Wat is uw gezinsbudget
donderdag 22 oktober 2015 om 10:11
Naar aanleiding van een ander topic dat hier geopend is ben ik wel eens nieuwsgierig hoe anderen hun budget spenderen.
Kan leerrijk zijn voor iedereen en is uiteraard lekker annoniem
Ik ben van belgie, dus belastingen en dergelijke kunnen iets afwijken.
Dus ik begin: (alle kosten per maand uiteraard)
Gezinssituatie:
1 man
1 vrouw
Geen kinderen
inkomsten:
Loon: 1700 euro netto (bruto 2900) vakantiegeld = 1400 euro, eindejaarspremie = 800 euro
Loon partner: 1680 euro netto (bruto 2800) vakantiegeld 1380 euro, eindejaarspremie = 1380 euro
Uitgaven:
Ziekteverzekering CM: 11¤
Elek: 10 ¤ (zonenpanelen)
Gas: 40 ¤
Water: 20 ¤
Autoverzekering: 45 ¤
verzekering huis: 20 ¤
hypotheek: 1250 ¤
Netflix: 9 ¤
GSM 1: 15¤
GSM 2: 15¤
TV-internet-vaste telefoon: 75 ¤
Wegenbelasting: 20 ¤
Belasting woning: 70¤
Tandverzekering: 25 ¤
Milieubelasting: 10 ¤
Boodschappen: 400¤
Kosten kbc bank: 5 ¤
Hospitalisatie: 11¤
Brandstof auto: 75 ¤
Fun, uitstapjes, andere aankopen: gemiddeld +-300 ¤
Totaal= 2426 ¤
Kan leerrijk zijn voor iedereen en is uiteraard lekker annoniem
Ik ben van belgie, dus belastingen en dergelijke kunnen iets afwijken.
Dus ik begin: (alle kosten per maand uiteraard)
Gezinssituatie:
1 man
1 vrouw
Geen kinderen
inkomsten:
Loon: 1700 euro netto (bruto 2900) vakantiegeld = 1400 euro, eindejaarspremie = 800 euro
Loon partner: 1680 euro netto (bruto 2800) vakantiegeld 1380 euro, eindejaarspremie = 1380 euro
Uitgaven:
Ziekteverzekering CM: 11¤
Elek: 10 ¤ (zonenpanelen)
Gas: 40 ¤
Water: 20 ¤
Autoverzekering: 45 ¤
verzekering huis: 20 ¤
hypotheek: 1250 ¤
Netflix: 9 ¤
GSM 1: 15¤
GSM 2: 15¤
TV-internet-vaste telefoon: 75 ¤
Wegenbelasting: 20 ¤
Belasting woning: 70¤
Tandverzekering: 25 ¤
Milieubelasting: 10 ¤
Boodschappen: 400¤
Kosten kbc bank: 5 ¤
Hospitalisatie: 11¤
Brandstof auto: 75 ¤
Fun, uitstapjes, andere aankopen: gemiddeld +-300 ¤
Totaal= 2426 ¤
donderdag 22 oktober 2015 om 14:52
quote:emmeline schreef op 22 oktober 2015 @ 14:49:
[...]
Nou, idd. Kan me haast niet voorstellen dat dit echt is.
Ja kan wel hoor, komt veel meer voor dan je zou denken
Alleenstaanden hebben het nu eenmaal moeilijk... onbegrijpelijk dat ze geen belastingvermindering ofzo krijgen.
Dit terwijl hoge lonen van 20.000 euro niet speciaal belast worden... een brood kost ook evenveel voor hen...
Oké sommige mensen hebben nu eenmaal bepaalde gaves waar een vergoeding gerechtvaardigd is... maar niemand verdient het om 20 X meer te verdienen dan een ander.
[...]
Nou, idd. Kan me haast niet voorstellen dat dit echt is.
Alleenstaanden hebben het nu eenmaal moeilijk... onbegrijpelijk dat ze geen belastingvermindering ofzo krijgen.
Dit terwijl hoge lonen van 20.000 euro niet speciaal belast worden... een brood kost ook evenveel voor hen...
Oké sommige mensen hebben nu eenmaal bepaalde gaves waar een vergoeding gerechtvaardigd is... maar niemand verdient het om 20 X meer te verdienen dan een ander.
donderdag 22 oktober 2015 om 14:53
jull29: Ik zie het probleem niet zo. 25k studieschuld is vervelend, maar een huis kopen van 175k versus 150k is vervelender. Toch zijn er genoeg mensen die dat doen, en dan zeg je toch ook niet 'het BLIJFT een lening met bijbehorende afbetalingsverplichting'?
Ja, je zult dat geld moeten terugbetalen. En ja, dat kost je dus jarenlang 100-200 euro per maand. Maar de rente is laag, de betalingsvoorwaarden gunstig, en 200 euro als je werkt is een stuk minder dan 200 euro als je studeert.
Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. maar ik vind niet dat Woesjj er te makkelijk over denkt.
Ja, je zult dat geld moeten terugbetalen. En ja, dat kost je dus jarenlang 100-200 euro per maand. Maar de rente is laag, de betalingsvoorwaarden gunstig, en 200 euro als je werkt is een stuk minder dan 200 euro als je studeert.
Uiteindelijk is het een persoonlijke keuze. maar ik vind niet dat Woesjj er te makkelijk over denkt.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 22 oktober 2015 om 14:59
quote:Jc2 schreef op 22 oktober 2015 @ 14:52:
[...]
Oké sommige mensen hebben nu eenmaal bepaalde gaves waar een vergoeding gerechtvaardigd is... maar niemand verdient het om 20 X meer te verdienen dan een ander.Wij wonen in het buitenland in een land wat onder de zogenaamde hardship locaties valt, vandaar het loon.
[...]
Oké sommige mensen hebben nu eenmaal bepaalde gaves waar een vergoeding gerechtvaardigd is... maar niemand verdient het om 20 X meer te verdienen dan een ander.Wij wonen in het buitenland in een land wat onder de zogenaamde hardship locaties valt, vandaar het loon.
donderdag 22 oktober 2015 om 15:00
donderdag 22 oktober 2015 om 15:02
@handigmetgeld het heeft niets met een hypotheek te maken, het is een doodgewone lening die van invloed is op het afsluiten van je hypotheek. Ik heb al 2x eerder gezegd dat ik haar wel begrijp, maar dat ik het niet verstandig vind. Mijn mening, mag gegeven worden op een forum. Als ze na haar afstuderen een goede baan krijgt is er niet zo heel veel aan de hand. Helaas heb je die garantie niet. Ik heb het de afgelopen jaren ook fout zien gaan in mijn omgeving, waarbij een aantal mensen toch spijt hebben dat ze relatief makkelijk een grote schuld hebben opgebouwd.
donderdag 22 oktober 2015 om 15:06
donderdag 22 oktober 2015 om 15:06
quote:juul29 schreef op 22 oktober 2015 @ 15:02:
@handigmetgeld het heeft niets met een hypotheek te maken, het is een doodgewone lening die van invloed is op het afsluiten van je hypotheek. Ik heb al 2x eerder gezegd dat ik haar wel begrijp, maar dat ik het niet verstandig vind. Mijn mening, mag gegeven worden op een forum. Als ze na haar afstuderen een goede baan krijgt is er niet zo heel veel aan de hand. Helaas heb je die garantie niet. Ik heb het de afgelopen jaren ook fout zien gaan in mijn omgeving, waarbij een aantal mensen toch spijt hebben dat ze relatief makkelijk een grote schuld hebben opgebouwd.
Ik zeg ook niet dat het iets met een hypotheek te maken heeft?
Ik zeg dat 25k studieschuld even vervelend is als een 25k hogere hypotheek. In beide gevallen moet je nog jarenlang extra betalen. In het ene geval krijg je daar een paar jaar meer ruimte voor tijdens je studie, in het andere geval krijg je daar meer ruimte voor in je huis. Dat is een vrije keus.
Ik zeg ook niet dat het iets met een hypotheek te maken heeft?
Ik zeg dat 25k studieschuld even vervelend is als een 25k hogere hypotheek. In beide gevallen moet je nog jarenlang extra betalen. In het ene geval krijg je daar een paar jaar meer ruimte voor tijdens je studie, in het andere geval krijg je daar meer ruimte voor in je huis. Dat is een vrije keus.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 22 oktober 2015 om 15:08
quote:emmeline schreef op 22 oktober 2015 @ 14:59:
[...]
Wij wonen in het buitenland in een land wat onder de zogenaamde hardship locaties valt, vandaar het loon.
ik had het niet speciaal op u... maar er zijn genoeg mensen die gewoon heel veel verdienen en heel weinig afdragen...
Dit terwijl alleenstaanden alle moeite hebben om te "overleven"...
Wij zitten wat ik de betere middenklasse, maar betalen procentueel evenveel belastingen als iemand die extreem veel verdient... onbegrijpelijk...
[...]
Wij wonen in het buitenland in een land wat onder de zogenaamde hardship locaties valt, vandaar het loon.
ik had het niet speciaal op u... maar er zijn genoeg mensen die gewoon heel veel verdienen en heel weinig afdragen...
Dit terwijl alleenstaanden alle moeite hebben om te "overleven"...
Wij zitten wat ik de betere middenklasse, maar betalen procentueel evenveel belastingen als iemand die extreem veel verdient... onbegrijpelijk...

donderdag 22 oktober 2015 om 15:12
quote:handigmetgeld schreef op 22 oktober 2015 @ 10:27:
[...]
Dus jullie leven van 1350 euro, inclusief 2 keer 'goed op vakantie'? Zelfs met een afbetaalde woning vind ik dat erg knap. En enigzins overdreven zuinig?Mwah dit redden wij ook bijna, en als we zouden willen zouden we dit ook kunnen doen. Die vakanties doen we van ons spaargeld.
[...]
Dus jullie leven van 1350 euro, inclusief 2 keer 'goed op vakantie'? Zelfs met een afbetaalde woning vind ik dat erg knap. En enigzins overdreven zuinig?Mwah dit redden wij ook bijna, en als we zouden willen zouden we dit ook kunnen doen. Die vakanties doen we van ons spaargeld.
donderdag 22 oktober 2015 om 15:13

donderdag 22 oktober 2015 om 15:14

donderdag 22 oktober 2015 om 15:16
quote:matroesjka_ schreef op 22 oktober 2015 @ 15:14:
[...]
Wij huren nu nog. Maar het ligt er ook maar net aan hoe duur je huis is en wanneer je het gekocht hebt. Sommige mensen hebben echt spotgoedkoop gekocht.
Klopt, maar sowieso denk ik dat ieder gezin op z'n minst 1000 euro per maand nodig heeft om te overleven... (zonder de huur/hypotheek)
Met minder zie ik echt niet in hoe het zou lukken... Op voorwaarde dat we blijven genieten van stromend water, elektriciteit, zorgverzekeringen en tv... de basisbehoeften dus.
[...]
Wij huren nu nog. Maar het ligt er ook maar net aan hoe duur je huis is en wanneer je het gekocht hebt. Sommige mensen hebben echt spotgoedkoop gekocht.
Klopt, maar sowieso denk ik dat ieder gezin op z'n minst 1000 euro per maand nodig heeft om te overleven... (zonder de huur/hypotheek)
Met minder zie ik echt niet in hoe het zou lukken... Op voorwaarde dat we blijven genieten van stromend water, elektriciteit, zorgverzekeringen en tv... de basisbehoeften dus.

donderdag 22 oktober 2015 om 15:26
quote:Jc2 schreef op 22 oktober 2015 @ 15:16:
[...]
Met minder zie ik echt niet in hoe het zou lukken... Op voorwaarde dat we blijven genieten van stromend water, elektriciteit, zorgverzekeringen en tv... de basisbehoeften dus.Tja definieer gezin. Gezin kunnen 2 mensen zijn maar ook 6.
[...]
Met minder zie ik echt niet in hoe het zou lukken... Op voorwaarde dat we blijven genieten van stromend water, elektriciteit, zorgverzekeringen en tv... de basisbehoeften dus.Tja definieer gezin. Gezin kunnen 2 mensen zijn maar ook 6.

donderdag 22 oktober 2015 om 15:28
Het is gewoon echt niet ondenkbaar.
Als je lage woonlasten hebt, geen auto, geen behoefte hebt aan dure abonnementen en een max eigen risico hebt (en als je gezond bent dat nooit opmaakt) dat scheelt echt al een hele hoop. En mensen met weinig inkomen krijgen ook nog eens kwijtschelding gemeentebelasting en allemaal toeslagen voor de zorgverzekering en eventueel de huur (dit even los van concrete voorbeelden in dit topic).
Als je lage woonlasten hebt, geen auto, geen behoefte hebt aan dure abonnementen en een max eigen risico hebt (en als je gezond bent dat nooit opmaakt) dat scheelt echt al een hele hoop. En mensen met weinig inkomen krijgen ook nog eens kwijtschelding gemeentebelasting en allemaal toeslagen voor de zorgverzekering en eventueel de huur (dit even los van concrete voorbeelden in dit topic).

donderdag 22 oktober 2015 om 15:37
quote:Jc2 schreef op 22 oktober 2015 @ 15:16:
[...]
Met minder zie ik echt niet in hoe het zou lukken... Op voorwaarde dat we blijven genieten van stromend water, elektriciteit, zorgverzekeringen en tv... de basisbehoeften dus.Als gezin van 2 doen wij dit zonder probleem. Wij hebben vaste maandelijkse uitgaven van ongeveer 1600euro, waarvan 870euro hypotheek is.
[...]
Met minder zie ik echt niet in hoe het zou lukken... Op voorwaarde dat we blijven genieten van stromend water, elektriciteit, zorgverzekeringen en tv... de basisbehoeften dus.Als gezin van 2 doen wij dit zonder probleem. Wij hebben vaste maandelijkse uitgaven van ongeveer 1600euro, waarvan 870euro hypotheek is.

donderdag 22 oktober 2015 om 15:47
Inkomen: 3700,- ( 50/50), inclusief 8% vakantie-uitkering, en voor partner 7,05% eindejaarsuitkering. Bonussen niet meegerekend.
Hypotheek: 650,- 750,- bruto ( nieuwbouw)
G/W/L: 130,-
Gemeentebelasting: 130,-
Abbo's: 170,-
Belasting auto's: 80,-
Verzekeringen: 175,-
Zorgpremie: 196,-
Benzine: 250,-
Studieschuld vriend: 45,-
Boodschappen: 250,-
Hypotheek: 650,- 750,- bruto ( nieuwbouw)
G/W/L: 130,-
Gemeentebelasting: 130,-
Abbo's: 170,-
Belasting auto's: 80,-
Verzekeringen: 175,-
Zorgpremie: 196,-
Benzine: 250,-
Studieschuld vriend: 45,-
Boodschappen: 250,-

donderdag 22 oktober 2015 om 15:51
quote:matroesjka_ schreef op 22 oktober 2015 @ 15:49:
Echt chantilly? Is jullie hypotheek maar 650?
Jep, koopje he?! Moet er wel bij zeggen dat dit niet het volledige bruto bedrag is.
Dat komt neer op 750,-, volledige bruto hypotheekbedrag.
We splitsen de belastingterruggaaf. Deels dus per maand en deels bij de jaarlijkse teruggave
Echt chantilly? Is jullie hypotheek maar 650?
Jep, koopje he?! Moet er wel bij zeggen dat dit niet het volledige bruto bedrag is.
Dat komt neer op 750,-, volledige bruto hypotheekbedrag.
We splitsen de belastingterruggaaf. Deels dus per maand en deels bij de jaarlijkse teruggave