Geld & Recht alle pijlers

VVE

17-03-2011 23:41 112 berichten
Alle reacties Link kopieren
Misschien dat iemand er een beetje verstand van heeft want wij weten het even niet meer.

Onze VVE heeft besloten dat het achterstallig onderhoud moet worden opgelost. Het huidige budget is hiervoor niet toereikend en dus hebben ze besloten dat we bij moeten betalen.

Vandaag kregen we dus en brief dat we bovenop de maandelijkse kosten nu eenmalig ¤ 2000,- moeten bij betalen. Een helehoop geld voor iets waar we in mijn ogen maandelijks voor betalen.

Ik snap dat er het een en ander moet gebeuren maar dit is natuurlijk niet een klein bedrag.

In de brief stond dat dit bedrag binnen 2 maanden bij hun binnen moet zijn en zo niet zou er een incasso procedure starten.

Ik schud niet zo even ¤ 2000,- uit mijn mouw en daarnaast zijn we op het moment bezig met een nieuwe woning en zou dit geld voor ons echt weggegooid zijn.

Weet iemand of wat onze VVE doet ook mag?
Als je een koophuis/appartement hebt moet je gewoon altijd geld achter de hand hebben voor onderhoud. Je weet toch nooit wat er ineens kapot gaat?

En ja, het is mss jammer dat je zo je huis gaat verkopen, maar een slecht onderhouden huis verkoop je ook veel moeillijker, dus in zoverre is het wel een zinvolle besteding.
quote:germanwings schreef op 18 maart 2011 @ 08:49:

Als je een koophuis/appartement hebt moet je gewoon altijd geld achter de hand hebben voor onderhoud. Je weet toch nooit wat er ineens kapot gaat?

En ja, het is mss jammer dat je zo je huis gaat verkopen, maar een slecht onderhouden huis verkoop je ook veel moeillijker, dus in zoverre is het wel een zinvolle besteding.

Ik ben het ook niet met je oneens, wij hebben alleen wel gemerkt dat het dus niet altijd zo zwart-wit is.

Wij hebben altijd ons best gedaan om geld achter de hand te hebben, het is nu overmacht dat we het geld niet zo op tafel kunnen leggen.
quote:Nici007 schreef op 18 maart 2011 @ 00:12:

[...]

Nou ik weet niet hoor, maar zoals je hebt kunnen lezen waren wij op vakantie. En nee ik ga niet 8 uur terug vliegen om bij de vargadering aanwezig te zijn!

Wat een domme reactie.Nee, het is dom om niet op die vergadering aanwezig te zijn, maar blijkbaar gaf jij er de voorkeur aan om met vakantie te gaan. Als je een appartement koopt, dan weet je dat je het lidmaatschap van de VVE erbij krijgt en dat het groot onderhoud ook via de VVE gaat. Eigen schuld
quote:missmargerine schreef op 18 maart 2011 @ 00:27:

[...]

**mompelt iets over statuten VVE eerst lezen en dan pas gaan rellen bij VEH**

wWant dit soort dingen is gewoon geregeld in de statuten van de VVE, en die heb je gelezen als je slim bent als je een huis koopt.Eens. Vereniging Eigen Huis inschakelen heeft geen zin.
quote:evelynsalt schreef op 18 maart 2011 @ 09:06:

[...]

Nee, het is dom om niet op die vergadering aanwezig te zijn, maar blijkbaar gaf jij er de voorkeur aan om met vakantie te gaan. Als je een appartement koopt, dan weet je dat je het lidmaatschap van de VVE erbij krijgt en dat het groot onderhoud ook via de VVE gaat. Eigen schuldDus in jouw ogen moeten wij onze vakantie welke al lang gepland staat afzeggen om bij een vergadering van de VvE aanwezig te kunnen zijn? Dus ik had mijn vakantie moeten annuleren?
*
0
Dan neem ik alles terug!!!

Doe mij even ontkwooten dan....

Weet je, wel klote van die 200euro maar.... je huis wordt verbeterd, toch? Dat is toch alleen maar gunstig als het verkocht wordt?
Hier ook een VvE en bij ons zijn het ook altijd dezelfden die zeiken (zeg hiermee niet dat TO zo is hoor, begrijp me niet verkeerd). Komen ze niet op de vergadering en omdat er tijdens de vergadering niet voldoende bewoners aanwezig zijn moeten er briefjes gestuurd worden voor goedkeuring en dan nog moeilijk doen over schilderwerk (terwijl op de balkonrelingen oa. geen verf meer te bekennen is). Grrrr.

Je kunt inderdaad ook een volmacht aan een ander geven als je niet kunt: waarom doen mensen dat niet?

Over een reservepotje: ons reservepotje is qua bedrag ook prima, maar blijkbaar is het pas gezond wanneer het gelijk is aan 10-15% van de (herbouw)waarde van het gehele pand.

En over 2000 euro bijbetalen: vind ik ook veel en kan ik ook niet altijd zomaar uit mijn mouw schudden. Maar wanneer het moet gebeuren, is er weinig keus. Wanneer het onderhooud niet binnen 2 maanden hoeft te gebeuren, kun je misschien vragen of je gespreid kunt betalen over meerdere maanden?
quote:Nici007 schreef op 18 maart 2011 @ 09:14:

[...]

Dus in jouw ogen moeten wij onze vakantie welke al lang gepland staat afzeggen om bij een vergadering van de VvE aanwezig te kunnen zijn? Dus ik had mijn vakantie moeten annuleren?Je had rustig op vakantie kunnen gaan maar dan had je iemand moeten machtigen om namens jou/jullie een stem uit te brengen.
Wij willen hier niet weg omdat we hier niet fijn wonen, we moeten weg omdat we het gewoonweg niet goed kunnen betalen nu partner zijn baan kwijt is.

Vandaar dat die ¤ 2000,- ook best een strop is, zelf als het dan qua verkoop meer op gaat leveren.

En idd, het zou fijn zijn als het anders niet binnen 2 maanden betaald hoefde te zijn. Er staat letterlijk in de brief dat ze, wanneer je niet binnen 2 maanden voldoet, een incassobureau achter je aan sturen.

Het punt is ook niet dat het betaald meot worden, dat is op zich niet zo'n probleem, maar wel het termijn waarin het betaald moet worden.

En wij vinden het dan jammer (hebben we overigens wel geopperd, maar is afgewezen) dat we ook maandelijks meer gaan betalen. Dan zouden wij, en toekomstige bewoners, minder snel bij moeten leggen.
quote:malu3 schreef op 18 maart 2011 @ 09:25:

[...]

Je had rustig op vakantie kunnen gaan maar dan had je iemand moeten machtigen om namens jou/jullie een stem uit te brengen.

Dat was idd slim geweest, heb niet geweten dat dit mogelijk was. Ik ga het iig onthouden voor een eventuele volgende keer.

Overigens plannen wij de vergaderingen altijd ver vooruit en was onze vakantie niet op een vergadering gepland. Maar omdat de voorzitter op vakantie ging werd de vergadering verzet, en dat was dus recht in onze vakantie.
He, wat een klotesituatie. Hopelijk kom je er goed uit....
Thanx!
Structueel maandeklijks meer gaan betalen is soms niet gunstig als je wil verkopen, juist lagere bijdrage VVE is interessanter voor de aankopende partij. Net zoals de opmerking die al genoemd is: groot onderhoud bijdrage is reeds voldaan door verkoper.

Verder allemaal een heel herkenbaar verhaal, hier ook groot onderhoud nodig en te weinig reserves opgebouwd de afgelopen jaren onder oude bestuur.

Ik snap dat ineens op korte termijn veel extra geld neerleggen lastig is. Kan je proberen een regeling te treffen om de betaling te kunnen verdelen over een aantal maanden?
quote:steenbok0701 schreef op 18 maart 2011 @ 10:09:

Structueel maandeklijks meer gaan betalen is soms niet gunstig als je wil verkopen, juist lagere bijdrage VVE is interessanter voor de aankopende partij. Net zoals de opmerking die al genoemd is: groot onderhoud bijdrage is reeds voldaan door verkoper.

Verder allemaal een heel herkenbaar verhaal, hier ook groot onderhoud nodig en te weinig reserves opgebouwd de afgelopen jaren onder oude bestuur.

Ik snap dat ineens op korte termijn veel extra geld neerleggen lastig is. Kan je proberen een regeling te treffen om de betaling te kunnen verdelen over een aantal maanden?Nee, daar willen ze echt niet aan. Het moet binnen 2 maanden betaald zijn.
Oei, dat is niet fijn! Dan de incassokosten voor lief nemen en met incassobureau een betalingsregeling treffen als uiterste noodzaak wel te verstaan.

Heb je een betalingsregeling (op schrift) voorgesteld?
Waarschijnlijk als je het afstemt met de bestuurder(s) van de VVE, kan je wel in termijnen betalen.

Edit: ow lees dat ze dat niet willen....dat is wel raar.
Wat ook nog kan is als je het niet betaalt, het bedrag van het onderhoud in mindering brengen op de verkoopprijs.
mag ik vragen wanneer de vergadering was?
Zou het kunnen zijn dat er een aanschrijving van brandweer of gemeente is dat het zo snel moet?

Mocht dat niet zo zijn dan vind ik 2 maanden ook erg snel.

Heb je al gebeld met de secretaris van de vve waarom dit zo snel moet ?
quote:mag ik vragen wanneer de vergadering was?

De vergadering was 28 februari.

quote:Zou het kunnen zijn dat er een aanschrijving van brandweer of gemeente is dat het zo snel moet?

Mocht dat niet zo zijn dan vind ik 2 maanden ook erg snel.

Heb je al gebeld met de secretaris van de vve waarom dit zo snel moet ?

Er is vanuit de vergadering en vanuit de notulen niet gebleken dat er een andere reden is dat het zo snel moet.

Deze vraag heb ik idd bij de secretaris neergelegd, maar ik weet niet wanneer hier antwoord op komt. Wij moeten onze vragen per mail indienen, modeling wordt hoe dan ook niet gereageerd.
dan is het dus bijna 3 maanden. Dat is een redelijke termijn hoor binnen Verenigingen van Eigenaars.

En dat ze je achter je broek aanzitten is logisch omdat bij wet is bepaald dat als jullie om welke reden dan ook niet betalen, de andere 23 leden voor jullie aandeel op moeten draaien. En als de meerderheid heeft gestemd voor binnen 3 maanden heb je je daaraan te houden.

Ik begrijp jouw standpunt ook wel heel goed, maar ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan omdat je

a. niet op de vergadering was; en

b. niemand een machtiging hebt gegeven voor of tegen te stemmen.

Succes. Het enige wat ik je kan aanraden is de akte van splitsing uit te pluizen en het reglement van splitsing en eventueel een huishoudelijk reglement. Verder als je een externe beheerder hebt, wat me wel zeer verstandig lijkt bij een VVE van 24 appartementen, zou ik de voorwaarden van hen opvragen
Wat eventueel een optie is is een verzoekschrift indienen bij de kantonrechter met het verzoek het besluit te vernietigen. Als je het met een aantal medebewoners doet, kan je de kosten van het griffierecht delen.

Ik weet niet hoe groot de kans is dat je gelijk gaat krijgen, maar je kan het altijd proberen.
We willen er niet vanaf hoor, wat moet gebeuren dat moet nou eenmaal gebeuren.

Het zou alleen fijn zijn als we iets langer de tijd zouden hebben om dat geld bij elkaar te krijgen.

Het gaat ook niet in 1 x uit gegeven worden, dus we begrijpen ook niet goed waarom ze het in 1x willen hebben.

Thanx voor het meedenken allemaal.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven