Geld & Recht alle pijlers

Wat “ flikt “ jouw werkgever ?

09-08-2025 16:32 341 berichten
Alle reacties Link kopieren Quote
Ik hoor en beleef echt al jaren hele nare, rare dingen in de zorg.
Bijvoorbeeld niet zelf over je vakantiedagen kunnen beschikken ( je mag dus niet zeggen dat je op x vrij wil ; je moet zelf je dienst ruilen en lukt dat niet dan beslist je manager of jouw reden om vrij te willen reden genoeg is ) .
Of je niet automatisch de vergoedingen geven waar je recht op hebt als je dienst wordt verschoven.
Of dat je verplicht wordt om een dienst te werken terwijl je vrij zou zijn.
Alle drie de voorbeelden zijn dingen die niet mogen.

Natuurlijk zijn misstanden niet alleen aan de zorg voorbehouden, dus brand vooral los.
Wat gij niet wilt dat u geschiedt, doe dat ook een ander niet.
Maar goed, naar mijn mening is het zo dat er altijd wel genoeg te doen is, ook aan extra taken en dingen die gedaan moeten worden. Het zal te duur zijn, er moet meer meer meer gedaan worden in minder uren
Levensgenieter ;)
yellowpino schreef:
13-08-2025 14:09
Dat gebeurt hier nu al. Er wordt in vacatures voor sommige functies niet op diploma's geselecteerd maar: ben je flexibel, kun je goed met mensen omgaan etc? Dan kun je zo aan de slag in de verschillende tehuizen hier. Voor FWG 20 in de CAO VVT. Trend hier is ook dat personeel wat voor begeleidende taken jaren geleden is aangenomen en ook in die FWG zit nu allerlei verzorgende taken erbij krijgen. Zonder in loonschaal omhoog te gaan.
Ze kunnen beter vragen “ heb je geen leven en geen ruggengraat, ben je bereid zo ongeveer op je werk te wonen “ .
KamilleT schreef:
13-08-2025 14:31
Ik vraag me trouwens af hoe het kan dat het bij ons wel goed loopt met de teams die in diensten (drie per etmaal) werken. Iedereen wordt gewoon ingepland voor zijn contracturen en in de regel hebben parttimers de mogelijkheid voor een roostervrije dag. Wat is er zo anders in de zorg dat dat daar niet kan?
De diensten zijn niet allemaal 8 uur.
Stel, er gaat een “ zware “ cliënt weg dan is de kans groot dat je al te veel uren op zo’n woning aan het werk hebt. Dan snoepen ze van diensten weer een kwartiertje af, waardoor je weer vaker moet komen om je uren te maken.
KamilleT schreef:
13-08-2025 14:25
Wij moesten als familie zelfs een rooster opstellen om mee te helpen met noodzakelijke zorg. Mijn moeder kreeg anders gewoon ‘s morgens en ‘s avonds haar medicijnen voor haar neus met een bekertje water en ‘succes ermee mevrouw.’ Idem voor het helpen met eten. Wat een verademing als ze dan in het ziekenhuis werd opgenomen, waar er gewoon elke avond iemand naast haar zat bij het eten.
De medicatie nog niet.
Maar 20 jaar geleden vroegen ze bij mijn oma al dat familie tijdens het eten kwam helpen.
Want geen personeel genoeg.

Bejaarden werden per 4 aan een tafel gedropt en dan mocht je dus als familie ineens de hele tafel helpen.
Want tja ... niet iedereen had familie en niet elke familie kon 2 keer per dag ('s middags en 's avonds) iemand aanleveren.

"Gelukkig" hebben we een grote familie en kon er dus op beurtrol gewerkt worden.
Maar je zal als bejaarde maar eens 1 kind hebben dat aan de andere kant van Nederland woont.

De allerzwaarste gevallen waar écht geen familie voor was probeerde men zelf te doen.
Maar die 2 of 3 personen die rondliepen hadden ook maar 2 handen en 1 hoofd, moesten eten ronddelen, koffie voorzien, opruimen, iedereen een beetje in de gaten houden, ...
Is dit nu later?
Ik snap geen donder van het leven
Ik weet nog steeds niet wie ik ben
ZuurSnoepje schreef:
09-08-2025 22:01
Klein dingetje maar: we werken met een jaarurensysteem, eind van het jaar sta ik 50 uur in de plus maar dat wordt op geen enkele manier gecompenseerd of verrekend.
Je kan overuren mee nemen naar volgend jaar en dan als tijd voor tijd laten inplannen en je mag overuren laten omzetten naar vakantie dagen en deze ook meenemen. 2x max je contract uren. Dus stel je werkt 24u per week. 1x overuren mee en 1x om laten zetten naar vakantie dagen. Toch 2 weken extra vrij volgend jaar.
blijfgewoonbianca schreef:
13-08-2025 14:39
Ze kunnen beter vragen “ heb je geen leven en geen ruggengraat, ben je bereid zo ongeveer op je werk te wonen “ .
Nou bizar blijf ik het vinden jullie verhalen. En dat personeel dat dan toch weer oplost, regelt en het dus kan blijven doorgaan. Als iedereen op zijn strepen gaat staan en nee zegt of gaat als zijn dienst er op zit, zou er dan wat veranderen op den duur? Punt is dat iedereen dat dan moet doen, als een deel wel het blijft oplossen, hou je het in stand.
Aneso schreef:
10-08-2025 11:12
Het is al even geleden maar volgens mij op zondag 160% en zaterdag varieerde het welke tijd, gemiddeld iets van 140%? Feestdagen waren ook 160% volgens mij.
Is veranderd zaterdag en zondag beide 152% als ik het goed heb.
BeeDifferent schreef:
12-08-2025 11:55
Ik heb nu zo'n 90 plusuren en met de roosteraar afgesproken dat ik in november anderhalve week roostervrij ben en dat ik dan op vakantie ga.
Was prima maarrrr dan moest ik ook toestemming van de manager want in noodgevallen zou ik beschikbaar moeten zijn (dus in geval van werkopdracht)

Hahaha. Daar ga ik het dan wel op aan laten komen. No way dat ik toestemming aan mijn manager ga vragen of ik op mijn vrije dagen op vakantie mag.
Heb je nog vakantie uren? Dan zou je die er in november eerst in kunnen zetten, dan kunnen ze je niet oproepen.
Na die vakantie kan de roostermaker je vakantie uren er dan weer uit halen, en dan zakken je plusuren met hetzelfde getal.
Beetje tricky maar ik doe dat regelmatig ( ben planner ).
Voor iedereen die zit met overuren, vakantieuren die je zou willen sparen etc: kijk eens of binnen jouw CAO het balans sparen al wordt genoemd.
In die balans spaarpot kun je bv je overuren van dit jaar kwijt, maar je kunt ook van de eindejaarsuitkering extra verlof kopen, of een weekje vakantieuren die je nog over hebt, in weg zetten.
Die uren staan daar veilig en je kunt er later ( uiteraard wel in overleg met je leidinggevende) iets mee doen: een sabbatical, eerder met pensioen, vrij nemen terwijl als je dat op een andere manier niet geregeld krijgt - bv je krijgt geen zorgverlof omdat het net buiten de regels valt, maar je wilt toch wel heel graag voor iemand zorgen tijdelijk.

Kortom: de moeite waard om je in te verdiepen en evt aan de bel te trekken als het wel in de CAO staat maar er wordt nog niks mee gedaan.
Het optuigen van het systeem om die uren in te zetten en over te zetten kost natuurlijk ook tijd.
13-08-2025 12:06
Maar niet zonder overleg. Waarom denken ze toch altijd over jouw tijd te kunnen beschikken ? Je werkt toch niet voor niks parttime?
Uiteraard bedoelde ik dat inderdaad in overleg.
13-08-2025 14:42
De diensten zijn niet allemaal 8 uur.
Stel, er gaat een “ zware “ cliënt weg dan is de kans groot dat je al te veel uren op zo’n woning aan het werk hebt. Dan snoepen ze van diensten weer een kwartiertje af, waardoor je weer vaker moet komen om je uren te maken.
Maar hoor ook veel geklaag dat er zoveel administratieve rompslomp bij komt kijken. Dan kan je dat toch doen? Of ongetwijfeld zullen er andere taken zijn die je kunt doen.
SEM72 schreef:
13-08-2025 15:26
Is veranderd zaterdag en zondag beide 152% als ik het goed heb.
Afbeelding

Nee, zon- en feestdagen zijn nog steeds 160%, maar zaterdagen zijn bagger qua ORT
nightnurse wijzigde dit bericht op 13-08-2025 16:03
Reden: toevoegen van bron
19.38% gewijzigd
"Je ne suis pas d’accord avec ce que vous dites, mais je me battrai jusqu’au bout pour que vous puissiez le dire." -Voltaire
Merel90 schreef:
13-08-2025 15:52
Maar hoor ook veel geklaag dat er zoveel administratieve rompslomp bij komt kijken. Dan kan je dat toch doen? Of ongetwijfeld zullen er andere taken zijn die je kunt doen.
Wordt van je verwacht dit te doen als de cliënten er zijn. Cliënten weg jij ook weg.
Ik werk al jaren (34 jaar) in de gehandicaptenzorg met veel plezier! Ben dol op die onregelmatigheid. En natuurlijk is er vaak gezeur met roosters en vakanties maar voor mij is het mega leuk werk. Op vrije dagen hoef je niet te reageren hé op appjes of telefoon. Nee zeggen mag ook als je je uren hebt gemaakt. Maak er een feestje van met de cliënten dat vergoed veel. En de laatste jaren echt veel salarisverhogingen gehad, terecht, dat is ook fijn.

Enige minpunt vind ik wel ik werk 24 u en ben vaak maar 11 dagen vrij in de maand door de korte diensten. Toen ik alleen nachtdiensten draaide was dat veel beter. Maar voor nu accepteer ik het en over wat jaren lekker weer alleen nachtdienst draaien met veel vrije tijd :)
ambra schreef:
13-08-2025 15:38
Heb je nog vakantie uren? Dan zou je die er in november eerst in kunnen zetten, dan kunnen ze je niet oproepen.
Na die vakantie kan de roostermaker je vakantie uren er dan weer uit halen, en dan zakken je plusuren met hetzelfde getal.

Nee geen vakantieuren meer en ik wil nu een keer mijn plusuren opnemen wanneer mij dat uitkomt.
En dat doe ik dus ook :proud:

Ik wil ook eigenlijk helemaal niet goochelen om de manager te vriend te houden.
SEM72 schreef:
13-08-2025 15:14
Je kan overuren mee nemen naar volgend jaar en dan als tijd voor tijd laten inplannen en je mag overuren laten omzetten naar vakantie dagen en deze ook meenemen. 2x max je contract uren. Dus stel je werkt 24u per week. 1x overuren mee en 1x om laten zetten naar vakantie dagen. Toch 2 weken extra vrij volgend jaar.

Ze gaat daar weg bleek in een latere post
Dan via hr uitbetalen.
BeeDifferent schreef:
13-08-2025 16:14
Ze gaat daar weg bleek in een latere post
Dan via hr uitbetalen.
Klopt.
ambra schreef:
13-08-2025 15:38
En weet de manager daarvan?
Levensgenieter ;)
BeeDifferent schreef:
10-08-2025 09:32
Mwoa.. met een 24uurs contract om het weekend het hele weekend werken is niet in verhouding hoor.
Bij ons werken de mensen met de kleinere contracten in verhouding ook minder weekend. Naar rato dus, zoals het hoort.
Ik heb ook een klein contract maar werk echt wel om het weekend en dan vaak ook lange dagen. Wij moeten om het weekend werken. Heel soms heb ik dan bijv wel de zaterdag een halve dag en dan de zondag een hele dag maar dan werk ik die week ook al 1 of 2 (korte) diensten. Dus werk ik meer als mijn contract uren. Bij ons gaat het erom dat je ip in de. Op 0 staat qua uren of in de plus qua uren.
SEM72 schreef:
13-08-2025 15:14
Wij mogen eenmaal onze contracturen meenemen naar volgend jaar. De rest wordt uitbetaald. Zelf zet ik het maximale in het balansbudget, de rest wordt dus uitbetaald en ik hou mijn contracturen over. Uitbetalen is niet gunstig want daar wordt meer belasting op geheven. Ik heb nu al heel veel overuren, dus ik ben al wat diensten aan het afstaan en reageer niet als eerste op open diensten.
spring wijzigde dit bericht op 13-08-2025 17:10
Reden: Spelling
0.13% gewijzigd
NightNurse schreef:
12-08-2025 19:32
Een werkopdracht is eigenlijk precies wat het zegt. De opdracht om, op je roostervrije dag te komen werken. Volgens de CAO mag dat alleen in zeer uitzonderlijke omstandigheden, bijvoorbeeld bij overstromingen of andere rampen. Wij hebben bijvoorbeeld in het verpleeghuis waar ik werk wel eens een stroomstoring van 2,5 dag gehad. Toen hebben ook een aantal mensen een werkopdracht gekregen.
Maar veel managers in de zorg dreigen met werkopdrachten bij bijvoorbeeld ziekte onder het personeel, als niemand zich vrijwillig meldt om een dienst op te vullen. Maar dat mag dus niet, maar niet iedereen weet dat of is assertief genoeg om er wat van te zeggen.
Een werkopdracht mag toch ook alleen gevraagd/geeist worden van collega’s die in de min uren staan? Als je genoeg plus uren hebt mogen ze je toch niet vragen??
Lisa2022 schreef:
13-08-2025 17:07
Bij ons gaat het erom dat je ip in de. Op 0 staat qua uren of in de plus qua uren.

Wat staat hier?
Merel90 schreef:
13-08-2025 15:52
Maar hoor ook veel geklaag dat er zoveel administratieve rompslomp bij komt kijken. Dan kan je dat toch doen?
Daar moet toch geld voor zijn ? Je krijgt een x aantal uur per cliënt. In die tijd moet alles.

Of ongetwijfeld zullen er andere taken zijn die je kunt doen.
Lisa2022 schreef:
13-08-2025 17:12
Een werkopdracht mag toch ook alleen gevraagd/geeist worden van collega’s die in de min uren staan? Als je genoeg plus uren hebt mogen ze je toch niet vragen??

Als dat zo is ben ik de laatste die aan de beurt komt 😀
Aneso schreef:
09-08-2025 16:45
Klopt. Veel vinden het wel best, verdiepen zich er niet in of durven er niet tegenin te gaan. Wat dat betreft zou er wel wat meer tegengas gegeven mogen worden vanuit de medewerkers.
Nou oh wee als je daarmee andere mensen tot last bent dmv bijv een staking want dan krijg je weer een bak stront over je heen van het publiek.

Anonymous
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn

Terug naar boven