Geld & Recht alle pijlers

wat wordt er bij bkr geregistreerd?

24-11-2011 13:04 27 berichten
In verband met onderzoek naar fraude (had ik tijdje geleden topic over) heb ik mijn bkr-overzicht opgevraagd. Deze was verrassend genoeg heel netjes en schoon. Alleen de mogelijkheid tot roodstand van de bank en het doorlopend krediet waren hierin te zien. Echter heb ik ook gewoon een hypotheek en 3 creditcards. Deze zijn allen niet zichtbaar. Belletje naar bkr leverde op:

mevrouw, hypotheek wordt pas geregistreerd na 120 dagen achterstand en creditcards hadden op het overzicht moeten staan. Dus u heeft geluk!

Nou, ik vind niet dat ik geluk heb, want ik wilde immers exact weten of er nog meer creditcards misschien zijn afgesloten. Maar de niet zo vriendelijke mevrouw aan de andere kant bleef beweren dat dit normaal gesproken ook gewoon netjes geregistreerd word.

Maar nu snapte ik 1 ding dus niet. Mijn 3 cc (waar ik dus eigenlijk nooit gebruik van maak, no worries) zijn niet bij het bkr te zien, maar meneer de hypotheekverstrekker kon ze wel zien bij zijn toetsing. Waar toetst hij dan? Misschien dat ik daar dan ook nog gegevens op kan vragen namelijk...

Iemand enig idee? Alvast bedankt!
Alle reacties Link kopieren
www.bkr.nl
ja die site heb ik al doorgenomen en ook daar staat dat mijn cc geregistreerd zouden moeten staan...
en dan denk je hier andere,betere antwoorden te krijgen?

Want het forum is zo betrouwbaar..

kun je niet nogmaals bellen en een andere medewerker vragen het je helder uit te leggen?

Btw een registratie is wat anders dan een codering,misschien is daar de verwarring in je vorige gesprek gekoemen?
CC staat niet geregistreerd als er geen CCkrediet is afgesloten.

Een hypotheek staat ook niet geregistreerd bij het BKR, zolang er geen sprake is van wanbetaling.
Uhm waarom heb jij 3 cc als je er geen gebruik van maakt?

Eentje (voor achter de hand) is dan toch genoeg?

Alleen maar meer kans dat er misbruik van gemaakt wordt!
@plukjepulk:

1tje via mijn bank, zat bij pakket maar vind ik persoonlijk niet fijn met hoe hun afboeken. en 2 via anwb zowel een visa als master.

heb eigenlijk alleen de master op zak. rest zit thuis in de kluis. (master wordt in het buitenland meer gewaardeerd dan de visa is mijn ervaring)

begon dus eerst zonder cc, met 18e via bank een master gekregen maar niet tevreden. toen via anwb een visa genomen en toen kon ik daar gratis na 2 jaar oid een master bij nemen)

het wie wat waarom ik dat heb, doet er nu eigenlijk niet toe. mij gaat het er om waarom deze niet in dat overzicht staan maar meneer de hypotheekverstrekker ze dus wel kon zien.
@sas_andrea, het kan afhangen van de manier van toetsen.

Wanneer je toetst op gehuwde naam komen kredieten op je meisjesnaam niet naar voren en andersom. Wanneer er een spelfout in je naam zit komt dit alleen naar voren wanneer het BKR op je postcode/huisnummer toetst (zie je ook vaak met samengestelde namen bijv: Dos-Santos). Dus dan staan de creditcards wel ergens maar is het even zoeken en meestal toetst een hypo-adviseur op alle 3 de manieren. Wat ook kan is dat je hypotheekadviseur de kaarten heeft opgezegd en af heeft laten melden voor het passeren van de hypotheek? Dit gebeurd vaak bij hypotheken op basis van NHG. Dan zie je geen actieve kaarten meer. Een hypotheek word inderdaad alleen bij achterstanden gemeld.
anoniem_130339 wijzigde dit bericht op 24-11-2011 13:58
Reden: letter vergeten
% gewijzigd
thx mamapino voor de info!

gekke is dus dat de cc niet afgemeld zijn, zijn gewoon actief. (tenminste vorige maand heb ik er nog mee geparkeerd in de stad )

en ik neem aan dat op een uitdraai van het bkr dit dan hoe dan ook zichtbaar zou moeten zijn. daar staat immers naam, adres, geboortedatum op. zucht... maar een hypotheekverstrekker toetst dus ook alleen bij het bkr? daar is niet nog een andere instelling voor?
@sas-andrea, ja alleen bij het BKR. Kan het zijn dat je op je meisjesnaam getoetst bent en de CC op je gehuwde naam staat?

Als je bij het BKR een uitdraai vraagt krijg je namelijk meestal alleen optie 1 en kredieten staan altijd op je meisjesnaam dus dat verklaart waarom je die wel tegen komt.
ik ben nog niet getrouwd
Ik heb ook een CC, staat niet bij BKR geregistreerd.

Ik betaal iedere maand direct het bedrag af wat ik heb besteedt via de CC. Volgens de ING ( waar ik de CC van heb) wordt een CC pas geregistreerd als je maandelijks een bepaald bedrag aflost en niet wanneer je zoals ik iedere maand het hele bedrag betaal via de 'normale ' rekening.
@chantilly

mijn bankcreditcard werkt zo ook, maar die van de anwb niet. daar moet ik zelf een losse eenmalige machtiging voor geven om een deel of het volledige openstaande bedrag af te laten schrijven. nu betaal ik altijd het bedrag in 1 keer omdat ik geen rente wil betalen. maar zover ik begrijp wordt een cc altijd geregistreerd. het is zeg maar een kortdurende lening met een max van zoveel euro. maar de mijne staan dus niet op het overzicht, maar de hypotheekverstrekker kon ze destijds (eind 2009) wel zien. (ik kreeg toen namelijk het verzoek mijn cc niet te gebruiken gedurende de toetsing.)

hele bedoeling van dat overzicht was dus om er achter te komen of er nog cc zijn aangemeld op mijn naam. maar ja, als zelfs mijne eigen er niet bij staan hoe betrouwbaar is dit dan? (ik wil namelijk de algehele incasso-blokkade die ik nu op mijn betaalrekening heb ivm de fraude laten verwijderen, word nl gek van verzekeraar die alle kanten op zit te dreigen terwijl ik meerdere keren netjes heb uitgelegd hoe het zit en graag het bedrag zou willen overboeken... maar ja, das een andere issue )
haha tsja dan is er ook geen gehuwde naam...Wel apart dat je je CC niet kon gebruiken gedurende de toetsing. Het maakt namelijk niet uit of je hem wel of niet gebruikt, je ziet altijd het limiet. Dus als je Card 1250,- is maakt het niet uit of je hem wel of niet gebruikt die 1250,- staat in het BKR.

Maar heb je de toetsing van het BKR thuis gestuurd gekregen?
ja heb het overzicht vandaag met de post ontvangen. toen dus gebeld voor vraag en uitleg. ook mevrouw legde uit dat de cc eigenlijk geregistreerd zouden moeten staan, "zullen ze wel vergeten zijn dus u heeft geluk".

ik mocht hem niet gebruiken omdat ze niet wilden dat ik openstaande bedragen zou hebben. bij mijn hypotheek voor het vorige huis werd toen idd de cc tijdelijk afgemeld. (was toen een tophypotheek... huidige hypotheek niet dus hoefde dat niet)
Nou ook apart die vrouw van het BKR, dat ze 1 kaart vergeten okay maar 3? Maar dan heb je dus 2 pagina's. 1 voorkant en 1 met alleen je roodstand en krediet. Of heb je nog meer staan met een einddatum?Dan kunnen die 2 die je niet meer gebruikt en afgemeld zijn bij je vorige hypo inderdaad weg zijn toch?Dan blijft er nog 1 over...
idd alleen de mogelijke roodstand + het krediet staan op het overzicht. zijn trouwens 3 bladen, ook 1 met persoonsgegevens. online kan ik nog op alle 3 cc's inloggen, dus ze zijn alle nog actief. (net maar ff gechecked voor de zekerheid)

nee zij bedoelde niet dat het bkr het vergeten was, maar dat dus in mijn geval de abn en de anwb (int card services) dit waren vergeten. zij had t over dat het wel eens gebeurt zolang alles positief is. maar dan nog steeds klopt t niet, want dat zou betekenen dat ik pas over een aantal maanden er achter kan komen of er idd nog meer cc op mijn naam bestaan. pas bij niet betalen worden ze negatief. zij wilde er ook niet verder op ingaan en zei dan ook heerlijk vriendelijk:"ja u heeft nu al 3 keer uitgelegd dat u meerdere cc hebt en dat deze niet op t overzicht staan, maar dat is niet mijn probleem. normaal gesproken horen ze meteen bij uitgave geregistreerd te worden..." en toen ik vroeg hoe de hypotheekverstrekker het dan kon zien, kreeg ik weer: "ja mevrouw, dat weet ik ook niet, ik kan ze iig niet zien. heb nu uw gegevens al 3 keer opgeroepen en er verandert niets... nog andere vragen?"

zucht... maar thx voor het meedenken mamapino! :-)
- oops 1 keer genoeg
Mmm wat een vrolijkerd!Tsja het enige waar je ze misschien nog kan tegen komen is op je oude postcode en huisnummer. (adreswijziging bij BKR niet doorgegeven) of wanneer ze alleen op naam en geboortedatum heeft getoetst op je huidige postcode en huisnummer. Anders weet ik het ook echt niet meer!
hmz... dit vond ik op een ander forum.

Op donderdag 27 mei 2010 19:57 schreef josvr het volgende:

[..]

Alle creditcards staan geregistreerd bij BKR of je nu maandelijks alles betaald of gespreid. Net zoals dat rood-stand faciliteiten op betaalrekeningen geregeistreerd staan, nogal maak je er geen gebruik van.

Nee. Ik heb de gespreid betalen optie eraf laten halen door ING. Toen heb ik netjes een bevestiging gekregen dat ze de BKR notering hebben laten verwijderen. Ze zien de maandelijkse betaling dus niet als "krediet" ondanks dat het een "credit"card is.

-------

zou dit ook zo bij mijn cc werken? dus gezien ik dat gespreid betalen niet doe, staat het niet geregistreerd? zucht... dus zolang iemand met mijn (veranderde) gegevens een aanvraag doet en aanvinkt dit netjes iedere maand via mijn rekening te voldoen, zou het dus niet in het bkr terechtkomen? maar dan moeten ze nog wel steeds toetsen toch? en dan zouden ze er achter moeten komen dat ik niet in Almere woon...
quote:sas_andrea schreef op 24 november 2011 @ 15:20:

hmz... dit vond ik op een ander forum.

Op donderdag 27 mei 2010 19:57 schreef josvr het volgende:

[..]

Alle creditcards staan geregistreerd bij BKR of je nu maandelijks alles betaald of gespreid. Net zoals dat rood-stand faciliteiten op betaalrekeningen geregeistreerd staan, nogal maak je er geen gebruik van.

Nee. Ik heb de gespreid betalen optie eraf laten halen door ING. Toen heb ik netjes een bevestiging gekregen dat ze de BKR notering hebben laten verwijderen. Ze zien de maandelijkse betaling dus niet als "krediet" ondanks dat het een "credit"card is.

-------

zou dit ook zo bij mijn cc werken? dus gezien ik dat gespreid betalen niet doe, staat het niet geregistreerd? zucht... dus zolang iemand met mijn (veranderde) gegevens een aanvraag doet en aanvinkt dit netjes iedere maand via mijn rekening te voldoen, zou het dus niet in het bkr terechtkomen? maar dan moeten ze nog wel steeds toetsen toch? en dan zouden ze er achter moeten komen dat ik niet in Almere woon... Jep, dat heb ik ook! Tenminste, ik denk dat je dit bedoeld . Bij de ING werkt het wel zo iig.
nou, dan ga ik denk ik toch deze week maar s de ccmaatschappijen mailen met de vraag hoe het nou echt zit. want ik doe niet aan gespreid betalen, maar kan die optie wel gewoon aanvinken in die online-omgeving. (tenminste bij anwb, abn zou ik niet uit mn hoofd weten. die gebruik ik nooit.)

dat zou het nl wel verklaren... maar dan nog word ik daar niet happy van want dan weet ik nog niet of er nu ergens nog andere cc rondzweven die aan mijn bankrekening gekoppeld zijn. zucht wil gewoon die blokkade laten verwijderen, maar wel zonder risico te lopen.
Als ik het goed begrijp zijn er van jou rekening afschrijvingen geweest van een creditcard die jou niet bekend is. Onbekend is of deze op jou naam staan? Inmiddels is je rekening geblokkeerd voor incasso en kennelijk heb jij geen schrijven ontvangen van creditcardmaatschappijen om alsnog te betalen. Dus is er ergens een verkeerd rekeningnummer aan een creditcard gekoppeld.

Jij weet welke transacties dit zijn. Nu kun je voor deze transactie een selectieve incassoblokkade op je rekning laten zetten. Hiervoor dien je naar je eigen bank te gaan, die kunnen je hierover informeren. Neem de transactiegegeevns mee.
TO, wanneer was het dat je hypotheek meneer het wel kon zien op de bkr?
quote:Dahlia74 schreef op 24 november 2011 @ 15:59:

Als ik het goed begrijp zijn er van jou rekening afschrijvingen geweest van een creditcard die jou niet bekend is. Onbekend is of deze op jou naam staan? Inmiddels is je rekening geblokkeerd voor incasso en kennelijk heb jij geen schrijven ontvangen van creditcardmaatschappijen om alsnog te betalen. Dus is er ergens een verkeerd rekeningnummer aan een creditcard gekoppeld.

Jij weet welke transacties dit zijn. Nu kun je voor deze transactie een selectieve incassoblokkade op je rekning laten zetten. Hiervoor dien je naar je eigen bank te gaan, die kunnen je hierover informeren. Neem de transactiegegeevns mee.

nee, er is nog niets afgeschreven... er zijn alleen aanvragen gedaan met de gegevens, weet dus niet of er ook echt kaarten zijn uitgegeven. stappen die ik moest nemen;

- aangifte met stukken bij politie

- rekening blokkeren

- bkr opvragen

dus vandaar de verbazing dat mijn eigen creditcards niet te vinden zijn. hoe kan ik dan immers credit cards vinden die een ander aangevraagd heeft op mijn gegevens?

Dit is een oud topic. Het topic is daarom gesloten.
Maak een nieuw topic aan om verder praten over dit onderwerp.

Terug naar boven