Wat is uw gezinsbudget
donderdag 22 oktober 2015 om 10:11
Naar aanleiding van een ander topic dat hier geopend is ben ik wel eens nieuwsgierig hoe anderen hun budget spenderen.
Kan leerrijk zijn voor iedereen en is uiteraard lekker annoniem
Ik ben van belgie, dus belastingen en dergelijke kunnen iets afwijken.
Dus ik begin: (alle kosten per maand uiteraard)
Gezinssituatie:
1 man
1 vrouw
Geen kinderen
inkomsten:
Loon: 1700 euro netto (bruto 2900) vakantiegeld = 1400 euro, eindejaarspremie = 800 euro
Loon partner: 1680 euro netto (bruto 2800) vakantiegeld 1380 euro, eindejaarspremie = 1380 euro
Uitgaven:
Ziekteverzekering CM: 11¤
Elek: 10 ¤ (zonenpanelen)
Gas: 40 ¤
Water: 20 ¤
Autoverzekering: 45 ¤
verzekering huis: 20 ¤
hypotheek: 1250 ¤
Netflix: 9 ¤
GSM 1: 15¤
GSM 2: 15¤
TV-internet-vaste telefoon: 75 ¤
Wegenbelasting: 20 ¤
Belasting woning: 70¤
Tandverzekering: 25 ¤
Milieubelasting: 10 ¤
Boodschappen: 400¤
Kosten kbc bank: 5 ¤
Hospitalisatie: 11¤
Brandstof auto: 75 ¤
Fun, uitstapjes, andere aankopen: gemiddeld +-300 ¤
Totaal= 2426 ¤
Kan leerrijk zijn voor iedereen en is uiteraard lekker annoniem
Ik ben van belgie, dus belastingen en dergelijke kunnen iets afwijken.
Dus ik begin: (alle kosten per maand uiteraard)
Gezinssituatie:
1 man
1 vrouw
Geen kinderen
inkomsten:
Loon: 1700 euro netto (bruto 2900) vakantiegeld = 1400 euro, eindejaarspremie = 800 euro
Loon partner: 1680 euro netto (bruto 2800) vakantiegeld 1380 euro, eindejaarspremie = 1380 euro
Uitgaven:
Ziekteverzekering CM: 11¤
Elek: 10 ¤ (zonenpanelen)
Gas: 40 ¤
Water: 20 ¤
Autoverzekering: 45 ¤
verzekering huis: 20 ¤
hypotheek: 1250 ¤
Netflix: 9 ¤
GSM 1: 15¤
GSM 2: 15¤
TV-internet-vaste telefoon: 75 ¤
Wegenbelasting: 20 ¤
Belasting woning: 70¤
Tandverzekering: 25 ¤
Milieubelasting: 10 ¤
Boodschappen: 400¤
Kosten kbc bank: 5 ¤
Hospitalisatie: 11¤
Brandstof auto: 75 ¤
Fun, uitstapjes, andere aankopen: gemiddeld +-300 ¤
Totaal= 2426 ¤

donderdag 22 oktober 2015 om 16:23
quote:Jc2 schreef op 22 oktober 2015 @ 16:18:
[...]
geloof ik best, maar harde feiten graag
Inschrijvingen in hoge scholen en unief zijn dit jaar verdubbeld hé... Kost is nu 1000 euro... In nederland 2000 euro...
Dus oké 1000 euro verschil... wat nog?Inschrijvingsgeld hangt ook van je inkomen af. Dat was vroeger iig zo. Lagere inkomens betalen een stuk minder. Hetzelfde met je kot (peda).
[...]
Inschrijvingen in hoge scholen en unief zijn dit jaar verdubbeld hé... Kost is nu 1000 euro... In nederland 2000 euro...
Dus oké 1000 euro verschil... wat nog?Inschrijvingsgeld hangt ook van je inkomen af. Dat was vroeger iig zo. Lagere inkomens betalen een stuk minder. Hetzelfde met je kot (peda).
Life is short. Eat dessert first.
donderdag 22 oktober 2015 om 16:25
quote:matroesjka_ schreef op 22 oktober 2015 @ 16:22:
[...]
Je kunt je nog zo voorbereiden, een demente kun je niet alleen laten. Nooit. En ja, ook in mijn familie steekt bij iemand opeens dementie de kop terwijl alle anderen tot hun 85e er helemaal bij waren.
klopt, en nogmaals, daarom kan je het nooit helemaal uitsluiten maar het risico sterk beperken...
Ooit nog stage gedaan in een rusthuis... heel veel bewoners zijn nog heel goed... De grootste reden dat ze naar een rusthuis gaan is omdat ze niet meer goed te been zijn en hun huis eraan niet aangepast is, waardoor ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.
Steek een deel van het geld van die rusthuizen in premies voor dergelijke aanpassingen en je komt er al een heel eind mee.
[...]
Je kunt je nog zo voorbereiden, een demente kun je niet alleen laten. Nooit. En ja, ook in mijn familie steekt bij iemand opeens dementie de kop terwijl alle anderen tot hun 85e er helemaal bij waren.
klopt, en nogmaals, daarom kan je het nooit helemaal uitsluiten maar het risico sterk beperken...
Ooit nog stage gedaan in een rusthuis... heel veel bewoners zijn nog heel goed... De grootste reden dat ze naar een rusthuis gaan is omdat ze niet meer goed te been zijn en hun huis eraan niet aangepast is, waardoor ze niet meer voor zichzelf kunnen zorgen.
Steek een deel van het geld van die rusthuizen in premies voor dergelijke aanpassingen en je komt er al een heel eind mee.
donderdag 22 oktober 2015 om 16:25
donderdag 22 oktober 2015 om 16:26

donderdag 22 oktober 2015 om 16:28
quote:doornroosje9 schreef op 22 oktober 2015 @ 16:23:
[...]
Inschrijvingsgeld hangt ook van je inkomen af. Dat was vroeger iig zo. Lagere inkomens betalen een stuk minder. Hetzelfde met je kot (peda).In Nederland krijg je dan weer aanvullende beurs als je ouders minder verdienen. Komt ongeveer op hetzelfde neer.
[...]
Inschrijvingsgeld hangt ook van je inkomen af. Dat was vroeger iig zo. Lagere inkomens betalen een stuk minder. Hetzelfde met je kot (peda).In Nederland krijg je dan weer aanvullende beurs als je ouders minder verdienen. Komt ongeveer op hetzelfde neer.
Anarchie is leuk, maar je blijft van mijn kaas af
donderdag 22 oktober 2015 om 16:28
donderdag 22 oktober 2015 om 16:29
quote:muurbloempje66 schreef op 22 oktober 2015 @ 16:28:
[...]
Wij betalen voor 182,500 euro een bruto bedrag van 486,00 per maand. Hebben volledig aflossingsvrij nog. Maar we hebben per maand bijna niks over want zitten bijna in schuldsanering.Daar klopt ook iets niet aan é, want dan betaal je over 30 jaar minder af dan de lening was...?
[...]
Wij betalen voor 182,500 euro een bruto bedrag van 486,00 per maand. Hebben volledig aflossingsvrij nog. Maar we hebben per maand bijna niks over want zitten bijna in schuldsanering.Daar klopt ook iets niet aan é, want dan betaal je over 30 jaar minder af dan de lening was...?
donderdag 22 oktober 2015 om 16:33
quote:Jc2 schreef op 22 oktober 2015 @ 16:11:
[...]
De kost om naar een rusthuis te gaan is zo'n 1500euro per maand... De werkelijke kost ligt veel hoger hoor, de rest betaalt de regering.
Kosten van een rusthuis moet men zelf betalen. Regering past niets bij. Ik weet het van enkele familieleden.
Het is moeilijk om uitgaven van elkaar te vergelijken.
[...]
De kost om naar een rusthuis te gaan is zo'n 1500euro per maand... De werkelijke kost ligt veel hoger hoor, de rest betaalt de regering.
Kosten van een rusthuis moet men zelf betalen. Regering past niets bij. Ik weet het van enkele familieleden.
Het is moeilijk om uitgaven van elkaar te vergelijken.
donderdag 22 oktober 2015 om 16:34
quote:doornroosje9 schreef op 22 oktober 2015 @ 16:23:
[...]
Inschrijvingsgeld hangt ook van je inkomen af. Dat was vroeger iig zo. Lagere inkomens betalen een stuk minder. Hetzelfde met je kot (peda).
Inderdaad. Als ik even naar mijn vriendenkring kijk toen we studeerden: Ik viel net buiten het beurstarief van 100euro (alleenstaande werkende vader), dus bijna-beurstarief (450euro). Twee anderen met 2 ouders, waarvan 1 werkende en 1 thuisblijfmoeder, vielen ook in die tussencategorie. Andere met 2 werkende ouders betaalde volledig tarief. Dus heel veel mensen hebben recht op inschrijvingsvermindering.
Hoe zit het trouwens met kindergeld voor studerende kinderen in Nederland? Ik denk dat mijn vader toch ook nog iets van een 150-200euro kindergeld voor mij kreeg.
[...]
Inschrijvingsgeld hangt ook van je inkomen af. Dat was vroeger iig zo. Lagere inkomens betalen een stuk minder. Hetzelfde met je kot (peda).
Inderdaad. Als ik even naar mijn vriendenkring kijk toen we studeerden: Ik viel net buiten het beurstarief van 100euro (alleenstaande werkende vader), dus bijna-beurstarief (450euro). Twee anderen met 2 ouders, waarvan 1 werkende en 1 thuisblijfmoeder, vielen ook in die tussencategorie. Andere met 2 werkende ouders betaalde volledig tarief. Dus heel veel mensen hebben recht op inschrijvingsvermindering.
Hoe zit het trouwens met kindergeld voor studerende kinderen in Nederland? Ik denk dat mijn vader toch ook nog iets van een 150-200euro kindergeld voor mij kreeg.

donderdag 22 oktober 2015 om 16:36
quote:Jc2 schreef op 22 oktober 2015 @ 16:29:
[...]
Daar klopt ook iets niet aan é, want dan betaal je over 30 jaar minder af dan de lening was...?https://nl.wikipedia.org/wiki/Aflossingsvrije_hypotheek
[...]
Daar klopt ook iets niet aan é, want dan betaal je over 30 jaar minder af dan de lening was...?https://nl.wikipedia.org/wiki/Aflossingsvrije_hypotheek
donderdag 22 oktober 2015 om 16:40
Wij hebben onze hypotheek over laten sluiten een maand terug, betalen nu 450 euro per maand bruto ( krijgen op jaarbasis hypotheekrente terug), dus dat is bij ons geen grote kostenpost. De grootste kostenpost zijn onze auto´s, we hebben beide wel nodig voor ons werk.
Weet wat je zegt, maar zeg niet alles wat je weet

donderdag 22 oktober 2015 om 16:43
quote:nephthys schreef op 22 oktober 2015 @ 16:34:
[...]
In Nederland krijg je kindergeld maar tot 18. Tenzij dat dit de afgelopen 7 jaar veranderd is
edit: En volgens mij ligt kindergeld/-bijslag ook veel lager in Nederland.
[...]
In Nederland krijg je kindergeld maar tot 18. Tenzij dat dit de afgelopen 7 jaar veranderd is
edit: En volgens mij ligt kindergeld/-bijslag ook veel lager in Nederland.

donderdag 22 oktober 2015 om 17:06
quote:Jc2 schreef op 22 oktober 2015 @ 16:05:
[...]
1000 euro inschrijvingsgeld... 500 euro boeken...
rest is kot en gas, water, elek... is er veel verschil?
Is zeker niet bepaald gratis hoor.
Rest is geen studiekosten maar woonkosten. Die hebben wij hier ook en ws nog veel hoger als je pech hebt
De studie is erg duur en moet tegenwoordig geleend worden.
Knijp maar in je handjes daar.
En Belgie roept ook dat de belastingdruk hoger zou zijn dan bij ons maar dat is niet helemaal kloppend, niet alle belastingvormen zijn in die berekening meegenomen en wij moeten naast de hoge belastingen voor van alles bijbetalen.
[...]
1000 euro inschrijvingsgeld... 500 euro boeken...
rest is kot en gas, water, elek... is er veel verschil?
Is zeker niet bepaald gratis hoor.
Rest is geen studiekosten maar woonkosten. Die hebben wij hier ook en ws nog veel hoger als je pech hebt
De studie is erg duur en moet tegenwoordig geleend worden.
Knijp maar in je handjes daar.
En Belgie roept ook dat de belastingdruk hoger zou zijn dan bij ons maar dat is niet helemaal kloppend, niet alle belastingvormen zijn in die berekening meegenomen en wij moeten naast de hoge belastingen voor van alles bijbetalen.

donderdag 22 oktober 2015 om 18:08
quote:Jc2 schreef op 22 oktober 2015 @ 16:18:
[...]
Dus oké 1000 euro verschil... wat nog?
In 2003:
2001-2002 studeerde ik in NL, uitwonend. Enkel basisbeurs en OV- jaarkaart (keuze voor doordeweeks reizen of in het weekend). Had geen recht op meer. Kosten van 1 jaar studeren (inclusief collegeld, 10 maanden kamerhuur, boeken, excursies, exclusief levensonderhoud): 11.000,-
2002-2003 studie voortgezet in Be, Leuven (nu niet bepaald gekend als een goedkope studentenstad). Kosten collegegeld, boeken, excursies en kot: 4200,-
Levensonderhoud qua voeding en kleding niet veel verschil maar dat kan ik niet meer terugvinden. Ziektekostenverzekering verliep nog steeds via NL. Dat was destijds 92,- p/mnd.
Verder: ouders krijgen enkel kinderbijslag totdat het kind 18 jaar is. Over de eerste 12 jaar kregen mijn ouders niets want mijn vader was zelfstandige. In Belgie kregen mijn ooms en tantes nog geld voor studerende kinderen.
[...]
Dus oké 1000 euro verschil... wat nog?
In 2003:
2001-2002 studeerde ik in NL, uitwonend. Enkel basisbeurs en OV- jaarkaart (keuze voor doordeweeks reizen of in het weekend). Had geen recht op meer. Kosten van 1 jaar studeren (inclusief collegeld, 10 maanden kamerhuur, boeken, excursies, exclusief levensonderhoud): 11.000,-
2002-2003 studie voortgezet in Be, Leuven (nu niet bepaald gekend als een goedkope studentenstad). Kosten collegegeld, boeken, excursies en kot: 4200,-
Levensonderhoud qua voeding en kleding niet veel verschil maar dat kan ik niet meer terugvinden. Ziektekostenverzekering verliep nog steeds via NL. Dat was destijds 92,- p/mnd.
Verder: ouders krijgen enkel kinderbijslag totdat het kind 18 jaar is. Over de eerste 12 jaar kregen mijn ouders niets want mijn vader was zelfstandige. In Belgie kregen mijn ooms en tantes nog geld voor studerende kinderen.
donderdag 22 oktober 2015 om 19:00
In Nederland waren onze vaste lasten rond de EUR 1500 per maand en daarvoor leefden wij een een ruim vrijstaand huis en hadden 1 auto. In 2006 zijn wij naar Canada verhuisd voor 5 jaar (en dat is intussen bijna 10 jaar nu) en onze lasten zijn behoorlijk omhoog gegaan. Hier is ons overzichtje:
Inkomen man: 2240
mijn inkomen: 2500
Gezamenlijk inkomen is dus 4740
hypotheek: 1200
gas: 38
water: 70
electriciteit: 42
onroerend goed belasting: 105
autoverzekeringen samen: 115
internet, telefoon en kabel samen: 83
mobiele telefoons: 83
huisverzekering: 47
na-schoolse opvang voor 1 kind: 270
boodschappen gemiddeld: 400
benzine: 500
ziektekostenverzekering wordt betaald door de werkgever
Totale vaste uitgaven per maand 2973.
Inkomen man: 2240
mijn inkomen: 2500
Gezamenlijk inkomen is dus 4740
hypotheek: 1200
gas: 38
water: 70
electriciteit: 42
onroerend goed belasting: 105
autoverzekeringen samen: 115
internet, telefoon en kabel samen: 83
mobiele telefoons: 83
huisverzekering: 47
na-schoolse opvang voor 1 kind: 270
boodschappen gemiddeld: 400
benzine: 500
ziektekostenverzekering wordt betaald door de werkgever
Totale vaste uitgaven per maand 2973.
donderdag 22 oktober 2015 om 21:12
Alleenstaande moeder met twee pubers en een hond:
Wajong: 965
Kindgebonden budget: 425
Huurtoeslag: 175
Zorgtoeslag: 79
= 1644 totaal
Huurtoeslag: 403
Schuld belastingdienst: 116
Vgz: 110
Ziggo: 45
Gwl: 150( maar verbruik ligt rond de 100, is een soort sparen )
Dela: 8
Verzekeringen: 22
Cak: 18
Sportschool: 10
Sport kinderen 25
Water : 12
Tel abonnement: 16
Boodschappen: gemiddeld zo'n 350 pm.
En dan regelmatig eigen bijdrage ziektekosten, tandarts enz.
Ik probeer wel te sparen maar er is bijna iedere maand wel iets extra qua kosten.
Iets kapot gegaan, reparatie aan een van de fietsen, dierenarts kosten, laptop nodig voor school en ga maar door.
Toch voel ik me niet arm, ook niet als ik de hoge inkomens hier lees. We kunnen regelmatig wat leuks doen zoals naar de bios of gaan zwemmen en afgelopen zomer zijn we een weekje weggeweest.
Ik hoop binnen nu en een jaar weer te kunnen gaan werken maar aangezien ik geen diploma heb en weinig werkervaring zal mn inkomen niet veel hoger worden.
Wajong: 965
Kindgebonden budget: 425
Huurtoeslag: 175
Zorgtoeslag: 79
= 1644 totaal
Huurtoeslag: 403
Schuld belastingdienst: 116
Vgz: 110
Ziggo: 45
Gwl: 150( maar verbruik ligt rond de 100, is een soort sparen )
Dela: 8
Verzekeringen: 22
Cak: 18
Sportschool: 10
Sport kinderen 25
Water : 12
Tel abonnement: 16
Boodschappen: gemiddeld zo'n 350 pm.
En dan regelmatig eigen bijdrage ziektekosten, tandarts enz.
Ik probeer wel te sparen maar er is bijna iedere maand wel iets extra qua kosten.
Iets kapot gegaan, reparatie aan een van de fietsen, dierenarts kosten, laptop nodig voor school en ga maar door.
Toch voel ik me niet arm, ook niet als ik de hoge inkomens hier lees. We kunnen regelmatig wat leuks doen zoals naar de bios of gaan zwemmen en afgelopen zomer zijn we een weekje weggeweest.
Ik hoop binnen nu en een jaar weer te kunnen gaan werken maar aangezien ik geen diploma heb en weinig werkervaring zal mn inkomen niet veel hoger worden.

donderdag 22 oktober 2015 om 21:43
Ik vind het met die hoge inkomens (muv een paar) wel meevallen hier eigenlijk. Ja, het is meer dan wajong en veel mensen hier zijn samen ipv alleen. Maar hoge inkomens? Neuh. Ik was juist verbaasd dat veel mensen een vergelijkbaar inkomen met ons hebben. Terwijl wij nog jong (26 en 32) zijn en naar mijn mening echt niet goed verdienen (ook niet heel slecht trouwens, maar niet goed).
donderdag 22 oktober 2015 om 22:39