Geld & Recht alle pijlers

Wat vind jij een hoog salaris?

03-07-2012 16:53 314 berichten
Alle reacties Link kopieren
Nav het topic over verhuizen vraag ik mij het volgende af. To wordt redelijk aangevallen omdat ze 2500 netto per maand niet ziet als een riant inkomen.



Wanneer vinden jullie een inkomen hoog? Uiteraard hangt dit met vaste lasten samen maar mijn vraag gaat even puur om inkomen.



Ik denk dat eea samenhangt met je eigen referentiekader. 2500 netto zie ik als een prima inkomen maar absoluut niet hoog. hoog is in mijn ogen alles boven de 4500 netto.



Ben benieuwd naar jullie mening hierover.
Alle reacties Link kopieren
Tot 2K vind ik weinig. Van 2K tot 3K vind ik gewoon ok. Vanaf 4K noem ik het riant. Maat dat is ook wel weer afhankelijk van wat de vaste lasten zijn.



(Zit zelf onder de 2K, maar kom van 3,5K en heb dat toen ook niet ervaren als 'riant'. Vandaar vanaf 4K)
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 2500 netto voor 1 persoon best een royaal inkomen, dat is ongeveer 3750 bruto (¤1250 bruto meer dan modaal). Ik zie op het salaris-topic maar een klein deel van de forummers hier dat halen, dus de lauwe reacties hier verwonderen me een beetje . En ja, je salaris zegt nog niet altijd iets over riant kunnen leven want dat hangt inderdaad van je uitgaven patroon af. En aangezien de meeste mensen duurder gaan wonen en luxer gaan leven wanneer hun salaris stijgt, hoeft iemand die 3000 netto verdient zich inderdaad niet rijker te voelen of "rianter te leven" dan iemand die 1800 netto verdient, maar dat wil niet zeggen dat het inkomen niet riant is.
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
..
Alle reacties Link kopieren
Ik vind een salaris van 2500 euro een prima salaris, maar echt niet riant. Dan denk ik toch aan netto-inkomens van 3500, 4000 en hoger.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind alles hoger dan mijn salaris riant.

Mijn salaris is ongeveer modaal. Net onder de 1700 netto pm.
Iemand met een inkomen van rond de 2500 euro netto, heeft in de meeste gevallen ook een opleiding genoten waardoor zo iemand die 2500 verdient. Vergeet niet dat veel hoogopgeleiden een studieschuld terug moeten betalen. Een vriendinvan mij betaalt nog jaren 200 euro per maand aan de ibg...
Ik vind 2500 euro netto een goed salaris voor 1 persoon. Ik zou het er in ieder geval erg goed mee redden, maar ik red het ook heel goed met mijn 1800 euro netto voor 32 uur.

Ik zou 2500 euro riant vinden omdat mijn netto hypotheek ook maar 390 euro is. In mijn omgeving verdienen mensen nog een stuk meer dan die 2500 euro netto, maar zij hebben ook een stuk duurdere en grotere huizen. Dus hogere lasten. Voor hun zou 2500 euro een stuk minder riant zijn.
Alle reacties Link kopieren
Voor mij is 2500 netto erg veel. Ligt er maar net aan wat je gewend bent natuurlijk Als ik een jaar lang ook iedere maand 2500 zou verdienen, dan is het ineens niet zoveel meer. Je gaat er naar leven.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 2500 netto per maand veel. Ondanks dat ik hoog opgeleid ben en een studieschuld terugbetaal Ik denk dat ik een andere studie had moeten kiezen - deze was niet zo lucratief.
Alle reacties Link kopieren
Ik heb even gekeken want netto bedragen zeggen me niks eerlijk gezegd. Om bij een fulltime dienstverband onder de streep 2500 over te houden heb je dus een bruto maandsalaris van ongeveer 3746. Dat vind ik een normaal salaris, eerlijk gezegd. Niet veel en niet heel weinig. Voor een hbo-er met wat jaren werkervaring is het in mijn kring iig een 'marktconform' salaris.



En inderdaad, wat elders al genoemd is: als je meer werkt, heb je meer kosten. Bij meer salaris okk minder steun, dus tel maar uit, je 'winst'

Wij verdienen echt goed maar houden niet zoveel over als sommigen denken. Daarentegen bijvoorbeeld werken mijn zusje en haar man minder maar houden meer over van minder bruto salaris.
Computer says nooooo
Als wij 'terugmoeten' naar 2500 euro zal dat voor ons alles behalve riant zijn. Moeten de kinderen naar een andere school, moet het huis weg en een auto, moeten de kinderen van clubjes af etc. etc. Dus riant? Neuh, nogmaals, alles is relatief.
Alle reacties Link kopieren
quote:bodhisattva schreef op 03 juli 2012 @ 21:59:

Iemand met een inkomen van rond de 2500 euro netto, heeft in de meeste gevallen ook een opleiding genoten waardoor zo iemand die 2500 verdient. Vergeet niet dat veel hoogopgeleiden een studieschuld terug moeten betalen. Een vriendinvan mij betaalt nog jaren 200 euro per maand aan de ibg...Ik vind het nog steeds veel. Ondanks mijn wo opleiding en studieschuld. Maar goed, ik heb ook weeeken vakantie en mag niet zeuren
Maar Oriane: Jullie kinderen gaan nu naar een internationale school toch, en jullie wonen in een boerderij?



Dan moeten ze naar een 'gewone' school en een minder groot huis, zoals de meeste mensen, dat is nog steeds luxe.
Alle reacties Link kopieren
Dat zal, paddle, maar daarmee is het dan toch niet meer bijzonder riant, als het 'als de meeste mensen' is?



Mevrouw75, ik vind dat je dan erg weinig verdient, helemaal als 75 je geboortejaar is en je wo achtergrond. In mijn branche (hbo nivo) is het al weinig, eigenlijk, rekening houdende met jouw - en mijn- bouwjaar.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Een groot huis hebben is toch ook riant? Wat dat betreft vind ik vergelijken met de vaste lasten een beetje gek.



Zoiets van: 'ja ik verdien wel heel veel maar ik moet er wel mijn Bentley, jacht en villa van betalen dus wat ik overhoud is helemaaaaaaal niet riant hoor'
Alle reacties Link kopieren
Ik sluit me aan bij TO: 2500 netto p/p is prima maar niet hoog, wat voor mij eveneens rond de 4500 begint. Zijn wij het even eens!



Qua gezinsinkomen ligt mijn 'hoog' grens zo'n beetje bij de 7000 netto per maand.
quote:pyridine schreef op 04 juli 2012 @ 12:29:

Een groot huis hebben is toch ook riant? Wat dat betreft vind ik vergelijken met de vaste lasten een beetje gek.



Zoiets van: 'ja ik verdien wel heel veel maar ik moet er wel mijn Bentley, jacht en villa van betalen dus wat ik overhoud is helemaaaaaaal niet riant hoor'De vraag die hier gesteld wordt, is wat mensen een hoog salaris vinden. Wanneer je momenteel een inkomen van 1500 euro netto per maand hebt, dan lijkt een salaris van 2500 netto per maand ongetwijfeld "veel geld". Wanneer je op dit moment echter een veel rianter inkomen hebt (en bijbehorende uitgaven) dan lijkt een netto salaris van 2500 euro per maand juist niet veel geld. Iedereen spreekt hier vanuit zijn/haar eigen referentiekader en dat is ook precies waar de TO om vroeg.
Alle reacties Link kopieren
Pyridine: wat nummerzoveel zegt, dus. Wij hebben een volgens sommigen hier riant gezinsinkomen, maar hebben geen bentley, jacht en villa hoor. Dat valt allemaal reuze mee. Bovendien zit rijkdom m.i. echt niet alleen in het inkomen. Als je 2500 netto verdient met een (in mijn ogen) relaxte 36-urige werkweek, is dat ook riant. Dan heb je de rijkdom van rond kunnen komen en veel tijd voor je gezin. (bijna) allemaal eigen keuze.
Computer says nooooo
Alle reacties Link kopieren
Hangt van je leeftijd, ervaring en opleiding af of dit een hoog inkomen is.
Alle reacties Link kopieren
Ik vind het veel, ik zal dat waarschijnlijk nooit verdienen, tenzij inflatie.
Als mijn schrijven rommelig overkomt... tsja, het is ook rommelig in mijn hoofd :D
Alle reacties Link kopieren
Ik vind 3000 netto veel.
Alle reacties Link kopieren
beetje lastig rekeningen met zo een netto bedrag in het voorbeeld. Want wat is er allemaal al afgegaan. Mijn vriend verdient wat minder netto maar dan is ons beide zorgeverzekering en de lease auto daar wel al vanaf (dat gaat via het salaris van vriend)... ... Dus is dat netto minder stiekem netto wel eigenlijk meer dan die 2500 euro in het voorbeeld..



als je voor de2500euro 60/70uur pw moet werken valt t wel weer mee



Het is zo relatief allemaal...
Wie wind zaait zal storm oogsten
Alle reacties Link kopieren
Alles boven de 3500 euro netto. Ik verdien trouwen 1400 euro netto op basis van een 28 urige werkweek.
Alle reacties Link kopieren
Verdien zo'n 2500 euro (academisch, arts), betaal veel aan kinderopvang, studieschuld etc. Houd per maand vrijwel niks over. Sparen lukt niet, omdat er regelmatig onverwachte kosten zijn (auto, huis, etc). Onze vakanties, gewoon kamperen in Nederland.



2500 vind ik niet veel. Riant is vanaf 4500 euro.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven