Geld & Recht alle pijlers

Wat is dat toch met ziekmelden?

29-03-2011 09:38 76 berichten
Alle reacties Link kopieren
Ik zit hier eens op de pijler wat te lezen, en kom twee onderwerpen tegen waarbij er een conflict is waarna de werknemer zich ziekmeld?

Waarom??

Je bent niet ziek, je hebt een conflict met je werkgever! Ziek melden doe je omdat je ZIEK bent. En ik snap best dat je je knap beroerd kan voelen van een conflict, maar je bent dan toch écht niet ziek. In de put, in zak en as, oke, maar NIET ziek. Ik vind dat zó raar...

Ikzelf heb me nog nooit ziekgemeld om een andere reden dan ziek zijn. Hoor ook wel eens van een soort 'schoolziek', dat je even behoefte hebt aan een dag vrij. Ikzelf neem dan dus een dag vrij .

Hoe is dat voor jullie, hoe denken jullie hier over? Ik kan me er namelijk, nu ik deze twee onderwerpen (en misschien zijn er nog wel meer) best over opwinden dat daar dus ziektegeld voor betaald wordt terwijl diegenen dus helemaal niet ziek zijn.
Wat elninjoo zegt. En het is zo dat de bedrijfsarts kan zelfs adviseren een week weg van het werk te blijven.
quote:Belbe schreef op 29 maart 2011 @ 09:45:

Ik weet het niet. Ik meld mij ziek als ik ziek ben. Anders niet, dan neem ik vrij.

En toch, heel soms kan ik het mij voorstellen. Toen mijn vader overleed kreeg mijn schoonzusje geen vrij van haar leidinggevende terwijl ze gewoon netjes een paar dagen vrij vroeg om bij ons te kunnen zijn en haar collega's haar diensten wilden en konden opvangen. Zij heeft zich toen ook ziekgemeld en dat begrijp ik dan wel.

Dat is misbruik maken van de regeling. Je schoonzusje had recht op verlof wegens overlijden van een naaste familie. Vaak is dat 1 dag wegens het overlijden plus 1 dag voor het bijwonen van de begrafenis. Zoiets ligt vast in het personeelsreglement.

Wie meer dagen vrij wil kan daar verlofdagen voor opnemen in overleg met de leidinggevende. Als het werk daar niet onder lijdt zal dat niet worden geweigerd.

De ziektewet daarvoor misbruiken vind ik nogal kwalijk.
Polygamie = intensieve vrouwhouderij
quote:carenza schreef op 29 maart 2011 @ 10:46:

Ik heb het allemaal meegemaakt: moet zeggen dat ik een die-hard was. Werkte zelfs nog als ik er bijna bij neerviel, met koorts en 2 zijdige zware oorontsteking, onder stress en met lich. handicap!

Maar dat ben ik hè?? Alleen de mededeling dat een contract niet verlengd wordt is voor mij niet voldoende om "ziek" te zijn!!!!

En ja, ik kan erg rechtlijnig zijn!!! Maar sommige andere dames hier kunnen ook aardig uit de hoek komen . . !!!!Dat je doorgaat totdat je er bijna bij neervalt is je eigen keuze en dat vind ik geen graadmeter of je je wel of niet terecht ziekmeld.
Je gelijk halen is als achteruit lopen om te bewijzen waar je bent geweest.

Ik heb het allemaal meegemaakt: moet zeggen dat ik een die-hard was. Werkte zelfs nog als ik er bijna bij neerviel, met koorts en 2 zijdige zware oorontsteking, onder stress en met lich. handicap!

Maar dat ben ik hè?? Alleen de mededeling dat een contract niet verlengd wordt is voor mij niet voldoende om "ziek" te zijn!!!!

En ja, ik kan erg rechtlijnig zijn!!! Maar sommige andere dames hier kunnen ook aardig uit de hoek komen . . !!!!

Woehoeee, we hebben een winnaar! Geweldig ben jij zeg! Wat een doorzetter. Elke werkgever zal je graag willen hebben! En wat een losers dat er mensen zijn die zich om minder ziekmelden!

Maar goed, dat ben jij hè!
quote:Donkeyshot schreef op 29 maart 2011 @ 10:57:

[...]

Dat is misbruik maken van de regeling. Je schoonzusje had recht op verlof wegens overlijden van een naaste familie. Vaak is dat 1 dag wegens het overlijden plus 1 dag voor het bijwonen van de begrafenis. Zoiets ligt vast in het personeelsreglement.

Wie meer dagen vrij wil kan daar verlofdagen voor opnemen in overleg met de leidinggevende. Als het werk daar niet onder lijdt zal dat niet worden geweigerd.

De ziektewet daarvoor misbruiken vind ik nogal kwalijk.Maar hier houd het bedrijf zich in eerste instantie al niet aan de regels door haar geen vrij te geven?
Er zit een verschil in ziek zijn en niet in staat zijn om te werken.

In beide gevallen kan je je ziek melden.

Dat wil dus zeggen dat je je niet alleen ziek mag melden als je koorts etc. hebt.

Maar dat ben ik hè?? Of je hier nou zo trots op moet zijn...
Wat eten we vanavond?
quote:Winx68 schreef op 29 maart 2011 @ 11:06:

Er zit een verschil in ziek zijn en niet in staat zijn om te werken.

In beide gevallen kan je je ziek melden.

Dat wil dus zeggen dat je je niet alleen ziek mag melden als je koorts etc. hebt.

Ik ben weleens 's nachts heel erg ziek geweest. (buikkramp/toilet/kotsen/verhoging. Tegen de tijd dat ik moest werken was ik wel weer beter, in de zin dat mijn temp normaal was en ik gewoon kon lopen zonder naar de wc te moeten rennen of pijn te hebben. Maar ik had de hele nacht niet geslapen en was helemaal uitgeput. Overlegd met mijn collega's en zij vonden het ook niet verstandig om dan aan het werk te gaan. Ik werk in de zorg, en dat betekent dat ik dus mensen uit bed haal, was, douche, verpleeg. Die zijn afhankelijk van me en als ik niet oplet of flauwval in een warme doucheruimte dan hebben we een groot probleem.

Of ik echt ziek was? Nee niet meer.
Ik snap niet zo goed waar de behoefte vandaan komt om te oordelen of een ziektemelding rechtvaardig is of niet? Zeker op een forum als dit kan ik er niet eens een mening over vormen. Tuurlijk kan ik de desbetreffende topics lezen en daar wat van vinden, maar wat weet ik er nu van? Alleen maar wat hier te lezen staat. En hetzelfde geldt voor collega's. Wat weet ik nu wat er echt speelt rondom bijv. geen verlenging.

Wie ben ik dan om te zeggen dat een ziekmelding pas rechtvaardig is bij hoge koorts, immobiliteit of ernstige mate van stress. En wie ben ik om te zeggen dat een persoon die te horen heeft gekregen dat zijn contract niet verlengd wordt niet lijdt aan ernstige mate van stress. Weet ik van de hoed en de naad hoe dit zo gekomen is?

Nee, dat weet ik niet! En ik kan alleen maar blij zijn dat ik op zo'n moment niet niet in zijn schoenen sta.

En ja, ik kan erg rechtlijnig zijn!!! Maar sommige andere dames hier kunnen ook aardig uit de hoek komen . . !!!!Dit klinkt mij nogal pathetisch in de oren.
Ezeltje, even goed lezen, ze had vrij gevraagd en dat is geweigerd
I was born in the sign of water, and it's there that I feel my best
@Jippertje: helemaal mee eens!

Daarbij, de één is de ander niet. Uiteraard zijn er mensen die zich snel ziek melden, maar ik kan niet voelen wat zij voelen.

Misschien is het overdreven, is er sprake van misbruik, maar misschien ook niet. Wie ben ik om dat te zeggen.

Ook zijn er mensen die zich echte die-hards vinden. Dier er trots op zijn zich zelden of nooit ziek melden en dit dan ook als norm zien. Dit vind ik eigenlijk "ziek". Ik baal ervan als een collega snotterig, grieperig toch komt werken, want ze is een echte die hard. Fijn, dat je als je nu nog gezonde collega's komt aansteken. Dat kan ook niet, blijf dan lekker thuis en als het lukt, doe daar wat op je eigen tempo.

En inderdaad, ziek zijn houdt meer in dan alleen maar koorts en griep. In mijn werk (binnen oa verzuim) kom ik veel mensen tegen die zich amper ziek durven te melden omdat er een bepaalde norm is gaan heersen (echte die-hard zijn en niet "zomaar" ziekmelden). Dat is pas "ziekmakend".

Wat betreft ziekmelden bij een conflict, daar bestaan richtlijnen voor (STECR). Bij enkel een conflict zonder ziek zijn, meldt de bedrijfsarts de zieke werknemer weer beter en zullen interventies zich gaan richten op het oplossen (op wat voor manier dan ook) van het conflict. Alleen een conflict, en ja daar hoort ook een mate van stress bij, is geen reden voor een ziekmelding. Wel kan de bedrijfsarts adviseren dat de werknemer een paar dagen thuisblijft om "op adem" te komen.

Een conflict is niet niets en het komt natuurlijk voor dat een conflict voor de werknemer absoluut ziekmakend is. Langdurige stress is niet gezond en heeft veel meer inmpact op je geestelijke én lichamelijke gezondheid dan veel mensen denken!

Voor de zogenaamde die hards: je gezondheid gaat voor alles!

En die van je collega's ook!

Wees niet zo hard en streng voor jezelf en anderen.

En ja, ik kan erg rechtlijnig zijn!!! Maar sommige andere dames hier kunnen ook aardig uit de hoek komen . . !!!!

Met dubbele oorontsteking??? Bijna neervallen?

Zo zorg je toch helemaal niet goed voor jezelf?

Wat wil je hiermee bereiken, vraag ik mij dan af?

Wat wil je ons hiermee zeggen?

Ik lees vooral veel frustaties tussen de regels door. Had je je op het moment van een dubbele ooronsteking, veel stress en bijna neervallen niet gewoon heel graag (en terecht) ziek willen melden? Baal je ervan dat een ander dat wel doet?

Het iet verlengen van een contract hoeft uiteraard geen reden te zijn voor een ziekmelding. Zit er midden in, maar kan prima overweg met mijn baas (is om bedrijfseconomische redenen, ik functioneer goed). Tuurlijk levert dit stress op, maar goed, mijn siutatie is die van een ander niet.
quote:carenza schreef op 29 maart 2011 @ 09:40:

arbeidsconflict zonder stress!!!!Bestaat dat?
Als de huisarts je doorverwijst naar de tweedelijnspsychiatrische zorg, en de bedrijfsarts je 100% ziek verklaart (arbeidsgerelateerd) dan ben je volgens mij echt wel "ziek", ook zonder gips of koorts.
Gelukkig sturen mijn collega's me weer naar huis als ik na twee dagen afwezigheid (buikgriep) terug ben en vervolgens op het werk een innige relatie met de wc-pot aan ga.

(Ophoepelen jij, ga ons een beetje lopen besmetten).
quote:moppetoet schreef op 29 maart 2011 @ 12:25:

Gelukkig sturen mijn collega's me weer naar huis als ik na twee dagen afwezigheid (buikgriep) terug ben en vervolgens op het werk een innige relatie met de wc-pot aan ga.

(Ophoepelen jij, ga ons een beetje lopen besmetten). En zo hoort het, niemand heeft er wat aan als je gammel rond loopt op je werk. Jijzelf niet, maar ook collega's niet!
Niemand kan voelen wat een ander voelt! Soms lijkt het overduidelijk dat iemand werkziek is. Maar zeker weten kan niemand. En een arbeidsconflict kan wel degelijk ervoor zorgen dat iemand niet meer in staat is zijn of haar werk te doen.
Niemand meldt zich zomaar ziek, asl iemand niet echt "ziek " is, dan is het een signaal...
Ik noem dat altijd BT.

BT=Boos thuis.
Zie QR
quote:Donkeyshot schreef op 29 maart 2011 @ 10:57:

[...]

De ziektewet daarvoor misbruiken vind ik nogal kwalijk.

Kijk bij zo'n werkgever zou ik mij ook ziekmelden... iemand die niet solidair kan zijn naar een medewerker die een naaste heeft verloren. Maar ziekmelden om een dagje vrij zou ik nooit doen.

Vier maanden voor einde jaarcontract kreeg ik te horen dat contract niet verlengd werd. Ik heb al die tijd uitgezeten omdat ik wel leuke collega's had. Ik weet niet of ik dat had gedaan als ik werd gepest op het werk. Je bent zelf ook belangrijk natuurlijk.
Ziek zijn is, zoals al gezegd, niet alleen lichamelijk.

Geestelijk ziek zijn bestaat uiteraard ook, en ook ziek zijn door sociale omstandigheden bestaat.

Als je partner (als voorbeeld) is overleden en je je niet in staat voelt om na de begrafenis weer te gaan werken ben je ziek.

Je bent dan immers niet in staat om je werk te doen.
Of als je baas van jou eist dat je werk gaat doen, wat je niet kunt, omdat je er niet voor bent opgeleid.
ik ben ook ziek (boven 38 graden) maar kan me niet ziekmelden.Mijn twee werkgevertjes zouden het niet toestaan. Komop, ziek ben je met 39.5-40, als je lichamelijk en psychisch niet meer in staat bent je baan naar behoren uit te voeren. Heb lang in het buitenland gewoond en gewerkt en verbaasde me erover hoe snel mensen in Nederland zich ziek melden. Meestal bleef ik alleen thuis als ik en de pleepot elkaar omhelsden, en zelfs daarmee red ik het nu vaak niet. Kan moeilijk van mijn man verwachten dat hij twee keer per maand thuisblijft omdat ik migraine heb...
Bloempje,

Ik heb zelden een lichaamstemperatuur van boven de 37 (heb van nature een lage lichaamstemperatuur) maar kan me toch behoorlijk ziek voelen. Bijv. als ik bijholteontsteking heb. Maar dan zou ik me niet ziek "mogen" melden omdat ik volgens de thermometer geen koorts heb.

Koorts is toch niet het enige criterium ?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven