomt en waarvan de mogelijkheid is dat je vriendin er een betalingsachterstand heeft. In de brief vroeg ik een overzicht van (in dit geval) mijn betalingsachterstand en van mijn vaste kosten voor dit bedrijf.

Ik kreeg van bijna alle bedrijven een keurige reactie, zij waren op de hoogte van mijn goodwill en binnen een paar weken had ik een duidelijk overzicht van mijn schulden (dat was wat minder...). In het vervolg kon ik met een gerust hart mijn post openen, er zouden geen rekeningen of achterstanden als 'verrassing' naar boven komen.

Wat lief van je en veel succes!Wat goed van je dat je het zo aangepakt hebt!
quote:nogeensdan schreef op 24 augustus 2010 @ 08:33:

En ik denk dat die bekende postbakjes ook wel helpen voor de rekeningen. Klappers aanschaffen met tabbladen om alles adm. in op te bergen, en rekeningen bij elkaar, en dan 1 x per week meteen betalen.Als de admi doen niet echt haar ding is, zou ik het systeem zo simpel mogelijk maken. Hoe meer postbakjes, hoe meer plek om de zooi even lekker uit het zicht te leggen. Het draait m.i. allemaal om regelmaat. Elke week de admi bijwerken, dan blijft het overzichtelijk.
Weet in ieder geval waar je aan begint.

Jij zult brenger zijn van slecht nieuws: er moet bezuinigd worden, er is meer financiële discipline en structuur nodig. Je maakt jezelf dus niet populairder.

Verder gewoon eens beginnen met te inventariseren wat er per maand binnenkomt en wat de echt onvermijdelijke vaste lasten zijn (huur, gas, water, licht, schoolgeld). De rest kun je budgetteren.
Je vriendin wil nu op haar budget gaan letten dus zij kan dit nu waarschijnlijk even niet doen:

Zo. Jij verdient een bloemetje!
Ik zou één bakje maken met NOG TE BETALEN. Dan één vast tijdstip per week afspreken om de administratie te doen. Alle post die binnenkomt openmaken en als het een rekening is in het bakje leggen. Eens per week al die rekeningen betalen en daarna direct archiveren. Zelf heb ik mappen met tabbladen daarvoor, opgeruimd, uit het zicht, geen zooi, en makkelijk terug te vinden. De tabbladen-indeling heb ik van nibud.

De andere tip die ik heb is ook elke maand sparen zelfs als er schulden zijn, ook al is dat niet het goedkoopst. Als er dan een probleem is zoals een kapotte auto of whatever kan je het direct maken zonder meteen weer dieper in de schulden te komen.
quote:w00t schreef op 24 augustus 2010 @ 09:31:

[...]

Als de admi doen niet echt haar ding is, zou ik het systeem zo simpel mogelijk maken. Hoe meer postbakjes, hoe meer plek om de zooi even lekker uit het zicht te leggen. Het draait m.i. allemaal om regelmaat. Elke week de admi bijwerken, dan blijft het overzichtelijk.

Juist niet, Margaretha legde het wat beter uit, maar als je zorgt dat je de rekeningen bij elkaar houdt en deze elke week op een vast tijdstip betaalt is het wel overzichtelijk.

Ben het eens dat het zo simpel mogelijk moet, maar er moet wel iets van een systeem zijn. En dan staat day bakje maar op tafel ofzo, zodat het zichtbaar blijft. Anders komen de rekeningen in een la, tussen de kranten, etc....
overzicht creeren helpt al een heel eind. verder kleine stapjes en niet teveel tegelijk.

denk aan toeslagen e.d. die hierboven genoemd werden, maar vraag ook of belastingaangiftes op tijd gedaan zijn. voor hulp bij het invullen kun je ook afspraak maken bij het belastingkantoor.

inderdaad niet rood kunnen staan (denk ook aan credit card), abonnementen: zijn die echt nodig? kunnen die niet goedkoper?

verzekeringen inderdaad goed bekijken

als er veel impuls aankopen gedaan worden: per week een vast bedagr pinnen voor boodschappen e.d. en pinpas verder thuis laten.(of alleen voor noodgevallen).

sparen: voor onverwachte kosten zoals bijv. koelkast die stuk gaat

lief dat je hierbij wilt helpen, overzicht creeren zogt er zeker al voor dat vriendin niet gaat beginnen omdat ze zo tegen die grote berg opkijkt. het blijft natuurlijk haar verantwoordelijkheid om iets met jouw tips en adviezen al dan niet op te volgen.
Als je die grote bult aan papieren wilt sorteren, kan het volgende misschien wel helpen, heb ik geloof ik op TV gezien.

Post wat je moet bewaren kun je onderverdelen in 2 categorieën:

Maak een stapel 'nog actie op ondernemen' (rekeningen etc)

'informatief, dus bewaren' (verzekeringspolis etc)

En derest kan weg.
Wat lief dat er al zoveel reacties zijn! Bedankt

Moet nu aan het werk, maar kom aan het eind van de middag even terug om te reageren op iedereen.
quote:JepJep schreef op 24 augustus 2010 @ 12:30:

Als je die grote bult aan papieren wilt sorteren, kan het volgende misschien wel helpen, heb ik geloof ik op TV gezien.

Post wat je moet bewaren kun je onderverdelen in 2 categorieën:

Maak een stapel 'nog actie op ondernemen' (rekeningen etc)

'informatief, dus bewaren' (verzekeringspolis etc)

En derest kan weg.Inderdaad, rekeningen die al betaald zijn en waar je bewijs van hebt op bankafschriften gewoon weggooien, dat scheelt al een hele berg papier.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven