Wat vind jij nu echt te duur geworden? Deel 3
maandag 19 mei 2025 om 11:01
Mijn zoon kreeg vorige week een strafportzegelkaart. Of hij 10 euro postzegels wilde plakken omdat er een pakketje wat hij de week ervoor via Bol had besteld niet voldoende gefrankeerd was. Die kaart is echt direct de prullenbak in gegaan.GroenTuintje schreef: ↑18-05-2025 09:50Bezorgt altijd wel, zelfs zonder postzegelsje kan wel een strafportzegelkaart ontvangen. Kun je ook bezwaar tegen maken en hoef je dan niet te betalen
maandag 19 mei 2025 om 11:24
helaas klopt dit meestal niet. bij de meeste lokale bedrijven zijn boodschappen duurder dan in de winkel. natuurlijk is het vaak bio, betere omstandigheden en met meer liefde geproduceerd, maar daardoor wel duurder dan bij de appieAppletje schreef: ↑18-05-2025 10:03Nu heb jij een deel van de extra kosten die je normaal bij een winkel betaalt genomen door jouw tijd er in te steken om het bij de bron te gaan halen. Als we alle boodschappen op die manier gaan doen kan het allemaal veel goedkoper maar afhankelijk waar je woont kost het wel uren extra per week.Het is een keuze.
En doooooor!
maandag 19 mei 2025 om 12:44
Vlees is toevallig goedkoper online en betere kwaliteit. Maar verder ben ik het met je eens, brood bijv is goedkoper bij de AH dan de bakker. Koffie ook, groente en fruit zou op de markt denk ik wel goedkoper zijn maar eten meer biologisch en dat hebben ze op de markt niet.
maandag 19 mei 2025 om 13:25
Bij ons heb je een biologische groenteboer op de markt staan (Groningen), een stand met biologische kaas en een stand met biologische noten (bionoot.nl).Merel90 schreef: ↑19-05-2025 12:44Vlees is toevallig goedkoper online en betere kwaliteit. Maar verder ben ik het met je eens, brood bijv is goedkoper bij de AH dan de bakker. Koffie ook, groente en fruit zou op de markt denk ik wel goedkoper zijn maar eten meer biologisch en dat hebben ze op de markt niet.
Pieremachochel

maandag 19 mei 2025 om 13:31
maandag 19 mei 2025 om 14:02
Markt is hier stervensduur. Turkse supermarkt hier is echt een heel stuk goedkoper (en beter!) qua groente en fruit dan de reguliere supermarkten.Merel90 schreef: ↑19-05-2025 12:44Vlees is toevallig goedkoper online en betere kwaliteit. Maar verder ben ik het met je eens, brood bijv is goedkoper bij de AH dan de bakker. Koffie ook, groente en fruit zou op de markt denk ik wel goedkoper zijn maar eten meer biologisch en dat hebben ze op de markt niet.
maandag 19 mei 2025 om 14:14
Ik zou sowieso even een klacht indienen bij Bol. Trouwens raar dat hij de kaart kreeg. Was er sprake van Track & Trace? Want dan weten ze wie de verstuurder is en kloppen ze normaal daar aan.vivapimpelmees schreef: ↑19-05-2025 11:01Mijn zoon kreeg vorige week een strafportzegelkaart. Of hij 10 euro postzegels wilde plakken omdat er een pakketje wat hij de week ervoor via Bol had besteld niet voldoende gefrankeerd was. Die kaart is echt direct de prullenbak in gegaan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
maandag 19 mei 2025 om 14:24
hier is een biologische tuinderij maar die vind ik erg duur. biokaas halen we net over de grens in duitsland bij een nederlandse kaasfabriek die daarheen verhuisd zijn. biovlees blijft lastig. aldi duitsland heeft veel en goed biovlees. daarnaast heb je hier een lokale boer die echt supergoed voor zijn beesten is maar niet bio. idem voor een kippenboer. die gebruiken we beiden wel.noglangnietjarig schreef: ↑19-05-2025 13:25Bij ons heb je een biologische groenteboer op de markt staan (Groningen), een stand met biologische kaas en een stand met biologische noten (bionoot.nl).
En doooooor!
woensdag 21 mei 2025 om 19:26
De Lidl gaat biologisch aardbeien in hun assortiment opnemen.
https://www.biojournaal.nl/article/9734 ... dium=email
https://www.biojournaal.nl/article/9734 ... dium=email
Pieremachochel
woensdag 21 mei 2025 om 19:31
Ik een tijdje geleden ook. Ook direct bij het oud papier gegooid.vivapimpelmees schreef: ↑19-05-2025 11:01Mijn zoon kreeg vorige week een strafportzegelkaart. Of hij 10 euro postzegels wilde plakken omdat er een pakketje wat hij de week ervoor via Bol had besteld niet voldoende gefrankeerd was. Die kaart is echt direct de prullenbak in gegaan.
Maar mensen gaan voorbij
woensdag 21 mei 2025 om 23:23
donderdag 22 mei 2025 om 08:39
Bedoel je als de bevriezing niet doorgaat?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
donderdag 22 mei 2025 om 09:53
Keukens kan je zo duur maken als je zelf wilt.
donderdag 22 mei 2025 om 10:24
Hij had veel besteld, iets van 6 pakjes in 2 dagen. Dus voor ons niet te achterhalen om welk pakket het ging. Volgens post.nl was de afzender niet duidelijk.
donderdag 22 mei 2025 om 10:32
Ik vind dit soort dingen altijd intrigerend. Ik zou dus die koffie hebben laten staan en de koek hebben genomen.

donderdag 22 mei 2025 om 13:36
Dat is vrij logisch, AH brood komt uit de fabriek met grote hoeveelheden en de bakker maakt het zelf, zo niet in een wat grotere bakkerij als er meer winkels zijn. Ik koop het toch liever bij de bakker, want ik vind smaak ook belangrijk. AH is over het algemeen ontzettend duur. Idee van vroeger voor de student is allang niet meer.Merel90 schreef: ↑19-05-2025 12:44Vlees is toevallig goedkoper online en betere kwaliteit. Maar verder ben ik het met je eens, brood bijv is goedkoper bij de AH dan de bakker. Koffie ook, groente en fruit zou op de markt denk ik wel goedkoper zijn maar eten meer biologisch en dat hebben ze op de markt niet.
Ik ga liever naar de Netto of Lidl. Hier krijg je iets minder het gevoel "opgelicht" te worden.
Het is ook bizar wat er tegenwoordig voor nutteloze producten op de markt komen. Producenten weten van gekkigheid niet meer wat te maken en dan alles in het hokje 'gemak', maar wel met een groot prijskaartje eraan.
blijkbaar is het hout (lees; spaanplaat) erg duur geworden. Ik schrok er ook van voor beetje hout. (excl de rest)
donderdag 22 mei 2025 om 13:42
donderdag 22 mei 2025 om 13:49
Snap ik helemaal, ik had achteraf ook liever de koek genomen

Maar goed ik had nog geen koffie op dus ik had het echt even nodig.
vrijdag 23 mei 2025 om 13:25
Als je je gek laat maken door de verkoper (of familie/vrienden) dan kon je het altijd al zo idioot duur maken als je wilt.
vrijdag 23 mei 2025 om 13:30
5 euro is een hoop geld, maar als je de kosten bekijkt is het ook weer niet absurd.
Een beetje goede kwaliteit koffiebonen (ik ga er van uit dat een horecazaak die 5 euro vraagt geen Perlakoffie gebruikt) kost tussen de 25 en 35 euro per kilo. Per kopje heb je ca 18 gram nodig, dus alleen al de koffie kost ca. 50 cent. Een barista kost ca 20 euro per uur (iets meer dan minimumloon plus werkgeverskosten) en als die flink doorwerkt, en er zijn genoeg klanten, maakt hij 20 koffies per uur. 1 euro per koffie dus. Idem voor de bediening. En dan heb je nog de kosten van het pand, energiekosten, BTW en een beetje winst. Dan zit je zo op 4 a 5 euro.
Een deel van de hogere prijzen voor koffie komt ook omdat de klanten veeleisender worden. De grote koffiekan van vroeger waar de koffie lekker lang in werd warmgehouden wordt niet meer geaccepteerd.
vrijdag 23 mei 2025 om 13:36
Ik bedoel eigenlijk dat als je spullen direct aan de bron gaat halen, zodat er geen schijven meer tussen zitten. Dus niet zozeer een lokale winkel, maar aardappels direct bij de boer en niet in de supermarkt die het weer via een groothandel en inpakbedrijf inkoopt. En als het aan de bron duurder is moet je ook naar de kwaliteit kijken. Vaak is die beter dan wat je in de supermarkt krijgt dus de prijzen zijn niet 1 op 1 te vergelijken.
vrijdag 23 mei 2025 om 13:56
Dan ga je er wel vanuit dat je eigen tijd gratis is. En je transport ook.Appletje schreef: ↑23-05-2025 13:36Ik bedoel eigenlijk dat als je spullen direct aan de bron gaat halen, zodat er geen schijven meer tussen zitten. Dus niet zozeer een lokale winkel, maar aardappels direct bij de boer en niet in de supermarkt die het weer via een groothandel en inpakbedrijf inkoopt. En als het aan de bron duurder is moet je ook naar de kwaliteit kijken. Vaak is die beter dan wat je in de supermarkt krijgt dus de prijzen zijn niet 1 op 1 te vergelijken.
Als ik op deze manier al mijn boodschappen moet doen mag ik wel een dag minder gaan werken om dat allemaal te plannen en te bereiden.
vrijdag 23 mei 2025 om 14:03
Ik koop ook steeds meer dichter bij de bron, het valt wel mee hoeveel tijd je eraan kwijt bent, althans als je wat groter kan inkopen. Sommige van die boeren hebben bijvoorbeeld ook groente abonnementen dat ze thuisbezorgen.