Geld & Recht alle pijlers

wat doen wij fout qua uitgaven?

29-05-2012 09:09 144 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hallo allem,aal,

na lang meelezen eindelijk een nick/topic durven openen:

Wij hebben al een tijdje moeite met rondkomen. het gaat steeds wel maar we sparen niets. kunnen dus geen tegenslagen opvangen. het leven is best duur.

Onze samenstelling man (fulltime werk) vrouw (oppasmoeder 2 dagen 2 extra kids) en 3 kleine kinderen (7-5-3jr)

onze vaste lasten zijn aan de hoge kant maar ik zou niet kunnen weten waarbij ik kan bezuiningen:

ink

+-3100

uitg

hypotheek+spaar 1250

verz huis 50

zorgverz 210

auto (verz/bel/benz) 120

internet/gsm 100

gwl 200

boodschappen 400

over uitg (gemeen bel/zwemles ed)120

totaal ong 2500

dan blijft er dus nog 600 voor kleding van 5 personen, auto onderhoud (hard nodig) en alle andere losse eindjes (kinder feestjes een x wat extra)

Het is geen vetpot maar er zijn ook genoeg mensen die het minder hebben.

Toch zou ik jullie willen vragen naar mijn lasten te kijken, misschien zie ik wat over het hoofd?

gr
rodeui schreef op 31 mei 2012 @ 14:28:

[...]

Wat is 'from scratch'?
Zonder zakkies X-D
Zeg maar Spijker.
Precies. Zo koop ik b.v. geen cakemix, maar maak ik gewoon mijn eigen mix met bloem/zelfrijzend bakmeel, suiker en eieren. Zelfde voor b.v. sausjes (maar dan met andere ingrediënten natuurlijk).
http://www.lekkerlevenmetminder.nl

Over sparen, besparen, consuminderen en financiële vrijheid
Het toppunt vind ik die pannenkoekmix in spuitflessen. Iemand heeft het eens uitgerekend dat dat per pannenkoek ong. 20x zo duur uit komt als zelf bloem, eieren, melk mengen.

Zelf groente snijden, geen voorgesneden zakjes groen.

Zelf saus maken. Veel lekkerder en goedkoper dan smakeloze fabriekszooi.

Ik zal laatst zelfs een verpakte voorgesneden appel.

Wat een onzin.
Oh dan ben ik ook 'from scratch' ! X-D
nieuwe cv-ketel kost inderdaad aardig wat. wij waren ongeveer 2.500 euro kwijt. Je gaat daarna wel erg besparen op energie en water. (bij ons duurde het heel lang voor er warm water uit de douche kwam). Dus als het uiteindelijk toch moet, liever eerder dan later als de financiële middelen er zijn.

De deuk in de auto zou voor mij een veel lagere prioriteit zijn. Inderdaad de auto de deur uit doen, als je de leaseauto ook prive gaat rijden.

40 euro boodschappen per week voor 2 personen, zoals iemand hiervoor zei, is best te doen. Wij zijn ook met 2 personen en geven 40-50 euro per week uit aan boodschappen. Inderdaad veel zelf koken, lunchpakketje mee naar het werk etc.
amarna schreef op 31 mei 2012 @ 15:02:

Het toppunt vind ik die pannenkoekmix in spuitflessen. Iemand heeft het eens uitgerekend dat dat per pannenkoek ong. 20x zo duur uit komt als zelf bloem, eieren, melk mengen.

Zelf groente snijden, geen voorgesneden zakjes groen.

Zelf saus maken. Veel lekkerder en goedkoper dan smakeloze fabriekszooi.

Ik zal laatst zelfs een verpakte voorgesneden appel.

Wat een onzin.
Ja, bizar! En er zit vaak ook allerlei toegevoegde troep in, om het maar houdbaar te houden. Dat zal voor die pannenkoekenprut wel meevallen, maar voor b.v. van die zogenaamde 'verse maaltijden' ofzo is het echt verschrikkelijk.

Sunemom schreef op 29 mei 2012 @ 23:05:

[...]

Nee er worden heel weinig vervangers gebruikt. Het is vooral op een andere manier naar voedsel kijken. Veel allerierecepten mag mijn zoon alsnog niet, omdat er vervangers worden gebruikt of kruiden die hij niet mag enz. Dit is echt behoorlijk allergeenvrij, het enige wat wel regelmatig gebruikt wordt is (tarwe)patentbloem (maar volgens mij kun je dat indien nodig vervangen door een andere soort.

De recepten zijn vrij van de meest voorkomende allergenen:

-koemelkeiwit

-lactose

-soja-eiwit

-kippenei

-pinda

-noten

-vis, schaal- en schelpdieren

-wortel

-tomaat

-paprika

-citrusvruchten

-kiwi

-aardbeien en andere rode vruchten

-sesam

-zaden en pitten

-veel kruiden en specerijen

-smaakmakers als mosterd en azijn

Van de ongeveer 150 recepten kan ik er misschien 10 niet gebruiken voor mijn zoontje. Er zitten ook veel basisdingen bij zoals een verrukkelijk recept voor ketjap. En je kunt er echt vanalles vinden van gezinsmaaltijd (heerlijke uitgebreide nasi met gebakken banaan) tot kinderverjaardagstaarten, hapjes (bitterballen) enz. Echt geweldig voor iedereen die veel beperkingen in zijn dieet heeft.

Toen ik in eerste instantie hoorde wat zoona llemaal niet mocht gebruiken zonk de moed me echt in mijn schoenen en dit boek heeft er echt voor gezorgd dat we weer regelmatig met het hele gezin eten.
Dank je wel, ik ga het bestellen! Ik vind het soms echt lastig om voor ons allemaal samen te koken soms, en inmiddels heeft ze het door als ze iets anders krijgt. Het is zo'n ingewikkelde lijst (noten, koemelk, soja, tomaat en nog wat dingen). Veel koemelkvrije recepten zijn met soja, of tomaat.
Is jouw manier van budgetteren een hobby/sport voor jou lekkerlevenmetminder of een 'moetje'? Werkelijk al jullie vaste lasten zijn ontzettend hoog ivm gemiddeld Nederland, en dus wrs ook jullie inkomen gezien dat lijstje en dan nog al die persoonlijke dingen en al die beesten, maar dan probeer je te eten van wat rijst met bonen en satésaus voor 40 eurocent. Doe je dat dan voor de lol ofzo? (oprecht benieuwd).
Als je 3100 binnenkrijgt en een hypotheek hebt van 2250, dan blijft er niet veel over voor andere zaken.

Ik zou zo'n molensteen in elk geval niet willen.
reglisse schreef op 31 mei 2012 @ 21:28:

[...]

Dank je wel, ik ga het bestellen! Ik vind het soms echt lastig om voor ons allemaal samen te koken soms, en inmiddels heeft ze het door als ze iets anders krijgt. Het is zo'n ingewikkelde lijst (noten, koemelk, soja, tomaat en nog wat dingen). Veel koemelkvrije recepten zijn met soja, of tomaat.
Hier hetzelfde inderdaad, zoon mag wel melk, maar zowel andere dingen niet dat het heel vaak apart koken is. Hij is nu ruim 4,5 en weet heel goed als ie iets anders krijgt, maar accepteerd het wel. Leuk is het niet, dus ik kook minimaal 3x per week iets dat we allemaal kunnen eten en door dit boek hebben we een hele rits aan succesrecepten die we allemaal lekker vinden.

TO het is ooral kritisch kijken naar wat je ehct nodig hebt. Veel dingen die mensen even snel tussendoor kopen zijn complete onzin en daardoor 'verdwijnt' er veel geld. Ook de kleine dingen kun je heel makkelijk veel goedkoper maken. Zo kun je een ijsje gaan halen op een mooie zomeraond, maar wij hebben altijd twee of drie bakken ijs (zelfgemaakt) in de vriezer en de kinderen mogen dan hun eigen ijsje maken (en opleuken) vinden ze minstens ne zo leuk en het is veel goedkoper. En zo is het met heel veel dingen, het hoeft niet veel (of zelfs geen) geld te kosten om leuk te zijn.
zazu_ schreef op 31 mei 2012 @ 21:31:

Is jouw manier van budgetteren een hobby/sport voor jou lekkerlevenmetminder of een 'moetje'? Werkelijk al jullie vaste lasten zijn ontzettend hoog ivm gemiddeld Nederland, en dus wrs ook jullie inkomen gezien dat lijstje en dan nog al die persoonlijke dingen en al die beesten, maar dan probeer je te eten van wat rijst met bonen en satésaus voor 40 eurocent. Doe je dat dan voor de lol ofzo? (oprecht benieuwd).

Welk van de vaste lasten vind je dan zo hoog in vergelijking met gemiddeld Nederland? Ik zou zelf zeggen: de hypotheeklasten en gas/water/licht, maar als je bedenkt dat we in een grote, oude woonboerderij wonen met een woonoppervlak van dik 500m2, dan valt zelfs dat wel mee. Als het straks helemaal geïsoleerd is, komen we hopelijk wel flink lager uit. Mijn ouders hebben ook zo'n voorschot, maar wonen drie keer zo klein. Die hebben alleen continu de verwarming aan volgens mij. Verder zie ik het in dit topic alleen maar hoger langskomen en lijkt ¤150 voor persoonlijke dingen (dat is dus zorgverzekering, mobiele telefoon, lenzen, sportschool, bibliotheek, giften) mij ook nog wel meevallen. Ik zou de sportschool nog op kunnen zeggen, maar ik ga 5-6 keer in de week, dus daar haal ik mijn geld wel uit.

Maar om antwoord te geven op je vraag: we zitten niet in de bijstand, dus 'moeten' vind ik wat hard gezegd, maar als we onze plannen door willen zetten (en dat is het huis verbouwen en de hypotheek aflossen, of tenminste op 1 salaris krijgen), dan 'moeten' we wel.

En wat Pauline zegt: het grootste deel van ons inkomen gaat echt naar het huis/vaste lasten, er blijft heel weinig over.

lekkerlevenmetminder schreef op 01 juni 2012 @ 19:56:

[...]

Welk van de vaste lasten vind je dan zo hoog in vergelijking met gemiddeld Nederland? Ik zou zelf zeggen: de hypotheeklasten en gas/water/licht

[...]

En wat Pauline zegt: het grootste deel van ons inkomen gaat echt naar het huis/vaste lasten, er blijft heel weinig over.

Nou, dat is dus precies wat ik bedoel ;) Dus inderdaad wat ik zei en pauline ook, maar volgens mij blijkt bij goed lezen dat het uiteindelijk niet waar is en we het beiden verkeerd begrepen.

In totaal leek het of je meer dan 3000 euro vaste lasten hebt op 3200 euro inkomen. En dat is natuurlijk ontzettend veel. Alleen later bleek er meer inkomen te zijn, omdat er nog ineens dieren kwamen en de zorg en vast ook wat kleding ofzo. Dus zal dat eerste bedrag wel het potje zijn wat ook bedoeld is voor de vaste lasten neem ik aan.

En dat 'moetje' was dus meer een vraag of je bewust zo'n hoge hyptheek hebt, of bijv. omdat het eerst twee inkomens was en later maar één, of wat dan ook voor 'moetje', maar dat gaat dan ook niet meer op.
Die ¤3100 is wat we samen storten op de gezamenlijke rekening, we houden dan allebei nog wat over op onze eigen rekening. Bij mij is dat iets van ¤200 ofzo, bij mijn vriend verschilt het (onregelmatig werk). Die hypotheek is op twee salarissen, maar dat zou ik nu nooit meer doen, want dat is gewoon een enorm risico. Baanzekerheid is er op het moment toch niet echt meer in NL en met zo'n hypotheek bouw je ook niet makkelijk een reservepotje op, zeker niet als je ook aan het verbouwen bent. Vandaar ook die combinatie; waarde en comfort verhogen door (zelf) te verbouwen, lening verlagen door af te lossen en om beiden te betalen zuinig aan doen. Het is dus meer om een 'moetje' voor te zijn!

Toen we de hypotheek afsloten, had ik er trouwens nog een extra baan bij, dus toen had ik wel ¤1000 in de maand meer, dat scheelt natuurlijk wel ten opzichte van ¤200 ;-)

Dat jullie de verhouding hypotheek/inkomen fors vinden.

Ik verdien netto zo 2050 en mijn hypotheek is bruto 880. En dan heb ik nog helemaal aflossingsvrij.

Netto is dat iets van 575. Geen heel raar bedrag om van te wonen per maand toch?
@Vinyl: Dat is volgens mij netjes. Ik meende dat er een stelregel was dat je hypotheeklasten ongeveer (max.) een derde van je inkomen mochten zijn. Ik denk dat je met huren vaak duurder uit bent.

lekkerlevenmetminder schreef op 02 juni 2012 @ 10:00:

@Vinyl: Dat is volgens mij netjes. Ik meende dat er een stelregel was dat je hypotheeklasten ongeveer (max.) een derde van je inkomen mochten zijn. Ik denk dat je met huren vaak duurder uit bent.

Ja, netto is het inderdaad prima, maar bruto zit ik hoger dan TO. Vandaar even mijn schrik.

(en verbazing, want huren zou idd duurder zijn voor mij)

X-D
Vinyl schreef op 02 juni 2012 @ 10:01:

[...]

Ja, netto is het inderdaad prima, maar bruto zit ik hoger dan TO. Vandaar even mijn schrik.

(en verbazing, want huren zou idd duurder zijn voor mij)

X-D
Ik vind ze van TO wel meevallen, ik schrik daar eerder van de GSM en de boodschappen. En volgens mij las ik ergens anders dat ze nog een teruggave krijgen, dus die ¤1250 van TO is ook bruto, dan verschilt het misschien weer niet zo veel?

Hier samen ongeveer 3800 gezamenlijk inkomen (ik fulltime, hij parttime, geen kids, geen dieren) komt nog 400 hypotheekrenteaftrek bij, totaal dus 4200. Hypotheek 1300 bruto. En dat vind ik gevoelsmatig al vrij hoog qua verhouding.

Andere vaste lasten zijn per maand:

gwl 160

water 15

telefoon/tv/internet 40

verzekeringen huis, autos, zorg, vakantie, wa, rechtsbijstand ed 330

boodschappen 400

benzine 400 voor 2 auto's

wegenbelasting 60 (is voor beide auto's)

gemeentelijke belastingen/waterschap ed 50

studiekosten 150

Dus totaal in 4200, totaal uit 2900 aan vaste lasten, over is dus 1300.

Van die 1300 betalen we onderhoud van auto en kleine aankopen voor in huis. We geven elkaar 250 pm aan zakgeld waar we kleding van kopen, gadgets, eigen mobiel en sparen voor eigen dingen. Gezamenlijk sparen we dus iets van 800 als er geen onverwachte kosten zijn, gemiddeld is het meestal wat minder en zitten we rond de 600 pm. Maar we zijn aan het klussen in huis dus dat bedrag dat we sparen gaat nu ook wel hard achteruit .

Al met al heel ruim leven vind ik zelf. Maar dat is mede doordat we geen dure auto's (zeg maar erg goedkope auto's X-D) of erg dure hobbies hebben. Besparen kan wel op boodschappen ed maar hoeft niet. Jarenlang hebben we het met echt heel weinig gedaan ivm studies, maar toen hadden we ook geen koophuis. Dus als het moet kunnen we best met minder rondkomen en besparen op een hele hoop. Maar ik ben blij dat dat niet meer hoeft.
ik vind ook de verhouding inkomen / hypotheek wel erg hoog.. Onze hypotheek"last"is 1/10 deel van het gezamenlijk inkomen..en dan nog houden we niks over ( maar dat komt door de hobbies en leuke dingen die we doen)

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven