Geld & Recht alle pijlers

wat doen wij fout qua uitgaven?

29-05-2012 09:09 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allem,aal,

na lang meelezen eindelijk een nick/topic durven openen:

Wij hebben al een tijdje moeite met rondkomen. het gaat steeds wel maar we sparen niets. kunnen dus geen tegenslagen opvangen. het leven is best duur.

Onze samenstelling man (fulltime werk) vrouw (oppasmoeder 2 dagen 2 extra kids) en 3 kleine kinderen (7-5-3jr)

onze vaste lasten zijn aan de hoge kant maar ik zou niet kunnen weten waarbij ik kan bezuiningen:

ink

+-3100

uitg

hypotheek+spaar 1250

verz huis 50

zorgverz 210

auto (verz/bel/benz) 120

internet/gsm 100

gwl 200

boodschappen 400

over uitg (gemeen bel/zwemles ed)120

totaal ong 2500

dan blijft er dus nog 600 voor kleding van 5 personen, auto onderhoud (hard nodig) en alle andere losse eindjes (kinder feestjes een x wat extra)

Het is geen vetpot maar er zijn ook genoeg mensen die het minder hebben.

Toch zou ik jullie willen vragen naar mijn lasten te kijken, misschien zie ik wat over het hoofd?

gr
Maar eigenlijk sparen jullie dus best veel. Renteaftrek voor een groot gedeelte + kinderbijslag.
Sunemom schreef op 29 mei 2012 @ 10:03:

[...]

Ik ben heel ouderwets, ik schrijf het nog op in een kasboek. Budget bovenaan en dan alle uitgaven eronder. Wat ik (per budget) eind van de maand over heb tel ik op en dat gaat naar de spaarrekening. Ook als het maar een tientje is totaal, in de loop van een jaar tikt dat toch lekker aan.

Ik doe het ook zo. En het goede er van is, dat je precies kan nakijken wat er elk jaar veranderd.

Voorheen deed ik nog ouderwets de boodschappen er bij noteren, maar dat doe ik nu met pinbedrag per week noteren.
Ik zou idd eerst eens een kasboek bijhouden zodat je overzichtelijk hebt wat je nou werkelijk uitgeeft. Ik heb nl het idee dat je dat nu niet hebt.

Verder vind ik tel/internet belachelijk hoog.. (Pakketten internet+bellen waarbij je onbeperkt naar alle vaste nrs kunt bellen voor maar 40/50e pm. Gsm dan evt met 10u tegoed zodat je bereikbaar bent/noodgevallen.)

Verzekering huis 50e pm? dit is 600e op jaarbasis. Is dat niet absurd? (ik ben goed verzekerd voor inboedel/brand/WA/reisverzekering voor maar 170per jaar!)

Aanbiedingen in de gaten houden bij de boodschappen, kleding evt ook op marktplaats kijken net zoals speelgoed etc

En misschien nog wel het allerbelangrijkste, ga eens een vrijblijvend gesprek aan met je hypotheker, wie weet wat hun evt kunnen betekenen, (ja ik weet dat oversluiten soms extra geld kost/ maar soms kom je per maand wel voordeliger uit)

Succes iig
Je houdt na alle vaste lasten (waar ook sport en boodschappen al bij in zit) nog 600 euro over?? Wow, ik wou dat wij dat over hadden. Dat vind ik veel! Ik snap eerlijk gezegd niet zo goed, dat je je daar niet van kan redden, wij houden heel wat minder over...
Als ik het dus goed begrijp zit het hem bij jullie meer in het feit dat de overige kosten onbekend zijn. Jullie geven elke maand 600 euro uit aan ??? Het beste is dus nu een huishoudboekje gaan bijhouden zodat je een idee hebt waar alles naartoe gaat. Een simpele tip hierbij is om contant geld te pinnen en dit in een speciale enveloppe te doen. Dan heb je ook een overzicht. Je geeft jezelf bjivoorbeeld in eerste instantie een budget van zeg 400 euro, zodat je 200 euro in de maand overhoudt om te sparen.

Los daarvan denk ik dat het ook handig is om inzicht te krijgen hoeveel je spaart op dit moment, want je zegt de kinderbijslag + teruggave. Dat is al snel duizenden euro's per jaar neem ik aan.
Hou eens een paar maanden een kasboek bij. Kan via internet. kasboek.nl Daarop kun je alle kosten splitsen en zelf catergorieen in aanbrengen. Bijv e e n aparte categorie voor je eigen prive uitgaven, kleding zoon, kleding dochter. Zou hebben wij inzicht gekregen. Wij hebben ook een flink hoge hypotheek vergeleken met ons inkomen, op veel van de andere uitgaven hebben we inmiddels kunnen besparen.

we hebben ons toch wel vergist in hetn u hebben van twee kinderen en minder inkomen omdt we minder zijn gaan werken.

Wij komenrond hoor datwel, sparen ook nog wel maar kunnen minder uitgeven aan weekendjes weg, merkkleding maar ja dat is luxe.
Is dat inkomen van 3100 inclusief kinderbijslag en eventuele andere toeslagen? En tel je de voorlopige teruggaaf ook mee? M.a.w. zit de hypotheekrenteaftrek in dit plaatje?
Sorry, mosterd
nou ik wil wel ruilen hoor!! wij hebben inkomen van 2600 euro en twee kleine kinderen maar wij houden maar ¤100,00 per maand over om iets extra's van te doen. Als ik ¤600,00 over zou houden pff. Maar goed, het is maar net wat je gewend bent. Ik moet eerlijk zeggen dat wiij het dan ook niet redden met ¤400,00 per maand aan boodschappen wij zijn er 600 euro per maand aan kwijt.
Overigens is het een lief idee om zo veel voor de kinderen te besparen, maar als je dan zelf niets meer kunt sparen lijkt er me ook iets verkeerd te gaan.

Mijn ouders hebben nooit voor mij gespaard. Ik kreeg geen dik bedrag mee toen ik uit huis ging, en kreeg ook geen toelage toen ik ging studeren. Wel stopten ze me af en toe zomaar iets toe.

Ik heb het nooit gemist hoor, heb juist prima mn eigen zaken leren regelen en al snel geleerd dat leven gewoon geld kost!
Zeg maar Spijker.
Je hypotheek is aan de hoge kant, dat is bij ons trouwens ook zo want wij betalen per maand veel voor een relatief goedkoop huis waar ik collega's ken die een dubbel zo duur huis hebben en maar de helft aan hypotheek betalen: die betalen simpelweg niks af en wij sparen zo in het huis elke maand. En dat aflossingsvrije zal bij het afsluiten een nieuwe hypotheekperiode natuurlijk niet meer kunnen. In die zin zit je dus goed door wél af te betalen,. (neem ik aan, of je moet wel een heel duur huis hebben)

600 euro over is op zich een heel gemiddeld bedrag, ik raad je toch met klem aan daarmee te gaan sparen! Wat als je dak eraf waait, om maar wat te noemen. Het moet toch lukken om elke maand 200 ofzo te sparen en daar ook consequent in te zijn. Ik snap écht niet dat mensen rustig slapen als er op zich best ruimte is om te sparen, maar dat vervolgens niet doen. Bij echte minima is het een ander verhaal maar jullie moeten echt wel kunnen sparen, of je gaat meer werken. Er hoeft maar iets te gebeuren en je staat op straat, want drie maanden achterstand na een ontslag en je bent het bokje.
misschien is het mosterd, (niet hele topic gelezen)

maar het is ook een idee om op je pingedrag te letten.

bij bijv. overige uitgaven ging ik daar zelf ook de fout in.

dat gaat zo onopgemerkt...

als je de overige dingen de hele tijd pint gaat die 600 E er sneller door dan je denkt...

het is erg truttig, ik weet het, maar je uitgaven opschrijven helpt heel erg goed. en bijv. voor de overige dingen begin van de week 100 Euro pinnen, daar moet je het dan mee doen (telt dan niet voor de boodschappen e.d, want daar heb je al een vast bedrag voor)

verder de dingen die omlaag kunnen (misschien toch boodschappen? 300 of 350 per maand?) benzine, internet, enz,

toch kijken of je die aan kunt passen?
O ja, sparen altijd meteen doen als er geld binnenkomt. Of automatisch laten afboeken. Einde van de maand heeft geen zin, dan is het allang aan vaak niet te traceren (onzin)dingen opgegaan.
En lees de vrekkentopics door, als je bespaartips wilt. We zijn bij deel 6, dus ;-)
beelicious schreef op 29 mei 2012 @ 09:24:

Van je 400¤ aan boodschappen zou ik ook koopzegels kopen, zo spaar je 10% van je boodschappengeld!
Koopzegels kosten ook weer geld, dus dan gaat die 400 euro weer omhoog. Maar goed, wij doen het inderdaad ook. Je merkt het bedrag per week eigenlijk niet in je portomonnee, maar je bouwt wel een leuk spaarpotje op met die zegels.
beelicious schreef op 29 mei 2012 @ 09:54:

[...]

koopzegels kan je kopen bij o.a. Jumbo en Ah. Voor elke euro die je uitgeeft mag je een zegel van 10cent kopen. Deze plak je in een boekje. Als 't boekje vol is lever je het in en krijg je gemiddeld per 25¤, 1¤ extra. Je krijgt meer terug dan je hebt ingelegd. Nou spaar ik ze niet voor die ene euro, maar omdat 't zo lekker weg spaart! Zo spaar ik een paar boekjes, en dan lever ik ze tegelijk in!
Levert overigens meer op dan de gemiddelde spaarrekening! Super de Boer biedt het hoogste rendement (50%), Jumbo slechts 4% (AH 6,1%).
Heb je al eens op de site van het Nibud gekeken? Daar staan ook een hoop tips en met de tool 'Persoonlijk Budgetadvies' kun je inzichtelijk krijgen wat je uitgaven zijn (zonder posten te vergeten) en wat een gemiddelde is.

Maak je uitgaven écht inzichtelijk met een kasboek. Lees bijv. het vrekkentopic voor tips.

Neem je verzekeringen en abonnementen eens onder de loep, zeker als ze al een tijdje lopen. Denk bij mobiel aan sim-only. Maar dat zijn allemaal kleine besparingen.

Je woonlasten zijn wel erg hoog, en daar valt waarschijnlijk niet zoveel aan te veranderen.

Zou je je inkomen kunnen verhogen door extra (buitenshuis) te gaan werken?

Verder denk ik ook niet dat je het heel slecht hebt, maar ik kan me voorstellen dat het hebben van een buffer wel rust zou geven. Zeker bij zulke hoge woonlasten hoeft er maar weing fout te gaan (baan kwijt) om in de problemen te komen.
Zelf ben ik eens kritisch door m'n huis gelopen en heb alles wat ik niet meer gebruikte verkocht via Marktplaats en Bol.com (veel oude studieboeken die wel wat opleverden). Dat heeft me ook een paar honderd euro opgeleverd naast een opgeruimd huis.
sabbaticalmeds schreef op 29 mei 2012 @ 10:07:

Geen vetpot? Als dit geen vetpot is, hoe zit het dan met het minimum en modaal, want dit zit er ver boven.

Inderdaad. Ik ben zelf opgegroeid in een minimum gezin. Mijn ouders zaten in de schuldsanering. Wij hadden echt nergens geld voor. Nooit op een sport gekund, nooit op vakantie. Ik werkte op mijn 12e al omdat we alleen maar geld hadden voor de aller goedskoopste kleding.

Als ik dit soort dingen lees, mensen die goed verdienen en dan nog gaan zeggen dat ze het niet redden, dan ben ik blij dat ik met zo weinig geld ben opgegroeid.
Sunemom schreef op 29 mei 2012 @ 09:51:

Volgens mij wil je gewoon veel te veel als je het met 600,- per maand over niet red.

Wij (2 volwassenen, 2 kinderen van 7 en 4 jaar) hebben na de vaste lasten (hypotheek, verzekeringen, energie, water, internet/telefoon, gsm's) nog 650,- over. Dat hebben we als volgt gebutgetteerd:

100,- sparen voor onvoorziene kosten

50,- sparen voor de leuk

350,- boodschappen

50,- kleding/schoenen

100,- overig, dagje weg, cadeautjes, kleine dingetjes enz.

Alles voor de kinderen gaat van de kinderbijslag. In de praktijk betekent dat dat ik daar ongeveer 115,- per maand van gebruik:

15,- basketbal dochter

45,- zwemles zoon

45,- kleding schoenen

10,- oveigen (deze maand bijvoorbeeld de avondvierdaagse).

Zo blijft er van de kinderbijslag zo'n 200,- per jaar over voor schoolgeld en de kinderfeestjes.

Alles wat er overblijft van belastingteruggave (gebruiken we voor grote aankopen als een nieuw tuinstel enz) en vakantiegeld (gebruiken we voor de vakanie van het jaar erna) enz wordt gespaard. Einde van het jaar proberen we minimaal 1500,- gespaard te hebben. Wat we meer gespaard hebben verdelen we over de spaarrekeningen van de kinderen.
Wauw goed geregeld!!
qua boodschappen redden we het niet met 400 hoor.

2 volwassenen, 2 kids van 11 en 13.
Tja, een gezin dat van het minimum moet rondkomen zal al veel lagere woonlasten hebben en komt voor tig toe(s)lagen in aanmerking die 1,5 keer modaal niet krijgt.

Als je in een huurwoning zit heb je niks te maken met woningonderhoud etc etc.

Iedere situatie is anders en ¤600 in de ene situatie is misschien heel riant, terwijl het dat in een andere situatie absoluut niet is.

En het 'advies' dat TO goedkoper moet gaan wonen is natuurlijk een gotspe. Alsof je even je dure huis kunt inruilen voor een goedkoper exemplaar.

Alles voor de kinderen doen van de kinderbijslag? Als het niet anders kan zal het moeten. Maar ik ben het jaarbedrag aan kinderbijslag al kwijt aan sporten.
Je kunt besparen op je g/w/l. Het is nu een goede tijd om daarmee te beginnen. Zet je verwarming 3 graden lager. Daar merk je nu nog niets van, maar als het geleidelijk kouder wordt wen je er vanzelf aan. Scheelt misschien wel zo'n 50 euro per maand.

Verder vind ik je internet en mobiel hardstikke duur, daar zou ik iets aan veranderen.

Je zou je voorlopige teruggave stop kunnen zetten en dan de belastingteruggave, net als het vakantiegeld en eindejaarsuitkering allemaal direct op de spaarrekening zetten. Ook als je niet maandelijks spaart tikken deze jaarlijkse bedragen aardig aan.

En verder natuurlijk is 600 meer dan genoeg om van te sparen. Zet een automatische overschrijving de dag nadat je salaris gestort wordt. Begin deze maand gewoon met 100 en dan kun je dat bedrag gaandeweg omhoog bijschroeven.
Pauline65 schreef op 29 mei 2012 @ 11:36:

Tja, een gezin dat van het minimum moet rondkomen zal al veel lagere woonlasten hebben en komt voor tig toe(s)lagen in aanmerking die 1,5 keer modaal niet krijgt..
De belastingdienst is nogal goed in het korten van zorgtoeslag, huurtoeslag en kinderbijslag. Zelfs nu mijn ouders uit de schuldsanering zijn kunnen ze hun zorgverzekering niet betalen omdat niet alleen deze toeslagen gekort worden, maar ook het loon. Je mag echt blij zijn als je het allemaal kan redden, helaas zijn er te veel mensen in Nederland die het niet meer redden.
Jij praat over een schuldsaneringstraject en ja, dat is krap.

Maar er zijn dan wel eerst zulke problematische schulden ontstaan dat men ze zelf niet meer kan oplossen.

En vaak wordt er in zo'n traject maar een deel van de schulden afbetaald en de rest wordt kwijt gescholden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven