Geld & Recht alle pijlers

Wat moet ik hiermee?

11-05-2019 23:49 90 berichten
Mijn vriend heeft voor ons huis een decoratief stuk voor aan de muur gekocht. Voor naar mijn idee heel veel geld. Denk dan aan 1100 euro. Ik vind het a) niet zo mooi en b) bizar veel geld voor iets aan de muur. Het is ook geen kunstwerk zodat het dat geld evt waard is. De verkoper heeft hem geen bon gegeven dus hij heeft in feite geen retourrecht. Daarnaast wil hij het eigenlijk wel houden en tja, heeft het ook met zijn eigen geld betaald. Ik snap natuurlijk dat ik daar niks over te zeggen hebt dan, het is immers zijn eigen geld, maar vind het zo’n onzinnig iets! Zouden jullie dit gewoon loslaten en denken, het is zijn geld, hij vindt het mooi, laten? Of zouden jullie het alsnog bespreken en proberen te ruilen. Hij weten in feite al hoe ik erover denk en vind dat ik het moet laten gaan.. maar het is vooral het feit dat ik zelf niet zo materialistisch ben en ook absoluut vermoed dat dit het geld niet waard is.. ik vind het zo’n zonde en dat ding wordt dan een doorn in het oog elke dag. Wat zouden jullie doen?
Ik merk overigens aan de reacties dat ik blij ben dat ik niet zo'n relatie heb van al het geld is gescheiden dus daar mag de ander niets over zeggen. We hebben allebei een eigen rekening waarop ons salaris binnenkomt, en daar doe ik zeker aankopen van zonder te overleggen (zoals bovengenoemde lunches...), maar 1100 euro? Daar heb je het over. Je wilt toch ook samen een toekomst opbouwen waarin zo'n bedrag ook een rol kan spelen. Wellicht is het goed om het eens te hebben over dit principe van gescheiden geld en wat dit precies betekent. Niet dat je het zo hoeft te doen als wij maar het is in ieder geval niet vanzelfsprekend dat gescheiden rekeningen betekent dat je er niet eens over mag praten hoe het geld van de ander uitgegeven wordt.
Huh? Dus jij vindt dat je inderdaad zou moeten kunnen beslissen over andermans geld?
Waarom heb je dan nog gescheiden rekeningen?
-Darkside- schreef:
12-05-2019 07:45
Ik vermoed iets als een replica van een zwaard uit Lord of the Rings of GoT. Deze kost bv 700 dollar.
http://www.valyriansteel.com/shop/sword ... od_84.html

Ik hou er wel van btw.
Hahaha, nou zoiets zou ik echt niet aan de muur willen hebben!
Taralina schreef:
12-05-2019 08:20
Hahaha, nou zoiets zou ik echt niet aan de muur willen hebben!
Tja. Ik hoef geen ikea/actionprintje met bloemen.
-Darkside- schreef:
12-05-2019 08:13
Huh? Dus jij vindt dat je inderdaad zou moeten kunnen beslissen over andermans geld?
Waarom heb je dan nog gescheiden rekeningen?
Nee, ik vind niet dat ik in mijn eentje zou moeten kunnen beslissen over het geld van mijn partner, wel dat we er bij grote bedragen samen over beslissen. Wij wonen namelijk niet alleen in hetzelfde huis, wij hebben ook een relatie en willen samen een leven opbouwen, daarin vind ik samen beslissen over invloedrijke zaken meer dan normaal.
Alle reacties Link kopieren
Anna2208 schreef:
12-05-2019 07:16
Jullie hebben misschien je geld gescheiden maar het huis is toch van jullie samen (of van de bank/ verhuurder, maar je begrijpt wat ik bedoel).
Ik vraag me af in hoeverre dat zo is. Misschien is het zijn huis?
Anna2208 schreef:
12-05-2019 08:08
Ik merk overigens aan de reacties dat ik blij ben dat ik niet zo'n relatie heb van al het geld is gescheiden dus daar mag de ander niets over zeggen. We hebben allebei een eigen rekening waarop ons salaris binnenkomt, en daar doe ik zeker aankopen van zonder te overleggen (zoals bovengenoemde lunches...), maar 1100 euro? Daar heb je het over. Je wilt toch ook samen een toekomst opbouwen waarin zo'n bedrag ook een rol kan spelen. Wellicht is het goed om het eens te hebben over dit principe van gescheiden geld en wat dit precies betekent. Niet dat je het zo hoeft te doen als wij maar het is in ieder geval niet vanzelfsprekend dat gescheiden rekeningen betekent dat je er niet eens over mag praten hoe het geld van de ander uitgegeven wordt.
Blijkbaar vindt TO’s partner dat gescheiden geld betekent dat hij niet hoeft te overleggen. Zolang het zijn bankrekening is, heeft hij het recht om te doen wat hij wil. Mijn ding zou het ook niet zijn, maar wij hebben dan ook alles op een hoop gegooid.

Zo te lezen hebben TO en partner ieder zo hun eigen ideeën over wat gescheiden geld inhoudt, dus lijkt mij dat ze daar ook nog eens een goed gesprek over moeten hebben.
Wij hebben een muurlamp aan de wand hangen van €2600 waar mijn man helemaal lyrisch van is.. :-|

Heeft ie het overlegt? Mwah, ik wist dat ie het een mooi ding vond. Had ik hem gekocht? Nee, maar de rest van onze spullen in huis zijn wél gezamenlijk gekocht. Maak ik er een punt van? Nee, want ik hou van hem mét zijn afschuwelijke smaak voor lampen :heart:

Wij hebben trouwens nooit gescheiden rekeningen gehad.
Anna2208 schreef:
12-05-2019 08:25
Nee, ik vind niet dat ik in mijn eentje zou moeten kunnen beslissen over het geld van mijn partner, wel dat we er bij grote bedragen samen over beslissen. Wij wonen namelijk niet alleen in hetzelfde huis, wij hebben ook een relatie en willen samen een leven opbouwen, daarin vind ik samen beslissen over invloedrijke zaken meer dan normaal.
En dan heb je samen de vaste lasten betaald en samen gespaard en dan moet je alsnog over je zakgeld overleggen.
Nou ja, als het voor jullie maar werkt...
Ik vind 1100 euro geen zakgeld. Fijn voor jou als dat het voor jou wel is!
Dahlia74 schreef:
12-05-2019 00:04
Kennelijk zijn wij wat makkelijker, wij hebben zaken in huis die wij niet beiden perse mooi vinden, maar een van ons wel. Wij zijn twee individuen met beiden een eigen smaak en interesse en hebben daar samen een balans in gevonden.
Zo denken wij er ook over. De smaken van mijn man en mij verschillen nogal wat inrichting woning betreft. De inrichting is dan ook een mengelmoes van onze smaken. Een schilderij wat ik mooi vind en hij niet aan de ene muur en andersom aan de andere muur. Idem voor andere spullen. Maar het past goed bij elkaar.
Anna2208 schreef:
12-05-2019 08:36
Ik vind 1100 euro geen zakgeld. Fijn voor jou als dat het voor jou wel is!
Hij zal dat zelf wel gespaard hebben.
Maar even op een rijtje dan: als jullie allebei -laat zeggen- 200 euro zakgeld per maand hebben, dan is het okay als dat elke maand volledig opgaat aan kleding, lunches en kleine dingen. Maar als je man besluit daar elke maand 100 euro van te sparen omdat hij een duur ding wil kopen, dan is het niet okay en mag jij meebeslissen?
-Darkside- schreef:
12-05-2019 08:43
Hij zal dat zelf wel gespaard hebben.
Maar even op een rijtje dan: als jullie allebei -laat zeggen- 200 euro zakgeld per maand hebben, dan is het okay als dat elke maand volledig opgaat aan kleding, lunches en kleine dingen. Maar als je man besluit daar elke maand 100 euro van te sparen omdat hij een duur ding wil kopen, dan is het niet okay en mag jij meebeslissen?
Ja. Het is zelfs zo in onze relatie (misschien moeilijk voor te stellen) dat hij daarover met mij praat. Als hij aan het sparen is voor een duur ding dan zegt hij dat tijdens het sparen tegen mij en hebben we het erover waarom hij dat zo graag wil etc. Ik geef dan ook mijn mening en zo bespreken wij dat en beslissen we samen. Als ik er na 11 maanden achter zou komen dat hij elke maand 100 euro had gespaard om iets van 1100 euro te kopen zonder dat hij daar iets over tegen mij had gezegd dan zou ik daar niet blij mee zijn. Maar dat gebeurt bij ons niet want wij praten over wat ons bezighoudt, en daarom ben ik zoals gezegd erg blij met mijn relatie.
Ja praten. Maar jij zegt dat je daarover meebeslist. En als jij dan zegt: nee mag niet.
Zo'n relatie zou ik dan weer niet willen, dus ieder zijn ding. Ik ben vrij om mijn (eigenlijk ons) spaargeld vrij te besteden, zakgeld in een relatie vinden wij maar raar. Mijn man heeft een dure hobby, prima hij werkt er ook hard genoeg voor. Het heeft geen invloed op onze gezamenlijke bestedingen.
Anna2208 schreef:
12-05-2019 08:57
Ja. Het is zelfs zo in onze relatie (misschien moeilijk voor te stellen) dat hij daarover met mij praat. Als hij aan het sparen is voor een duur ding dan zegt hij dat tijdens het sparen tegen mij en hebben we het erover waarom hij dat zo graag wil etc. Ik geef dan ook mijn mening en zo bespreken wij dat en beslissen we samen. Als ik er na 11 maanden achter zou komen dat hij elke maand 100 euro had gespaard om iets van 1100 euro te kopen zonder dat hij daar iets over tegen mij had gezegd dan zou ik daar niet blij mee zijn. Maar dat gebeurt bij ons niet want wij praten over wat ons bezighoudt, en daarom ben ik zoals gezegd erg blij met mijn relatie.

Nou ja zeg, mag hij niet eens van zijn zakgeld iedere maand honderd euro opzij zetten? Waarom is het eigen zakgeld als je er niet vrij over mag beschikken?
Ik vind 1100 euro van je eigen geld uitgeven echt niet iets wat overlegd moet worden. Het is mijn geld, daar heeft mijn partner niets over te zeggen.

Ik wil wel graag overleg over zaken waar ik dagelijks tegenaan moet kijken, zoals meubels en wanddecoratie. Anders hangt hij het maar in zijn mancave.
Dahlia74 schreef:
12-05-2019 09:04
Zo'n relatie zou ik dan weer niet willen, dus ieder zijn ding. Ik ben vrij om mijn (eigenlijk ons) spaargeld vrij te besteden, zakgeld in een relatie vinden wij maar raar. Mijn man heeft een dure hobby, prima hij werkt er ook hard genoeg voor. Het heeft geen invloed op onze gezamenlijke bestedingen.

Precies dat. Ik heb ook een dure hobby. Had ik al voordat ik vriend leerde kennen. Natuurlijk zegt hij iets over wat ik daar aan uitgeeft. Het heeft geen enkele invloed op ons gezamenlijke budget, dus waarom zou ik het laten?
Volgens mij is samen beslissen op basis van een gesprek komen tot een beslissing. Dus ik zie het verschil tussen praten en beslissen niet zo. Ik zeg niet: nee mag niet en hij zegt niet: het is mijn geld dus jij mag er niets over zeggen. Hij geeft redenen waarom hij het wel wil en ik waarom ik het niet wil (als dat zo is) en dan komen we er samen uit bv. met een compromis zoals een wat goedkoper vergelijkbaar ding of iets wat ik wat acceptabeler vind maar ook zijn redenen nog bereikt o.i.d.
In het stuk van to lees ik niet dat zij van tevoren zo’n gesprek hebben gehad en ik wil haar meegeven dat dit wel kan en bij anderen gebeurt, maar het hoeft niet natuurlijk.
Anna2208 schreef:
12-05-2019 09:14
Volgens mij is samen beslissen op basis van een gesprek komen tot een beslissing. Dus ik zie het verschil tussen praten en beslissen niet zo. Ik zeg niet: nee mag niet en hij zegt niet: het is mijn geld dus jij mag er niets over zeggen. Hij geeft redenen waarom hij het wel wil en ik waarom ik het niet wil (als dat zo is) en dan komen we er samen uit bv. met een compromis zoals een wat goedkoper vergelijkbaar ding of iets wat ik wat acceptabeler vind maar ook zijn redenen nog bereikt o.i.d.
In het stuk van to lees ik niet dat zij van tevoren zo’n gesprek hebben gehad en ik wil haar meegeven dat dit wel kan en bij anderen gebeurt, maar het hoeft niet natuurlijk.
Dus jij beslist wel dat hij een goedkoper alternatief moet kopen van ZIJN EIGEN GELD omdat jij dat wil.
Je kon bij mij de boom in.
Het lijkt erop dat jullie denken dat ik met samen beslissen bedoel dat ik alles blokkeer waar ik niet 100% positief over ben? Rare assumptie.
anoniem_382964 wijzigde dit bericht op 12-05-2019 09:30
0.36% gewijzigd
-Darkside- schreef:
12-05-2019 09:17
Dus jij beslist wel dat hij een goedkoper alternatief moet kopen van ZIJN EIGEN GELD omdat jij dat wil.
Je kon bij mij de boom in.
En gelukkig heb ik geen relatie met jou maar met mijn lieve, overleggende man die ook wat te zeggen heeft over mijn geld.
Girlnextdoor30 schreef:
12-05-2019 00:16
Hmm tja dahlia74 en chocolol, ik snap wat jullie zeggen wel goed. Eigenlijk vind ik ook dat ik zo zou moeten denken. Hem dat gunnen, het is echt zijn smaak en stijl.. Helaas lukt dat even niet helemaal. het is zoveel geld:( hoewel we niet op een houtje hoeven te bijten.. maar we zouden daarmee op een andere manier ons leven veel makkelijker kunnen maken..
Gun het hem gewoon. Mooie gelegenheid om daar mee te oefenen. Zolang essentiele uitgaven voor het huishouden niet in het geding komen, wees dan blij voor hem (en blij dat hij het niet aan shit besteedt).
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Anna2208 schreef:
12-05-2019 09:19
En gelukkig heb ik geen relatie met jou maar met mijn lieve, overleggende man die ook wat te zeggen heeft over mijn geld.
:rofl:
Ik heb en tijd geleden ook een kunstwerk gekocht waar ik enorm veel plezier aan beleef (een paar honderd euro minder dan van TO, dat wel, maar ik vond het niet goedkoop). Van mijn eigen geld en ik heb daar inderdaad geen overleg over gepleegd. We sparen samen voor essentiele dingen, delen de kosten van het huishouden, betalen de vakanties samen. Ik heb alleen gevraagd wat hij van de aankoop zou vinden omdat het nu in de woonkamer hangt, niet of het financieel wel 'mocht'.
"I'm just an animal looking for a home and.... share the same space for a minute or two...”
Ik snap gewoon niet waarom je eigen geld hebt dat je niet naar eigen inzicht kan besteden.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven