wat doen wij fout qua uitgaven?
dinsdag 29 mei 2012 om 09:09
Hallo allem,aal,
na lang meelezen eindelijk een nick/topic durven openen:
Wij hebben al een tijdje moeite met rondkomen. het gaat steeds wel maar we sparen niets. kunnen dus geen tegenslagen opvangen. het leven is best duur.
Onze samenstelling man (fulltime werk) vrouw (oppasmoeder 2 dagen 2 extra kids) en 3 kleine kinderen (7-5-3jr)
onze vaste lasten zijn aan de hoge kant maar ik zou niet kunnen weten waarbij ik kan bezuiningen:
ink
+-3100
uitg
hypotheek+spaar 1250
verz huis 50
zorgverz 210
auto (verz/bel/benz) 120
internet/gsm 100
gwl 200
boodschappen 400
over uitg (gemeen bel/zwemles ed)120
totaal ong 2500
dan blijft er dus nog 600 voor kleding van 5 personen, auto onderhoud (hard nodig) en alle andere losse eindjes (kinder feestjes een x wat extra)
Het is geen vetpot maar er zijn ook genoeg mensen die het minder hebben.
Toch zou ik jullie willen vragen naar mijn lasten te kijken, misschien zie ik wat over het hoofd?
gr
na lang meelezen eindelijk een nick/topic durven openen:
Wij hebben al een tijdje moeite met rondkomen. het gaat steeds wel maar we sparen niets. kunnen dus geen tegenslagen opvangen. het leven is best duur.
Onze samenstelling man (fulltime werk) vrouw (oppasmoeder 2 dagen 2 extra kids) en 3 kleine kinderen (7-5-3jr)
onze vaste lasten zijn aan de hoge kant maar ik zou niet kunnen weten waarbij ik kan bezuiningen:
ink
+-3100
uitg
hypotheek+spaar 1250
verz huis 50
zorgverz 210
auto (verz/bel/benz) 120
internet/gsm 100
gwl 200
boodschappen 400
over uitg (gemeen bel/zwemles ed)120
totaal ong 2500
dan blijft er dus nog 600 voor kleding van 5 personen, auto onderhoud (hard nodig) en alle andere losse eindjes (kinder feestjes een x wat extra)
Het is geen vetpot maar er zijn ook genoeg mensen die het minder hebben.
Toch zou ik jullie willen vragen naar mijn lasten te kijken, misschien zie ik wat over het hoofd?
gr
dinsdag 29 mei 2012 om 11:52
dinsdag 29 mei 2012 om 11:58
Als je 600 euro overhoudt en daar niet eens meer boodschappen voor hoeft te doen en benzine betalen, dan is dat best veel. Daar kun je makkelijk 100 euro per maand automatisch van sparen. Dus open een spaarrekening (of misschien heb je er al een) en maak een automatische overboeking aan van 100 euro per maand. Dit is dan je buffer voor onverwachte uitgaven (kapotte wasmachine enzo). En jullie vakantiegeld? Heb je daar ook een deel van aan de kant gezet? Misschien alvast voor apk/ beurt auto enz.
dinsdag 29 mei 2012 om 12:05
Dit is nu een beetje offtopic, maar mijn ouders hebben grote schulden opgelopen omdat ze opgelicht waren. Ze hebben er toen zelf voor gekozen om in de schuldsanering te gaan, wat eigenlijk maar 3 jaar is, maar hebben er 5 jaar ingezeten. Na de schuldsanering was bijna niks van de schulden weg. Mijn moeder was ziek en kon niet werken, mijn stiefvader had steeds (goed) werk maar door de kredietcrisis was hij steeds weer de eerste die ontslag kreeg als het bedrijf moest bezuinigen. Omdat die schulden er nog waren, werd hij ook nog gekort op het loon en mijn moeder op de uitkering, huurtoeslag en zorgtoeslag. Als je zo weinig geld krijgt lukt het niet meer om alles te betalen, waardoor de schulden oplopen en je steeds meer in een cirkeltje terecht komt. Mijn moeder zorgde ook altijd dat ik, mijn broer en zusje gewoon naar school konden, boeken konden betalen en mee konden op schoolreizen, maar soms ging dit wel ten koste van bijv. de zorgverzekering.
Ze wonen nu in een stacaravan, mijn stiefvader werkt nu (moet wel zo'n 2,5 uur fietsen heen en terug) en mijn moeder zoekt werk. Er zijn veel fouten gemaakt en ze zouden het liefst een advocaat inhuren en de zaak uitzoeken, maar ja.. dat kost ook geld.
Dit is wel een heel apart geval, maar ik weet zeker dat er meer mensen in soortgelijke situaties zitten. En als de kosten voor zorg en onderwijs hoger worden wordt het alleen maar erger.
dinsdag 29 mei 2012 om 12:10
Ik vind het wel meevallen, dat die 600 euro zo riant is.
Wij hebben onszelf ook een budget van 600 euro gesteld voor 'overige uitgaven', maar het lukt ons zelden om ons daaraan te houden. Natuurlijk weten we wel dat we te teveel uitgeven, maar we komen dan ook van een situatie waarin we nog veel meer geld uitgaven
.
Een keer extra tanken, in de stad iets leuks voor de kinderen, een hapje eten buiten de deur, een klus in huis die nog gedaan moet worden. Keertje eters op bezoek, weekeindje weg, etc)
Verschil is wel , dat wij inmiddels precies weten waar ons geld naartoe gaat en waar we dus kunnen schrappen (mocht het nodig zijn).
Zorg dat je weet waar het naartoe gaat, en waarom. Dan kun je ook bewustere keuzes maken als het nodig is.
Spaargeld gaat hier aan het begin van de maand naar de spaarrekeningen, geld voor boodschappen en overige uitgaven gaat naar een aparte rekening en het geld voor de vaste lasten staat op een aparte rekening. Zo houden we het overzicht goed in de gaten.
Wij hebben onszelf ook een budget van 600 euro gesteld voor 'overige uitgaven', maar het lukt ons zelden om ons daaraan te houden. Natuurlijk weten we wel dat we te teveel uitgeven, maar we komen dan ook van een situatie waarin we nog veel meer geld uitgaven

Een keer extra tanken, in de stad iets leuks voor de kinderen, een hapje eten buiten de deur, een klus in huis die nog gedaan moet worden. Keertje eters op bezoek, weekeindje weg, etc)
Verschil is wel , dat wij inmiddels precies weten waar ons geld naartoe gaat en waar we dus kunnen schrappen (mocht het nodig zijn).
Zorg dat je weet waar het naartoe gaat, en waarom. Dan kun je ook bewustere keuzes maken als het nodig is.
Spaargeld gaat hier aan het begin van de maand naar de spaarrekeningen, geld voor boodschappen en overige uitgaven gaat naar een aparte rekening en het geld voor de vaste lasten staat op een aparte rekening. Zo houden we het overzicht goed in de gaten.

dinsdag 29 mei 2012 om 12:14
Datis sowieso belangrijk denk ik. Wij hebben ook 1 rekening voor de vaste lasten zonder pinpassen en een lopende rekening voor alle andere uitgaven. Die 500,- die we dus daadwerkelijk gebruiken per maand gaat zodra het salaris er is automatisch naar die looende rekening en dat is wat we kunnen pinnen/gebruiken/uitgeven. Op is op, maar ondanks dat we er ook de boodschappen van moeten doen is het eigenlijk zelden echt op, wel soms maar een tientje over einde van de maand, maar minder dan dat hooguit 1 of 2 keer per jaar.

dinsdag 29 mei 2012 om 12:16
Ik heb niet alles gelezen dus misschien is het al gezegd.
Wij maken budgetten in een Excel bestand. Eerst alle inkomsten; salaris, kinderbijslag, hypotheekrente aftrek. Dus echt alles wat in één jaar binnenkomt. Dan ook een staatje met alle uitgaven. Ook de ozb, de waterschapsbelasting. We spitten hiervoor echt te rekening afschriften door. Dan maken aan de hand van wat we overhouden budgetten voor kleding/kleine uitgaven, boodschappen en sparen. Het bedrag voor boodschappen gaat naar de boodschappen rekening, sparen naar de spaarrekening en kleding/kleine uitgaven naar een aparte rekening. Onderhoud auto/onvoorzien worden vaak betaald van de spaarrekening. Kleding/kleine uitgaven voor een gezin van 5 (kinderen 14, 12, 9) is bij ons 250 euro. Dat is krap maar er is altijd ruimte om iets te ontsparen als de aankoop echt heel dringend is.
Vakantie geld houden we hier helemaal buiten, want daar gaan we van op vakantie. Zo ook de kerstbonus want die kan nogal wisselen. Onze inkomsten liggen ongeveer gelijk met de jouwe.
Wij maken budgetten in een Excel bestand. Eerst alle inkomsten; salaris, kinderbijslag, hypotheekrente aftrek. Dus echt alles wat in één jaar binnenkomt. Dan ook een staatje met alle uitgaven. Ook de ozb, de waterschapsbelasting. We spitten hiervoor echt te rekening afschriften door. Dan maken aan de hand van wat we overhouden budgetten voor kleding/kleine uitgaven, boodschappen en sparen. Het bedrag voor boodschappen gaat naar de boodschappen rekening, sparen naar de spaarrekening en kleding/kleine uitgaven naar een aparte rekening. Onderhoud auto/onvoorzien worden vaak betaald van de spaarrekening. Kleding/kleine uitgaven voor een gezin van 5 (kinderen 14, 12, 9) is bij ons 250 euro. Dat is krap maar er is altijd ruimte om iets te ontsparen als de aankoop echt heel dringend is.
Vakantie geld houden we hier helemaal buiten, want daar gaan we van op vakantie. Zo ook de kerstbonus want die kan nogal wisselen. Onze inkomsten liggen ongeveer gelijk met de jouwe.
dinsdag 29 mei 2012 om 12:19
Eens. Mijn vriend en ik houden heel strak bij wat er in komt en uit gaat. En niet alleen aan het eind van de maand om te evalueren, maar minstens 1 keer per week probeert 1 van ons even een half uurtje te gaan zitten om de rekening te bekijken en de stand van zaken te updaten.
Zo weten we ten alle tijden precies hoe we ervoor staan. En als we dan een dagje geen zin hebben om te koken, weten we direct hoeveel geld we nog te besteden hebben in de categorie "overig" en of we uit eten kunnen of eten kunnen bestellen of dat we toch echt een blik soep uit de kast moeten trekken met een boterham.
dinsdag 29 mei 2012 om 12:40
Idem. Ik heb zelf ook alles betaald, rijbewijs, hbo-studie, inrichting huis etc. Natuurlijk zullen ouders heus wel gespaard hebben om overige kosten voor mij te kunnen betalen in mijn middelbare school tijd, maar daarna (heb op kamers gezeten maar altijd alles zelf betaald, ik had vanaf mijn 13e een weekendbaantje) betaalde ik alles zelf. En heb nu zelf ook een leuke spaarrekening. Bij man is dat idem zo, ouders hadden het niet zo breed en man heeft ook heel veel gewoon zelf betaald en ook veel bijbaantjes naast zijn studie gehad. Wij redden het nu prima.
dinsdag 29 mei 2012 om 12:46
Ja wij zijn inderdaad best veel kwijt, maar wij hebben wel een dochter met ernstige allergieen (tarwe, ei, melk, soja, pinda enz) en moeten vaak speciaal brood, beleg e.d. kopen wat wat duurder is. Ook eten wij veel fruit en groente iedere dag want dat vind ik gewoon belangrijk. Maar ik ga nu proberen om "beter"inkopen te doen. Ik heb deze maand ook een aparte lopende rekening geopend waar het boodschappengeld op wordt gestort en ik probeer er dan ook ¤500,00 op te zetten. Maar ik vind gewoon dat het goed eten best duur is, en ook de luieres van de kids, verder kopen ik geen bier, of fris of veel snoep maar ik kom toch snel aan het bedrag.

dinsdag 29 mei 2012 om 13:21
Hier ook een kind met veel ernstige allergien en dat is bij ons eigenlijk juist een besparing geweest. Zoveel dingen die we ooit standaard in huis hadden kopen we nooit meer, omdat zoon het toch allemaal niet mag. Ik maak tegenwoordig heel veel dingen zelf. Het scheelt veel geld, is lekkerder en gezonder en het scheelt zoveel in risico als je een ernstig allergisch kind hebt.
Ik heb een tijd terug dit boek gekocht. Dat is inmiddels echt mijn bijbeltje. Er staat zoveel in wat zoon wel mag eten en het zijn stuk voor stuk heerlijke recepten.
Om e.e.a wat minder duur te maken ga ik trouwens ook elke week naar een echte groentenboer; goedkoper, lekkerder en goed advies als ik weer eens watnieuws wil proberen.

dinsdag 29 mei 2012 om 13:31
Ik heb het hele topic nu wel gelezen. Ik denk dat je overzicht niet compleet genoeg is. Daardoor blijven er nog bedragen over die in geen enkel rubriekje vallen maar die wel betaald worden. Dus aan veel adviezen hier heb je niet zo heel veel.
In je rijtje staat bijvoorbeeld over uitg op 120. Ik denk dat dat bedrag vrij laag is. Gemeentelijke belastingen en zwemles, ik denk dat er nog wel meer dingen onder vallen die nu dus op het budget van die 600 euro drukken. Van die jaarlijkse bedragen die je gemakkelijk vergeet, maar uiteindelijk wel (moet) betalen. Denk aan ouderbijdrage, schoolreisje, schoolfoto's.
Ik zou je aanraden je hele financiële administratie van de afgelopen twee jaar nog eens door te spitten. In je lijstje vervolgens meer rubrieken te maken. De rubrieken dan splitsen in bedragen die niet anders kunnen en die wel anders kunnen. Hierdoor kun je misschien ontdekken waar het bij jóu fout loopt. Iedereen hier roept wel iets over wat ze te hoog vinden maar in jouw lijstje is nog niet duidelijk genoeg wat nu waar onder valt en óf het dus ook daadwerkelijk te hoog is.
Ik schreef al dat wij budgeteren in Excel en ons lijstje is veel uitgebreider. Elk bedrag wordt omgerekend naar een jaarbedrag en uiteindelijk het hele inkomsten en uitgaven bedrag weer naar een maandbedrag. Dus hoewel ik voetbal van de jongens per jaar betaal, weet ik hoe zwaar het op mijn maandbedrag drukt. En daardoor weet ik hoeveel ik kan besteden aan kleine uitgaven.
Kort samengevat denk ik dus dat je meer inzicht nodig hebt in je uitgaven, maar ook in je inkomsten.
In je rijtje staat bijvoorbeeld over uitg op 120. Ik denk dat dat bedrag vrij laag is. Gemeentelijke belastingen en zwemles, ik denk dat er nog wel meer dingen onder vallen die nu dus op het budget van die 600 euro drukken. Van die jaarlijkse bedragen die je gemakkelijk vergeet, maar uiteindelijk wel (moet) betalen. Denk aan ouderbijdrage, schoolreisje, schoolfoto's.
Ik zou je aanraden je hele financiële administratie van de afgelopen twee jaar nog eens door te spitten. In je lijstje vervolgens meer rubrieken te maken. De rubrieken dan splitsen in bedragen die niet anders kunnen en die wel anders kunnen. Hierdoor kun je misschien ontdekken waar het bij jóu fout loopt. Iedereen hier roept wel iets over wat ze te hoog vinden maar in jouw lijstje is nog niet duidelijk genoeg wat nu waar onder valt en óf het dus ook daadwerkelijk te hoog is.
Ik schreef al dat wij budgeteren in Excel en ons lijstje is veel uitgebreider. Elk bedrag wordt omgerekend naar een jaarbedrag en uiteindelijk het hele inkomsten en uitgaven bedrag weer naar een maandbedrag. Dus hoewel ik voetbal van de jongens per jaar betaal, weet ik hoe zwaar het op mijn maandbedrag drukt. En daardoor weet ik hoeveel ik kan besteden aan kleine uitgaven.
Kort samengevat denk ik dus dat je meer inzicht nodig hebt in je uitgaven, maar ook in je inkomsten.

dinsdag 29 mei 2012 om 13:51
Dat is inderdaad wat ik ook zie, maar wel hetgene dat het moeilijkst te veranderen is. Been there, seen that.
Wij wilden ook goedkoper gaan wonen nadat ik niet meer werkte. Maar met drie kinderen konden we niet heel veel kleiner gaan wonen. En een beetje kleiner met iets lagere lasten bracht zoveel kosten mee dat het nog niet echt iets opleverde. Wij hadden ons huis gekocht toen de woningprijzen nog heel snel stegen, dus kleiner was al snel dezelfde prijs als waar we dit voor gekocht hadden. Hypotheek veranderen leverde wel iets op. Eén derde van de schuld is nu aflossings vrij en dat is op dit moment ongeveer een vijfde van de excecutie waarde. Dus nog niet echt gevaarlijk.
Voor ons zat de oplossing in anders leven, anders uitgeven........ vooral bewuster. En nu jaren later zijn we heel blij dat we dus niet verhuisd zijn.
dinsdag 29 mei 2012 om 14:14
idd het onderhoud van een eigen huis is niet goedkoop. onze woonlasten zijn idd hoog maar verhuizen is geen optie. daarnaast krijgen wij geen enkele toeslag oid.we zitten overal precies boven dus mogen vollemep betalen .
En idd een x xtra tanken of onderhoud kost veel geld en er is altijd wel wat.
Ik heb alles een beetje bekeken. OP boodschappen valt niet te bezuinigen op de xtra dingen wel iets. onze vaste lasten zijn toch iets hoger denk ik dan ik nu geschetst heb. maar op internet kan bezuinigd worden.
Ik snap dat sommige mensen zeggen met 600 kan ik alles makkelijk maar dat valt toch echt tegen. en we doen niet eens heel gek. geen terrasjes/uitgaan/uiteten. af en toe met de kinderen ergens heen.
hou mijn hart vast met de nieuwe reiskosten regeling in 2013 we hebben nu een lease auto alleen zakelijk gebruik die extra kosten kunnen we er niet bij hebben. en onze eigen auto weg doen of een zuiniger exemplaar valt neit mee. het is al een oud gebakje en veel familie en vrienden wonen verder weg (moeilijk met duur oV en neit te fietsen)
Maar iedereen bedabkt voor het meedenken! echt fijn zoveel reacties (en kritiek) ik ga er zeker wat mee doen /andere topics doorlezen!
dinsdag 29 mei 2012 om 14:19

Wij hebben er sinds kort ook eentje, alleen 1 grooot probleem: iedereen vindt het brood zo lekker dat we nu zo'n beetje een bakkerij hebben

Spelt is wel wat duurder, maar dat kan je dochter denk ik sowieso eten. Verder even goed uitzoeken wat ze kan eten.
dinsdag 29 mei 2012 om 14:21
Dat denk ik wel. Kijk maar eens op het vrekkentopic. Er zijn echt heel veel geld terug acties en ook steeds iets kopen wanneer het in de reclame is maakt echt veel verschil. Bijv. alleen deo, douchegel, wasmiddel, tandpasta enzo kopen wanneer het in de reclame is. En de groenten kiezen die in de reclame zijn. En vlees ook, dat kan je ev. invriezen.