Geld & Recht alle pijlers

Wat vind jij nu echt te duur geworden? Deel 3

28-02-2024 21:23 3088 berichten
Alle reacties Link kopieren
Hier schrijven we verder over allerhande prijsstijgingen.
GroenTuintje schreef:
18-05-2025 09:50
Bezorgt altijd wel, zelfs zonder postzegels ;) je kan wel een strafportzegelkaart ontvangen. Kun je ook bezwaar tegen maken en hoef je dan niet te betalen
Mijn zoon kreeg vorige week een strafportzegelkaart. Of hij 10 euro postzegels wilde plakken omdat er een pakketje wat hij de week ervoor via Bol had besteld niet voldoende gefrankeerd was. Die kaart is echt direct de prullenbak in gegaan.
Appletje schreef:
18-05-2025 10:03
Nu heb jij een deel van de extra kosten die je normaal bij een winkel betaalt genomen door jouw tijd er in te steken om het bij de bron te gaan halen. Als we alle boodschappen op die manier gaan doen kan het allemaal veel goedkoper maar afhankelijk waar je woont kost het wel uren extra per week.Het is een keuze.
helaas klopt dit meestal niet. bij de meeste lokale bedrijven zijn boodschappen duurder dan in de winkel. natuurlijk is het vaak bio, betere omstandigheden en met meer liefde geproduceerd, maar daardoor wel duurder dan bij de appie
En doooooor!
broadway schreef:
19-05-2025 11:24
helaas klopt dit meestal niet. bij de meeste lokale bedrijven zijn boodschappen duurder dan in de winkel. natuurlijk is het vaak bio, betere omstandigheden en met meer liefde geproduceerd, maar daardoor wel duurder dan bij de appie
Vlees is toevallig goedkoper online en betere kwaliteit. Maar verder ben ik het met je eens, brood bijv is goedkoper bij de AH dan de bakker. Koffie ook, groente en fruit zou op de markt denk ik wel goedkoper zijn maar eten meer biologisch en dat hebben ze op de markt niet.
Merel90 schreef:
19-05-2025 12:44
Vlees is toevallig goedkoper online en betere kwaliteit. Maar verder ben ik het met je eens, brood bijv is goedkoper bij de AH dan de bakker. Koffie ook, groente en fruit zou op de markt denk ik wel goedkoper zijn maar eten meer biologisch en dat hebben ze op de markt niet.
Bij ons heb je een biologische groenteboer op de markt staan (Groningen), een stand met biologische kaas en een stand met biologische noten (bionoot.nl).
Pieremachochel
Arizona15 schreef:
16-05-2025 16:46
Net koffie gehaald in een koffiezaakje, 4,90 afgetikt. Ze hadden ook lekker uitziende dikke koeken (NY stijl), maar die waren 6 euro per stuk. Dat liet ik toch maar even liggen.
Horeca is echt te duur geworden. Ik kom er om de prijzen die jij noemt nooit meer.
Merel90 schreef:
Markt is hier stervensduur. Turkse supermarkt hier is echt een heel stuk goedkoper (en beter!) qua groente en fruit dan de reguliere supermarkten.
vivapimpelmees schreef:
19-05-2025 11:01
Mijn zoon kreeg vorige week een strafportzegelkaart. Of hij 10 euro postzegels wilde plakken omdat er een pakketje wat hij de week ervoor via Bol had besteld niet voldoende gefrankeerd was. Die kaart is echt direct de prullenbak in gegaan.
Ik zou sowieso even een klacht indienen bij Bol. Trouwens raar dat hij de kaart kreeg. Was er sprake van Track & Trace? Want dan weten ze wie de verstuurder is en kloppen ze normaal daar aan.
Als klagen telde als werk, dan had mijn ex zich ook moeiteloos een Mercedes kunnen veroorloven.
noglangnietjarig schreef:
19-05-2025 13:25
Bij ons heb je een biologische groenteboer op de markt staan (Groningen), een stand met biologische kaas en een stand met biologische noten (bionoot.nl).
hier is een biologische tuinderij maar die vind ik erg duur. biokaas halen we net over de grens in duitsland bij een nederlandse kaasfabriek die daarheen verhuisd zijn. biovlees blijft lastig. aldi duitsland heeft veel en goed biovlees. daarnaast heb je hier een lokale boer die echt supergoed voor zijn beesten is maar niet bio. idem voor een kippenboer. die gebruiken we beiden wel.
En doooooor!
De Lidl gaat biologisch aardbeien in hun assortiment opnemen.

https://www.biojournaal.nl/article/9734 ... dium=email
Pieremachochel
vivapimpelmees schreef:
19-05-2025 11:01
Ik een tijdje geleden ook. Ook direct bij het oud papier gegooid.
Maar mensen gaan voorbij
De huur, als die beloofde bevriezing doorgaat, dan komt er 20 euro pm erbij. Samen met andere stijgende kosten, word het krap aan.

Helaas doet de wbv maar weinig aan onderhoud voor dat geld.
Life is peachy, somethimes soft and sweet, somethimes hard and rotten
Mutsje78 schreef:
21-05-2025 23:23
De huur, als die beloofde bevriezing doorgaat, dan komt er 20 euro pm erbij. Samen met andere stijgende kosten, word het krap aan.

Helaas doet de wbv maar weinig aan onderhoud voor dat geld.
Bedoel je als de bevriezing niet doorgaat?
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
*Dubbel
~ Whatever it is you're seeking won't come in the form you're expecting ~
Keukens, of waren die altijd al absurd geprijsd
broodtrommel schreef:
22-05-2025 09:29
Keukens kan je zo duur maken als je zelf wilt.
dianaf schreef:
19-05-2025 14:14
Ik zou sowieso even een klacht indienen bij Bol. Trouwens raar dat hij de kaart kreeg. Was er sprake van Track & Trace? Want dan weten ze wie de verstuurder is en kloppen ze normaal daar aan.
Hij had veel besteld, iets van 6 pakjes in 2 dagen. Dus voor ons niet te achterhalen om welk pakket het ging. Volgens post.nl was de afzender niet duidelijk.
Arizona15 schreef:
16-05-2025 16:46
Net koffie gehaald in een koffiezaakje, 4,90 afgetikt. Ze hadden ook lekker uitziende dikke koeken (NY stijl), maar die waren 6 euro per stuk. Dat liet ik toch maar even liggen.
Ik vind dit soort dingen altijd intrigerend. Ik zou dus die koffie hebben laten staan en de koek hebben genomen. :biggrin: 5 euro voor een beetje vloeistof, neuh.
Merel90 schreef:
Dat is vrij logisch, AH brood komt uit de fabriek met grote hoeveelheden en de bakker maakt het zelf, zo niet in een wat grotere bakkerij als er meer winkels zijn. Ik koop het toch liever bij de bakker, want ik vind smaak ook belangrijk. AH is over het algemeen ontzettend duur. Idee van vroeger voor de student is allang niet meer.
Ik ga liever naar de Netto of Lidl. Hier krijg je iets minder het gevoel "opgelicht" te worden.

Het is ook bizar wat er tegenwoordig voor nutteloze producten op de markt komen. Producenten weten van gekkigheid niet meer wat te maken en dan alles in het hokje 'gemak', maar wel met een groot prijskaartje eraan.

broodtrommel schreef:
blijkbaar is het hout (lees; spaanplaat) erg duur geworden. Ik schrok er ook van voor beetje hout. (excl de rest)
Ik denk dat je daar de spijker op z’n kop slaat. Als je pakje / zakje / gemak links laat liggen en met de seizoenen mee eet, vind ik het eerlijk gezegd prima te doen.

En kies ook liever iets minder van wat ik echt lekker vind, dan meer kwantiteit en minder kwaliteit.
Ugli schreef:
22-05-2025 10:32
Ik vind dit soort dingen altijd intrigerend. Ik zou dus die koffie hebben laten staan en de koek hebben genomen. :biggrin: 5 euro voor een beetje vloeistof, neuh.
Snap ik helemaal, ik had achteraf ook liever de koek genomen :)
Maar goed ik had nog geen koffie op dus ik had het echt even nodig.
broodtrommel schreef:
Als je je gek laat maken door de verkoper (of familie/vrienden) dan kon je het altijd al zo idioot duur maken als je wilt.
Ugli schreef:
22-05-2025 10:32
5 euro is een hoop geld, maar als je de kosten bekijkt is het ook weer niet absurd.

Een beetje goede kwaliteit koffiebonen (ik ga er van uit dat een horecazaak die 5 euro vraagt geen Perlakoffie gebruikt) kost tussen de 25 en 35 euro per kilo. Per kopje heb je ca 18 gram nodig, dus alleen al de koffie kost ca. 50 cent. Een barista kost ca 20 euro per uur (iets meer dan minimumloon plus werkgeverskosten) en als die flink doorwerkt, en er zijn genoeg klanten, maakt hij 20 koffies per uur. 1 euro per koffie dus. Idem voor de bediening. En dan heb je nog de kosten van het pand, energiekosten, BTW en een beetje winst. Dan zit je zo op 4 a 5 euro.

Een deel van de hogere prijzen voor koffie komt ook omdat de klanten veeleisender worden. De grote koffiekan van vroeger waar de koffie lekker lang in werd warmgehouden wordt niet meer geaccepteerd.
broadway schreef:
19-05-2025 11:24
Ik bedoel eigenlijk dat als je spullen direct aan de bron gaat halen, zodat er geen schijven meer tussen zitten. Dus niet zozeer een lokale winkel, maar aardappels direct bij de boer en niet in de supermarkt die het weer via een groothandel en inpakbedrijf inkoopt. En als het aan de bron duurder is moet je ook naar de kwaliteit kijken. Vaak is die beter dan wat je in de supermarkt krijgt dus de prijzen zijn niet 1 op 1 te vergelijken.
Appletje schreef:
23-05-2025 13:36
Ik bedoel eigenlijk dat als je spullen direct aan de bron gaat halen, zodat er geen schijven meer tussen zitten. Dus niet zozeer een lokale winkel, maar aardappels direct bij de boer en niet in de supermarkt die het weer via een groothandel en inpakbedrijf inkoopt. En als het aan de bron duurder is moet je ook naar de kwaliteit kijken. Vaak is die beter dan wat je in de supermarkt krijgt dus de prijzen zijn niet 1 op 1 te vergelijken.
Dan ga je er wel vanuit dat je eigen tijd gratis is. En je transport ook.

Als ik op deze manier al mijn boodschappen moet doen mag ik wel een dag minder gaan werken om dat allemaal te plannen en te bereiden.
ldp schreef:
23-05-2025 13:56
Dan ga je er wel vanuit dat je eigen tijd gratis is. En je transport ook.

Als ik op deze manier al mijn boodschappen moet doen mag ik wel een dag minder gaan werken om dat allemaal te plannen en te bereiden.
Ik koop ook steeds meer dichter bij de bron, het valt wel mee hoeveel tijd je eraan kwijt bent, althans als je wat groter kan inkopen. Sommige van die boeren hebben bijvoorbeeld ook groente abonnementen dat ze thuisbezorgen.

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven